در دنیایی که با نوآوری تغذیه می شود، هوش مصنوعی هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان یک چالش در حوزه آموزش ظاهر شده است. ورود ChatGPT، یک ابزار هوش مصنوعی پیشگامانه، رویکرد دانش آموزان به تلاش های تحصیلی خود را تغییر داده است. تنها با چند ضربه کلید، دانش زیادی در اختیار آنهاست و آماده کمک به مقالات و امتحانات پیچیده است. حوادث دانش آموزانی که از ChatGPT برای پاک کردن امتحانات خود استفاده می کنند در چند ماه گذشته رو به افزایش بوده است. و اکنون، حادثه دیگری در مورد یک دانش آموز کلاس هفتم به نام آرجون فاش شده است که به دلیل استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای تکمیل تکالیف انگلیسی خود دستگیر شد.
این حادثه زمانی مورد توجه قرار گرفت که روشن پاتل، مدیر عامل گردو، ماجرا را همراه با عکسی از ماموریت آرجون در توییتر به اشتراک گذاشت. او نوشت: “پسر عموی کوچک من آرجون در استفاده از ChatGPT در تکالیف انگلیسی کلاس هفتم خود گرفتار شد.” شاید بپرسید خطای فاحش چیست؟ دانش آموز در حین انجام تکالیف خود از پاسخ ربات چت کپی کرد: “به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، من توقع یا نظر شخصی نداشته باشد» و فراموش کرده آن را از وظیفه خود پاک کند. یکی دیگر از هدایای تکالیف او که توجه معلمش را به خود جلب کرد، کلمه «تارنج کننده» بود. این سطح واژگان معمولاً فراتر از آن چیزی است که از یک دانش آموز کلاس هفتم انتظار می رود.
توییتی که این حادثه را به نمایش می گذارد، واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است. با جمع آوری چشمگیر 1.2 میلیون بازدید و جمع آوری بیش از 4000 لایک، به کانونی برای بحث های پرشور بین کاربران تبدیل شده است.
کاربری گفت: «باده بودون نه صحی هی کها های، نکال که لی بهی آکل چااهیه هوتی های».
کاربر دیگری که تعجب و نگرانی خود را ابراز می کرد، پرسید: “چطور می تواند آن جمله را بدون فکر کردن به آن بنویسد.”
در یک کامنت آمده است: “اگر او به کلاس هفتم رسید و متوجه نشد که آن بخش از پاسخ را بیرون بیاورد، سیستم آنها بچه های ما را شکست می دهد.”
شخصی پیشنهاد کرد، “پسر عموی کوچک شما ممکن است نیاز به یک گفتگوی نشسته داشته باشد که چرا دستخط “به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی …” باید در تلاش های آینده حذف شود.”
یکی از کاربران با طنز آن را به عنوان “داستان منشأ شرور” برچسب گذاری کرد.
با افزایش نفوذ هوش مصنوعی در حوزه دانشگاهی، اساتید با چالش های جدیدی دست و پنجه نرم می کنند. دارن هیک، استاد دانشگاه فورمن، زمانی که متوجه شد دانشجویی اطلاعات گمراهکنندهای را در مقاله خود گنجانده بود، زنگ خطر سرقت ادبی هوش مصنوعی را به صدا درآورد. به طور مشابه، آنتونی اومان، استاد دانشگاه میشیگان شمالی، دو دانشجو را با استفاده از ChatGPT برای تکالیف خود دستگیر کرد.
بر اساس گزارش Business Insider، دارن هیک بر اهمیت اعتراف در موارد سرقت علمی هوش مصنوعی تاکید کرد و اظهار داشت که اگرچه تشخیص داده بود که 99 درصد محتوا سرقت شده است، اما آن را به عنوان “شواهد غیرمستقیم” در نظر گرفت. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، هیچ مدرک مادی وجود ندارد، و شواهد مادی دارای اهمیت بسیار بیشتری نسبت به شواهد غیرمستقیم هستند.”
در حالی که آنتونی اومان اذعان داشت که سرقت ادبی هوش مصنوعی چالش جدیدی را برای کالج ها ایجاد می کند، و خاطرنشان کرد که بر خلاف موارد سرقت ادبی سنتی که “شما فقط می توانید بگویید، “هی، این پاراگراف از ویکی پدیا است”، اثبات سرقت ادبی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی پیچیده تر است.
شاگرد دارن هیک در نهایت شکست خورد، اما آنتونی اومان رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و از شاگردانش خواست که مقالات را به طور کامل از ابتدا بازنویسی کنند.