در اواخر نوامبر 2022، شرکت هوش مصنوعی Open AI ChatGPT را راهاندازی کرد – رباتی که اینترنت را به دنبال محتوا میکشد، زبان، لحن و اطلاعات آن را طوطیسازی میکند تا پاسخهای اصلی به سؤالات مطرح شده از طریق چت را بنویسد. کاربران به سرعت محدودیتهای آن را شناسایی کردند – برای یکی، از آنچه از سال 2021 تاکنون رخ داده است اطلاع چندانی ندارد – اما قدرت آن در افزایش فرآیند نوشتن هم وسوسهانگیز و هم کمی ترسناک بود. اینترنت مملو از کاربرانی است که از ChatGPT میخواهند یک موزیکال بنویسد، یک مقاله ترم را پیشنویس کند، یا خطاهای کدنویسی را با صدای یک دزد دریایی توضیح دهد.
در سازمانهای غیرانتفاعی، جمعآوریکنندههای مالی باهوش، پتانسیل ربات چت را برای خودکارسازی کارهای روزمره و زمانبر مانند نوشتن پستهای رسانههای اجتماعی، تهیه پیشنویس یادداشتهای تشکر از اهداکنندگان و تکمیل درخواستهای کمک هزینه دیدند.
همه در همه جا بیش از حد کار می کنند. چریان کوشی، معاون توسعه در Merit America، یک سازمان غیرانتفاعی که به افراد بدون مدرک دانشگاهی کمک میکند تا مشاغل موفقی را شروع کنند، میگوید: کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. هوش مصنوعی تنها یک فرصت بسیار فراگیر است.
دو مزیت فوری ChatGPT، برخلاف سایر ابزارهای هوش مصنوعی، ساده و رایگان بودن آن است – اگرچه مشخص نیست که برای همیشه رایگان باقی بماند یا خیر. در حال حاضر، هر کسی می تواند با Open AI یک حساب کاربری ایجاد کند و شروع به پرسیدن سوالات ChatGPT کند. Open AI به کاربران نمونه هایی از نحوه استفاده از ربات خود را ارائه می دهد – مانند درخواست از آن برای توضیح ساده محاسبات کوانتومی – و چند هشدار از جمله تمایل ربات به پاسخ نادرست به سوالات یا شامل اطلاعات مضر یا مغرضانه ارائه می دهد.
شکست “سندرم صفحه خالی”
به گفته جمع آوری کنندگان کمک، ChatGPT یک نقطه شروع عالی برای کارهای روزمره است. این ربات از بهترین شیوههای بهینهسازی موتور جستجو آگاه است و کاربران میتوانند ربات را راهنمایی کنند تا لحنهای متفاوتی را برای مخاطبان مختلف اتخاذ کند – چت برای یک پست وبلاگ یا احترام برای نامه به یک متولی. کاربران همچنین می توانند نمونه هایی از صدای مورد نظر خود را برای تقلید ربات در چت آپلود کنند.
کوشی میگوید: «اگر چیزی مانند درخواست جمعآوری کمک مالی یا یک پست در رسانههای اجتماعی یا یک بروشور یا چیزی برای وبسایت خود مینویسید، کاملاً بر سندرم صفحه خالی غلبه میکند.
با استفاده از این ربات، جمعآوران کمک مالی که با نوشتن مشکل دارند، میتوانند از ساعتهای عذاب آور برای یک جمله اول بینقص بگذرند و کار را از پیشنویس اولیه از پیش نوشته شده شروع کنند. گیل رابرتز، مدیر ارشد توسعه Larkin Street Youth Services، یک سازمان غیرانتفاعی در سانفرانسیسکو که به جوانانی که بی خانمانی را تجربه میکنند، خدمت میکند، میگوید: «شما باید خود را یک ویراستار و کمتر نویسنده بدانید.
رابرتز میگوید ویراستاران درگیر هدف، مخاطب و لحن یک نوشته هستند. هنگام استفاده از ChatGPT، وظیفه جمعآورنده کمک این است که درخواستهای خاص ربات را ارائه دهد تا در پیام باقی بماند و برای مخاطبان صحیح بنویسد. جدیدترین تکرار چت ربات، GPT-4، آنقدر پیشرفته است که رابرتز به طور معمول از آن میخواهد «صدای انسانی» یا «تا 25 درصد کم کردن صدا» داشته باشد تا از زبان معمولی یا علامت تعجب کمتر استفاده کند.
کوشی میگوید، جمعآوران کمک مالی نباید از توانایی ربات ناامید شوند یا بترسند که با آن جایگزین شوند. در عوض، آنها باید از هوش مصنوعی برای تخلیه وظایفی استفاده کنند که در قسمت هایی از مشاغل مورد علاقه آنها قرار می گیرد.
او میگوید: «اگر شما در اصل یک نویسنده هستید – این کاری است که دوست دارید انجام دهید، این همان کاری است که به انجام آن علاقه دارید – پس آن ابزارهای هوش مصنوعی برای شما مناسب نیستند. اما او اضافه میکند که جمعآوری کمک مالی که نویسندهای با استعداد است، ممکن است از ابزار هوش مصنوعی که یادداشتهای جلسه را برای آنها میگیرد یا پایگاه داده اهداکنندهشان را جستجو میکند، قدردانی کند.
جمع آوری کنندگان کمک مالی باید در مورد آنچه در شغل خود دوست دارند فکر کنند و وظایفی را که زمان صرف آن چیزها را از بین می برد در نظر بگیرند. کوشی میگوید، جمعآورندگان کمک مالی که از ملاقات با اهداکنندگان لذت میبرند، باید از خود بپرسند: “چگونه میتوانیم آن چیزها را سریعتر از بشقاب خود حذف کنیم تا بتوانیم آن روابط رو در رو واقعی را ایجاد کنیم؟”
پاسخ ممکن است ChatGPT یا سایر ابزارهای هوش مصنوعی باشد.
“دروغ می گوید”
جمع آوری کمک های مالی ممکن است با ChatGPT کارهای بیشتری انجام دهند، اما هنوز باید مراقب باشند. جان بیدرمن، معاون استراتژی جمعآوری سرمایه در GiveSmart، یک پلتفرم فناوری جمعآوری سرمایه، میگوید: این یک ابزار یکباره نیست. کاربران اغلب مجبورند از ربات یک سوال را به روش های مختلفی بپرسند تا پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنند. با این حال، بیدرمن می گوید، “85 درصد از زمان شما را صرفه جویی می کند.”
همچنین، سؤال از دقت وجود دارد. وقتی ChatGPT به دنبال پاسخها میگردد، به مجموعه وسیعی از اطلاعات مراجعه میکند – مجموعهای که در سال 2021 رشد خود را متوقف کرد. چیزهای زیادی وجود دارد که نمیداند یا نمیفهمد. یا همانطور که رابرتز می گوید: “دروغ است.”
او میگوید: «این یک جورهایی است. میخواهد به شما پاسخی بدهد، و اگر جواب را نداند، برای شما پاسخی میدهد و به شما نمیگوید که دارد آن را میسازد.»
Biedermann کاربران را تشویق می کند که ChatGPT را به عنوان یک موتور جستجو در نظر نگیرند و همیشه اطلاعاتی را که به بیرون می ریزد بررسی کنند. او میگوید: «مردم فکر میکنند گوگل است و اینطور نیست. برای مثال، وقتی بیدرمن از ChatGPT خواست تا تجربیات حرفهای خود را بنویسد، ربات به دروغ ادعا کرد که اولین شرکت فناوری جمعآوری سرمایه خود، DonorPerfect را در 12 سالگی تأسیس کرده است.
تعصب یکی دیگر از مشکلات ChatGPT است – چیزی که هوش مصنوعی Open به عنوان یکی از محدودیتهای این ابزار اذعان دارد. بیدرمن می گوید: «اگر به دقت بررسی نشود، دوست روبات شما ممکن است چیزی بنویسد که می تواند برای اهداکننده شما بسیار توهین آمیز باشد. این یک دلیل دیگر برای مشاهده کار ChatGPT به عنوان پیش نویس اولیه است.
خطرات برای تماشا
همچنین این سؤال وجود دارد که آیا استفاده از ChatGPT برای نوشتن ارتباطات اهداکنندگان میتواند اعتبار و اعتمادی را که رابطه جمعآوری کمک مالی و اهداکننده را بسیار قدرتمند میکند، از بین ببرد. اما کوشی و رابرتز هر دو این نگرانی را کنار می گذارند. رابرتز سالها بهعنوان پیمانکار برای سازمانهای غیرانتفاعی کار میکرد، جایی که او اغلب با صدای مدیر اجرایی یک سازمان غیرانتفاعی، درخواستهای جمعآوری کمک مالی مینوشت. او میگوید: «تجارت نویسی، نوشتن مشارکتی است. هیچ کس نباید فکر کند که یک پیشنهاد کمک مالی ادبی است.
بسیاری از جمعآوریهای کمک مالی نیز از الگوهای نوشته شده توسط مشاوران مشهور جمعآوری کمک مالی مانند گیل پری پیروی میکنند تا یادداشتهای سپاسگزاری را برای اهداکنندگان خود بنویسند. Koshy استفاده از ChatGPT را با استفاده از یکی از آن الگوها مقایسه می کند – به جز اینکه ربات قادر به ایجاد تغییرات بی پایان از آن الگو است. کوشی میگوید که این یک مزیت بزرگ برای تشکر از اهداکنندگانی است که هدایای متعددی ساختهاند.
“اگر الگوی نامه تشکر گیل پری را انتخاب کنید، بار دوم چه کار می کنید؟” او می گوید. کوشی حتی با آپلود قالبهای آزمایش شده و واقعی در ChatGPT و درخواست از آن برای ایجاد قالبهای جدید که از بهترین شیوهها پیروی میکنند، قالبهای نامه تشکر جدیدی برای تیمش ایجاد کرده است.
ChatGPT یک تقلید خبره است و خطراتی را هم برای سازمان های غیرانتفاعی و هم برای اهداکنندگان ایجاد می کند. بیدرمن هشدار میدهد که این ابزار توزیع درخواستهای جعلی برای جمعآوری کمکهای مالی را برای بازیگران بد بین اهداکنندگان بسیار آسان میکند.
بیدرمن میگوید که GiveSmart و شرکتهایی مانند آن، پس از فراگیر شدن ChatGPT، شاهد افزایش قابل توجهی در کلاهبرداری از کارت اعتباری بودهاند. او میگوید: «من نمیخواهم بگویم که این علیت است، اما من جسارت میکنم: این همبستگی قوی است.» Biedermann اهداکنندگان را تشویق میکند تا با اطمینان از اینکه درخواستهایی که دریافت میکنند از آدرسهای ایمیل ثبتشده در نام دامنه غیرانتفاعی است، جعلکنندگان را اسکن کنند.
“تغییر فرهنگی”
ChatGPT ابزار کاملی نیست، اما دانش و فناوری آن در اینجا باقی مانده است. بیدرمن این جهش فناوری را به توسعه گوشیهای هوشمند تشبیه میکند: در حالی که گوشیهای هوشمند فوراً سهم بازار را به دست نیاوردند، اکنون در همه جا حاضر شدهاند و افراد کمی به دنبال بازگشت به دوران تلفنهای تاشو هستند. پذیرندگان اولیه میگویند ChatGPT به افراد کمک میکند کارهای بیشتری انجام دهند – نه اینکه جایگزین کارگران انسانی شوند.
رابرتز میگوید: «من کسی را اخراج نمیکنم، اما اینها ابزارهایی هستند که مردم باید یاد بگیرند تا بتوانند در بازار بمانند.»
رابرتز از مدیران در مورد رویدادها، عملیات ها و تیم های اعطای سازمانی که او نظارت می کند خواسته است تا به کارکنان خود نحوه استفاده از ChatGPT را آموزش دهند و آنها را تشویق کنند تا ابزارهای هوش مصنوعی دیگر را کشف کنند. او می گوید: «این یک تغییر فرهنگی است. او می گوید که رهبران باید به کارمندان خود الهام بخشند تا در مورد این ابزارها کنجکاو شوند و منابعی را در اختیار آنها بگذارند تا نحوه استفاده از آنها را بیاموزند.
مردم ممکن است از استفاده از هوش مصنوعی در روز کاری خود ناراحت باشند یا نگران سرعت توسعه آن باشند، اما این فناوری از بین نمی رود. بیدرمن میگوید حتی با وجود خطراتی که دارند، ابزارهای هوش مصنوعی برای این بخش کاملاً مثبت هستند. “این به طور چشمگیری کارایی را در بخش ما افزایش می دهد.”