ChatGPT، یک چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) که قادر به بازتاب مکالمات بصری انسانی است، دنیای دیجیتال را طوفانی کرده است. ChatGPT از زمان راهاندازی خود در نوامبر، چندین شاهکار چشمگیر را به انجام رسانده است – گذراندن امتحانات تحصیلات تکمیلی برای کسب و کار، حقوق، و دانشکده پزشکی (که پاسخهای آن را نمیتوان به سادگی در گوگل جستجو کرد). این نوع نوآوری تکنولوژیک پتانسیل تغییر صنعت مراقبت های بهداشتی و رابطه بیمار-ارائه دهنده را آنگونه که ما می شناسیم دارد. در حالی که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، این نوع فناوری میتواند کارهای روزانه مانند تولید گزارشها را خودکار کند و در نهایت در آینده کاربرد تشخیصی و درمانی داشته باشد. ChatGPT در حالی که امیدوارکننده است، با موانع متعددی برای پذیرش گسترده در مراقبت های بهداشتی روبرو است، مشابه چالش ایجاد انقلاب در مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده به طور کلی.
صنعت مراقبت های بهداشتی به تغییر و انطباق ادامه می دهد که تا حدی توسط فناوری ها و نوآوری های جدید از جمله هوش مصنوعی (AI) هدایت می شود. جدای از خودکارسازی وظایف اداری که وقت ارزشمند پزشک را می خورند، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که از الگوریتم هایی برای بهبود آموزش بیمار در طول سفر درمانی آنها استفاده کند و به جای اینکه منتظر بماند تا پزشکان با آنها تماس بگیرند، به سرعت به سؤالات رایج در مورد تشخیص یا مدیریت شرایط آنها پاسخ دهد. . چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات و پشتیبانی فوری و دقیق به بیماران طراحی شده اند. همانطور که هوش مصنوعی پیچیده تر می شود، این سیستم ها پتانسیل قابل اعتماد شدن را دارند و تجربه مراقبت های بهداشتی را همانطور که می شناسیم تغییر می دهند.
بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی با فناوری
یکی از چالشهای مهم در مراقبتهای بهداشتی، اطمینان از دسترسی بیماران به اطلاعات مربوط به سلامت و گزینههای مراقبت بهداشتی است. بیماران اغلب از حجم اطلاعات موجود غرق شده اند و ممکن است برای یافتن اطلاعاتی که برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی خود نیاز دارند، دچار مشکل شوند. ChatGPT میتواند پاسخها را در زمان واقعی، بدون نیاز به حضور یک ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی انسانی ارائه دهد. تا به امروز، استفاده های شناخته شده از ربات های چت مانند ChatGPT در طول همه گیری، عمدتاً در نظارت بر جمعیت، شناسایی موارد، ردیابی تماس، مدیریت بیماری و ارتباطات عمومی عمومی بوده است. افزایش قابلیتهای چت بات در مراقبتهای بهداشتی و خودکار کردن وظایف معمول با ChatGPT، کارکنان پزشکی را آزاد میکند تا روی کارهای پیچیدهتر تمرکز کنند و کارایی و اثربخشی کلی را بهبود بخشد.
در زمانی که پزشکان غرق در تعداد بیماران حضوری هستند و امکانات مراقبت های بهداشتی برای حفظ کارکنان کافی در تلاش هستند، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که با متخصصان مراقبت های بهداشتی همکاری کند تا نحوه تمرین و دریافت مراقبت های پزشکی را بهبود بخشد. در حالی که همدلی انسانی هرگز جایگزین نخواهد شد، فناوریهای هوش مصنوعی و ChatGPT امکانات جدیدی را برای کمک به ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی فراهم میکنند تا به طور مؤثرتری با بیماران خود تعامل داشته باشند و وظایف اداری را سادهتر کنند تا پزشکان بتوانند بیشتر بر بیماران خود تمرکز کنند. با درگیر شدن با بیماران در زمان واقعی، چت بات ها ثابت کرده اند که تعامل بیمار را بهبود می بخشد، تجربه بیمار را افزایش می دهد و رضایت بیمار را افزایش می دهد. رباتهای چت میتوانند اطلاعاتی را ارائه دهند، به سؤالات پاسخ دهند و به روشی طبیعی و مکالمه درگیر شوند، که برای بیمارانی که به دنبال راهنمایی خارج از قرار ملاقاتهای ارائهدهنده برنامهریزیشده هستند، راحت است. در واقع، تقریباً 88٪ از مطالعات نشان داده اند که تأثیر مثبتی بر رفتار بیمار دارند و 82٪ سطوح بالایی از بهبود در تعامل با بیمار را گزارش کرده اند، همه اینها به دلیل پلت فرم های فناوری اطلاعات است.
علاوه بر سادهسازی فرآیندهای اداری و افزایش کارایی، ChatGPT همچنین میتواند به ارائهدهندگان کمک کند تا اطلاعات پزشکی پیچیدهای را به روشی که به راحتی قابل درک باشد، منتقل کنند. شخصیسازی زمانی که صحبت از مراقبتهای بهداشتی و راهنمایی پزشکی به میان میآید بسیار مهم است و چتباتها میتوانند به سرعت بازخوردی را بر اساس پاسخهای قبلی ارائهشده به همان بیمار ارائه دهند و پاسخها را به نیازهای بیمار شخصیسازی کنند. علیرغم سهولت استفاده و مقیاس پذیری، چت ربات ها، مانند ChatGPT، نگرانی هایی را به ویژه در مورد حریم خصوصی داده ها و امنیت سایبری، سوگیری به دلیل محدود بودن نمایندگی کاربر، و خطرات اطلاعات نادرست و ایمنی ایجاد می کنند. در حالی که این فناوری فرصتهای جدید و هیجانانگیزی را ارائه میدهد، خطرات مرتبط با پذیرش فناوری مانند ChatGPT در سیستم مراقبتهای بهداشتی نیز وجود دارد که باید ارزیابی شود، همچنین پیامدهای اخلاقی و قانونی باید در نظر گرفته شود.
خطرات بهداشتی مرتبط با فناوریهای ChatGPT/AI
دسترسی به منابع آنلاین بدون هدایت می تواند به طور بالقوه برای بیماران مضر باشد. اگرچه چتباتها شکافها را در دسترسی به اطلاعات پر کردهاند، بهویژه در طول همهگیری که مراقبتهای بهداشتی شاهد افزایش دیجیتالی شدن بود، اگر اطلاعات به اندازه کافی با کیفیت نباشند، ممکن است دردسرساز شود. چتباتها پتانسیل ارائه اطلاعات متناقض را در بین رباتهای مختلف دارند، مانند تفاوتهای بین دستورالعملهای ملی یا محلی، بنابراین علیرغم دسترسی به منابع آنلاین متعدد، اطلاعات باید به طور دقیق پیمایش شوند. زمانی که نوبت به توسعه این چتباتها میرسد، نیاز اساسی به زیرساخت، راهنمایی، و گروههای کاربر نماینده و مشارکت وجود دارد.
در حالی که اطلاعات موجود در این چت بات ها را می توان روزانه به روز کرد، بررسی واقعیت این اطلاعات در حین استقرار ربات چت همچنان چالش برانگیز است و نیاز به همکاری تیم های چند رشته ای برای اطمینان از دقت و ثبات دارد. در نتیجه، مقررات برای اجرای این فناوریها کلیدی است. با هجوم زیاد مسائل مربوط به سلامت و نیاز به منابع دیجیتال، رباتهای گفتگو میتوانستند بدون ردیابی توانایی و عملکرد کلی چتبات پیادهسازی شوند. از آنجایی که رباتهای چت بدون نظارت و آزمایش کافی به کار گرفته شدند، برای استفاده از ارزش و مقرون به صرفه بودن آنها به عنوان ابزارهای جدید، قبل از اینکه بتوانیم به پذیرش گسترده نزدیک شویم، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. اکثر ارزیابیهایی که تا به امروز در چتباتها انجام شده است، معمولاً بازخورد کاربر خود گزارششده است، که برای درک تجربیات کاربر برای نتایج مفید است، اما برای نتایج عینی سلامتی کمتر مفید است.
تنظیم مقررات توسعه و تایید رباتهای گفتگو میتواند تضمین کند که چتباتها در پیشبرد سیستمهای بهداشتی و اهداف سلامت عمومی و در عین حال ارتقای رفاه و امنیت انسانها بهطور بهینه ارزیابی میشوند. قانون حفظ حریم خصوصی در بسیاری از حوزههای بهداشت عمومی، بهویژه آنهایی که با هویت بیمار مرتبط هستند، حیاتی است. در برخی زمینهها، ننگ قابل توجهی در ارتباط با برخی بیماریها، مانند HIV، یا رفتارهایی مانند مصرف دخانیات توسط زنان وجود دارد. پرداختن به مسائل مربوط به حریم خصوصی هنگام پیاده سازی چت بات ها در سیستم سلامت باید به عنوان دغدغه اصلی در نظر گرفته شود، اما می تواند چالش هایی را برای ارزیابی ایجاد کند. در برخی موارد، تردید کاربر در مورد به اشتراک گذاری داده های شخصی با یک سرویس نیز وجود دارد. تنها مشکل ادراک نیست، رباتهای گفتگو میتوانند کاربرانی را به سرویسهای شخص ثالث مرتبط کنند که دادههای خود را بدون اطلاع یا رضایت کاربر به اشتراک میگذارند. دسترسی عادلانه برای کسانی که اینترنت ندارند یا توانایی مالی برای خرید فناوری ندارند نیز یک نگرانی است زیرا ما برای ایجاد دسترسی عادلانه بهتر به مراقبت های بهداشتی به طور کلی تلاش می کنیم.
آیا سیستم های سلامت دیجیتال آینده هستند؟
هنگام طراحی چت بات ها برای مراقبت های بهداشتی، مدیریت ریسک و ملاحظات اخلاقی باید در طراحی آن در نظر گرفته شود. رباتهای چت، مانند ChatGPT، زمانی که برای مراقبتهای بهداشتی بهتر طراحی شوند، میتوانند به ارائهدهندگان در افزایش تعامل بهتر با بیمار کمک کنند. بنابراین، یک خلبان خودکار برای مراقبت های بهداشتی است. با این حال، چتباتهای موفق فراتر از درگیر کردن بیماران در سیستم مراقبتهای بهداشتی و کاهش ضایعات غیرضروری، باید بتوانند واقعاً بر تجربیات زندگی بیماران از شرایطشان تأثیر بگذارند و به نتایج سلامت بهتری دست یابند. آموزش نقش مهمی، هم برای بیمار و هم برای ارائه دهنده، در آماده سازی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آینده برای ادغام ChatGPT و سایر فناوری های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی ایفا می کند. چت بات ها این پتانسیل را دارند که وظایف و بارهای کاری خاصی را که زمان ارزشمندی را می خورند را ساده کنند، اما مهم است که تأثیر بالقوه این نوع فناوری بر کل سیستم مراقبت های بهداشتی را در نظر بگیریم. با رویکرد صحیح، این نوع فناوری میتواند همراه با مراقبتهای بهداشتی سنتی کار کند و پتانسیل ایجاد انقلابی در شیوه رویکرد ما به مراقبتهای بهداشتی و بهبود نتایج بهداشت جهانی را داشته باشد.
عکس: venimo, Getty Images