وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان میآید، اعضای هیئت علمی در سراسر رشتهها سال سختی را پشت سر گذاشتهاند. بسیاری تکالیف را دوباره طراحی کرده اند و سیاست های دوره جدیدی را با حضور ابزارهای هوش مصنوعی مولد توسعه داده اند. در کنفرانس ها و در لحظات بیکاری، برخی به این فکر کرده اند که چه چیزی نثر را انسان می کند. (یک پاسخ احتمالی: انفجار.) دیگران کارگاه های آموزشی متمرکز بر هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری، با یا بدون پشتیبانی، طراحی، ارائه کرده یا در آن شرکت کرده اند. یکی به دانشآموزان پیامی فرستاد که «به این گپ Gpt نمره نمیدهد». (بدون شک این اتفاق نیاز به زمان داشت.)
در بحبوحه اختلال هوش مصنوعی در سال 2023، اساتید نیز با یک پارادوکس دست و پنجه نرم کردند. در یک روایت، مدلهای زبان بزرگ با تقویت مهارتهای خلاقانه، پژوهشی، نوشتاری و حل مسئله، کمکهای بسیار مورد نیاز را به دانشآموزان ارائه میکنند. دانشآموزان دارای معلولیت همچنین از ابزارهای هوش مصنوعی بهره میبرند که برای مثال، پشتیبانی از عملکرد اجرایی را ارائه میکنند. اما در روایتی دیگر، الگوریتمها سوگیری سیستمی را بازتولید میکنند و پتانسیلی برای افزایش شکاف آموزشی دارند که مانند هیچ فناوری دیگری قبل از آنها نبود.
بلکاسم کریم بوغیدا، رئیس کتابخانههای دانشگاه استونی بروک، گفت: “دو مکتب فکری وجود دارد.” “همه داده ها مغرضانه هستند و شما می توانید به روشی اخلاقی و مسئولانه به ابزارها نزدیک شوید.”
شکاف سواد هوش مصنوعی
برخی از دانشآموزان در حال حاضر مهارتهای پیچیدهای در مهندسی سریع دارند – هنر ایجاد سؤالات برای ابزارهای پردازش زبان طبیعی برای دریافت نتایج بهتر. دیگران تجربه کمی در مکالمه با ماشین ها دارند.
لوئیس لودویگ، استاد ریاضیات و مدیر مرکز آموزش و یادگیری در دانشگاه دنیسون، گفت: «آنچه در حال رخ دادن است این است که ثروتمندان – به اصطلاح – ثروتمندتر می شوند. “کسی که می داند چه کار می کند واقعاً می تواند این کار را به آواز بخواند و کسانی که نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند به نوعی در غبار رها می شوند.”
بسیاری از مربیان در حال کار هستند و به دانش آموزان کمک می کنند تا این شکاف هوش مصنوعی را طی کنند. اما چنین تلاشهایی نیازمند کالیبراسیون دقیق هستند. در یک دنیای ایدهآل، دانشآموزان راه خود را به یک نقطه شیرین مهندسی سریع پیدا میکنند – جایی که در آن از ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری استفاده میکنند بدون اینکه مانع رشد شخصی یا تحصیلی خود شوند.
لورا دومین، استاد زبان انگلیسی و مدیر برنامه نگارش فنی در دانشگاه مرکزی اوکلاهاما، گفت: دانشآموزان گاهی نسبت به خروجی یک ابزار هوش مصنوعی بیشتر از کار خود احساس اطمینان میکنند. در نتیجه، برخی ممکن است تلاش کمتری برای شکل دادن به خروجی یک ابزار هوش مصنوعی انجام دهند.
هنگامی که ChatGPT در اواخر سال 2022 منتشر شد، بسیاری از دانش آموزان در اواسط سال تحصیلی خود در مؤسساتی بودند که به خوبی می شناختند. اما دانش آموزان پاییز امسال را با شروع سال تحصیلی جدید دوباره توزیع خواهند کرد. برخی ممکن است با دانش زیرکانه از ابزارهای هوش مصنوعی وارد شوند. طبق گزارشی در سال 2023، برخی دیگر از ایالتهای عمدتاً روستایی ایالات متحده، از جمله ویرجینیای غربی، آلاسکا، میسیسیپی و آرکانزاس، ممکن است با توجه به کیفیت اینترنت، تأخیر و دسترسی ضعیف در مناطق جغرافیایی خود، سواد دیجیتال محدودی داشته باشند.
حتی کسانی که از ایالتهایی میآیند که از نظر پهنای باند در رتبه بالایی قرار دارند، ممکن است از نظر دیجیتالی ضعیف باشند. به عنوان مثال، کالیفرنیا رتبه بالایی دارد، اما 40 درصد از دانشجویان لاتین تبار در این ایالت به پهنای باند قابل اعتماد دسترسی ندارند.
همچنین، برخی از دانشجویان تازه وارد از دبیرستان هایی فارغ التحصیل خواهند شد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را ممنوع کرده بودند. دیگران تجربیات گسترده ای در کلاس درس با این فناوری خواهند داشت. به عنوان مثال، در استرالیا، اکثر مدارس دولتی ChatGPT را ممنوع کردند، که باعث ایجاد نگرانی در مورد شکاف دیجیتالی بین دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی در آن کشور شده است. حتی در ایالات متحده، بسیاری از دانش آموزان دسترسی سریع به ابزارهای ChatGPT مانند تلفن های همراه در جیب خود دارند، در حالی که دیگران صاحب لپ تاپ یا تلفن همراه نیستند.
دومین گفت: «ما یک طبقه بندی خواهیم دید که چه کسی می داند چگونه در اطراف هوش مصنوعی بازی کند و چه کسی نمی داند، چه کسی بیشتر از جنبه تاریک می داند و چه کسی برای اولین بار وارد می شود. “این یک نگرانی بزرگ سهام است.”
ابزارهای هوش مصنوعی – برای قیمت
امیلی آیزاکس، مدیر اجرایی دفتر پیشرفت دانشکده و استاد نویسندگی در دانشگاه ایالتی مونتکلیر، گفت: قویترین هوش مصنوعی پشت دیوارهای پرداخت است. Inside Higher Ed. آیزاکس گفت، در Montclair، تقریباً نیمی از دانشجویان دریافتکننده کمکهای بلاعوض پل هستند – که نشانگر وضعیت کم درآمد است – و تقریباً نیمی از اعضای هیئت علمی مشروط هستند. هم اساتید و هم دانشجویان ما استرس های مالی دارند. ما از دانش آموزان می شنویم، “این است؟ [AI tool] چیزی که باید بخرم؟»
دسترسی نابرابر دانشآموزان به نسخههای برتر فناوری آموزشی، منعکسکننده نابرابریهایی است که آیزاک هر روز در (به قول او) مدرسه رفتوآمد مشاهده میکند.
آیزاکس گفت: «دانشجوی که ماشین دارد میتواند خیلی راحتتر از دانشآموزی که با سه اتوبوس از خانه خود در نیوآرک به پردیس ما برود، به محوطه دانشگاه برود. برای تقویت عدالت، ایزاکس مایل است محصولات آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی را به عنوان منابع آموزشی باز ارائه دهد. تا چنین روزی، او از خود میپرسد که آیا میتوان این هزینه را به شهریه و هزینهها تقسیم کرد، همانطور که، برای مثال، به همه دانشجویان ایالتی مونتکلیر دسترسی به نرمافزارهای اختصاصی دیگر داده میشود.
در غیاب سیاستهای عدالتخواهانه، برخی از دانشگاهیان نقشهایی را میبینند که واحدها یا بخشهایشان ممکن است در مسیر آینده ایفا کنند.
بوغیدا گفت: «کتابخانههای دانشگاهی احتمالاً دچار ضعف خواهند شد. “این مانند مدیریت مجوز مجلات خواهد بود… برخی از کالج ها ابزاری برای مشترک شدن نخواهند داشت. از این رو، شکاف دیجیتالی.»
آیزاکس گفت تا زمانی که کالج ها سیاست هایی را برای رسیدگی به نابرابری ها ایجاد کنند، اساتیدی که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را تشویق می کنند باید مراقب هزینه هایی باشند که از دانشجویان می خواهند متحمل شوند.
ربات های چت غیر حساس فرهنگی
کالین بیورک، مدرس ارشد در دانشگاه مسی در نیوزلند، اخیراً با یکی از مدیران مایکروسافت صحبت کرد که زبانهای غیرانگلیسی، از جمله زبانهای شفاهی و بومی را «موردهای لبه» نامید – اصطلاحی برای توصیف موارد غیر معمول که رایانهها را گیج میکنند. به این دلیل که مدلهای زبان بزرگ به صورت آنلاین آموزش داده میشوند، جایی که مجموعه دادهها اغلب به انگلیسی استاندارد آمریکایی هستند. به همین دلیل، خروجی های هوش مصنوعی اغلب معرف عمق و وسعت تجارب چندفرهنگی و چند زبانه بسیاری از دانش آموزان نیستند.
دومین گفت: «ما سعی می کنیم به دانش آموزان بیاموزیم که صدای خود را پیدا کنند. به عنوان مثال، دانشآموزانی که به زبان انگلیسی بومی آفریقایی آمریکایی یا انگلیسی آپالاش صحبت میکنند، ممکن است متن تولید شده توسط هوش مصنوعی عمومی را معتبرتر از متن خود بدانند. ما ممکن است برخی از تنوع نوشتاری و صدا را از دست بدهیم. این واقعاً غم انگیز خواهد بود.»
چی لو، زبان شناس مقیم JSTOR Daily، اخیراً نوشت: «انگلیسی سیاه اهمیت دارد. Luu از «خلاقیت تقریباً بیوقفه» خود در نوآوریهای زبانی استفاده میکند، حتی اگر تفاوتهای منطقهای و طبقاتی غنی را در خود جای دهد. نوآوریهای آن داستانهایی از مهاجرت و جابجایی را روایت میکنند و با «لغزش یکپارچه به زبان هنر، موسیقی، شعر، داستانگویی و رسانههای اجتماعی» روی زبان انگلیسی استاندارد اثر گذاشته است. لو نوشت، اما به حاشیه راندن آن، گاهی اوقات، می تواند تأثیرات منفی بر کسانی که آن را صحبت می کنند، از جمله در مصاحبه های شغلی، اجاره آپارتمان و تعامل با پلیس داشته باشد.
بسیاری از دانشگاهیان نگران هستند که مدلهای زبان بزرگ در اینترنت آموزش داده میشوند، جایی که تعصب به خوبی ثابت شده است.
لنس ایتون، مدیر آموزش دیجیتال در College Unbound، یک مؤسسه تحصیلات تکمیلی که بر زبان آموزان بزرگسالی که با مشکلات قابل توجهی مواجه شده اند، می گوید: «این انتظار را عادی می کند که دیگران باید تغییر کنند تا بیشتر شبیه پیش فرض سوگیری زبان هوش مصنوعی این دستگاه باشد. موانع تحصیل در دانشگاه برنامه لیسانس کالج Unbound حول یک برنامه درسی شخصی، علاقه مند و پروژه محور طراحی شده است.
رباتهای چت که قدرت میدهند
زبان آموزان می توانند از ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی برای یادگیری واژگان، ژانرها، اصطلاحات، گرامر و موارد دیگر استفاده کنند. به همین ترتیب، افرادی که واگرایی عصبی آنها را در محیط های اجتماعی دچار مشکل می کند و کسانی که از قضاوت همسالان خود می ترسند نیز ممکن است سود ببرند. چت ربات ها شرکای مکالمه ای ماهر و مشتاق هستند و مکالمه با آنها راهی کم ریسک برای آزمایش است. این به نوبه خود می تواند از اعتماد به نفس فراگیران حمایت کند.
ایتون گفت: «توانایی پرسیدن در مورد هر چیزی واقعاً قدرتمند است. “شما از طریق کامپیوتر احساس قضاوت نمی کنید.”
تمرین هنر مکالمه می تواند تحرک اجتماعی را افزایش دهد، به ویژه برای افرادی که دارای ناتوانی های ارتباطی هستند. به عنوان مثال، فیونا گیون، وکیلی که با فلج مغزی زندگی میکند، طبق مقالهای در مجله، اغلب هنگام نوشتن پیامها با فناوریهای کمکی قبل از ChatGPT، صرفهجویی میکرد. گفتگو. با این حال، او نگران این بود که پاسخهای مینیمالیستی او ممکن است به عنوان «کوچک، اگر نه بیادب» تلقی شود. ChatGPT، با توجه به یافتهها، به اضافه کردن بخشهای مؤدبانه ایمیلها کمک میکند، که باعث صرفهجویی در وقت او و حرفهای بودن پروژه میشود.
ارتقای شغلی با کمک هوش مصنوعی
بسیاری از کارفرمایان از متقاضیان شغل می خواهند که هنگام درخواست شغل، نامه های پوششی بنویسند و ارسال کنند. این اغلب موردی است حتی زمانی که مهارت های شغلی مورد نیاز با مهارت های نامه نگاری همپوشانی ندارند.
«راههایی که باید خودتان را معرفی کنید، زبان، تفاوتهایی که از شما انتظار میرود استفاده کنید… [most] لودویگ از دنیسون گفت: “زمان هیچ ربطی به شغل واقعی شما ندارد.”
لودویگ در طول 21 سال تحصیل خود در کالج هنرهای لیبرال اوهایو در کمیته های متعدد استخدام هیئت علمی، به ویژه برای بخش ریاضی، شرکت کرده است. در آن زمان، او و همکارانش برای پوشش نامه های متقاضیان حق بیمه قائل شده اند.
لودویگ گفت: “شاید ما برخی کارها را اشتباه انجام داده ایم.” “اگر مردم در نوشتن خوب نباشند یا چیزی را از دست بدهند … آنها نمی توانند برش دهند.”
شیلادیتیا (راج) چاودری، مدیر اجرایی مرکز یادگیری نوآوری در دانشگاه آلابامای جنوبی، همچنین در کمیتههای جستجو شرکت کرده است که در آنها تعصبی را در میان ارزیابها درک کرده است که تا حدی به دلیل زبان هدایت میشود.
Chaudhury گفت: ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی “می توانند به بهبود تأثیرات بیان چیزی کمک کنند که در آن محتوا خوب است، اما ابزار زبان برای آن هدف خاص می تواند استاندارد شود.”
با این وجود، بسیاری از کارفرمایان همچنان به درخواست نامه پوششی برای موقعیت های باز ادامه می دهند. دومین گفت که کمک هوش مصنوعی در برنامههای شغلی «میتواند درها را برای افرادی که ممکن است در گذشته حتی از مصاحبه محروم شدهاند باز کند».
با این حال متخصصان منابع انسانی در مورد استفاده از کمک هوش مصنوعی در برنامه های شغلی اختلاف نظر دارند. برخی آن را یک “مهارت قابل فروش” می دانند، در حالی که برخی دیگر آن را “معامله شکن” می دانند.
AI Time Savers
تعداد کمی از اساتید کالج در زمینه آموزش آموزش می بینند، اگرچه برخی از آنها این کار را می کنند. برای اعضای هیئت علمی جدید با حداقل تجربه تدریس، ابزارهای مولد هوش مصنوعی می تواند کمک کند.
دومین گفت: “این می تواند ظاهر برنامه های درسی معلمان جدید را افزایش دهد و آنها را قوی تر کند.” “اگر برنامه درسی دارید که به نظر محکم است، که بر اساس چیزی ساخته شده است که احساس می کنید آموزش خوبی است، پس با کمی اعتماد به نفس به کلاس می روید.”
Dumin برنامههای درسی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را دیده است، از جمله از همکارانی که به نسخه برتر ChatGPT سوگند یاد میکنند، که گزارش میدهند «جهش و مرز بهتر از نسخه رایگان است». دومین از نتایج “به شدت خوشبین” است و “تحت تاثیر قرار نمی گیرد” – عباراتی که باعث خنده او می شود و به دوگانگی صحبت های پیرامون هوش مصنوعی در آموزش اشاره می کند.
برای دانشآموزان یا معلمانی که با مهارتهای عملکرد اجرایی دست و پنجه نرم میکنند یا زمانشان کم است، ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند در اولویتبندی وظایف، سازماندهی اطلاعات یا ایجاد زمانبندی کمک کنند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هوش مصنوعی همچنین میتواند 20 تا 30 درصد از زمان اعضای هیئت علمی را به دور از وظایف اداری معمول و به فعالیتهایی اختصاص دهد که از یادگیری دانشجویان حمایت میکنند. در زمینهای که تمرینکنندگان به خستگی و فرسودگی ناشی از وظایف مدیریتی غیرقابل مدیریت اشاره میکنند، این میتواند تفاوت قابلتوجهی ایجاد کند.
در این میان، مربیان و سیاست گذاران در تلاش های طراحی شده برای به حداکثر رساندن برابری و به حداقل رساندن سوگیری در هوش مصنوعی با احتیاط پیش می روند. دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید طرحی را برای منشور حقوق هوش مصنوعی در سال 2022 منتشر کرد که آیندهای را پیشبینی میکند که در آن معیارهای ارزش سهام در الگوریتمها ساخته میشوند.
سپس، ماه گذشته، دفتر فناوری آموزشی وزارت آموزش ایالات متحده گزارشی را منتشر کرد که در آن بینش ها و توصیه هایی در مورد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری ارائه شد. این گزارش 71 صفحه است، اما اگر فشار داده شود، پیام آن ممکن است به پنج کلمه کاهش یابد: «به انسانها در حلقه تأکید کنید».