مدت زیادی پس از تسلط ChatGPT در سرفصل های OpenAI، خرده فروشان برای استفاده از این ابزار برای خرید کمک کردند.
بازار آنلاین دست دوم مرکاری هفته گذشته یک ابزار دستیار خرید به نام Merchat AI برای کمک به توصیه محصولات معرفی کرد. یک روز بعد، غول تجارت الکترونیک آلمان زالاندو اعلام کرد که ابزار مشابهی با پشتیبانی از ChatGPT راه اندازی کرده است که به خریداران کمک می کند اقلامی را بر اساس شرایط مد یا سؤالاتی که می پرسند پیدا کنند. خدمات خرید و پلت فرم پرداخت کلارنا در ماه مارس اعلام کرد که در حال همکاری با OpenAI برای ارائه پیشنهادات محصول انتخاب شده به کاربران است.
ChatGPT و موارد دیگر هوش مصنوعی مولد ابزارها اخیراً به دلیل پتانسیل آنها برای افزایش بهره وری و موارد استفاده احتمالی، موضوع داغ بسیاری از خرده فروشان بوده است. همچنین از آنجایی که این فناوری فاقد مقررات است، تردیدهایی را از سوی دولتها و نهادهای نظارتی مختلف به همراه داشته است. اما این امر شرکتها را از جستجوی راههایی برای ادغام آن در کسبوکارشان منصرف نکرده است – و به نظر میرسد خدمات مشتری یکی از اولین زمینههای آزمایش آنها باشد.
کارینا پرکینز، تحلیلگر ارشد خردهفروشی و تجارت الکترونیک در Insider Intelligence، میگوید: «آنچه ChatGPT را در مقایسه با چتباتهای موجود در خردهفروشی منحصربهفرد میکند، این است که لحن مکالمهای بیشتری دارد و میتواند زمینه را به خاطر بسپارد. . “شما می توانید با پاسخ ها تجربه ای بسیار شخصی تر و شبیه به انسان ارائه دهید.”
به نوعی، ChatGPT توسط خرده فروشان برای قابلیت های جستجوی پیشرفته خود استفاده می شود. ChatGPT در اصل یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط استارت آپ OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت توسعه یافته است. چیزی که آن را از سایر رباتهای چت متمایز میکند، توانایی آن در یادگیری از تعاملات و ایجاد پاسخهای انسانی است.
خرده فروشان از ChatGPT برای کمک به خریداران در یافتن محصولات خاص و کشف محصولات جدید استفاده می کنند. برای مثال، با پلاگین یکپارچه Klarna با ChatGPT، خریداران میتوانند از مشاوره خرید و الهام گرفتن درخواست کنند. کاربران می توانند با نصب افزونه Klarna از فروشگاه افزونه ChatGPT به این مورد دسترسی داشته باشند. خریداران همچنین می توانند تعیین کنند که چه مقدار بودجه برای کالایی که در جستجوی آن هستند است و این ابزار فهرستی از مواردی را ارائه می دهد که با توضیحات مطابقت دارد.
“کلارنا در موقعیتی منحصر به فرد برای استفاده از بهترین فناوری و داده ها برای کمک به مردم برای کشف محصولات جدید و حل مشکلات مصرف کنندگان در هر مرحله از سفر است، و ما به نوآوری برای ارائه این خدمات به 150 میلیون مصرف کننده خود ادامه خواهیم داد.” سباستین سیماتکوفسکی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Klarna، در این اطلاعیه گفت.
بری توماس، رهبر فکری ارشد Kantar، گفت که ChatGPT می تواند کارایی در خدمات مشتری ایجاد کند زیرا می تواند در هر زمان و روز به درخواست های مشتریان پاسخ دهد. او اضافه کرد که وقتی شرکتها از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT استفاده میکنند، خردهفروشان باید این موضوع را برای خریداران روشن کنند.
«اگر من یک نیروی انسانی در خط خدمات مشتری داشته باشم، خطاهایی وجود خواهد داشت. مشکلاتی پیش خواهد آمد.» “شما فقط با ربات پیام رسان خدمات یکپارچه و منسجم به مشتریان دریافت می کنید و فقط در حال جمع آوری تمام این داده ها هستید.”
ملیسا مینکو، مدیر استراتژی خردهفروشی در شرکت مشاوره دیجیتال CI&T، میگوید که مردم معمولاً هنگام جستجوی محصولات از زبان طبیعی استفاده میکنند، در مقایسه با تغییر آن برای یک موتور جستجوی معمولی. به نوعی، او گفت که این خرده فروشان با رفتارهای جستجوی خریداران خود سازگار می شوند.
به عنوان مثال، در Mercari’s Merchat AI، خریداران می توانند “در روز مادر چه هدیه ای برای مادرم بخرم؟” تایپ کنند. یا “یک لیوان بزرگ فیروزه ای امبره برایم پیدا کن.” از آنجا، Chatbot میتواند یک سوال بعدی بپرسد تا نتایج را قبل از فهرست کردن برخی از پیشنهادات محصول محدود کند. در اطلاعیه مرکاری، جان لاگرلینگ، مدیر عامل شرکت مرکاری در ایالات متحده، گفت که این شرکت از قدرت تحولآفرین هوش مصنوعی استفاده میکند تا خرید و کاوش در بازار گسترده مرکاری را برای آمریکاییها آسانتر کند.
به طور مشابه، خریداران Zalando می توانند از دستیار خرید سؤالاتی بپرسند که “برای عروسی در سانتورینی در ماه جولای چه بپوشم؟” و دیگران مانند آن این شرکت گفت که ابزار خرید می تواند درک کند که خریدار به دنبال لباسی برای یک رویداد رسمی است. در آینده، Zalando گفت که احتمالاً میتواند با افزودن توصیههایی بر اساس اولویتها و اندازههای برند خریداران، ابزار را حتی بیشتر شخصیسازی کند.
“این برای افزایش است [consumers’] سطح رضایت از نتایج جستجو،” Minkow گفت. «آنچه ChatGPT می تواند برای خرده فروشان انجام دهد، موجودی سطحی است که شاید به دلیل آنچه که آنها به عنوان عبارات جستجوی خود درج می کنند، در جستجوی مشتریان نتیجه مناسبی نداشته باشد.»
سایر شرکتهای تجارت الکترونیک مانند Shopify از هوش مصنوعی برای توسعه توضیحات بهتر محصول استفاده کردهاند. پس از راه اندازی ابزار هوش مصنوعی جدید خود در اوایل این ماه، Shopify گفت که توضیحات محصول به خوبی ساخته شده می تواند ترافیک بیشتری را به همراه داشته باشد و نرخ تبدیل را افزایش دهد.
به گفته کارشناسان، اگرچه ابزارهایی مانند ChatGPT ممکن است در حال حاضر سر و صدای زیادی داشته باشند، اما کاملاً بی عیب و نقص نیست. پرکینز از Insider Intelligence گفت که ابزارهای هوش مصنوعی تمایل به توهم دارند یا به عبارت دیگر اطلاعات نادرست را با قدرت ارائه می دهند.
پرکینز گفت: «اگر از این به عنوان یک برنامه کاربردی برای مشتری استفاده میکنید، بدیهی است که مشکل ساز است. “به عنوان یک تجارت، شما نمی خواهید اطلاعات نادرست ارائه دهید.” علاوه بر این، او گفت که چت بات ها نیز خطر ایجاد پاسخ های نامناسب یا توهین آمیز را دارند.
دولتها و نهادهای نظارتی نیز هنوز در حال نوشتن قوانین مربوط به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و ChatGPT هستند. ایتالیا تا آنجا پیش رفته که ChatGPT را به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی ممنوع کرده است. در همین حال، دولت بایدن ایالات متحده به تازگی شروع به بررسی مقررات بالقوه در مورد ابزارهای هوش مصنوعی کرده است.