از آنجایی که دیجیتالی شدن به زندگی روزمره نفوذ می کند، آرشیو داده ها به دلایل مختلف به طور فزاینده ای حیاتی شده است.
با ظهور ChatGPT، یک ربات چت با هوش مصنوعی، چشم انداز دوباره به طرز چشمگیری تغییر کرده است. اما پیامدهای این پیشرفت چیست و چگونه بر آرشیو دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت؟
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک مدل زبان بزرگ است که پاسخهای دقیقی به سؤالات و اظهارات میدهد، تا سطحی از پیچیدگی که تاکنون دیده نشده است. پذیرندگان اولیه از قابلیتهای این برنامه شگفت زده شدهاند، از تهیه پیشنویس مقالههای مفصل در چند لحظه گرفته تا تجسم شعر با طرحهای قافیهای بینظیر، و حتی نوشتن کدهای کاربردی.
ChatGPT متعلق به شرکت تحقیقاتی و استقرار هوش مصنوعی OpenAI است. این سازمان در سانفرانسیسکو مستقر است و در سال 2015 توسط یکی از غولهای فناوری از جمله ایلان ماسک و رید هافمن، بنیانگذار لینکدین، تأسیس شد. بیانیه ماموریت این شرکت این بود که اطمینان حاصل شود که هوش عمومی مصنوعی (AGI) به نفع تمام بشریت خواهد بود و آن را به طور ایمن پیش برد.
در سال 2015، گرگ براکمن، رئیس OpenAI، با یوشوا بنجیو، یکی از «پدران بنیانگذار» یادگیری عمیق ملاقات کرد. آنها فهرستی تهیه کردند که ده محقق برتر در این زمینه را در نظر گرفتند. Brockman در نهایت نه نفر از آنها را به عنوان اولین کارمندان در دسامبر 2015 استخدام کرد.
آیا قانع کننده است؟
این احتمال وجود دارد که شما آن را امتحان کرده باشید. بحث در مورد موضوعات بحث برانگیز، پرس و جو در مورد چیزهای نامشهود، “تست” اینکه آیا می تواند یک کار کاری را برای شما تکمیل کند یا خیر. یک چیز خیلی سریع روشن می شود. بی نهایت دلهره آور است وقتی می توانید هر چیزی بپرسید چه باید بپرسید؟
هر چه بپرسید، احتمالاً پاسخ به خوبی آگاهانه، استدلال منطقی و به سرعت ارائه خواهد شد. درخواستهای غیرمنطقی برای مشاوره شخصی ممکن است با سلب مسئولیت مواجه شوند، «به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، نمیتوانم برای شما تصمیم بگیرم، اما میتوانم دلایل کلی برای این کار ارائه کنم…». حتی زمانی که آن را طوری تنظیم میکنید که شکست بخورد، پاسخی آرام و واضح ارائه میکند که باعث میشود به طور قطعی احساس رضایت کمتری داشته باشید و در واقع احمقانه باشید.
محدودیت ها چیست؟
ChatGPT علیرغم لفاظی متقاعدکننده اش، گاهی اوقات عمیقاً ناقص است.
خیلی ساده، اظهارات آن همیشه قابل اعتماد نیست. این یک کیفرخواست نسبتاً ویرانگر برای ابزاری است که چنین بررسی دقیقی را به دنبال دارد، و توسط OpenAI تأیید شده است، که اعتراف میکند که «ChatGPT گاهی اوقات پاسخهایی با صدای معقول اما نادرست یا بیمعنی مینویسد».
ChatGPT دارای دانش فراوانی است زیرا در مورد انواع محتوای وب، از کتاب ها و مقالات دانشگاهی گرفته تا پست های وبلاگ و مدخل های ویکی پدیا، آموزش دیده است. افسوس، اینترنت دامنه ای نیست که به یکپارچگی واقعی خود مشهور است.
علاوه بر این، ChatGPT در واقع برای ردیابی اطلاعاتی که برای پاسخگویی نیاز دارد به اینترنت متصل نمی شود. در عوض، به سادگی الگوهایی را که در داده های آموزشی خود دیده است، تکرار می کند. به عبارت دیگر، ChatGPT با انجام یک سری حدسها به یک پاسخ میرسد، که بخشی از دلیل آن است که میتواند پاسخهای اشتباه را طوری استدلال کند که گویی کاملاً درست هستند، و پاسخهای متفاوت (نادرست) را به سؤالات یکسان بدهد.
چالش اصلی دیگر پتانسیل مدل برای ایجاد پاسخهای جانبدارانه یا مضر است که این سوگیریها را از دادههای آموزشی خود آموخته است. ChatGPT فقط می تواند به اندازه مواد منبع خود متعادل باشد، و با ترکیبی از تعصبات متنوع که به محتوای وب که آن را شکل داده است، “شخصیت” خنثی بعید به نظر می رسد.
آیا ChatGPT مطابقت دارد؟
مانند بسیاری از صنایع کمتر تنظیم شده، ChatGPT می تواند به ساده سازی بسیاری از فرآیندها در خدمات مالی، از خدمات مشتری گرفته تا کشف تقلب، و حتی خود تابع انطباق، کمک کند. با این حال، زمانی که مبالغ هنگفتی در میان باشد، پیامدهای عمده ای در گرایش آن به اطلاعات نادرست وجود دارد.
به دنبال مشکلات مستند خود با یکی دیگر از برنامه های شخص ثالث، WhatsApp، جای تعجب نیست که JPMorgan Chase به سرعت به کارمندان خود را از استفاده از ChatGPT در میان نگرانی های حفظ حریم خصوصی منع کرده است. از کارکنان JPMorgan خواسته شد که اطلاعات حساس را در ربات چت وارد نکنند و در عوض با دقت در اطراف فناوری قدم بگذارند. از این گذشته، ChatGPT هنگامی که از برنامه استفاده می کنید (و در سؤالات متداول آن) روشن می کند که اطلاعات در حال هضم به آموزش ربات کمک می کند. نهادهای تنظیم کننده مانند SEC وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت و موضعی در مورد استفاده از ChatGPT در یک شرکت خواهند داشت تا آن پارامترها را برای پذیرندگان اولیه مشخص کنند. با توجه به الزامات ثبت سوابق زیر ذره بین، شرکت های تحت نظارت به طور قابل درک ریسک گریز هستند و به دنبال دستورالعمل برای تنظیم کننده هستند.
همانطور که مت لوین در ستون Bloomberg Money Stuff توضیح می دهد، “اگر می خواهید از یک ربات در مورد نحوه سرمایه گذاری مشاوره دریافت کنید – یا اگر می خواهید ربات به شما کمک کند تا یک ارائه برای مشتریان بنویسید – بهتر است با استفاده از ربات با آن ارتباط برقرار کنید. کانال های رسمی تایپ کردن در کادر ChatGPT یک کانال رسمی نیست، بنابراین مجاز نیست.
لحظه ی حقیقت
از آنجایی که محدودیتهای ChatGPT اکنون به خوبی مشخص شدهاند، منطقی است که تعجب کنیم که آیا اصلاً میتواند به طور مؤثر به هر هدفی خدمت کند. به هر حال، هنگام انجام تحقیقات، تنها چیزی که کمتر از یک دروغ آشکار مفید است، ممکن است قانع کننده باشد.
در حالی که ChatGPT منبع معتبری نیست، اما آن را بی ارزش نمی کند. بازاریابی را در نظر بگیرید؛ صنعتی که حول محور ایجاد منظم محتوای آموزنده و قاطعانه است. وقتی ضربالاجلها تنگ است و قدرت مغز کم است، پرسیدن نظرات ربات چت در مورد یک موضوع خاص میتواند جرقهای گریزان باشد که فرآیند خلاقیت را آغاز میکند. چت بات برای ارائه بهتر است الهام گرفتن به جای آموزش، و در حالی که ممکن است نیاز به بررسی حقایق باشد، مطمئناً برای بسیاری کارآمدتر و کمتر از صفحه خالی شوم است.
وقتی روشهایی را که بازاریابان میتوانند از ChatGPT استفاده کنند را تجزیه کنید، مشخص میشود که این ابزار چقدر ضروری است. نه تنها میتواند ایمیلها، پستهای رسانههای اجتماعی و وبلاگها را پیشنویس کند، بلکه میتواند آنها را بر اساس هر معیاری که بیشتر به آن رسانه مرتبط است – وبلاگهای بهینهشده با سئو، بهینهسازی خط موضوع ایمیل، پستهای اجتماعی با محوریت کلمات کلیدی پرطرفدار، بهینهسازی کند. این امر باعث صرفه جویی در کار بازاریابان می شود، به خصوص که بسیاری از الزامات آزمایش AB را کاهش می دهد – داده های کافی در سیستم ChatGPT وجود دارد تا توصیه های آن جدی گرفته شود.
انتخاب یک طرف
موضوع جایگاه برند در مورد این موضوع جالب و نسبتاً ظریف است. برای مخاطبان محافظهکارتر، فرزندخواندهها را میتوان متهم به ایجاد یک دیستوپیا علمی تخیلی کرد. با این حال، می توان آن را به عنوان نوآوری، سازگاری و امتناع از رها شدن نیز در نظر گرفت.
تا آنجایی که شرکا میگویند، با ارزشترین برند غذا و نوشیدنی در جهان یک شروع عالی است. کوکا کولا قراردادی را با OpenAI امضا کرده است که مدیر عامل آن جیمز کوئینسی بیان کرده است که این شرکت “هیجان زده است که نسل بعدی خلاقیت ارائه شده توسط این فناوری به سرعت در حال ظهور را آزاد کند”.
کوئینسی گفت: «ما فرصتهایی را برای ارتقای بازاریابی خود از طریق هوش مصنوعی پیشرفته میبینیم، همراه با کاوش در راههایی برای بهبود عملیات و قابلیتهای تجاریمان. از طریق تمام تحولات ارتباطات: تلویزیون، رادیو، فضای باز، تا کوپنها در بیش از 100 سال پیش، ما همیشه سعی کردهایم در لبه جلوی چیزهای جدید باقی بمانیم و با مصرفکنندگان درگیر باشیم.
ما باید خطرات را بپذیریم. ما باید آن ریسکها را هوشمندانه بپذیریم، آزمایش کنیم، بر روی آن آزمایشها بسازیم، مقیاس ایجاد کنیم – اما ریسک نکردن نقطهای ناامیدکننده برای شروع است.»
آیا چت اصلی ترین چیز نیست؟
توانایی ChatGPT در ارائه فوری پاسخ های دقیق به کاربران متعدد، آن را به ابزاری مفید برای مدیریت پرسش های مشتری و افزایش رضایت کلی تبدیل می کند. ربات چت می تواند به چندین زبان ارتباط برقرار کند و پشتیبانی 24 ساعته و 7 ساعته را ارائه دهد، مشتریانی را در مناطق زمانی مختلف یا کسانی که در خارج از ساعات اداری نیاز به کمک دارند را پوشش دهد.
به یاد داشته باشید، مدل زبان ChatGPT لزوماً برای ارائه پاسخ دقیق به سؤالات مشتری طراحی نشده است، و بر اساس مجموعه دادهای عمل میکند که از سپتامبر 2021 بهروزرسانی نشده است. -اطلاعات به روز ضروری است. همانطور که در بازاریابی، ابزار را می توان به بهترین وجه استفاده کرد متمم نمایندگان انسانی، پاسخ به سؤالات رایج و ارائه سریع اطلاعات در مورد محصولات و خدمات، کارمندان را برای رسیدگی به سؤالات پیچیده تر آزاد می کند.
این بدان معنی است که هر از گاهی نادرستی رخ می دهد. باید دید که آیا این آسیب جانبی قابل قبولی برای کارایی ایجاد می شود یا خیر. اگر اینطور باشد، احتمالاً مکالمات ربات چت نیاز به ضبط دقیق در حرکت رو به جلو دارند، به طوری که در صورت بروز اشتباه می توان مسئولیت پذیرفت.
حفظ صدایت
اگر مدیر عامل کوکا کولا چت بات ها را به عنوان وسیله ای برای مقیاس بندی محتوای بازاریابی شناسایی کرده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که او به چیزی علاقه مند شود. اگر یک نام تجاری در حال حاضر به خوبی تثبیت شده و معتبر است، ارزش این را دارد که برنامه در واقع بازاریابی خود را برای آنها انجام دهد. تداوم این تصور که آنها در حوزه کاری خود رهبر هستند/ بهترین ها در کاری که انجام می دهند/ یک شرکت عالی برای کار کردن – در صورت لزوم حذف کنید. اگر ChatGPT تمایل داشته باشد نام خود را در یک توصیه به مشتریان بالقوه حذف کند، مطمئناً زمینه برای کاهش هزینه تبلیغات پولی وجود دارد.
برندها انگیزه روشنی برای نگهداشتن سابقه طولانیمدت از فعالیتهای مواجهه با مشتری، اطلاعرسانی جهت برند (از طریق نظارت بر عملکرد) و الهام بخشیدن به کمپینهای آینده دارند. با این حال، با کمک ابزارهایی مانند ChatGPT، آنها به طور مداوم حجم زیادی از محتوای دیجیتال را با سرعتی که پیگیری آن سخت است ایجاد و منتشر می کنند.
در عصر دیجیتال که ما همیشه به دنبال اطلاعات جدید و هضم آن هستیم، نیاز به ایجاد محتوای منحصر به فرد تقاضای بیشتری دارد. بنابراین، تاریخ دیجیتال ما به طور تصاعدی در حال گسترش است. حفظ این موضوع باید به همان اندازه جدی گرفته شود که ما حفاظت از مصنوعات ملموس را که موزه های سراسر جهان را پر می کنند، جدی می گیریم.
مانند رونهای ضرب المثل روی دیوار غار، این قلمرو ارتباطی معاصر ما است. ردپای دیجیتال ما به نسلهای آینده بینشی از تکامل ما میدهد، و در دنیایی که محتوای قدیمی را به دنبال مطالب جدید نادیده میگیریم، نه تنها یک گزینه، بلکه یک تعهد برای بایگانی و ذخیره این حافظه پنهان وجود دارد.
NB از زمانی که این مقاله تهیه شد، Chat GPT-4 راه اندازی شد! همه چیز خیلی سریع در حال حرکت است. طبق گفته OpenAI، این تکرار «بسیاری از انتقادات کاربران را بهبود میبخشد، اما همچنان حقایق را «توهم» میکند.
درباره نویسنده
هریت کریستی، مدیر عملیاتی – هریت در سال 2010 از دانشگاه شفیلد فارغ التحصیل شد و دارای مدرک کارشناسی در حسابداری مدیریت، کارآفرینی، حقوق تجارت، BSR، HR است. او وارد فضای گردشگری شد و به عنوان یک مدیر حساب در LateRooms.com شروع به کار کرد و در عرض 3 سال عنوان مدیر حساب های جهانی را به دست آورد. او این نقش را برای 5 سال دیگر با ادامه رشد و شکوفایی این تجارت مشغول کرد، قبل از اینکه نقش خود را به عنوان مدیر حساب کلیدی با MirrorWeb، یک راه حل آرشیو ارتباطات مستقر در منچستر، ایفا کند.
هریت در سال 2020 به عنوان مدیر عملیاتی منصوب شد. از آن زمان، او به نظارت بر تکامل ارائه محصول و خدمات MirrorWeb و همچنین رشد چشمگیر تجارت از زمان تصدی این نقش کمک کرده است.
تصویر شاخص: ©ویتور میراندا