هوش مصنوعی پس از دههها موضوع داستانهای علمی تخیلی – که از علوم کامپیوتر و مقادیر زیادی داده برای انجام وظایف، حل مشکلات و برقراری ارتباط استفاده میکند – در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است. در میان کاربردهای دیگر، این فناوری را می توان در بسیاری از ابزارهای محل کار یافت، از ابزارهای منابع انسانی و نرم افزارهای حسابداری گرفته تا خدمات مشتری و پلتفرم های بازاریابی.
از زمان راهاندازی ابزار هوش مصنوعی ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲، کنجکاوی گستردهای در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد پدید آمده است، هوش مصنوعی که میتواند متن، تصاویر و سایر اجزای رسانهای را در صورت درخواست ایجاد کند. از آنجایی که ChatGPT اساساً یک ربات چت است، ظاهراً ChatGPT می تواند مکالمات را ادامه دهد، به درخواست های اساسی (دستور پخت سوپ مرغ) تا تکالیف پیچیده تر (مقاله کوتاهی در مورد کتاب مورد علاقه شما) پاسخ دهد.
اما برای جویندگان کار، به ویژه افراد 50 ساله و بالاتر، این ابزارها ممکن است در اجرای کنسرت بعدی کمک کنند. متقاضیان مسنتر معمولاً در فرآیند استخدام با تعصبات سنی مواجه میشوند، یا به این دلیل که توسط استخدامکنندگان در زمینه فناوری اطلاعات ندارند یا به این دلیل که فناوریهایی که رزومهها را نمایش میدهند، رزومههایی را که شامل کلمات کلیدی مورد نظر کارفرما نمیشوند، فیلتر میکنند.
در حالی که ChatGPT و فناوریهای مشابه جدید هستند، نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد این ابزارها میتوانند به متقاضیانی که از آنها استفاده میکنند تقویت کنند. یک نظرسنجی اخیر توسط ResumeBuilder نشان داد که تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان (46 درصد) گفتند که از ChatGPT برای نوشتن رزومه یا نامه های پوششی خود برای آنها استفاده می کنند. بر اساس این تحقیق، از هر چهار نفر (78 درصد) سه نفر هنگام استفاده از ChatGPT برای نوشتن مطالب برنامه برایشان مصاحبه کردند.
آماندا آگوستین، کارشناس حرفهای، میگوید اگر فکر یادگیری یک پلتفرم فناوری دیگر ناامیدکننده به نظر میرسد، مطمئن باشید که بسیاری از پلتفرمهای هوش مصنوعی کاربرپسند هستند. او به طور خاص به ChatGPT اشاره می کند، او می گوید: «این پلت فرم بسیار آسان، بسیار شهودی است. شما نباید مرعوب این فناوری شوید، زیرا در واقع استفاده از آن بسیار آسان است.»
برخی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در هدف خود بسیار خاص هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند به طیف گسترده ای از سوالات پاسخ دهند و حتی اسناد و تصاویر تولید کنند. آنها میتوانند به شما در جمعآوری اطلاعات، پیگیری پیشرفت کاریابیتان، به کارگیری بهترین و آماده شدن برای فرآیند مصاحبه به طرق مختلف کمک کنند.
رایان میلر، مدیر موفقیت مشتری در Employment BOOST، یک شرکت رزومه نویسی و مربیگری شغلی، می گوید: اما مهم است که به یاد داشته باشید که ابزارها دقیقاً همین هستند – ابزارها. او میگوید: «ما ابزارهایی مانند ChatGPT را به عنوان یک مکمل بسیار بسیار خوب برای جستجوی شغل توصیف میکنیم. “اما، در پایان روز، شما هنوز باید ظاهر شوید و به طور موثر آماده شوید، خود را معرفی کنید و خود را به خوبی بازاریابی کنید.”
در اینجا پنج راه وجود دارد که ابزارها می توانند به افراد مسن در جستجوی شغل کمک کنند.
1. هوش مصنوعی می تواند فرصت های شغلی را پیدا، بهینه سازی و مدیریت کند
بسیاری از پلتفرمهای کاریابی از هوش مصنوعی برای کمک به شما در یافتن فرصتها و اطمینان از استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مناسب برای آنها استفاده میکنند. ابزارهایی مانند Talentprise و Talentpair از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رزومه شما و پیشنهاد فرصت های شغلی مرتبط استفاده می کنند، در حالی که دیگران مانند Jobscan از هوش مصنوعی برای کمک به شما برای بهینه سازی رزومه خود برای عبور از سیستم های ردیابی خودکار متقاضی استفاده شده توسط بسیاری از شرکت ها برای انتخاب نامزدها برای مصاحبه استفاده می کنند. چنین ابزارهایی میتوانند به شما در یافتن فرصتها کمک کنند، سپس مطمئن شوید که کلمات کلیدی و مهارتهای مناسب را برجسته کردهاید. Jordan Carroll، مربی کار از راه دور، نویسنده کتاب Remote for Life: چگونه یک شغل انعطاف پذیر پیدا کنیم و به سرعت به سمت آزادی پیش برویممیگوید ابزارهایی مانند Teal میتوانند به ردیابی فرصتهای شغلی و برنامههای کاربردی کمک کنند و همچنین به شما کمک کنند تا رزومه خود را با کلمات کلیدی مناسب بسازید. کارول میگوید: «این یکی از اولین گامهایی است که میتوانیم واقعاً از هوش مصنوعی برای کمک به ما استفاده کنیم، زیرا میتوانید شرح وظایف را به چیزی مانند ChatGPT یا Teal متصل کنید، که لیستی از کلمات کلیدی را به شما ارائه میدهد.