شکی نیست که ChatGPT تخیل همه از جمله متخصصان فناوری، حرفه ای ها، مشاغل و دانش آموزان مدرسه و کالج و غیره را به خود جلب کرده است.
در یک پیشرفت آشکار در جستجوی برجسته گوگل، این ابزار مدل زبان بزرگ مولد قول داده است که انجام دهد، و در واقع آن را ثابت کرده است، کاری که هیچ فناوری یا دستگاهی تا کنون انجام نداده است – یعنی ارائه پاسخ های منطقی و ترکیبی به احتمالاً همه سوالاتی که یک انسان می تواند داشته باشد، تکرار زبان و فرآیند تفکر انسان است.
– تبلیغات –
در حالی که پیامدهای کامل ظهور و ظهور آن هنوز با انبوهی از دیدگاه ها و نظرات که بسته به اینکه از کجا آمده است مورد بحث است، به نظر می رسد چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه بر حرفه آموزشی و جامعه آموزشی بزرگتر تأثیر می گذارد. و در این جامعه، حتی در حالی که دانشآموزان در سراسر جهان از ایده استفاده از این «دستیار تکالیف» تازه پیدا شده لذت میبرند، معلمان همچنان در تلاش هستند تا سرشان را به این موضوع برسانند.
بنابراین، در زمانی که یادگیری دیجیتال یا آنلاین، با ظهور شرکتها و استارتآپهای عصر جدید edtech، در حال پیشرفت است، چت GPT واقعاً چگونه نقش معلمان را تغییر میدهد؟
پذیرش Chat GPT و عدم نفی آن
اولاً، بیشتر معلمان به جای نگاه مستمر به جنبههای منفی و یافتن ایرادات آن، ChatGPT را به عنوان یک واقعیت زندگی میپذیرند و سعی میکنند از آن برای به حداکثر رساندن کارایی آموزشی-یادگیری استفاده کنند. با تبدیل شدن روزافزون هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما، معلمان متوجه می شوند که بهتر است از فناوری استقبال کنند تا آرزوی دور کردن آن.
حتی اگر ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی را روی سرورهای مدرسه یا تلفن همراه دانشآموزان ممنوع کنند، به خوبی میدانند که ممنوع کردن کامل استفاده از آن عملا غیرممکن خواهد بود. و بنابراین، آنها به طور فزاینده ای Chat GPT را به عنوان بخشی از استراتژی آموزشی و جعبه ابزار خود وارد می کنند.
ابداع مجدد راه های تعامل کلاس درس
دوم، Chat GPT معلمان را بر آن داشته است تا شکلهای تعامل کلاسی خود را با دانشآموزان خود از طرق مختلف بازسازی کنند.
به عنوان مثال، به جای اینکه به طور واضح از دانش آموزان بخواهیم یک تکلیف کتبی را انجام دهند – که ممکن است شامل ترکیبی از بازیابی اطلاعات از پیش ذخیره شده از حافظه یا تجربه، فرآیند فکری ذهنی و در عین حال منسجم، استدلال متوالی و همچنین انتزاعی، و مهارت های زبانی ساختاری باشد. معلمان از دانشآموزان میخواهند تا آنچه را که میتوانند به دست آورند و آنچه که ChatGPT در مورد یک موضوع خاص ارائه میدهد، مقایسه کنند.
به عبارت دیگر، آنها به دانش آموزان کمک می کنند تا ظرفیت ها و محدودیت های این ربات هوش مصنوعی را برای خود کشف کنند.
استفاده از آن به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
سوم، معلمان از ChatGPT به عنوان شکلی از کمک آموزشی برای تهیه طرح درس، ابداع مواد ارزیابی و تست از جمله تمرینها و آزمونها و همچنین ایجاد توضیحات، توضیحات و خلاصهها استفاده میکنند.
با ظهور GPT به عنوان منبع اطلاعات و دانش فوری و آماده دسترسی، آنها همچنین از آن برای ارائه بازخورد و مشاهدات فوری در مورد عملکرد دانش آموزان در طول فعالیت ها و بحث ها در کلاس درس، چه فیزیکی و چه آنلاین، استفاده می کنند.
به علاوه از آن برای سنجش و نمره دهی دانش آموزان در آزمون ها و امتحانات استفاده می کنند. با استفاده از ChatGPT برای خودکارسازی وظایف تکراری، آنها توانستهاند بر روی کارهای معنیدارتر و ارزشمندتر که برای نتایج یادگیری دانشآموزان حیاتی هستند، تمرکز کنند.
استفاده از Chat GPT برای تحقیق
چهارم، از آنجایی که معلمان اساساً همچنین محققین و محققانی هستند که هدفشان تولید دانش و بینش جدید به طور منظم است، آنها از ChatGPT برای تأثیرگذاری خوب به عنوان دستیار پژوهشی استفاده می کنند.
– تبلیغات –
علاوه بر این، آنها همچنین دانش آموزان خود را در یادگیری برای استفاده کارآمد از آن برای تحقیق راهنمایی می کنند. در این فرآیند، آنها همچنین به دانشآموزان خود کمک میکنند تا پیچیدگیهای اخلاقی مالکیت و حقوق انتساب را برای تحقیقات قبلی یا خروجیهای مکتوب بررسی کنند.
استفاده از ظرفیت Chat GPT برای ترجمه به منبع مطالب آموزشی با کیفیت
پنجم، معلمان به عنوان ابزاری قدرتمند برای ترجمه، بهترین مطالب آموزشی را به زبانهای دیگر تهیه میکنند و از ChatGPT برای ترجمه آن به نفع دانشآموزان خود استفاده میکنند.
بنابراین، با پذیرش ChatGPT، معلمان نه تنها خود را انعطاف پذیر و سازگار نشان می دهند، بلکه دانش آموزان خود را برای آینده آماده می کنند. همزمان با هوشیاری در مورد تقلب و سرقت ادبی، همزمان به دانشآموزان خود کمک میکنند تا اخلاقی و کارآمد از آن استفاده کنند.
– تبلیغات –