OpenAI اخیراً چت ربات هوش مصنوعی پیشگامانه خود را به نام GPT-4 راه اندازی کرده است که در زمینه های مختلف موج ایجاد کرده است. با کسب امتیاز صدک 90 در آزمون وکالت، گذراندن 13 از 15 آزمون AP، و کسب امتیاز تقریباً عالی در آزمون GRE Verbal، عملکرد GPT-4 چیزی غیرعادی نبوده است.
محققان دانشگاه بریگهام یانگ (BYU) و 186 دانشگاه دیگر کنجکاو بودند که چگونه فناوری OpenAI در امتحانات حسابداری عمل می کند. آنها نسخه اصلی ChatGPT را آزمایش کردند و دریافتند که در حالی که هنوز جای پیشرفت در حوزه حسابداری وجود دارد، این فناوری یک تغییر بازی است که تأثیر مثبتی بر نحوه ارائه و دریافت آموزش خواهد داشت.
ChatGPT از زمان اولین بار در نوامبر 2022 به سریع ترین پلتفرم فناوری در حال رشد تبدیل شده است و در کمتر از دو ماه به 100 میلیون کاربر رسیده است. با توجه به بحثهای جاری در مورد نقش مدلهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در آموزش، نویسنده اصلی مطالعه، دیوید وود، استاد حسابداری دانشگاه BYU، تصمیم گرفت تا حد امکان استادان را برای ارزیابی عملکرد هوش مصنوعی در برابر دانشجویان واقعی حسابداری دانشگاه استخدام کند.
ChatGPT در مقابل دانشجویان در امتحانات حسابداری
این تحقیق شامل 327 نویسنده مشترک از 186 مؤسسه آموزشی در 14 کشور بود که 25181 سؤال امتحان حسابداری کلاس درس را ارائه کردند. دانشجویان BYU همچنین 2268 سوال بانک آزمون کتاب درسی را ارائه کردند. سوالات زیر شاخه های مختلف حسابداری مانند سیستم های اطلاعات حسابداری (AIS)، حسابرسی، حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی و مالیات را پوشش می دهد. آنها همچنین در سختی و نوع متفاوت بودند.
اگرچه عملکرد ChatGPT چشمگیر بود، اما دانشآموزان از هوش مصنوعی بهتر عمل کردند، با میانگین امتیاز 76.7% در مقایسه با ChatGPT 47.4%. در 11.3٪ از سوالات، ChatGPT نمره بالاتر از میانگین دانش آموزان، به ویژه در AIS و ممیزی عالی بود. با این حال، احتمالاً به دلیل دشواری در فرآیندهای ریاضی، با ارزیابیهای مالیاتی، مالی و مدیریتی مشکل داشت.
ChatGPT در سؤالات درست / غلط (68.7٪ صحیح) و سؤالات چند گزینه ای (59.5٪) بهتر عمل کرد، اما در سؤالات کوتاه پاسخ (28.7٪ تا 39.1٪) مشکل داشت. معمولاً با سؤالات درجه بالاتر دست و پنجه نرم می کرد، گاهی اوقات توضیحات نوشتاری معتبری را برای پاسخ های نادرست ارائه می کرد یا به سؤالات مشابه به روش های مختلف پاسخ می داد.
آینده ChatGPT در آموزش
علیرغم محدودیتهای آن، محققان پیشبینی میکنند که GPT-4 در سؤالات حسابداری بهبود یابد و به مسائلی که آنها کشف کردهاند رسیدگی کند. امیدوارکننده ترین جنبه، پتانسیل ربات چت برای افزایش آموزش و یادگیری است، مانند کمک به طراحی و تکالیف آزمایشی یا بخش های پیش نویس یک پروژه.
ملیسا لارسون، یکی از نویسندگان مطالعه و پروفسور حسابداری BYU، گفت: «این یک اختلال است، و ما باید ارزیابی کنیم که از اینجا به کجا می رویم. “البته، من هنوز هم TA دارم، اما این ما را مجبور می کند که از آنها به روش های مختلف استفاده کنیم.”
همانطور که هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می دهد، مربیان باید سازگار شوند و راه های جدیدی برای گنجاندن این فناوری ها در روش های آموزشی خود بیابند.