محتوای مقاله
گمانه زنی های گسترده ای در مورد اینکه چگونه می توان از پیشرفت های دستیاران هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT در پزشکی استفاده کرد، وجود دارد.
مطالعه جدیدی که در JAMA Internal Medicine به رهبری John W. Ayers منتشر شده است، Ph.D.، از موسسه کوالکام در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، نگاهی اجمالی به نقش دستیاران هوش مصنوعی در پزشکی ارائه می دهد. این مطالعه پاسخهای کتبی پزشکان و کسانی که از ChatGPT را با سؤالات سلامت در دنیای واقعی مقایسه کردند. گروهی از متخصصان مراقبت های بهداشتی دارای مجوز، پاسخ های ChatGPT را در 79٪ موارد ترجیح می دهند و پاسخ های ChatGPT را با کیفیت بالاتر و همدلانه تر ارزیابی می کنند.
گفت: “فرصت های بهبود مراقبت های بهداشتی با هوش مصنوعی بسیار زیاد است.” آیرز، که همچنین معاون نوآوری در بخش بیماریهای عفونی و بهداشت عمومی جهانی دانشکده پزشکی UC San Diego است. “مراقبت های تقویت شده با هوش مصنوعی آینده پزشکی است.
آیا ChatGPT برای مراقبت های بهداشتی آماده است؟
در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند به این سوال پاسخ دهند: آیا ChatGPT میتواند به سوالاتی که بیماران برای پزشکان خود میفرستند به دقت پاسخ دهد؟ اگر بله، مدلهای هوش مصنوعی میتوانند در سیستمهای سلامت ادغام شوند تا پاسخهای پزشک به سؤالات ارسالی بیماران را بهبود بخشند و بار روزافزون پزشکان را کاهش دهند.
Davey Smith، MD، MAS، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ChatGPT ممکن است بتواند یک امتحان مجوز پزشکی را قبول کند. پزشک دانشمند، مدیر مشترک مؤسسه تحقیقات بالینی و ترجمه UC San Diego Altman و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، “اما پاسخگویی مستقیم به سوالات بیمار با دقت و همدلی یک بازی توپ متفاوت است.”
اریک لیز، دکترا، MPH، یکی از نویسندگان این مطالعه، وابسته به موسسه کوالکام و استادیار دانشکده بهداشت عمومی و علوم طول عمر انسانی دانشگاه سن دیگو سن دیگو هربرت ورتیم، اضافه کرد: «همهگیری COVID-19 پذیرش مراقبتهای بهداشتی مجازی را تسریع کرد. در حالی که این امر دسترسی به مراقبت را برای بیماران آسانتر میکند، پزشکان زیر بار سیل پیامهای الکترونیکی بیماران که به دنبال توصیههای پزشکی هستند، هستند که به رکوردشکنی سطوح فرسودگی شغلی پزشک کمک کرده است.»
طراحی یک مطالعه برای آزمایش ChatGPT در یک محیط مراقبت های بهداشتی
برای به دست آوردن نمونه بزرگ و متنوعی از سؤالات مراقبت های بهداشتی و پاسخ های پزشک که حاوی اطلاعات شخصی قابل شناسایی نبود، تیم به رسانه های اجتماعی روی آورد که در آن میلیون ها بیمار به طور عمومی سؤالات پزشکی را ارسال می کنند که پزشکان به آنها پاسخ می دهند: AskDocs Reddit.
r/AskDocs یک زیرمجموعه با تقریباً 452000 عضو است که سؤالات پزشکی را ارسال می کنند و متخصصان مراقبت بهداشتی تأیید شده پاسخ ها را ارسال می کنند. در حالی که هر کسی می تواند به یک سوال پاسخ دهد، ناظران اعتبار متخصصان مراقبت های بهداشتی را تأیید می کنند و پاسخ ها سطح اعتبار پاسخ دهنده را نشان می دهد. نتیجه مجموعه وسیع و متنوعی از سوالات پزشکی بیمار و پاسخ های همراه از متخصصان پزشکی مجاز است.
در حالی که برخی ممکن است تعجب کنند که آیا تبادل پرسش و پاسخ در رسانه های اجتماعی یک آزمون منصفانه است، اعضای تیم خاطرنشان کردند که این تبادلات بازتابی از تجربه بالینی آنها بود.
این تیم به طور تصادفی از 195 تبادل از AskDocs نمونه برداری کردند که در آن یک پزشک تایید شده به یک سوال عمومی پاسخ داد. تیم سؤال اصلی را در اختیار ChatGPT قرار داد و از آن خواست تا پاسخی را بنویسد. گروهی متشکل از سه متخصص مراقبتهای بهداشتی دارای مجوز، هر سوال و پاسخهای مربوطه را ارزیابی کردند و متوجه نشدند که آیا پاسخ از یک پزشک است یا ChatGPT. آنها پاسخ ها را بر اساس کیفیت اطلاعات و همدلی مقایسه کردند و اشاره کردند که کدام یک را ترجیح می دهند.
گروه ارزیاب های حرفه ای مراقبت های بهداشتی در 79 درصد مواقع پاسخ های ChatGPT را به پاسخ های پزشک ترجیح می دادند.
جسیکا کلی، MSN، پرستار شرکت Human Longevity و یکی از نویسندگان مطالعه، گفت: «پیامهای ChatGPT با اطلاعات دقیق و دقیق پاسخ میدادند که اغلب جنبههای بیشتری از سؤالات بیمار را نسبت به پاسخهای پزشک نشان میداد.
علاوه بر این، پاسخهای ChatGPT به طور قابلتوجهی از نظر کیفیت بالاتر از پاسخهای پزشک رتبهبندی شدند: پاسخهای با کیفیت خوب یا بسیار خوب برای ChatGPT 3.6 برابر بیشتر از پزشکان بود (پزشکان 22.1٪ در مقابل ChatGPT 78.5٪). پاسخها همدلانهتر بودند: پاسخهای همدلانه یا بسیار همدلانه برای ChatGPT 9.8 برابر بیشتر از پزشکان بود (پزشکان 4.6٪ در مقابل ChatGPT 45.1٪).
آرون گودمن، استادیار بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و یکی از نویسندگان مطالعه، افزود: «من هرگز تصور نمیکردم این را بگویم، اما ChatGPT نسخهای است که میخواهم به صندوق ورودی خود بدهم. این ابزار روشی را که من از بیمارانم حمایت می کنم تغییر خواهد داد.»
استفاده از دستیاران هوش مصنوعی برای پیام های بیمار
آدام پولیاک، Ph.D.، استادیار علوم کامپیوتر در کالج Bryn Mawr و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «در حالی که مطالعه ما ChatGPT را در مقابل پزشکان قرار داد، راه حل نهایی این نیست که پزشک خود را به طور کامل بیرون برانید. در عوض، پزشکی که از ChatGPT استفاده میکند، پاسخی برای مراقبت بهتر و همدلانه است.»
کریستوفر لانگهرست، MD، MS، افسر ارشد پزشکی و مدیر ارشد دیجیتال در UC San Diego Health گفت: «مطالعه ما در میان اولین مواردی است که نشان میدهد چگونه دستیاران هوش مصنوعی میتوانند به طور بالقوه مشکلات ارائه مراقبتهای بهداشتی در دنیای واقعی را حل کنند. این نتایج نشان میدهد که ابزارهایی مانند ChatGPT میتوانند به طور موثر توصیههای پزشکی با کیفیت بالا و شخصیسازی شده را برای بررسی توسط پزشکان تهیه کنند، و ما این فرآیند را در UCSD Health آغاز میکنیم.
مایک هوگارث، پزشک بیوانفورماتیک، یکی از مدیران مؤسسه تحقیقات بالینی و ترجمه آلتمن در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و یکی از نویسندگان مطالعه، افزود: «ادغام هوش مصنوعی بسیار مهم است. دستیاران در پیام های مراقبت های بهداشتی در چارچوب یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده برای قضاوت در مورد اینکه چگونه استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی بر نتایج هم برای پزشکان و هم برای بیماران تأثیر می گذارد.»
علاوه بر بهبود گردش کار، سرمایهگذاری در پیامرسانی دستیار هوش مصنوعی میتواند بر سلامت بیمار و عملکرد پزشک تأثیر بگذارد.
Mark Dredze، Ph.D.، جان سی مالون دانشیار علوم کامپیوتر در جانز هاپکینز و یکی از نویسندگان مطالعه، خاطرنشان کرد: «ما میتوانیم از این فناوریها برای آموزش پزشکان در ارتباط بیمار محور، حذف نابرابریهای سلامتی که توسط جمعیتهای اقلیت رنج میبرند استفاده کنیم. که اغلب از طریق پیام رسانی به دنبال مراقبت های بهداشتی هستند، سیستم های ایمنی پزشکی جدیدی می سازند و با ارائه مراقبت های با کیفیت بالاتر و کارآمدتر به پزشکان کمک می کنند.
علاوه بر Ayers، Poliak، Dredze، Leas، Kelley، Goodman، Longhurst، Hogarth و Smith، نویسندگان مقاله JAMA Internal Medicine، «مقایسه پاسخهای چت بات پزشک و هوش مصنوعی به سؤالات بیمار ارسال شده در یک انجمن عمومی رسانههای اجتماعی» (JAMA) پزشک کارآموز doi:10.1001/jamainternmed.2023.1838زکریا زو، BS، از UC San Diego و دکتر Dennis J. Faix، MD، MPH، از مرکز تحقیقات سلامت نیروی دریایی.