با پیشرفت در ابزارهای هوش مصنوعی با سرعتی سرسام آور اجرا می شود، روزنامهنگاران با وظیفه گزارشدهی تحولات با تفاوتهای ظریف و زمینه مناسب روبرو هستند – برای مخاطبانی که ممکن است برای اولین بار با این نوع فناوری روبرو شوند.
اما گاهی اوقات این پوشش هشدار دهنده بوده است. نوام چامسکی، زبان شناس و منتقد اجتماعی انتقاد کرد “عناوین هذلولی” در الف نیویورک تایمز op-ed. و تعداد زیادی از آنها وجود داشته است.
“چت هوش مصنوعی بینگ: من می خواهم زنده باشم. 😈” ““پدرخوانده هوش مصنوعی” می گوید هوش مصنوعی می تواند انسان ها را بکشد و ممکن است هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود نداشته باشد.” “آیا ChatGPT میتواند کتاب من را بنویسد و به بچههایم غذا بدهد؟” “با ChatGPT آشنا شوید، ربات باهوش ترسناکی که می تواند کار شما را بهتر از شما انجام دهد.” “هوش مصنوعی جدید ChatGPT مایکروسافت شروع به ارسال پیامهای «غیرحضوری» به مردم میکند.” “پدیده چت بات هوش مصنوعی ChatGPT چیست و آیا می تواند جایگزین انسان شود؟”
به منظور درک بهتر نحوه پوشش ChatGPT توسط اتاقهای خبر، با تعدادی از دانشگاهیان و روزنامهنگاران در مورد نحوه چارچوببندی پوشش رسانهها از چت رباتهای هوش مصنوعی مولد مصاحبه کردیم. همچنین دادههایی را در مورد حجم پوشش اخبار آنلاین با استفاده از پایگاه داده Media Cloud و اخبار تلویزیون را با استفاده از دادههای آرشیو اخبار تلویزیون اینترنتی که از طریق API پروژه GDELT به دست آوردهایم، جمعآوری کردیم تا بتوانیم طرحی از پوشش تا کنون داشته باشیم. .
فلیکس ام. سیمون، محقق دکترا در مؤسسه اینترنت آکسفورد و همکار مرکز یدککشی، گفت که گزارشهای خبری از فناوریهای جدید اغلب الگوی یک چرخه تبلیغاتی است. اول، “با یک فناوری جدید شروع می شود که به انواع انتظارات و وعده ها منجر می شود”. بیانیه مطبوعاتی اولیه ChatGPT نوید یک ربات چت را داد که “به شیوه ای مکالمه تعامل می کند”. در مرحله بعد، پوشش رسانهای به دو حالت افراطی تقسیم میشود: «ما افرادی را داریم که میگویند این نزدیک شدن به آخرالزمان برای صنعت XYZ یا دموکراسی است،» یا، بهعنوان جایگزین، «نوید دهنده انواع آرمانشهرهایی است که توسط فناوری ایجاد میشوند». سرانجام، پس از چند ماه، یک دوره پوشش دقیقتر – به دور از فاجعه یا اتوپیا – برای بحث در مورد تأثیرات دنیای واقعی. “این زمانی است که چرخه دوباره شروع به خنک شدن می کند.”
اما بعید به نظر می رسد که پوشش چت ربات های مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT به این زودی ها کاهش یابد.
برای گسترش کلیک کنید. سایت های خبری آنلاین حدود دو ماه پس از انتشار به طور قابل توجهی ChatGPT را پوشش دادند. اعتبار: Media Cloud / Tow Center
OpenAI در آخرین روز نوامبر 2022 ChatGPT را برای عموم راه اندازی کرد و تنها در عرض چند روز، سایت بیش از یک میلیون کاربر. در حالی که رسانه ها خیلی زود متوجه این موضوع شدند، تا ژانویه و فوریه 2023 بود که پوشش خبری آنلاین واقعاً شروع به افزایش کرد. تقریباً زمانی بود که BuzzFeed اعلام کرد از ChatGPT برای تولید محتوا استفاده خواهد کرد، مایکروسافت یک chatbot مبتنی بر ChatGPT را در موتور جستجوی Bing خود ادغام کرد و Google رقیب خود را برای ChatGPT، Bard اعلام کرد.
برای Subramaniam Vincent، مدیر برنامه روزنامهنگاری و اخلاق رسانهای در مرکز اخلاق کاربردی Markkula در دانشگاه سانتا کلارا، یکی از مسائل تکراری در مورد پوشش رسانهای این فناوری این است که “این است که توسط شرکتها هدایت میشود که این فناوری میگویند. انجام دادن.” این یک مشکل ساختاری است که فقط به ChatGPT وابسته نیست. وی افزود: «مدیرعامل این شرکتها به توییتر و رسانههای اجتماعی میروند و شروع به طرح ادعاهای خود برای کنترل روایت در مورد هوش مصنوعی میکنند.»
اوایل سال 2023 نیز تقریباً زمانی بود که ایستگاههای تلویزیونی شروع به پخش داستانهای تقریباً روزانه آخرین پیشرفتها در مورد رباتهای چت از OpenAI، Google و Microsoft کردند، بر اساس دادههایی که ما از آرشیو اخبار تلویزیون اینترنتی با استفاده از رابط پروژه GDELT استخراج کردیم.
برای گسترش کلیک کنید. در تلویزیون، اخبار کسب و کار بیشتر از اخبار کابلی، ChatGPT را پوشش می دهد. اعتبار: پروژه GDELT / مرکز یدک کش
کانالهای خبری کسبوکار یک کلیپ ثابت از داستانهای مربوط به فعالیتهای این شرکتها در مورد چترباتهای هوش مصنوعی مولد را حفظ کردهاند. CNBC از نظر حجم پوشش پیشرو است.
در همین حال، کانال های خبری کابلی پوشش کمتری از چت بات ها نسبت به اخبار تجاری داشتند. در میان سه شبکه بزرگ، CNN و فاکس نیوز ChatGPT را بیش از MSNBC پلتفرم کرده اند. هر دو CNN و اخبار فاکس به تأثیر هوش مصنوعی مولد بر آموزش، محل کار و مشاغل پرداخته اند. دومی نیز دارد نگرانی هایی را مطرح کرد در مورد تعصب سیاسی در یک مورد، یک میزبان، ChatGPT را به عنوان یک “ابر سلاح بیدار” محکوم کرد. پوشش فاکس همچنین به طور مکرر به ایلان ماسک اشاره کرد که در میان نظرات دیگر گفته بود که ChatGPT در خطر “بیدار شدن” قرار دارد و بعداً خواستار یک وقفه شش ماهه در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی شد.
برای گسترش کلیک کنید. پوشش ChatGPT در اخبار کسب و کار و تلویزیون کابلی بسته به شبکه متفاوت است. اعتبار: پروژه GDELT / مرکز یدک کش
با توجه به الف نظرسنجی فاکس نیوز از رای دهندگانی که در ماه آوریل انجام شد، حدود نیمی از رای دهندگان می گویند که با برنامه های هوش مصنوعی مانند ChatGPT آشنا نیستند یا اصلاً آشنایی ندارند، که پوشش دقیق اخبار را بیش از پیش مهم می کند. و برخی از پوششهای خبری در تلویزیون و اخبار آنلاین با تفاوتهای ظریف همراه بوده و به دنبال آگاهی دادن به مخاطبان در مورد نحوه هدایت فناوری جدید است. تشخیص توهمو عباراتی را که هوش مصنوعی تولید می کند، بررسی کنید. خبرنگاران همچنین به مسائل مربوط به سوگیری الگوریتمی، ملاحظات اخلاقی، انتشار اطلاعات نادرست، و امکانات برای تنظیم سوء استفاده. باز هم پوششهای دیگر همچنان مانند داستانهای علمی تخیلی هستند – که همه چیز را از پایان کار گرفته تا نابودی بشریت را نوید میدهند – و عدم اطمینان را به جای درک، به ترس تبدیل میکنند.
چرخه هایپ؟
در حالی که به نظر می رسد ChatGPT در حال آغاز یک دوره جدید است، اما بازتاب های ضعیفی از پوشش بیت کوین و وعده ارزهای دیجیتال برای تغییر بانکداری و تجارت آنطور که ما می شناسیم وجود دارد. دادههای پایگاه خبری Media Cloud نشان میدهد که تنها شش ماه پس از راهاندازی، ChatGPT در حال حاضر شاهد زمان پخش مشابهی است که در سال 2021 به ارزهای دیجیتال داده شد، زمانی که قیمت بیتکوین به اوج خود رسید، بیش از یک دهه پس از انتشار عمومی آن در سال 2009.
برخی از ناظران از پوشش رسانه ای احساس نارضایتی کرده اند. «آیا ما در یک چرخه تبلیغاتی هستیم؟ کاملا. اما آیا این کاملاً تعجب آور است؟ نه، گفت: پاریس مارتینو، خبرنگار فناوری در اطلاعات. بادهای مخالف ساختاری که روزنامهنگاری را به هم میزند – سقوط درآمد تبلیغات، کاهش بودجه سرمقاله، اتاقهای خبری کوچکتر، تقاضا برای ترافیک SEO – به توضیح پوشش «بینفس» و حس گستردهتر دنبال کردن محتوا برای ترافیک وب کمک میکند. هر چه بیشتر به آن نگاه کنید، به خصوص از دید پرنده، بیشتر می شود [high levels of low-quality coverage] مارتینو با اشاره به این که اتاقهای خبری حسی باید هر زوایایی، از جمله جنبههای هیجانانگیز، را پوشش دهند تا توجه مخاطبان را جلب کنند، گفت: نشانهای از وضعیت سیستم نشر و خبری مدرنی است که ما در حال حاضر در آن زندگی میکنیم. در یک دنیای عالی، همه خبرنگاران زمان و منابع لازم برای نوشتن داستان هایی با چارچوب اخلاقی و غیر علمی تخیلی را در زمینه هوش مصنوعی خواهند داشت. اما این کار را نمی کنند. او افزود: «این سیستمیک است.
برای گسترش کلیک کنید. اکنون چت بات ها به اندازه بیت کوین در سال 2021 پوشش داده می شوند. اعتبار: Media Cloud / Tow Center
می توان طرحی از نحوه مقایسه پوشش ChatGPT با سایر فناوری های جدید دریافت کرد. همانطور که نمودار بالا نشان می دهد، پوشش ChatGPT در حال حاضر به طور قابل توجهی از طیف وسیعی از فناوری های تبلیغاتی دیگر مانند “واقعیت مجازی” و “جعلی عمیق” پیشی گرفته است، اگرچه پوشش “ارز رمزنگاری” بسیار بیشتر است (به ویژه پس از فروپاشی FTX).
چرا ممکن است حجم پوشش ChatGPT از سایر فناوریهای جدید مانند VR و «جعل عمیق» پیشی بگیرد؟ جنا بورل، مدیر تحقیقات Data & Society گفت: «یک فکری که من دارم این است که چون این ابزار جدید پیامدهای مستقیمی برای روزنامهنگاری دارد، این میتواند یکی از دلایلی باشد که چرا رسانهها توجه زیادی به آن دارند. “من حدس می زنم که این بخشی از آن است.” یکی دیگر از موارد این است که ChatGPT و سایر ابزارهای مولد هوش مصنوعی پتانسیل بیشتری دارند تا جهان های خلاق را که ما می شناسیم، به هم بزنند.
شاید این بحث وجود داشته باشد که برخلاف ارزهای دیجیتال، چت بات ها و مدل های زبان بزرگ پتانسیل واقعی برای تغییر جامعه دارند. در حال حاضر میتوانیم روشهایی را ببینیم که ChatGPT در حال تغییر آموزش و گنجاندن آن در جریانهای کاری روزانه کارکنان دانش در طیف وسیعی از بخشها است.
اما آنچه برای بورل نگران کننده است، قاب بندی بیشتر این گزارش ها بوده است. من مقدار زیادی مصرف کرده ام [media] درخواست کرده و احساس کردهاند که نیاز به شفافیت در مورد نحوه عملکرد این فناوریها و نیاز به مبارزه با برخی تبلیغات واقعاً ظالمانه وجود دارد. به عنوان مثال، یک گرایش انسانی به سمت «نسبت دادن، اندیشیدن، دانستن، نوشتن، و نوآوری به این ابزار غیرانسانی» وجود دارد. داستان توسط نیویورک تایمز ادعا می کند که چت بات بینگ می خواست “زنده باشد”.
یکی از نگرانیهای این قاببندی این است که مردم نسخه علمی تخیلی داستان هوش مصنوعی را دریافت کنند – مانند برخی از پوشش پیگیری مصاحبه پیشگام هوش مصنوعی جفری هینتون در مورد خطرات آن – و عموم مردم از بحث های مهم در مورد اخلاق، استفاده و آینده کار محروم می شوند.
نیک دیاکوپولوس، دانشیار در مطالعات ارتباطات و علوم کامپیوتر در دانشگاه نورث وسترن، گفت: «این هالیوودی کردن درک عمومی از هوش مصنوعی است. ما تصویری از ربات های فعال از فیلم ها داریم. «شما امیدوارید که پوشش خبری صرفاً آن نوع دیدگاه سرگرمکننده از فناوری را تقویت نکند که نگاه انتقادیتری داشته باشد.»
به سمت پوشش بهتر
چگونه میتوانیم نمایشهای رسانهای بهتری از هوش مصنوعی مولد را در آینده تصور کنیم؟ برای Burrell of Data & Society، که فکر میکند هنوز در مرحله هیاهوی چرخه چت رباتهای هوش مصنوعی مولد هستیم، پوشش دقیقتری برای پوشش مسائل مهم مورد نیاز است. یکی از داستانهایی که به نظر میرسد گم شده است، «تجمیع باورنکردنی قدرت و پول در مجموعه بسیار کوچکی از افرادی است که روی این ابزار سرمایهگذاری کردهاند، در حال ساختن این ابزار نیز هستند و قرار است از آن پول زیادی به دست آورند». ما باید از تمرکز بر روی شاه ماهی قرمز مانند «احساس» بالقوه هوش مصنوعی به پوشش چگونگی تمرکز بیشتر ثروت و قدرت توسط هوش مصنوعی برسیم.
برای از بین بردن مه داستان های علمی تخیلی، گزارش دقیق تر در مورد اینکه این ابزارها چه کار می کنند و چگونه کار می کنند، مورد نیاز است. ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT که بر روی حجم عظیمی از داده ها آموزش دیده اند، در حدس زدن کلمه بعدی در یک دنباله جمله مهارت دارند، اما به روشی که انسان ها فکر می کنند، “فکر نمی کنند”. دیاکوپولوس گفت: «بنابراین به معنای واقعی کلمه فقط از نظر آماری دنبال میشویم، به توزیع آماری کلماتی که قبلاً در متن نوشته شدهاند نگاه میکنیم، و سپس یک کلمه بعدی را اضافه میکنیم». گزارشهای بیشتر باید نشان دهند که این فناوریها چگونه عمل میکنند – و اینطور نیست.
این بدان معناست که چه کسی میتواند این مدلها را آموزش دهد – و چه ایرادات و سوگیریهایی به طور بالقوه در آنها ایجاد خواهد شد – سوالاتی هستند که اتاقهای خبر باید پوشش دهند. علاوه بر این، ویراستاران باید دوباره ارزیابی کنند که نظرات چه کسانی در مورد هوش مصنوعی مولد ارزش خبری تلقی می شود.
سیمون از مؤسسه اینترنت آکسفورد گفت که پوشش هیجان انگیز هوش مصنوعی مولد ما را از سؤالات فوری تر دور می کند. به عنوان مثال، وابستگی بالقوه اتاق های خبر در آینده به شرکت های بزرگ فناوری برای تولید اخبار، تصمیمات حاکمیتی این شرکت ها، سوالات اخلاقی و سوگیری مربوط به مدل ها و آموزش، تاثیر آب و هوای این ابزارها و غیره. سایمون گفت: «در حالت ایدهآل، ما میخواهیم که مردم وسیعتری نیز به این چیزها فکر کنند، نه فقط مهندسان سازنده این ابزارها یا «علاقهمندان به سیاست».
به گفته مارتینو، اتاق های خبر باید قوانین اساسی، شاید در راهنماهای سبک خود، وضع کنند تا راهبردهای پوشش را در حال حرکت رو به جلو تعیین کنند. اطلاعاتبرای مثال: بدون چت ربات های انسان ساز. او گفت که این تنظیم پارامتر “می تواند به کاهش آتش این چرخه تبلیغاتی کمک کند.”