با وجود نگرانیها در مورد قابلیتهای این فناوری و چشمانداز تجاری، بزرگترین شرکتهای فناوری چین در حال رقابت برای توسعه نسخههای خود ChatGPT، چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که دنیای فناوری ایالات متحده را مجذوب خود کرده است.
این هفته، Alibaba Group Holding، Tencent Holdings، Baidu، NetEase و JD.com همگی برنامههایی را برای آزمایش و راهاندازی سرویسهای مشابه ChatGPT خود در آینده نزدیک اعلام کردند تا نشان دهند که نتایج تلاشهای تحقیقاتی هوش مصنوعی آنها دقیقاً به همان اندازه است. مانند همتایان آمریکایی خود برای بهترین زمان آماده هستند.
ChatGPT که توسط مایکروسافت پشتیبانی میشود، پس از تبدیل شدن به سریعترین برنامه مصرفکننده در تاریخ از زمان عرضه آن در نوامبر، این شکار را آغاز کرد. در پاسخ به درخواستها، ربات چت میتواند مقاله، مقاله، جوک و حتی شعر تولید کند. گوگل اخیرا سرویس مشابهی با نام Bard AI را معرفی کرد، اگرچه نمایش دشوار این فناوری باعث شد سهام آلفابت در روز چهارشنبه سقوط کند.
رقابت فناوری مرتبط با هوش مصنوعی دارای رنگهای ژئوپلیتیکی است، زیرا یکی از داغترین عرصهها در رقابت فناوری آمریکا و چین است.
سهام Baidu روز دوشنبه پس از افشای برنامههای غول جستجو برای راهاندازی «Ernie Bot» به سبک ChatGPT، که بر اساس فناوری ساخته شده است، به بالاترین سطح در 11 ماه گذشته رسید. قبل از انتشار عمومی چتبات، این شرکت قصد دارد در ماه مارس آزمایش داخلی را تکمیل کند.
پس از اعلام بایدو، علی بابا اعلام کرد که در حال آزمایش داخلی ابزاری به سبک ChatGPT است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. در روز پنجشنبه، سهام این شرکت تجارت الکترونیک در هنگ کنگ 3.96 درصد افزایش یافت.
روز پنجشنبه، Tencent برنامه های خود را برای محتوای به سبک ChatGPT و تولید شده توسط هوش مصنوعی تایید کرد و گفت تحقیقات مربوطه “به شیوه ای منظم” انجام می شود.
JD.com، یک خردهفروش آنلاین، اعلام کرده است که قصد دارد برخی از فناوریهایی را که برنامههای کاربردی مانند ChatGPT، مانند پردازش زبان طبیعی، را تقویت میکنند، در خدمات خود بگنجاند. NetEase اعلام کرده است که در حال بررسی الحاق محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در واحد آموزشی خود است.
به گفته رسانههای چینی، آزمایشگاه هوش مصنوعی ByteDance ابتکارات تحقیقاتی خاصی را در زمینه فناوریها برای پشتیبانی از بازوی واقعیت مجازی Pico راهاندازی کرده است. با این حال، یک منبع نزدیک به وضعیت در ByteDance به Nikkei گفت که این گزارش نادرست است.
برخی در صنعت بر این باورند که تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مدیران یکی از شرکتهای برجسته فناوری چینی که خواست نامش فاش نشود، به نیکی گفت: «استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی یک امر طبیعی است. «هرگاه اتفاقی بهاصطلاح بعدی بزرگ وجود داشته باشد، شرکتهای متعددی اعلام میکنند که در این زمینه حضور دارند، اما برخی از شرکتها ممکن است بدون هیچ محصول مشخصی فقط با این کلمه حرف بزنند.
چالش دیگر سانسور شدید چین در فضای سایبری است که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را نیز دشوار خواهد کرد.
به گفته کای وانگ، تحلیلگر ارشد سهام Morningstar Asia Limited، بسیاری از شرکت های هوش مصنوعی چینی فناوری مشابه ChatGPT را به عنوان یک محرک رشد بلندمدت برای محصولات خود می بینند، بنابراین زمانی که بایدو برنامه های خود را برای عرضه محصول مشابه در ماه مارس اعلام کرد، بسیاری از هوش مصنوعی دیگر. شرکت ها نیز می خواستند از این فرصت استفاده کنند.
با این حال، وانگ درباره نحوه عملکرد یک ربات چت در چین ابراز نگرانی کرد و به این واقعیت اشاره کرد که این محصولات هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند.
او گفت: «ابهامات زیادی در مورد چشم انداز رقابتی، مقررات و در نهایت، نحوه عملکرد آن در این مرحله وجود دارد. ما همچنین باید مراقب نحوه درآمدزایی این محصولات باشیم و در درازمدت چقدر حاشیه سود را کاهش میدهند.»
روز پنجشنبه، پس از هشدار رسانههای دولتی در مورد خطرات «برخی مفاهیم جدید» که بیش از حد منتشر میشوند، سهام مرتبط با هوش مصنوعی چین به شدت کاهش یافت.
سرمقالهای در Securities Times میگوید: «برخی افراد مشتاقانه در مورد مفاهیم جعلی گمانهزنی میکنند و دیگران را به طرحهای پمپاژ و تخلیه میکشند. سرمایه گذاران در نهایت اشک می ریزند، بنابراین نباید دنبال کنند.