در ماه های اخیر، افزایش قابل توجهی در توجه به موضوع هوش مصنوعی (AI) وجود داشته است. قابل ذکر است، انتشار عمومی اخیر GPT-4 به تقویت بیشتر این علاقه و افزودن به بحث های جاری پیرامون قابلیت های بالقوه هوش مصنوعی در زمینه های مختلف کمک کرده است. ما در حال حاضر مجموعه وسیعی از نمونههایی از نقاط قوت و محدودیتهای درک شده ChatGPT را در زمینههای مختلفی مانند کدنویسی و ایجاد محتوا میبینیم. با توجه به پیامدهای هوش مصنوعی برای طیف وسیعی از صنایع و رشته ها، واضح است که این فناوری تأثیرات گسترده ای خواهد داشت.
خدمات حقوقی گنجانده شده است
در حوزه قانون و فناوری حقوقی، پیشرفتهای اخیر در هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است، زیرا پتانسیل تأثیرگذاری قابلتوجهی بر حوزه حقوقی را دارند. با پیروی از ریچارد ساسکیند، پیامبر مدرن اختلال در خدمات حقوقی، و با توجه به این موضوع که این روزها چگونه بازار خدمات حقوقی را با چنین تغییرات گسترده ای متحول می کند، از نزدیک تماشا می کنم، به استفاده از آن نیز فکر کرده ام. هوش مصنوعی، و جدیدترین تجسم های موجود در دسترس عموم در قالب ChatGPT (و Bing AI)، در رابطه با علائم تجاری به ویژه.
موارد استفاده بالقوه
در زمینه علائم تجاری، حتی در غیاب ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، دامنه قابل توجهی برای اتوماسیون وجود دارد. با این وجود، ادغام چنین ابزارهایی در فرآیند، پتانسیل معرفی دیدگاه های جدید و افزایش قابل توجه کارایی را دارد. به طور خاص، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند کارهایی مانند تهیه فهرست کالاها و خدمات، پاسخ به اقدامات سادهتر آفیس، و حتی جستجوهای مشابه قبلی و ارزیابی ریسک را متحول کنند.
پس چگونه کار می کند؟
تا کنون، ChatGPT 3.5 و ChatGPT 4 را هنگام تهیه پیش نویس لیست کالاها و/یا خدمات برای اهداف برنامه های کاربردی علامت تجاری در چندین حوزه قضایی امتحان کرده ام.
برای نشان دادن قابلیتهای خاص آنها در این زمینه، رباتهای گفتگو را تشویق کردم
- برای گردآوری فهرستی از کالاها و/یا خدمات، با شمارش 10 تا 15 مورد در مجموع، برای اهداف درخواست علامت تجاری،
- برای یک مشتری، یک شرکت بازاریابی آنلاین که خدمات بازاریابی و تبلیغات را به مشتریان خود ارائه می دهد،
- در حالی که فقط از اصطلاحات به اصطلاح هماهنگ استفاده می کند که از قبل توسط EUIPO تأیید شده است.
چه چیزی را می توانید به صورت رایگان دریافت کنید؟
نسخه رایگان ChatGPT 3.5 که به صورت رایگان در دسترس است، نتیجه نسبتاً خوبی داشته است و ثبت نام در کلاس های 35 (تبلیغات)، 38 (ارتباطات) و 42 (خدمات فناوری اطلاعات) را پیشنهاد می کند.
اگرچه انتخاب کلاسهای پیشنهادی بسیار گسترده است، با توجه به شرح ناقص فعالیتهای «مشتری»، کاملاً غیرفعال نیست. با این حال، منصفانه است که بگوییم کلاس 35 به تنهایی، یا احتمالاً همراه با کلاس 42 در صورتی که برخی از عناصر فناوری اطلاعات در سرویسهای موجود (مانند پلتفرم آنلاین و غیره) وجود داشته باشد، برای پوشش «مشتری» کافی است. فعالیت ها. کلاس 38 نسبتاً غیر ضروری و زائد به نظر می رسد.
شرایط خاص پیشنهاد شده توسط ChatGPT در کلاس های انتخابی مناسب است، اگرچه برخی از آنها هماهنگ نیستند، همانطور که درخواست شده توسط EUIPO از قبل تایید شده است (انتقال الکترونیکی داده ها و اسناد، خدمات طراحی وب، خدمات میزبانی).
وقتی به این موضوع اشاره کردم، بدون اشاره به عبارات خاصی که باید جایگزین شوند، ChatGPT یک لیست اصلاح شده ارائه کرده است که در آن تنها یک اصطلاح غیر هماهنگ (خدمات طراحی وب) با یک اصطلاح هماهنگ (طراحی و توسعه وب سایت) جایگزین شده است. دو مورد دیگر بدون تغییر باقی ماندند، در حالی که چت بات به طور غیرقابل توضیحی نیز عبارت هماهنگ شده “تحقیق بازار” را با اصطلاح هماهنگ دیگری “تحقیق و تحلیل بازار” جایگزین کرد.
پس از تبادل بیشتر، ChatGPT اعتراف کرد که به پایگاه داده هماهنگ EUIPO دسترسی ندارد و انتخاب اصطلاحات خاص با استفاده از منابع مختلف کنار هم قرار گرفته است.
به اندازه کافی جالب توجه است که این تا حدودی با ادعای قبلی او که به پایگاه داده EUIPO دسترسی داشته است، تناقض دارد تا اطمینان حاصل شود که هنگام به روز رسانی لیست برای اولین بار، همه شرایط از قبل تأیید شده اند.
چیست؟ قرعه کشی؟
برای بررسی پاسخهای احتمالی دیگر، چندین بار از ChatGPT برای یک سؤال خواستهام. پاسخ ها به طور قابل توجهی متفاوت بود.
در مقطعی ربات چت ثبت نام در کلاس های 35 (تبلیغات)، 41 (آموزش و سرگرمی) و 42 (خدمات فناوری اطلاعات) را پیشنهاد کرده است. در هر صورت، این ممکن است دلیلی باشد بر این که کلاس 38 در نتیجه قبلی واقعاً کمی ناهماهنگ بود. مانند کلاس 41 در این نمونه، که به خوبی با توصیف تجارت “مشتری” مطابقت ندارد.
فهرست جدید همچنین دارای مجموعهای از اصطلاحات متفاوت است، اگرچه انتخاب خاص در این مورد کمابیش با آنچه در اولین حرکت ایجاد شده است قابل مقایسه است. علاوه بر این، این مجموعه از خدمات تنها دارای یک اصطلاح غیر هماهنگ (خدمات میزبانی وب سایت ها و برنامه ها) است.
از موارد فوق نتیجه میگیرد که عموماً ایده خوبی است که همان درخواست را چندین بار از طریق ChatGPT اجرا کنید تا ایده بهتری در مورد اینکه چه کلاسها و کالاها/خدماتی ممکن است واقعاً برای شرح خاصی از فعالیتهای تجاری «مشتری» مرتبط باشند، به دست آورید.
با پول چه چیزی می توان خرید؟ آیا Chat GPT 4 یک پیشرفت است؟
قبلاً، من به طور انحصاری نسخه رایگان در دسترس عموم ChatGPT، یعنی Chat GPT 3.5 را آزمایش کردهام. با این حال، کنجکاوی من مرا بر آن داشت تا پتانسیل نسخه پولی ChatGPT 4 را بررسی کنم و اینکه آیا می تواند نتایج برتری به همراه داشته باشد یا خیر. به این ترتیب، من همان درخواستی را که قبلا در ChatGPT 4 ارائه شده بود، مطرح کردم.
نتایج ایجاد شده توسط ChatGPT 4 نسبتاً با نتایج قبلی خود، Chat GPT 3.5 قابل مقایسه است. قابل توجه، کلاسهای 35، 42 و 41 را پیشنهاد کرد که شامل طیف گستردهتری از اصطلاحات غیرهماهنگ بود. با این وجود، به نظر میرسد که عباراتی که در این کلاسهای پیشنهادی ارائه میشوند، از نظر ذهنی با ماهیت خدمات «مشتری» هماهنگتر هستند.
با این حال، در مرحله دوم، چت بات تنها پیشنهادی از لیست خدمات کلاس های 35 و 42 را به من ارائه کرده است. علاوه بر این، این بار، لیست فقط یک مورد غیر هماهنگ را نشان می دهد.
علاوه بر این، پاسخ به این سوال که آیا به پایگاه داده هماهنگ EUIPO دسترسی دارد تا حدودی متفاوت بود. ChatGPT 4 همچنین اعتراف کرده است که به پایگاه داده EUIPO دسترسی ندارد، اما همچنین تصریح کرده است که عبارات تولید شده در بالا معمولاً استفاده می شوند و احتمال بالایی دارند که بخشی از اصطلاحات هماهنگ باشند.
اشتباه نیست. به نظر می رسد این لیست واقعاً به خوبی تهیه شده است و احتمالاً امتحان اولیه را پشت سر می گذارد، اگرچه واجد شرایط Fast Track نیست. این من را به این باور می رساند که بین GPT 3.5 و GPT 4 از نظر قابلیت اطمینان نتایج آنها تفاوت هایی وجود دارد.
نتیجه گیری: مفید اما (در عین حال) غیر قابل اعتماد
باید اذعان کرد که دامنه این آزمایش تا حد زیادی حکایتی است، و به این ترتیب، نتیجه گیری قطعی تنها بر اساس این اطلاعات محدود می تواند گمراه کننده باشد. با این وجود، هنوز هم می تواند بینش کلی در مورد سودمندی بالقوه ChatGPT در فرآیند تهیه برنامه های کاربردی علامت تجاری ارائه دهد. اگرچه نتایج ممکن است در نگاه اول قانع کننده به نظر برسند، یک بررسی دقیق تر نشان می دهد که آنها همیشه کاملاً قابل اعتماد نیستند. این یک اشکال مهم در زمینه حقوقی است، جایی که دقت و دقت بسیار مهم است.
در نتیجه، نیاز آشکار به یک متخصص حقوقی ماهر، مانند یک وکیل علامت تجاری، برای بررسی انتقادی نتیجه ایجاد شده توسط ChatGPT وجود دارد. در واقع، ChatGPT خود توصیه میکند که فهرست پیشنهادی با یک وکیل علامت تجاری مشورت شود تا اطمینان حاصل شود که برنامه الزامات قانونی را برآورده میکند و به درستی ثبت شده است.
با این حال، منطقی است که فرض کنیم اگر مدل GPT به پایگاه های داده مربوطه دسترسی داشته باشد، نتایج به طور قابل توجهی قابل اعتمادتر خواهد بود. در واقع، این فرصتی برای استفاده بیشتر از ChatGPT در فناوری حقوقی است، به طور بالقوه به عنوان بخشی از ابزارهای تخصصی تر که به صورت محلی پرورش داده می شوند و توسط مجموعه داده های جدید و مناسب تغذیه می شوند.
محدودیت های مدل های زبان بزرگ
واضح است که هوش مصنوعی، حداقل آن چیزی که در مدل زبان GPT گنجانده شده است، واقعاً موضوعات مورد بحث را “درک” نمی کند، اما می تواند مانند آن هنگام پاسخ دادن به درخواست ظاهر شود. پاسخ مطمئناً نتیجه ای نیست که توسط یک نهاد متفکر ایجاد شود. در عوض، این یک نتیجه است که بر اساس احتمالات محاسبه شده توسط مدل آماری آموزش داده شده بر روی مجموعه داده های بزرگ ایجاد می شود.
ابزارهایی مانند ChatGPT با ایجاد یک پاسخ قابل قبول به یک درخواست داده شده بر اساس مقدار زیادی از داده های یادگیری که در مدل وارد شده است، بدون اینکه لزوماً خود درخواست را درک کنند، عمل می کنند. سپس پاسخ حاصل با ارزیابی تمام ترکیبات بالقوه و معتبر کلمات استفاده شده در اعلان ساخته می شود.
این یک پدیده بدیع یا غیرمنتظره برای دانشمندان کامپیوتر یا متخصصان فناوری نیست. با این حال، برای عموم مردم مهم است که از این جنبه از مدلهای زبان هوش مصنوعی نیز آگاه باشند تا تواناییها و محدودیتهای ابزارهایی مانند ChatGPT را درک کنند. این آگاهی می تواند به ایجاد انتظارات واقع بینانه از آنچه می توان و نمی توان با چنین ابزارهایی انجام داد کمک کند. بنابراین، در نظر گرفتن این جنبه از فناوری هنگام استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنیم که آنها به طور مؤثر در کار ما ادغام می شوند.
به طور کلی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT به عنوان یک دارایی با ارزش برای متخصصان حقوقی عمل می کند و در تهیه پیش نویس و اصلاح اسناد قانونی پشتیبانی می کند. با این حال، نقش متخصصان حقوقی در ارائه مشاوره تخصصی، تحلیل انتقادی و راهنمایی در موضوعات پیچیده حقوقی همچنان حیاتی است. شناخت قابلیت ها و محدودیت های فناوری هوش مصنوعی در زمینه حقوقی، حصول اطمینان از استفاده از آن به گونه ای که خدمات حقوقی را تقویت و تقویت می کند، ضروری است.