از ابزار جدید هوش مصنوعی ChatGPT بخواهید مقاله ای در مورد علت جنگ داخلی آمریکا بنویسد و شما می توانید تماشا کنید که یک مقاله ترم متقاعد کننده در عرض چند ثانیه به دست می آید.
این یکی از دلایلی است که مسئولان مدرسه نیویورک در این هفته شروع به مسدود کردن ابزار نوشتاری چشمگیر اما بحث برانگیز کردند که میتواند پاراگرافهایی از متن انسانمانند تولید کند.
تصمیم بزرگترین ناحیه مدرسه ای ایالات متحده برای محدود کردن وب سایت ChatGPT در دستگاه ها و شبکه های مدارس می تواند تأثیرات موجی بر مدارس دیگر داشته باشد و معلمان در تلاش برای کشف چگونگی جلوگیری از تقلب باشند. سازندگان ChatGPT می گویند که آنها همچنین به دنبال راه هایی برای تشخیص سوء استفاده هستند.
این ابزار رایگان تنها پنج هفته است که وجود دارد، اما در حال حاضر سوالات سختی را در مورد آینده هوش مصنوعی در آموزش، صنعت فناوری و بسیاری از حرفهها مطرح میکند.
CHATGPT چیست؟
ChatGPT در 30 نوامبر راه اندازی شد اما بخشی از مجموعه گسترده تری از فناوری های توسعه یافته توسط استارت آپ OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو است که رابطه نزدیکی با مایکروسافت دارد.
این بخشی از نسل جدیدی از سیستم های هوش مصنوعی است که می تواند مکالمه کند، متنی قابل خواندن تولید کند و حتی تصاویر و ویدیوهای بدیع را بر اساس آنچه از پایگاه داده وسیعی از کتاب های دیجیتال، نوشته های آنلاین و سایر رسانه ها آموخته است تولید کند.
اما بر خلاف تکرارهای قبلی به اصطلاح “مدل های زبان بزرگ”، مانند OpenAI’s GPT-3، که در سال 2020 راه اندازی شد، ابزار ChatGPT به صورت رایگان برای هر کسی که به اینترنت متصل است در دسترس است و برای کاربرپسندتر طراحی شده است. این مانند یک گفتگوی مکتوب بین سیستم هوش مصنوعی و شخصی که از آن سوال می پرسد کار می کند.
میلیونها نفر در طول ماه گذشته با آن بازی کردهاند و از آن برای نوشتن اشعار یا آهنگهای احمقانه، سعی در فریب دادن آن به اشتباه یا برای اهداف عملیتر مانند کمک به نوشتن ایمیل استفاده کردهاند. همه این پرس و جوها همچنین به هوشمندتر شدن آن کمک می کنند.
مشکلات چیست؟
مانند سیستم های مشابه، ChatGPT می تواند نثر قانع کننده ای ایجاد کند، اما این بدان معنا نیست که آنچه می گوید واقعی یا منطقی است.
راهاندازی آن با راهنمایی اندکی برای نحوه استفاده از آن همراه بود، به جز وعدهای که ChatGPT در صورت اشتباه بودن آن را اعتراف میکند، «محلهای نادرست» را به چالش میکشد و درخواستهایی را که برای ایجاد پاسخهای توهینآمیز است رد میکند. با این حال، از آن زمان به بعد، محبوبیت آن باعث شد سازندگان آن تلاش کنند تا انتظارات برخی افراد را پایین بیاورند.
سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI در ماه دسامبر در توییتر گفت: «ChatGPT فوقالعاده محدود است، اما در برخی چیزها به اندازهای خوب است که یک تصور گمراهکننده از عظمت ایجاد کند.
آلتمن افزود: «این اشتباه است که در حال حاضر برای هر چیز مهمی به آن اعتماد کنیم.»
این یک پیش نمایش از پیشرفت است. ما کارهای زیادی برای انجام دادن روی استحکام و حقیقت داریم.»
آیا می توان از آن برای نوشتن مقالات مدرسه استفاده کرد؟
این همان چیزی است که ChatGPT هنگامی که آسوشیتدپرس از آن خواست تا به این سؤال به طور خلاصه از منظر مدیری که از طریق سیستم PA مدرسه فریاد میزند پیام کوتاهی بدهد، گفت:
برای مقالات مدرسه از CHATGPT یا هیچ ابزار نوشتن خودکار دیگری استفاده نکنید. این تقلب است و قابل تحمل نخواهد بود. اگر در استفاده از CHATGPT یا هر ابزار خودکار نوشتاری دیگری برای مقالات مدرسه دستگیر شوید، عواقب جدی در پی خواهد داشت.»
اما زمانی که از ChatGPT خواسته شد به خودی خود به همان سؤال پاسخ دهد، ChatGPT این هشدار سنجیدهتر را ارائه کرد: «به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از ChatGPT یا هر ابزار خودکار نوشتن خودکار دیگری برای مقالات مدرسه مناسب نیست، زیرا تقلب محسوب میشود و اینطور نیست. در درازمدت به نفع دانش آموز است.»
مدارس چه می گویند؟
بسیاری از نواحی مدارس هنوز در تلاشند تا دریابند که چگونه میتوانند سیاستهایی را در مورد اینکه آیا و چگونه میتوان از آن استفاده کرد، تعیین کنند.
اداره آموزش شهر نیویورک روز پنجشنبه گفت که دسترسی به شبکهها و دستگاههای مدرسه را محدود میکند زیرا نگران تأثیرات منفی بر یادگیری دانشآموزان و همچنین «نگرانی در مورد ایمنی و دقت محتوا» است.
اما هیچ مانعی برای دانش آموز از دسترسی به ChatGPT از تلفن شخصی یا رایانه در خانه وجود ندارد.
جنا لایل، سخنگوی مدارس گفت: «در حالی که این ابزار ممکن است بتواند پاسخهای سریع و آسان به سؤالات ارائه دهد، مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله را که برای موفقیت تحصیلی و مادامالعمر ضروری هستند، ایجاد نمیکند».
انسان یا هوش مصنوعی؟
برای تعیین اینکه آیا چیزی توسط یک انسان نوشته شده است یا یک هوش مصنوعی، می توانید به دنبال عدم وجود تجربیات یا احساسات شخصی باشید، ناهماهنگی در سبک نوشتن را بررسی کنید و مراقب استفاده از کلمات پرکننده یا عبارات تکراری باشید. اینها ممکن است نشانههایی از تولید متن توسط هوش مصنوعی باشند.
این همان چیزی است که ChatGPT به خبرنگار AP وقتی از او پرسیده شد که چگونه تفاوت را تشخیص دهد، گفت.
OpenAI این هفته در بیانیه ای که توسط انسان نوشته شده بود گفت که قصد دارد با مربیان کار کند زیرا از نحوه آزمایش مردم با ChatGPT در دنیای واقعی یاد می گیرد.
این شرکت گفت: «ما نمیخواهیم از ChatGPT برای اهداف گمراهکننده در مدارس یا هر جای دیگری استفاده شود، بنابراین در حال توسعه اقدامات کاهشی برای کمک به هر کسی برای شناسایی متن تولید شده توسط آن سیستم هستیم».
آیا این امر گوگل را تهدید می کند؟
گمانهزنیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ChatGPT میتواند کسبوکار جستجوی اینترنتی را که اکنون تحت سلطه Google است، خراب کند، اما این غول فناوری سالها است که روی فناوری مشابهی کار میکند – فقط در مورد انتشار آن در طبیعت محتاطتر است.
این گوگل بود که به شروع روند مدلهای زبان هوش مصنوعی همیشه بزرگتر و هوشمندانهتر کمک کرد که میتوانستند روی مجموعه وسیعی از نوشتهها «از پیش آموزش داده شوند». در سال 2018 این شرکت سیستمی به نام BERT معرفی کرد که از تکنیک “تبدیل کننده” استفاده می کند که کلمات را در یک جمله برای پیش بینی معنا و زمینه مقایسه می کند. برخی از این پیشرفتها اکنون در جستجوهای Google گنجانده شدهاند.
اما شکی وجود ندارد که تکرارهای متوالی GPT – که مخفف Generative Pre-trained Transformer است – تأثیر دارد. مایکروسافت حداقل یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده و دارای مجوز انحصاری برای استفاده از GPT-3 است.
هی CHATGPT، آیا می توانید همه اینها را در یک رپ قرار دهید؟
“ChatGPT فقط یک ابزار است،
اما این جایگزینی برای مدرسه نیست.
شما نمی توانید راه خود را به اوج تقلب کنید،
با استفاده از یک ماشین برای انجام تکالیف خود، فلاپ خواهید شد.
سرقت ادبی یک نه نه است،
و متن ChatGPT متعلق به شما نیست.
پس دست به کار شوید، آن نمره را کسب کنید،
سعی نکنید تقلب کنید، ارزش معامله را ندارد.»