نیل گودارد از آژانس تاگ می نویسد: فناوری هوش مصنوعی ممکن است به خلاقان و بازاریابان فرصت داده باشد، اما «موتور جستجو» ممکن است کمی جاه طلبانه باشد.
مانند بسیاری از سئوکاران، من نیز در مورد ChatGPT بسیار فکر کرده ام. دلیلش اینه؟ پتانسیل عظیمی که دارد – و راه هایی که برای مدیریت ایمن آن نیاز داریم.
نمی توان انکار کرد که ChatGPT و دیگر چت ربات های هوش مصنوعی (AI) مانند آن، قابلیت های بسیار هیجان انگیز و گسترده ای را ارائه می دهند. برای نوشتن مقاله یا حل مشکل کدنویسی به کمک نیاز دارید؟ ChatGPT پاسخ هایی دارد. اما اینکه آیا نتیجه دقیق است یا نه، داستان متفاوتی است.
کمیت ≠ کیفیت
بدون شک، این فناوری در حال حاضر دارای پتانسیل ساده کردن بسیاری از وظایف وقت گیر در طیف وسیعی از رشته ها است. در Tug، ما شروع به استفاده از آن برای پشتیبانی از وظایف داخلی مانند ایجاد مختصر و مقیاس بندی طبقه بندی کلمات کلیدی کرده ایم. در همین حال، برخی تا آنجا پیش رفته اند که می گویند از این ابزار در موتورهای جستجو استفاده می کنند.
در حالی که مطمئناً یکی از براقترین افزودههای جدید به جعبه اسباببازی صنعت فناوری است، اما اینکه آیا میتوانیم به آن برای دستیابی به دانش اعتماد کنیم یا نه، موضوع دیگری است. چت رباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Google Bard و Jasper در منابع زیادی آموزش داده میشوند و به همین دلیل مجموعهای از مهارتها را ارائه میدهند. با این حال، وقتی صحبت از اطلاعات می شود، کمیت منابع لزوما با کیفیت برابر نیست.
ChatGPT بر روی پایگاه داده ای از محتوا ساخته شده است که همه آنها قابل اعتماد نیستند و ممکن است همه آنها به صورت عمومی به اشتراک گذاشته نشده باشند. آنچه به اشتراک گذاشته شده است شامل کتاب، مقاله و ویکی پدیا است.
مشروط به بررسی
مدل های دیگر از منابعی استفاده می کنند که ما حتی کمتر در مورد آنها می دانیم. به عنوان مثال، Google Bard،از اطلاعات وب استفاده می کند تا پاسخ های تازه و باکیفیت ارائه دهد. ما چی انجام دادن میدانیم که مدل زبان LaMDA Google به Bard قدرت میدهد و بر روی مجموعه دادهای از قبل آموزش داده شده است که شامل 50٪ دادههای گفتگو از انجمنهای عمومی و 12.5٪ از ویکیپدیا است.
منبع مبهم بودن برای اطلاعات واقعی، پتانسیل عظیم این فناوری یا قابلیت های موجود آن را نفی نمی کند. با این حال، این واقعیت باقی است: مردم در حال حاضر شروع به استفاده از این رباتهای چت برای پاسخ به سؤالات کردهاند. از بین تمام پتانسیلهایی که این فناوری دارد، فکر نمیکنم هنوز به اندازه یک موتور جستجو نرسیده باشد.
مسلما، پاسخ هایی که موتورهای جستجوی فعلی ارائه می دهند همیشه قابل اعتماد نیستند. اما در اینجا، کاربران نسبت به نتایجی که از این پاسخ ها می گیرند، استقلال بیشتری دارند. هنگام تایپ یک سؤال در جستجوی Google، لیست آشنای سایت های اینترنتی که بهترین پاسخ را به سؤال شما می دهند به شما نشان داده می شود. این سایتها به نویسندگان، شرکتها و مؤسسات متصل هستند که کاربران را قادر میسازد خودشان تصمیم بگیرند که به اطلاعات اعتماد کنند یا نه.
در حالی که وارد کردن پرس و جو خود در ChatGPT پاسخی چشمگیر و شبیه انسان ایجاد می کند، اما منابعی را که این پاسخ بر اساس آن است ارائه نمی دهد.
کافی است بگوییم: اگر امروز کسی به شما بگوید که استفاده از جستجوی Google را متوقف کنید، کاملاً گیر میافتید. علاوه بر مشکل منبع، نمیتوانید با استفاده از ربات چت هوش مصنوعی خرید کنید یا مسیرها را جستجو کنید.
این دو سیستم در شکل فعلی خود به طور غیرقابل انکاری متفاوت هستند. در حالی که پاسخ های موتورهای جستجو به هیچ وجه نباید به عنوان انجیل در نظر گرفته شوند، فضایی که به کاربران می دهند تا نتیجه گیری های خود را از نتایج بدست آورند، پاسخ مطمئن تری به ChatGPT می دهد.
اگر قرار باشد رباتهای چت شکافهای موجود را پر کنند و با قابلیتهای موتور جستجو ادغام شوند، بحث ChatGPT و جستجوی Google بسیار جالبتر میشود.
غول های موتورهای جستجو اخیراً ادعا کرده اند که ویژگی های جستجوی سنتی خود را با فناوری مشابه این چت ربات های هوش مصنوعی یکپارچه خواهند کرد. به عنوان مثال، ویژگی جدید هوش مصنوعی گوگل، این پاسخ تازه آشنا و ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را به پرسشهایی که در بالای فهرست سایتهای دارای رتبه برتر قرار دارند، ارائه میدهد.
مسلماً، ادغامهایی مانند این میتوانند بهترینهای هر دو جهان را به ارمغان بیاورند و اگر بهطور یکپارچه اجرا شوند، میتوانند موتور جستجو را همانطور که امروز میشناسیم به چالش بکشند. اما باز هم: آیا می توانیم به این تکامل اعتماد کنیم؟
راه طولانی در پیش است
به دلیل ماهیت خود، پاسخهای انسانمانند مدلهای هوش مصنوعی فاقد ارجاع هستند. حتی با وجود ویژگی جدید هوش مصنوعی گوگل، به نظر نمیرسد که پاسخها به سایتهایی که بر اساس آنها ساخته شده است اشاره کنند.
نه تنها فکر میکنم هنوز نمیتوانیم به ماهیت این پاسخهای هوش مصنوعی اعتماد کنیم، بلکه با ادغام این فناوری در موتورهای جستجو، آیا این امر میتواند بیاعتمادی را در رتبهبندی موتورهای جستجو تداوم بخشد؟
گوگل برای بهبود الگوریتم موتور جستجوی خود تلاش می کند تا پلتفرم را به منبع قابل اعتمادتری تبدیل کند. با این حال، موتور جستجو یاد گرفته است که رتبه خود را به این ترتیب تطبیق دهد. در روزهای اولیه، تاکتیکهای فریبکارانه مانند پر کردن کلمات کلیدی میتوانست با محتوایی که همیشه به هدف جستجو پاسخ نمیداد، در رتبه بالایی قرار بگیرید. این البته قبل از این بود که گوگل چنین اقداماتی را انجام دهد.
اگر تکامل جستجوی Google قابل پیشبینی است، چه چیزی میتوان گفت که معرفی یک عنصر هوش مصنوعی جدید در عملکردهای موتور جستجو، راه را برای تاکتیکهای مشابه و فریبنده SEO به عنوان بخشی از دردسرهای رو به رشد ادغام باز نمیکند؟
مانند بسیاری از ابزارها که هنوز در مراحل اولیه خود هستند، نمیتوانیم به جستجوی مبتنی بر چت هوش مصنوعی مانند موتور جستجوی آزمایش شده، آزمایش شده (و بهینهسازی شده) اعتماد کنیم که اکنون دهههاست که میشناسیم.
تا زمانی که شفافیت بیشتری در مورد آنچه که این پاسخهای تولید شده با هوش مصنوعی ساخته شدهاند، وجود نداشته باشد، من معتقدم ChatGPT و مدلهایی مانند آن همچنان نشان میدهند که ما نمیتوانیم به همه چیزهایی که در اینترنت میخوانیم اعتماد کنیم.