Chat GPT بحث شهر است، تقریباً هر دانش آموزی در مورد این ابزار نوشتن هوش مصنوعی جدید شنیده است، و اساتید و مدارس مأموریت دارند به دنبال راه هایی برای جلوگیری از استفاده دانش آموزان از این نرم افزار یا یافتن راه هایی برای تشخیص زمان استفاده از این نرم افزار باشند. استفاده شده است.
با ادعاهای متعددی که در مورد این نرم افزار و اینکه ربات ها به ناچار جهان را تسخیر خواهند کرد، تصمیم گرفتیم با Chat GPT بنشینیم و خودمان ببینیم که این نرم افزار چه توانایی هایی دارد.
ما کار خود را قوی شروع کردیم، با اولین سوالی که نگرانی اساتید در رابطه با این نرم افزار را هدف قرار داد.
س: بسیاری از اساتید دانشگاه مالت نگران این هستند که دانشجویان از Chat GPT برای نوشتن تکالیف خود استفاده کنند. Chat GPT تا چه حد می تواند تکالیف معتبر و واقعی در سطح دانشگاه بنویسد؟
پاسخ: به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، Chat GPT قادر به تولید متنی است که می تواند معتبر و واقعی باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که Chat GPT جایگزینی برای تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل و مهارت های تحقیقی که برای تکالیف در سطح دانشگاه مورد نیاز است نیست.
در حالی که Chat GPT میتواند به دانشآموزان در خلق ایدهها و پیشنهاد عبارات احتمالی کمک کند، نمیتواند جایگزین تفکر مستقل، تحقیق و مهارتهای نوشتاری شود که برای موفقیت تحصیلی ضروری هستند. علاوه بر این، برای دانشگاهها مهم است که دانشجویان خود را در مورد استفاده مسئولانه از فناوری آموزش دهند و خطمشیها و دستورالعملهایی را برای جلوگیری از عدم صداقت تحصیلی تدوین کنند.
در حالی که این پاسخ برای آرام کردن ذهن مدرس کافی نخواهد بود، اما نشان می دهد که Chat GPT آنقدر که تصور می شود توانایی نوشتن تکالیف در سطح دانشگاه را ندارد.
علاوه بر این، در جهانی که دائماً در حال دیجیتالی شدن است، با اختراعات تکنولوژیکی که به طور منظم اتفاق میافتند، ما در نقطهای هستیم که باید با فناوری همزیستی کنیم. که ما را به سوال بعدی می رساند: آیا اساتید دانشگاه باید از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند؟
پاسخ: بله، اساتید دانشگاه می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی به طرق مختلف بهره مند شوند. مثلا:
- خودکارسازی وظایف اداری: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به خودکارسازی وظایف اداری معمول، مانند درجهبندی و ارائه بازخورد در مورد تکالیف کمک کنند، و زمان بیشتری را برای تمرکز بر تدریس و تحقیق در اختیار اساتید قرار دهند.
- شخصیسازی یادگیری: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به اساتید کمک کنند تا تجربه یادگیری را برای دانشآموزان خود شخصیسازی کنند، مانند تنظیم محتوا و منابع برای سبکها و نیازهای یادگیری فردی.
- بهبود تحقیقات: ابزارهای هوش مصنوعی را می توان برای بهبود تحقیقات استفاده کرد، مانند تجزیه و تحلیل خودکار داده ها و متن کاوی، یا با کمک به شناسایی الگوها و روندها در مجموعه داده های بزرگ.
- تقویت آموزش: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به اساتید کمک کنند تا آموزش خود را افزایش دهند، مانند تولید محتوا، پیشنهاد موضوعات بحث و ارائه بینش در مورد عملکرد دانش آموزان و نتایج یادگیری.
- به روز ماندن: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به اساتید کمک کنند تا از آخرین روندهای تحقیق و تدریس، مانند ارائه توصیه هایی برای مواد و منابع جدید، به روز بمانند.
چنین پاسخی نشان می دهد که Chat GPT صرفاً یک ابزار هوش مصنوعی نیست که قرار است کارهای دانش آموزان را برای آنها انجام دهد، بلکه می تواند به اساتید کمک کند. بسیاری ممکن است بیش از حد بر جنبه منفی Chat GPT متمرکز شده باشند، بدون اینکه متوجه باشند که داشتن این نرم افزار در دسترس می تواند به انجام وظایف روزانه اساتید کمک کند.
در نهایت، ما این سوال را پرسیدیم که هر کس دوست داشت بداند: ادعاهای متعددی مبنی بر اینکه هوش مصنوعی و روبات ها روزی زمین را تسخیر خواهند کرد وجود دارد. این جمله تا چه حد درست است؟
پاسخ: این ایده که هوش مصنوعی و روباتها روزی زمین را تسخیر خواهند کرد، یک داستان علمی تخیلی محبوب است، اما در دنیای واقعی یک سناریوی محتمل نیست. در حالی که درست است که هوش مصنوعی و رباتها به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به توانایی و فراگیر شدن هستند، دلایل متعددی وجود دارد که بعید به نظر میرسد آنها بر زمین مسلط شوند:
- قابلیتهای محدود: هوش مصنوعی و رباتها برای انجام وظایف خاص طراحی شدهاند و تواناییهایشان خارج از آن وظایف محدود است. آنها قادر به فکر یا عمل مستقل فراتر از عملکردهای برنامه ریزی شده خود نیستند.
- فقدان انگیزه: هوش مصنوعی و روبات ها تمایل یا انگیزه ای برای تسلط بر جهان ندارند. آنها برای انجام وظایف برای اهداف خاص برنامه ریزی شده اند و اهداف یا اهداف ذاتی فراتر از آن وظایف ندارند.
در حالی که مهم است که خطرات و مزایای بالقوه هوش مصنوعی و روباتیک را در نظر بگیریم، این ایده که آنها بر زمین مسلط خواهند شد، یک سناریوی واقع بینانه نیست. در عوض، ما باید بر توسعه و استفاده از هوش مصنوعی و روباتها به روشهایی که برای جامعه ایمن، مسئولیتپذیر و سودمند هستند، تمرکز کنیم.
مصاحبه ما با Chat GPT می تواند بینشی در مورد توانایی این نرم افزار و تا چه حد ارائه دهد. در حالی که این یک اختراع جدید است و مردم هنوز در مورد این ابزار شک دارند، ما به نقطه ای رسیده ایم که اختراعاتی مشابه Chat GPT و احتمالاً بهتر (یا بدتر، بسته به دیدگاه شما) ایجاد می شود.
چه اختراع جدیدی به زودی ظاهر می شود؟ حدس می زنم باید صبر کنیم و ببینیم!