بسیاری از استدلالهای دوتایی، دوگانه، یا یا یا در آموزش K-12 در چند سال گذشته پخش شدهاند.
به عنوان مثال، در اوایل همهگیری، بحثهایی در مورد اینکه آیا دانشآموزان باید در مدرسه ماسک بزنند یا خیر رخ داد: از یک طرف، افرادی بودند که میگفتند دانشآموزان باید در همه جای مدرسه ماسک بزنند. از سوی دیگر، افرادی بودند که می گفتند ماسک زدن تهدیدی برای آزادی شخصی است.
اخیراً، این تفکر دوتایی به بحث در مورد استفاده از هوش مصنوعی در کلاس های درس نفوذ کرده است. برخی از مناطق به سرعت استفاده از ChatGPT را ممنوع کردند– ابزاری مجهز به هوش مصنوعی که می تواند نوشته های انسان را تقلید کند – در مدارس برای رفع نگرانی ها در مورد تقلب و سرقت ادبی. دیگران بدون تعیین دستورالعمل ها و انتظارات دقیق در مورد نحوه استفاده از آن اجازه دسترسی داده اند.
چرا مردم به پیشرفتهای جدید مانند ChatGPT یا ماسکهای COVID واکنشهای سخت و تند و تند نشان میدهند؟? به گفته محققان این نحوه عملکرد مغز ما است. مردم تمایل دارند تا با شواهد محدود نتیجه گیری کنند، که این فرصت را از ما در نظر نمی گیرد که تفاوت های ظریف یک مشکل یا موضوع را در نظر بگیریم.
در طول جلسه سمپوزیوم رهبری هفته آموزش در این ماه که تمایل به تفکر به روش های دوتایی را به چالش کشید، کوین بوشولر معاون سردبیر رهبران منطقه را در بحث در مورد اینکه آیا مدارس باید ChatGPT را ممنوع کنند، درگیر کرد.
در حالی که تعدادی از رهبران منطقه گفتند که باید ممنوع شود، به نظر میرسد اکثریت موافق هستند که زمان آن رسیده است که تغییر تکنولوژیک را بشناسیم و درباره نحوه استفاده معلمان و دانشآموزان از ChatGPT و سایر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی صحبت کنیم.
یکی از رهبران ولسوالی گفت: “شما واقعا نمی توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.” “در حال آمدن است، با گذشت دقایق پیشروتر می شود.”
او گفت که مربیان باید از ChatGPT و سایر فناوریهای هوش مصنوعی به نفع خود استفاده کنند. برای مثال می توان از هوش مصنوعی برای تهیه طرح درس یا مقایسه کتاب های درسی استفاده کرد.
دیگر رهبران ولسوالی ها افزودند که مدارس باید نحوه استفاده صحیح از این ابزارها را به دانش آموزان آموزش دهند، همانطور که مدارس از فناوری های دیگر مانند اینترنت استقبال کرده اند.
در سراسر کشور، از زمانی که ChatGPT در اواخر سال گذشته به یک موضوع داغ تبدیل شد، پاسخهای نواحی مدارس متفاوتتر شده است. به عنوان مثال، سیستم مدارس شهر نیویورک یکی از اولین مواردی بود که ChatGPT را در ماه ژانویه در مدارس ممنوع کرد، با اشاره به نگرانی در مورد تأثیر منفی آن بر یادگیری دانش آموزان و ایمنی و صحت محتوای آن. اما در این ماه، بزرگترین منطقه آموزشی کشور گفت که به ChatGPT اجازه می دهد در کلاس های درس پس از “بررسی دقیق” از مزایا و خطرات فن آوری.
مطمئناً، موضوعات گفتگوی زیادی وجود دارد که در آموزش K-12 به مشاجرات یا و یا بحث ادامه خواهد داد.
مدارس برای اصلاح این طرز تفکر چه کاری می توانند انجام دهند؟ در اینجا پنج نکته از متخصصان آورده شده است:
- بیشتر گوش کنید و کمتر صحبت کنید.
- استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دهید و دانش آموزان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.
- به بچه ها فرصت دهید تا باورهای خود را به چالش بکشند.
- به دانش آموزان علم نحوه عملکرد مغزشان را آموزش دهید.
- فروتنی فکری را تمرین کنید و آن را برای دانش آموزان و جوامع خود الگو قرار دهید.