دارد دیوید زاسلاو از ChatGPT استفاده کردید؟ من می پرسم زیرا رئیس برادران وارنر دیسکاوری، که همه می دانند قصد دارد چند دلار پس انداز کند، چند بار در گفتگوهای اخیر من با معامله گران هالیوود مطرح شده است. آنها فکر نمی کنند Zaz فقط یک ربات را برای جایگزینی نویسندگان حقوق بگیر استخدام کند هنوز، اما در مورد یک کار پرهزینه، خوب، همه شرط بندی ها خاموش هستند.
به هر حال، چشم انداز گرفتن مشاغل انسانی توسط هوش مصنوعی به سرعت از «ها، ها، اجازه دهید من راحت باشم» افزایش یافته است. ماتریس تابوت” به “خوب، پس چقدر وقت دارم؟” ناگهان، هرکسی را که می شناسم، با عصبانیت توانایی های آن را ارزیابی می کند. آیا انتشار پایدار می تواند جایگزین انیماتورها شود؟ در مورد ده ها استارتاپ هوش مصنوعی که می توانند صدای بازیگران مشهور را تکرار کنند، چطور؟ آیا ChatGPT می تواند یک گزارش دادگاه بنویسد؟ خبرنامه حقوقی چطور؟
ما قبلاً شاهد احیای این فناوری ها بوده ایم وال کیلمرصدای در تاپ گان: ماوریک، شبیه سازی کنید بروس ویلیس در یک آگهی مخابراتی روسیه، و بنویسید و فیلمهای کوتاه را کارگردانی میکند، بنابراین جای تعجب نیست که این همه توجه اصناف هالیوود را به خود جلب کرده است، که در شرف مذاکره برای قراردادهای کلی جدید با استودیوها هستند. از صحبتهای من با افراد داخلی، به نظر میرسد که هوش مصنوعی یک موضوع مهم و بحث برانگیز در طول این گفتگوها خواهد بود.
SAG-AFTRA، بزرگترین اتحادیه کارگری در هالیوود، به تازگی اولین عکس را گرفته است. در 28 ژانویه، هیئت ملی اتحادیه به اتفاق آرا موافقت کرد که “قاعده جهانی یک” – هیچ عضوی نباید برای کارفرمایی که حداقل توافقنامه اولیه اتحادیه را نپذیرفته است کار کند – اکنون به بازسازی صدا یا تصویر یک بازیگر نیز گسترش خواهد یافت. هیئت به صراحت موضع خود را بیان کرد که حق شبیه سازی صدا، شباهت یا اجرای یک بازیگر با استفاده از فناوری دیجیتال یک حق است. اجباری موضوع چانه زنی
روز جمعه، وکلای استعدادیابی یادداشتی از SAG-AFTRA دریافت کردند که به معنای این بود: به کسی که خارج از حوزه کاری اتحادیه کار می کند، حقوق مشابه ندهید. در مورد هر زبانی در قراردادی که ادعا میکند حق شبیهسازی بازی بازیگران را کنترل میکند، «تا زمانی که شرایط با اتحادیه مذاکره نشده باشد، باطل و غیرقابل اجرا است». این موضع نه تنها نشاندهنده اولین باری است که مطمئناً یک دور جذاب از مذاکرات کارگری خواهد بود. همچنین نشان دهنده برخی نبردهای حماسی درباری در پیش است.
هوش مصنوعی زندایا؟
برای مزه آنچه در راه است، خواننده را بررسی کنید ریک استلیشکایت جدید علیه خواننده رپ یونگ گریوی، از جمله، به دلیل جعل کردن صدای خود در هرگز نمی خواهم شما را رها کنم برای ساخت یک آهنگ جدید، بتی (پول بگیر). البته در این شکایت به هوش مصنوعی اشاره ای نشده است، اما با صحبت در مورد تفریحات صوتی، به احتمال زیاد شاهد ظهور مجدد هوش مصنوعی با رواج یافتن هوش مصنوعی خواهیم بود. به طور خلاصه، متهمان به آهنگسازی استلی مجوز دادند، اما توانایی نمونه برداری از آهنگ ضبط شده در سال 1987 را نداشتند. بنابراین آنها داشتند مقداری حقوق آهنگ Asltey – یعنی ساخت نسخه کاور. سوال دادگاه این است که آیا نوازندگان قانون کالیفرنیا را نقض کرده اند یا خیر تقلید کردن استلی، به جای ارائه یک برداشت اصلی از موسیقی خود. یا آیا قانون کپی رایت فدرال، که اجازه شبیهسازی صدا را میدهد، بر قانون ایالتی که از شباهت فرد محافظت میکند، برتری دارد؟
اینها دیگر فقط سؤالات آکادمیک نیستند: هوش مصنوعی های امروزی غالباً در مورد مطالب دارای حق چاپ آموزش می بینند و سؤالات حقوقی سختی را در مورد اینکه آیا این استفاده منصفانه است یا خیر، آیا خروجی های آنها بسیار شبیه به منبع منبع است یا خیر و حتی اینکه آیا نتایج دارای حق نسخه برداری هستند یا خیر ایجاد می کند. معاملهگرانی که با آنها صحبت میکنم بهویژه نگران قراردادهای مبهم قدیمی هستند که ممکن است به استودیوها اجازه دهد موضعی را اتخاذ کنند. قبلا، پیش از این حق ایجاد تفریحات هوش مصنوعی را دارند. جای تعجب نیست که SAG-AFTRA از عبارت “رضایت واقعی آگاهانه” استفاده می کند. بدون آن، نویسندگان و اجراکنندگان ممکن است خود را در دادگاه ببینند، مانند استلی، با این استدلال که این ناعادلانه است که هویت یا شباهت آنها را به گونهای که به اشتباه نشان دهنده دخالت آنها باشد، بیانصافی کند. حتی اگر یک تولید کننده حقوق گسترده ای نسبت به مطالب موجود دارد.
البته این اولین بار نیست که فناوری جدید در هالیوود آشفتگی قانونی ایجاد می کند. فیلمسازان اولیه شاهد پخش مجدد آثارشان در تلویزیون بودند و تهیهکنندگان تلویزیونی با قانونی بودن پخش مجدد کابلی حساب کردند. بعداً بر سر نوارهای ویدئویی و دیویدیها و اخیراً پخش جریانی دعوا شد. هر یک از این تغییرات جرقهای به جنگهای دادگاه و داوری بر سر قراردادهایی زد که در زمانهای کمتر پیشرفتهتر نوشته شده بودند.
دقیقاً به همین دلیل است که امروزه بسیاری از قراردادهای هالیوودی ادعا میکنند که این اختیار را دارند که از یک اثر یا اجرا «در سراسر جهان بهطور ابدی با ابزارها یا روشهایی که اکنون یا بعداً شناخته میشوند» بهرهبرداری کنند. آیا این اختیار شامل توانایی، مثلاً آموزش هوش مصنوعی بر روی فیلمنامه های قدیمی فیلم و تلویزیون می شود؟ در مورد تعویض یک بازیگر از لیست A با یک فکس ساخته شده توسط هوش مصنوعی که می تواند نقش آنها را دوباره ایفا کند، چطور؟
در اینجا فرصت هایی برای بازیگران نیز وجود دارد. اگه تو هستی مورگان فریمنبه عنوان مثال، چرا صدای خود را به هر مستندسازی که مایل به پرداخت هزینه شما هستند، مجوز نمی دهید؟ یا اگر هستید زندایابا توجه به حضور کوتاهی در یک فیلم جدید مارول، اما در حال کار روی یک فیلم دیگر، ناگهان پتانسیل درآمد شما نامحدود است. برای مثال در دنیای واقعی، نوازنده را بررسی کنید هالی هرندون، که یک برنامه آوازی به نام “Holly+” منتشر کرده است که به دیگران اجازه می دهد به راحتی صدای آواز او را “دیپ فیک” کنند. این سناریوها برای مدت طولانی فرضی نخواهند بود.
در حال حاضر، همه اینها یک منطقه خاکستری قانونی است. وکلای سرگرمی به من می گویند که ابتدا به قراردادهای کار قدیمی مراجعه می کنند تا مشخص کنند آیا هوش مصنوعی حقوق مشتریان آنها را نقض می کند یا خیر. متأسفانه، آنها اضافه می کنند، وقتی صحبت از چیزی مانند فیلمبرداری مجدد به میان می آید، این مبهم است که آیا یک تهیه کننده می تواند یک اجرا را شبیه سازی کند و از پرداخت هزینه به یک بازیگر برای روزهای کاری اضافی اجتناب کند. بنابراین آیا آنها به صراحت به این احتمالات در مذاکرات قرارداد، مانند SAG-AFTRA، رسیدگی خواهند کرد؟ یکی از وکیل به من گفت: «سابقهای وجود دارد». ما در حال حاضر کارهایی مانند نیاز به تایید در صحنه های برهنه انجام می دهیم.
باز هم، درخواست از یک استودیو برای حقوق جدید همیشه این خطر را به همراه دارد که آنها رد کنند، و ممکن است در دادگاه دست بالا را از دست بدهید زیرا همه متوجه می شوند که قراردادهای قدیمی چگونه باید تفسیر شوند. همانطور که یکی از معاملهگران باهوش به من گفت، “خوشحالم که اجازه میدهم اصناف در این زمینه پیشقدم شوند.”