برنامه بحث برانگیز هوش مصنوعی ChatGPT در حال تغییر جهان است.
هنگامی که ChatGPT مورد آزمایش قرار می گیرد، می تواند تقریباً هر چیزی را ایجاد کند، پاسخ دهد و حل کند. به سادگی چند کلمه را در کادر سوال آن تایپ کنید و یک پاسخ آتشین و مرده ارائه می شود.
مطابق با weetechsolution.com، ChatGPT – GPT به معنای ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد – یک “برنامه هوش مصنوعی مکالمه” پیشرفته است که برای شبیه سازی، تفسیر و ترکیب رفتارهای شبیه انسان ساخته شده است.
قابلیتهای ChatGPT محدود هستند، زیرا این برنامه میتواند داستانهای نوشتاری تولید کند، در پستهای رسانههای اجتماعی شرکت کند، به ایمیلها پاسخ دهد و حتی تکالیف ریاضی شما را حل کند. با این حال، این برنامه بیش از حد خوب تا واقعی، بدون عیب نیست.
یکی از بزرگترین مسائلی که در این برنامه ایجاد می شود این است که چگونه دانش آموزان از آن به نفع خود استفاده می کنند. این می تواند به آسانی به ابزاری برای تکالیف مفید تبدیل شود که روشی برای واگذاری تفکر آنها به ماشین هاست.
سوالی که در فضای مجازی شناور است این است که آیا ChatGPT رویای هر دانش آموزی خواهد بود یا کابوس هر معلمی؟
طرفداران
هنگامی که ChatGPT برای اهداف درست استفاده می شود، می تواند به یک مدافع برای آموزش تبدیل شود.
مسلماً، توانایی های پیشرفته این برنامه دلیلی برای این سؤال است که آیا باید در کلاس های درس مجاز باشد یا خیر. دانشآموزان به راحتی میتوانند کارهای متوسط تولید شده توسط هوش مصنوعی را سرقت کنند و تکالیف را بدون یادگیری فعال به پایان برسانند.
با این حال، برخی از مربیان به قدرت ChatGPT برای تغییر مثبت عملیات یادگیری کلاس درس اعتقاد دارند.
مربیان حامی مانند جان بروئر معتقدند اولویتبندی سیستم آموزشی برای یادگیری حقایق تصادفی بر یادآوری اطلاعات، مانع از توانایی دانشآموزان برای تفکر شهودی میشود.
از آنجا که هیچ دو نفری به طور یکسان یاد نمی گیرند، این تعمیم ها فاقد منابع مناسب برای رشد تحصیلی و فکری فردی هستند.
دانشآموزان میتوانند مهارتهای ارتباطی و تفکر انتقادی خود را با پرسیدن سؤالات در چتباکس ChatGPT بهبود بخشند و در صورت نیاز برای ایجاد پاسخ دلخواه، بهینهسازی را انجام دهند.
مشارکت در بحث ها و درک عمیق تر از محتوای دوره زمانی می تواند توسعه یابد که برنامه به درخواست های خاص پاسخ دهد.
به جای اینکه مغز انسان را برای همیشه خاموش کند، استفاده از یک برنامه کاربردی هوش مصنوعی در آموزش مبتنی بر ایده ها است و دانش قبلی را تقویت می کند.
“[This will] بروئر گفت: یادگیری را به موقعیت های جدید تعمیم دهید و به طور خلاقانه روش جدیدی برای تفکر در مورد یک موضوع ایجاد کنید.
ChatGPT به دانش آموزان به عنوان ابزاری برای رشد دانش کمک می کند. این روش یادگیری آیندهنگر و تجربی این پتانسیل را دارد که جایگزین راهبردهای منسوخ و ناکارآمد برای امکاناتی برای کمک به آینده آموزش و پرورش شود.
منفی
این برنامه بدون نکات منفی نیست، زیرا بسیاری از معلمان به شدت نگران استفاده از آن در مدرسه هستند.
دانشآموزان مطمئناً از هوش ChatGPT استفاده میکنند و آن را بهعنوان متعلق به خودشان میگذرانند. استفاده نادرست از برنامه یادگیری را کم اهمیت می کند و تشخیص اینکه دانش آموزان برای چه تکالیفی از آن استفاده می کنند دشوار می شود.
در وضعیت اخیر در دانشگاه فورمن در کارولینای جنوبیپروفسور دارن هیک دانشجویی را در حال تقلب گرفتار کرد.
هیک گفت: «آکادمی این اتفاق را ندید. “بنابراین ما به نوعی از آن چشم پوشی کرده ایم.” (NyPost 3).
انتشار این برنامه در ماه نوامبر، هم توسط هیک و هم سایر اساتیدی که نگران تأثیر آن بر سیستم آموزشی هستند، غیرمنتظره بود.
“من احساس وحشت وحشتناکی می کنم [toward] هیک گفت که این چه معنایی برای کار روزمره من خواهد داشت. اما همچنین جذاب است، بینهایت جذاب است.»
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به سیستم آموزشی ما آسیب برساند و منجر به تکیه دانش آموزان به آن به جای صرف وقت برای مطالعه و خواندن مطالب شود.
نتیجه
ChatGPT، مانند بسیاری از موتورهای جستجو و برنامههای هوش مصنوعی، به عنوان یک دستگاه معتبر برای استفاده عملی یا یک اشکال اخلاقی از نظر آموزش مورد بحث است.
این برنامه ممکن است فقط کلید باز کردن قفل استراتژی های یادگیری موثر باشد. دانش آموزان و هوش مصنوعی با هم می توانند به طور فعال از دانش آموخته شده خود برای دستاوردهای بزرگتر استفاده کنند.
با این حال، می توان از برنامه استفاده کرد و یادگیری و دانش واقعی را منسوخ کرد. بسیاری از دانشآموزان و معلمان باید مرز باریک بین تقلب و تدبیر را تعریف کنند.
اطمینان از اینکه ChatGPT تنها یک ابزار است و نه یک وابستگی کامل برای اهداف آموزشی، برای معرفی هوش مصنوعی به زندگی ما حیاتی است.