از زمان انتشار Chat GPT در سال گذشته، کلاسهای حرفهای دچار یک معضل وجودی شدهاند. چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند پاراگرافهایی از نوشتههای روان و ترسناک انسانمانند تولید کند، به طوری که روزنامهنگاران، مهندسان و تبلیغکنندگان نگران شدند که به زودی جایگزین شوند. (ChatGPT نیز شعر بسیار خوبی می نویسد، گویی بازار کار برای شاعران به اندازه کافی بد نیست.)
اضافه شدن معلمان به لیست حرفه ای های در حال انقراض فقط مسئله زمان بود. این مرگ برای لوئیس فون آن – خالق برنامه زبان محبوب Duolingo – جذاب است که نارضایتی خود را از معلمان انسانی در نمایه اخیر نیویورکر بیان کرد: «همه ما به مدرسه رفتهایم… برخی از معلمان خوب هستند، اما اکثریت قریب به اتفاق خوب نیستند. فون آن ابراز تاسف کرد. برخورد با انسانها سخت است. شما به تعداد زیادی مربی انسانی نیاز دارید، و استفاده از آنها به نوعی سخت است و ما نمی توانیم آنها را به صورت رایگان دریافت کنیم.
فون آن برنامه های هوش مصنوعی را جایگزینی ایده آل برای معلمان گوشت و خون می داند. نمایه اشاره می کند که، «وقتی فون آن چه چیزی را دید [GPT-4] او قادر بود، دو برنامه را که شامل معلمان انسانی میشد، کنار گذاشت.» این تصمیم او را «تقریباً یک دقیقه» گرفت. او یک تیم Duolingo را برای کار بر روی برنامه های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی در همان روز سازماندهی کرد.
از آنجایی که معلم بودم، اعتراف می کنم که فون آن نکاتی دارد. کیفیت مربیان انسانی بسیار متفاوت است. بزرگ کردن تأثیر موارد بسیار مؤثر دشوار است. و مطمئناً به صورت رایگان کار نمی کنند. (ممکن است به اندازه کافی دستمزد دریافت نکنند، اما بیش از آن چیزی که اکثر مردم تصور می کنند دستمزد دریافت می کنند.)
اما هدف فون آن برای جایگزینی معلمان با هوش مصنوعی تقریباً مطمئناً شکست خواهد خورد – حداقل برای آینده قابل پیش بینی. یک دلیل واضح است: اداره مدرسه بدون زندگی و تنفس بزرگسالان در کلاس ها غیرممکن است. دلیل دیگر تاریخی است: کودکان از مصر باستان در مدارس حضور داشته اند و هیچ پیشرفت تکنولوژیکی هرگز جایگزین معلمان نشده است. در عوض، معلمان آن پیشرفتهای فنآوری را در عمل خود به کار گرفتهاند و خود را در این فرآیند مؤثرتر میسازند.
تاریخ اخیر آموزنده است. من مدرسه ابتدایی را در سن پروژکتورهای سقفی حجیم، پر سر و صدا و ساطع کننده گرما گذراندم. وقتی معلم شدم، کلاسم مجهز به SmartBoard بود. در آن زمان، چیزی خارج از داستان علمی تخیلی به نظر می رسید: نه تنها می توانستم تصاویری را برای کلاس خود طراحی کنم، بلکه محتوا را می توان با لمس کنترل کرد. می توانستم با جوهر دیجیتال بنویسم و درس های تعاملی برای دانش آموزانم ایجاد کنم. مانند تخته سیاه، قابل پاک کردن بود، اما میتوانستم کار را برای روز بعد یا حتی سال تحصیلی بعدی ذخیره کنم.
اما SmartBoard جایگزین من نشد. تدریس من را جذاب تر کرد. (رالف دبلیو. تایلر در مطالعهای در سال 1980 به فرآیند مشابهی با پذیرش پروژکتور بالای سر اشاره کرد). در عوض، ما باید به روشهایی فکر کنیم که هوش مصنوعی میتواند معلمان را مؤثرتر کند.
اگر درست انجام شود، تدریس می تواند کار طاقت فرسایی باشد. ارائه آموزش های با کیفیت به دانش آموزان در ریاضیات، خواندن، مطالعات اجتماعی و علوم به خودی خود یک موقعیت تمام وقت است، اما ما از مربیان خیلی بیشتر می خواهیم. علاوه بر تدریس دروس، بسیاری از معلمان وظیفه دارند آن درس ها را علاوه بر وظایف بی شمار دیگری خلق کنند. رابرت پوندیسیو و جسیکا شورز اخیراً خاطرنشان کردند: «یکی از پیشرفتهای ملموس در اثربخشی معلمان کاهش باری است که بر دوش آنها گذاشته میشود، برنامهریزی درسی که معمولاً نامنسجم، پایینتر از استانداردها، و فوقالعاده وقتگیر است و زمان را از برنامههای بالقوه بالاتر میگیرد. از زمان و انرژی خود استفاده می کنند.»
Pondiscio و Shurz احتمالاً موافق هستند که مدارس باید برنامه های درسی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردها را اتخاذ کنند تا معلمان نیازی به ایجاد درس های خود نداشته باشند. در حالی که این باید هدف باشد، باید یک معیار توقف وجود داشته باشد تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود.
هوش مصنوعی می تواند کمک کند. ChatGPT به طرز شگفت انگیزی طرح های درسی خوبی می نویسد، کامل تر و دقیق تر از آن چیزی که بسیاری از معلمان به تنهایی ایجاد می کنند. اعلان “برای من یک طرح درس برای کلاس ریاضی کلاس سوم بنویس” را وارد کنید و نتیجه چیزی است که در نسخه معلم یک کتاب درسی بی جا نخواهد بود. طرح درسی که من ایجاد کردم در بخش هایی مانند “مواد” و “اهداف” سازماندهی شد. این طرح حتی دارای بخشهایی برای «آموزش مستقیم»، «تمرین هدایتشده» و «تمرین مستقل» بود که به مدل انتشار تدریجی «من انجام میدهم، انجام میدهم، شما انجام میدهید» نیز معروف است. تسلط بر این فرآیند به خصوص برای معلمان جدید دشوار است، اما ChatGPT پنج ثانیه طول کشید.
در حالی که طرح درس حاوی هیچ کاربرگ نبود، من توانستم آن را با وارد کردن دستور “نوشتن یک کاربرگ برای مفهوم ضرب و رابطه آن با جمع مکرر” ایجاد کنم. کاربرگ فوقالعاده نبود، اما به هدف پرداخته بود. یک معلم باید تغییراتی ایجاد کند، ویرایش کند و به برنامه درس و کاربرگ اضافه کند، اما نوشتن آنها از ابتدا به کسری از زمان نیاز دارد. در اوایل کار تدریس، تقریباً یک روز کامل را صرف نوشتن درس های هفته آینده می کردم. با ChatGPT، یک ساعت، شاید دو ساعت طول می کشد.
مسئولیت های دیگری نیز وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند آنها را ساده کند. درجه بندی کار دانش آموز یک تعهد زمانی بزرگ است، به خصوص زمانی که فهرست کلاس ها به بالای سی دانش آموز افزایش می یابد – و در حال حاضر، راهنماهایی در مورد نحوه استفاده از ChatGPT برای کاهش این بار وجود دارد. آگاه نگه داشتن خانواده ها از طریق ارتباط منظم برای ایجاد روابط بین خانه و مدرسه ضروری است. ChatGPT میتواند خبرنامههایی را به بیش از پنجاه زبان تولید کند، که وقتی دانشآموزان در خانه به زبانی غیر از انگلیسی صحبت میکنند مفید است. ChatGPT حتی می تواند به سفرهای میدانی کمک کند. «سفر میدانی به گتیسبورگ» را وارد کنید، و ربات کل سفر را بدون رزرو اتوبوس برنامهریزی میکند. طرحی که من تهیه کردم شامل بخشی از تاریخچه قبل از سفر، مکان های خاص برای بازدید و حتی ارزیابی برای آزمایش میزان یادگیری دانش آموزان در سفر بود.
در هر مثالی که ذکر کردم، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نیاز به معلمان انسانی را از بین نمی برد، اما باعث صرفه جویی در وقت آنها می شود و دسترسی آنها را افزایش می دهد، دقیقاً مانند ماشین ظرفشویی که کارهای کثیف را انجام می دهد، اما باز هم نیاز به بارگیری و تخلیه بار توسط شخص دارد. آی تی. درست است که در هر مورد، یک معلم باید محتوا را برای دانشآموزان خاص خود تنظیم کند، اما زمان صرفهجویی شده را میتوان دوباره به آموزش حضوری اختصاص داد. با داشتن هوش مصنوعی، معلمان بسیار مؤثر حتی می توانند اندازه کلاس خود را بدون به خطر انداختن کیفیت آن آموزش افزایش دهند. و اگر این درست باشد که بسیاری از ایالت ها با کمبود معلم مواجه هستند، مناطق به زودی تقاضای کاهش نیروی کار بیشتری خواهند داشت. بهجای ترس از آیندهای که در آن هوش مصنوعی جایگزین معلمان شود، باید راههایی را در نظر بگیریم که هوش مصنوعی میتواند معلمانی را که انجام میدهیم مؤثرتر کند.