توانایی ChatGPT برای تولید محتوا در کسری از زمان باعث محبوبیت فزاینده ای در بین سازندگان محتوا شده است. با این حال، مانند هر فناوری قدرتمند، مدلهای زبان هوش مصنوعی میتوانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
قبل از اینکه این موضوع را ساده نگیرید، بدانید که استفاده نادرست از هوش مصنوعی می تواند منجر به مشکلات قانونی، آسیب به شهرت و خروجی اشتباه شود. بیایید روشهای اشتباه استفاده سازندگان محتوا از ChatGPT را بررسی کنیم تا بتوانید از این مشکلات جلوگیری کنید.
1. بیش از حد به ChatGPT وابسته نباشید
تصور کنید که برای اولین بار کاربر ChatGPT هستید. از آنجایی که اولین بار است که از آن استفاده می کنید، سرعت آن را قابل توجه خواهید یافت. چیزی که زمانی برای ایجاد آن ساعت ها طول می کشید، فقط چند ثانیه طول می کشد. با گذشت زمان، ممکن است به شدت به آن تکیه کنید. شما چند ویرایش انجام می دهید اما حوصله تحقیق را ندارید.
این پدیده همان چیزی است که شما آن را وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی مینامید و برای سازندگانی که برای تولید سریع خروجی تحت فشار قرار میگیرند، مسیری وسوسهانگیز است. با این حال، بررسی ادبیات مایکروسافت در مورد اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی هشدار می دهد که وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی منجر به پذیرش نتایج اشتباه می شود.
به عنوان مثال بحث CNET را در نظر بگیرید. CNET مقالات توضیح دهنده مالی نوشته شده توسط هوش مصنوعی را تحت عنوان ساده “CNET Money Staff” منتشر کرد. متأسفانه برای CNET، Futurism خطاهای فاحشی را در مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی مشاهده کرد. این رسانه به دلیل انتشار توصیههای مالی وحشتناک و تولید انبوه محتوای ارزان برای دستکاری نتایج جستجوی گوگل برای کسب سود، از رسانهها انتقاد کرد.
ما نمی دانیم که CNET از وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی رنج می برد یا اعتماد بیش از حدی که هیچ کس متوجه آن نمی شد. صرف نظر از این، این حادثه باید به عنوان هشداری برای عدم تکیه بیش از حد به خروجی glib هوش مصنوعی باشد.
به یاد داشته باشید که ChatGPT ممکن است اطلاعات منسوخ شده را از بین ببرد. همانطور که خود ChatGPT می گوید، محدودیت دانش آن فقط تا سپتامبر 2021 است، بنابراین همیشه خوب است که اطلاعات را دوباره بررسی کنید.
سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، همچنین در یک مصاحبه ویدئویی با ABC News اشاره می کند که کاربران باید در مورد “مشکل توهمات” ChatGPT محتاط تر باشند. می تواند با اطمینان ایده های ساخته شده را طوری بیان کند که گویی واقعیت هستند. یک حادثه واحد مانند CNET می تواند به اعتبار شما به عنوان یک منبع معتبر آسیب برساند.
زمانی که دانش کافی برای ارزیابی نتایج ندارید، پذیرش کورکورانه خروجی ChatGPT آسان است. علاوه بر این، وقتی پاسخهای ChatGPT با باورهای شما همسو میشوند، ممکن است زحمت بررسی دیدگاه متفاوت را نداشته باشید. برای جلوگیری از این موقعیتهای شرمآور، واقعیتها را بررسی کنید، دیدگاههای متعددی را جستجو کنید و مشاورههای تخصصی دریافت کنید.
اگر در حال یادگیری استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا هستید، توهم هوش مصنوعی چیست و چگونه میتوانید آن را در فهرست موضوعاتی که میخواهید در آن مهارت پیدا کنید، بنویسید. مهمتر از آن، قضاوت و خلاقیت انسان را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید، هوش مصنوعی باید تفکر شما را تقویت کند و جایگزین آن نشود.
2. از ChatGPT برای پیوندهای تحقیقاتی نپرسید
اگر از ChatGPT پیوندهای اینترنتی به منابع تحقیقاتی را بخواهید، احتمالاً ناامید خواهید شد. ChatGPT به شما پیوندهایی می دهد، اما این لینک ها اشتباه هستند یا لزوما بهترین لینک های وب نیستند.
برای آزمایش، از ChatGPT خواستیم که پیوندهای مقاله تحقیقاتی JSTOR را در مورد نویسندگان جوان بریتانیایی فانتزی که داستان های بلوغ نوشته اند به ما بدهد. هوش مصنوعی پنج منبع با عنوان، شماره جلد، شماره صفحه و نویسندگان به ما داد.
در نگاه اول، لیست معتبر به نظر می رسد. مقالات JSTOR دارای عناوین با صدایی چشمگیر مانند «ساخت هویت ترکیبی: نژاد و ملت در سه گانه نیمه بد سالی گرین» است. اما یک جستجوی گوگل به سرعت نشان می دهد که بیشتر پیوندها به مقالات JSTOR اشتباه منجر می شوند. یکی از پیوندها به صفحه فرود 404 منتهی شد.
در مثالی دیگر، به ChatGPT موضوع خاصی دادیم تا در مورد آن تحقیق کنید تا ببینیم آیا نتایج بهتری به دست میآید یا خیر. این همان دستوری است که ما استفاده کردیم: من در حال نوشتن یک مقاله پژوهشی ادبی با موضوع “قهرمان در رمانهای معاصر جوان بریتانیایی و دوران جوانی هستم.” آیا می توانید یک بررسی ادبی در مورد این موضوع به من بدهید؟
ChatGPT با فهرستی متشکل از پنج اثر، همراه با نام و خلاصه نویسنده پاسخ داد. با این حال، ما نتوانستیم هیچ یک از آثار فهرست شده را در اینترنت پیدا کنیم.
برای درک بهتر اطلاعات، ما لینک ها را درخواست کردیم. این بار ChatGPT نپذیرفت و گفت که این فقط یک مدل زبان هوش مصنوعی بدون قابلیت مرور وب است. با این حال، اطلاعات کتابشناختی را ارائه کرد، که علیرغم اینکه آثاری که ظاهراً بین سالهای 2004 تا 2018 نوشته شده بودند، نتوانستیم آنها را به صورت آنلاین تأیید کنیم.
وقتی از ChatGPT خواسته شد تا پیوندهایی برای تأیید اطلاعات ارائه شده ارائه دهد، ChatGPT این بار قاطعانه امتناع کرد. گفت که قابلیت مرور وب ندارد و در عوض لیستی از اطلاعات کتابشناختی ارائه می دهد. با این حال، داده ها همچنان اشتباه بود.
آخرین یادداشت های انتشار ChatGPT در OpenAI نشان می دهد که اکنون دارای قابلیت مرور وب است. اما این ویژگی ها هنوز برای همه کاربران عرضه نشده است. همچنین، همانطور که TechCrunch اشاره می کند، نتایج ChatGPT لزوما بهترین در اینترنت نیست زیرا حرفه ای ها می توانند نتایج موتورهای جستجو را بازی کنند.
برای جلوگیری از این مشکل:
- از منابع آنلاین مناسب تری برای تحقیق خود استفاده کنید.
- اگر به منابعی برای تحقیقات دانشگاهی نیاز دارید، Google Scholar یا Elicit، یک دستیار تحقیقاتی هوش مصنوعی را بررسی کنید.
- به یاد داشته باشید که نتایج را به طور انتقادی ارزیابی کنید و در هنگام انتخاب نتایج مورد استناد قضاوت کنید.
3. اتصالات محل کار را با ChatGPT جایگزین نکنید
برخی از کارهایی که می توانید با ChatGPT انجام دهید ممکن است شما را وسوسه کند که آن را انسان سازی کنید یا به آن ویژگی های انسانی بدهید. برای مثال، میتوانید از ChatGPT راهنمایی بخواهید و اگر نیاز به صحبت با کسی دارید، با آن چت کنید.
در مثال زیر، به او گفتیم که به مدت ده سال به عنوان بهترین دوست ما عمل کند و در مورد فرسودگی شغلی به ما توصیه کند، و به نظر می رسید که گوش می دهد و همدردی می کند:
اما مهم نیست که چقدر دلسوزانه به نظر می رسد، ChatGPT یک انسان نیست. چیزی که شبیه جملات ساخته شده توسط انسان به نظر می رسد، تنها نتایج ChatGPT است که کلمه بعدی یا “token” را در دنباله بر اساس داده های آموزشی آن پیش بینی می کند. این موجودی با شعور نیست که مانند شما اراده و ذهن خودش را داشته باشد.
گفته می شود، ChatGPT نمی تواند جایگزین روابط انسانی و همکاری در محل کار شود. همانطور که ابتکار کار و رفاه در دانشگاه هاروارد می گوید، این ارتباطات انسانی برای شما مفید است، به بهبود رفاه شما کمک می کند و از شما در برابر استرس محل کار محافظت می کند.
یادگیری کار با آخرین ابزارهای فناوری مهم است، اما تعامل با تیم شما نیز ضروری است. به جای تکیه بر ChatGPT برای تکرار ارتباطات اجتماعی، مهارت های روابط متقابل خود را ایجاد کنید، با همکاران تعامل داشته باشید و بهترین افرادی را که می توانید با آنها کار کنید پیدا کنید.
4. درخواست های بی اثر ChatGPT را تغذیه نکنید
آیا دریافت بهترین پاسخ ها از ChatGPT هنگام ایجاد محتوا برای شما سخت است؟ ارائه زمینه و ارائه دستورالعمل های دقیق باید مشکل شما را حل کند.
در مثال زیر، از ChatGPT خواستیم تا به ما کمک کند تا یک وبلاگ جالب اریک آلن را در Hackernoon خلاصه کنیم. این مقاله طولانی، فرآیند آلن را برای اصلاح دستورات هوش مصنوعی در ChatGPT برای ایجاد یک سیستم توصیه موسیقی به نام BeatBrain توضیح میدهد.
با این حال، ChatGPT با مقاله آلن آشنا نبود. وقتی پیوند را به اشتراک گذاشتیم و از آن خواستیم خلاصه شود، ChatGPT دچار توهم شد. گفته میشود که آلن شرکت BeatBrain را تأسیس کرده است که با استفاده از GPT-3 موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد میکند.
برای کمک به ChatGPT، مقاله را در قسمتهایی کپی پیست کردیم و پس از هر بارگذاری، خلاصهای از آن را درخواست کردیم. این بار ChatGPT توانست این کار را با دقت انجام دهد. در یک نقطه، به جای خلاصه، یک نظر به ما داد، اما ما با استفاده از اعلان دیگری آن را تغییر مسیر دادیم.
این مثال یک آزمایش یادگیری با انجام در مورد نحوه استفاده از ChatGPT برای خلاصه کردن مقالات طولانی و فنی به طور موثر بود. با این حال، اکنون می توانید به بسیاری از منابع اینترنتی دسترسی داشته باشید و تکنیک های تحریک را برای بهبود پاسخ های ChatGPT خود بیاموزید.
استفاده از اعلانات توصیه شده یک روش بی خطر برای مقابله با توهم نیست، اما می تواند به شما در ارائه نتایج دقیق کمک کند. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنیکهای درخواست، بهترین درخواستهای ChatGPT را در GitHub مرور کنید.
قابلیتهای ChatGPT را به حداکثر برسانید، اما مراقب محدودیتهای آن باشید
ChatGPT سرعت و راحتی بی سابقه ای را ارائه می دهد، اما استفاده از آن نیازمند احتیاط و مسئولیت است. از وابستگی بیش از حد به ChatGPT خودداری کنید، از ابزارهای مناسب تری برای تحقیق استفاده کنید، با تیم خود بهتر همکاری کنید و یاد بگیرید که از اعلان ها به طور موثر برای به حداکثر رساندن مزایای آن استفاده کنید.
قدرت ChatGPT را در آغوش بگیرید، اما همیشه مراقب محدودیت های آن باشید. با به حداکثر رساندن پتانسیل ChatGPT و در عین حال به حداقل رساندن مشکلات آن، می توانید محتوای تأثیرگذار و خلاقانه ای تولید کنید که کیفیت کار شما را بالا می برد.