یک بازدیدکننده در کنگره جهانی موبایل (MWC)، بزرگترین گردهمایی سالانه صنعت مخابرات، در بارسلون، تابلوی هوش مصنوعی (هوش مصنوعی) را روی یک صفحه متحرک تماشا می کند.
جوزپ لاگو | Afp | گتی ایماژ
ChatGPT، چت ربات ویروسی که پاسخهای مکالمهای را به ورودیهای نوشتاری کاربران ایجاد میکند، هوش مصنوعی (AI) را به جدیدترین کلمه کلیدی در فناوری تبدیل کرده است.
هوش مصنوعی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل در 10 مه در مرکز قرار گرفت، جایی که این شرکت اعلام کرد که موتور جستجوی آن هوش مصنوعی را به منظور ترکیب نتایج جستجو برای کاربران ترکیب می کند. این شرکت همچنین قصد دارد هوش مصنوعی را در جیمیل ادغام کند تا به کاربران در نوشتن ایمیل کمک کند.
مایکروسافت پس از سرمایهگذاری 13 میلیارد دلاری خود در OpenAI، خالق ChatGPT، اعلام کرد که موتور جستجوی Bing آن از هوش مصنوعی برای «ارائه جستجوی بهتر، پاسخهای کاملتر، و تجربه جدید چت» استفاده میکند. این شرکت همچنین برنامه های محبوب مایکروسافت 365 خود از جمله ورد و اکسل را با مجموعه جدیدی از ویژگی های هوش مصنوعی به نام Copilot تزریق کرده است.
و بسیاری از شرکتها در حال ادغام هوش مصنوعی با محصولات خود هستند. بر اساس آخرین نظرسنجی Deloitte “وضعیت هوش مصنوعی در سازمان” در واقع، 94٪ از رهبران کسب و کار موافق هستند که هوش مصنوعی برای موفقیت شرکت های آنها در پنج سال آینده بسیار مهم است.
بن اسنایدر، استراتژیست ارشد گلدمن در ماه می به CNBC گفت: از جنبه سرمایه گذاری، گلدمن ساکس به آینده هوش مصنوعی خوشبین است و معتقد است که این فناوری می تواند باعث افزایش بهره وری و افزایش سود S&P 500 تا 30 درصد یا بیشتر در دهه آینده شود.
اما علیرغم تبلیغات زیاد، اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی یا هر چیز دیگری با هوش مصنوعی هستید، مهم است که قبل از جدا شدن از پول نقد، بدانید که پول خود را در چه چیزی قرار می دهید. در اینجا چهار اصطلاح هوش مصنوعی وجود دارد که باید بدانید.
اگرچه یادگیری ماشین ممکن است جدید به نظر برسد، اما این اصطلاح در واقع توسط آرتور ساموئل، پیشگام هوش مصنوعی در سال 1959 ابداع شد. ساموئل آن را به عنوان توانایی کامپیوتر برای یادگیری بدون برنامهریزی صریح تعریف کرد.
برای انجام این کار، مدلهای ریاضی یا الگوریتمها به مجموعه دادههای بزرگی تغذیه میشوند و برای شناسایی الگوهای درون هر مجموعه آموزش میبینند. در تئوری، الگوریتمها سپس میتوانند همان فرآیند تشخیص الگو را در مجموعه دادههای جدید اعمال کنند.
به عنوان مثال، Spotify از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل موسیقیهایی که به آن گوش میدهید استفاده میکند و هنرمندان مشابه را توصیه میکند یا لیستهای پخش تولید میکند.
به گفته انویدیا، یک مدل زبان بزرگ (LLM) الگوریتمی است که یاد میگیرد چگونه متن و انواع دیگر محتوا را پس از پردازش مجموعههای عظیمی از دادهها شناسایی، خلاصه و تولید کند.
این مدلها با استفاده از یادگیری بدون نظارت آموزش داده میشوند، به این معنی که به الگوریتم مجموعه دادهای داده میشود، اما برنامهریزی نشده است که با آن چه کاری انجام دهد. از طریق این فرآیند، یک LLM یاد می گیرد که چگونه رابطه بین کلمات و مفاهیم پشت آنها را تعیین کند.
مدل های زبان بزرگ نوعی هوش مصنوعی مولد هستند. همانطور که از نام آن پیداست، هوش مصنوعی مولد به هوش مصنوعی اطلاق می شود که قادر به تولید محتوایی مانند متن، ویدئو یا صدا است، طبق وبلاگ هوش مصنوعی گوگل.
به گفته انویدیا، برای انجام این کار، مدلهای هوش مصنوعی مولد از یادگیری ماشین برای پردازش مجموعه دادههای عظیم و پاسخ به ورودی کاربر با محتوای جدید استفاده میکنند.