الیزر یودکووسکی، نظریهپرداز هوش مصنوعی و یکی از بنیانگذاران موسسه تحقیقاتی هوش ماشینی مستقر در برکلی، در بداههسازی آشکار قانون مور اظهار داشتند: «هر هجده ماه، حداقل ضریب هوشی لازم برای نابودی جهان یک امتیاز کاهش مییابد. در حالی که میزان خطر وجودی ناشی از هوش مصنوعی، موضوعی است که از زمان ظهور انفجاری این موضوع مورد بحث مجدد قرار گرفته است. ChatGPT OpenAI، ممکن است در حال حاضر بیش از حد به نظر برسد، سیاست گذاران در سراسر حوزه های قضایی بررسی نظارتی ابزارهای مولد هوش مصنوعی را افزایش داده اند. نگرانیهایی که پرچمگذاری میشوند به سه دسته تقسیم میشوند: حریم خصوصی، تعصب سیستم و نقض حقوق مالکیت معنوی.
واکنش سیاستها نیز متفاوت بوده است، زیرا اتحادیه اروپا با ارائه یک قانون جدید هوش مصنوعی که هوش مصنوعی را بر اساس سناریوهای مورد استفاده، به طور گسترده بر اساس درجه تهاجمی و خطر، تفکیک میکند، موضع سختتری اتخاذ کرده است. بریتانیا در آن سوی طیف قرار دارد، با رویکرد قاطعانه «لمس سبک» که هدف آن تقویت، و نه خفه کردن، نوآوری در این زمینه نوپا است. رویکرد ایالات متحده در این بین قرار می گیرد، و واشنگتن اکنون با آغاز مشاوره های عمومی در اوایل ماه جاری در مورد نحوه تنظیم ابزارهای هوش مصنوعی، زمینه را برای تعریف یک کتاب قوانین مقررات هوش مصنوعی فراهم می کند. این ظاهرا بر اساس اقدام دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید در اکتبر سال گذشته برای رونمایی از طرحی برای منشور حقوق هوش مصنوعی است. چین نیز مجموعه ای از اقدامات خود را برای تنظیم هوش مصنوعی منتشر کرده است.
هند اعلام کرده است که هیچ قانونی را برای تنظیم بخش هوش مصنوعی در نظر نمی گیرد و آشوینی وایشناو، وزیر فناوری اطلاعات اتحادیه، اعتراف کرد که اگرچه هوش مصنوعی «نگرانی های اخلاقی و خطرات مرتبط با آن را دارد»، ثابت کرده است که اکوسیستم دیجیتال و نوآوری را قادر می سازد.
NITI Aayog مجموعه ای از مقالات را در مورد موضوع هوش مصنوعی مسئول برای همه منتشر کرده است. وی در پاسخ کتبی به جلسه بودجه امسال مجلس شورای اسلامی گفت: با این حال، دولت به دنبال وضع قانون یا تنظیم رشد هوش مصنوعی در کشور نیست.
رویکرد آمریکایی
وزارت بازرگانی ایالات متحده، در 11 آوریل، زمانی که از مردم خواست تا در مورد چگونگی ایجاد قوانین و قوانین برای اطمینان از عملکرد سیستمهای هوش مصنوعی همانطور که تبلیغ میشود، بررسی کنند، قاطعترین گام خود را برای رسیدگی به عدم قطعیت نظارتی در این فضا برداشت. این آژانس امکان شناور کردن یک سیستم حسابرسی را برای ارزیابی اینکه آیا سیستمهای هوش مصنوعی شامل سوگیری مضر یا تحریف ارتباطات برای انتشار اطلاعات نادرست یا اطلاعات نادرست هستند، علامتگذاری کرد.
به گفته آلن دیویدسون، دستیار وزیر بازرگانی ایالات متحده، ارزیابیها و پروتکلهای جدیدی ممکن است برای اطمینان از کارکرد سیستمهای هوش مصنوعی بدون پیامدهای منفی مورد نیاز باشد، دقیقاً مانند ممیزیهای مالی که صحت اظهارات تجاری را تأیید میکند. به نظر می رسد یک کاتالیزور برای همه این اقدامات سیاستی در ایالات متحده، اقدام اکتبر 2022 توسط دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید (OSTP) باشد، که طرحی را برای منشور حقوق هوش مصنوعی منتشر کرد که، در میان چیزهای دیگر، به اشتراک گذاشت. نقشه راه غیر الزام آور برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی. این سند 76 صفحهای، پنج اصل اصلی را برای حاکمیت بر توسعه مؤثر سیستمهای هوش مصنوعی، با توجه ویژه به پیامدهای ناخواسته نقض حقوق مدنی و حقوق بشر بیان میکند. اصول کلی عبارتند از:
سیستم های ایمن و موثر: محافظت از کاربران در برابر سیستم های ناامن یا ناکارآمد
حفاظت از تبعیض الگوریتمی: کاربران مجبور نیستند توسط الگوریتم ها با تبعیض روبرو شوند
حریم خصوصی داده ها: کاربران از طریق حفاظتهای داخلی و داشتن نمایندگی در مورد نحوه استفاده از دادههایشان در برابر شیوههای دادههای سوءاستفادهکننده محافظت میشوند.
توجه و توضیح: کاربران می دانند که یک سیستم خودکار در حال استفاده است و درک می کنند که چگونه و چرا به نتایجی که بر آنها تأثیر می گذارد کمک می کند.
گزینه های جایگزین: کاربران می توانند انصراف دهند و به شخصی دسترسی داشته باشند که بتواند به سرعت مشکلاتی را که با آن مواجه می شوند بررسی و برطرف کند.
این طرح صراحتاً بیان میکند که برای کمک به طراحی، استفاده و استقرار سیستمهای خودکار برای محافظت از عموم مردم آمریکا، با اصول غیرقانونی و غیرالزامآور تنظیم شده است: «Blueprint»، همانطور که تبلیغ میشود، و هنوز یک “منشور حقوق” قابل اجرا با حمایت های قانونی نیست.
این سند شامل نمونههای متعددی از موارد استفاده از هوش مصنوعی است که OSTP کاخ سفید آنها را «مشکلآمیز» میداند و در ادامه تصریح میکند که فقط باید در مورد سیستمهای خودکاری اعمال شود که «پتانسیل تأثیر معناداری بر حقوق، فرصتها یا دسترسی مردم آمریکا به موارد حیاتی دارند. منابع یا خدمات، به طور کلی به استثنای بسیاری از کاربردهای صنعتی و/یا عملیاتی هوش مصنوعی. طبق خلاصه انجمن جهانی اقتصاد، این طرح نمونههایی را برای استفاده از هوش مصنوعی در وامدهی، منابع انسانی، نظارت و سایر زمینهها گسترش میدهد، که میتواند مشابهی را در چارچوب موارد استفاده پرخطر قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا پیدا کند. سند.
اما تحلیلگران به شکاف ها اشاره می کنند. نیکول ترنر لی و جک مالامود در بروکینگز گفتند که در حالی که شناسایی و کاهش خطرات عواقب مورد نظر و ناخواسته هوش مصنوعی مدت زیادی است که به طور گسترده شناخته شده است، اما اینکه چگونه طرح اولیه توبیخ چنین شکایت هایی را تسهیل می کند هنوز مشخص نیست. آنها در مقالهای با عنوان فرصتها و نقاط کور در طرح کاخ سفید برای منشور حقوق هوش مصنوعی گفتند: «بهعلاوه، سؤالات در مورد اینکه آیا این سند غیرالزامآور، اقدامات لازم کنگره را برای اداره این فضای غیرقانونی را تحریک میکند یا خیر، باقی میماند».
بحث در مورد مقررات پس از تحولات پیرامون راه اندازی نرم ChatGPT، چت ربات OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو که تخمین زده می شود بیش از 100 میلیون کاربر را جذب کرده است، افزایش یافته است و گوگل در حال پیشروی با چت ربات Bard خود است. شرکتهای چینی ارنی بات بایدو و علیبابا برنامههای خود را برای انتشار یک ربات برای استفاده داخلی اعلام کردند.
توقف توسعه هوش مصنوعی
رهبران فناوری، ایلان ماسک، استیو وزنیاک (از بنیانگذاران اپل) و بیش از 15000 نفر دیگر با درخواست برای توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی واکنش نشان دادند و گفتند آزمایشگاهها در یک “مسابقه خارج از کنترل” برای توسعه سیستمهایی هستند که هیچکس نمیتوان آن را توسعه داد. می تواند به طور کامل کنترل کند. آنها همچنین گفتند که آزمایشگاه ها و کارشناسان مستقل باید برای اجرای مجموعه ای از پروتکل های ایمنی مشترک با یکدیگر همکاری کنند. یودکوفسکی نیز از جمله کسانی است که خواستار توقف جهانی توسعه هوش مصنوعی شده است. اما این تماس نظرات را بیشتر تقسیم کرد.
«تقاضای توقف در کار روی مدلهای پیشرفتهتر از GPT-4: زمانی که ما در حال نظارت بر فناوریای هستیم که ممکن است برای جامعه مضر باشد، این قهقرایی است. اما واقعیت این است که هر چیزی می تواند مضر باشد اگر بدون مراقبت و تنظیم نشود. آنوج کاپور، استادیار بازاریابی کمی در IIM احمدآباد، به ایندیان اکسپرس گفت: به جای درخواست برای توقف، باید به کسب درآمد، مقررات و استفاده دقیق از LLMS و فناوریهای مرتبط فکر کرد.
در حالی که ایالات متحده شاهد انبوهی از فعالیت های سیاسی بوده است، خوش بینی کمتری در مورد میزان پیشرفت احتمالی واشنگتن در این زمینه وجود دارد، با توجه به اینکه کنگره ایالات متحده مکرراً از کنگره خواسته شده است قوانینی را تصویب کند که محدودیت هایی بر اختیارات فناوری بزرگ ایجاد کند. با توجه به اختلافات سیاسی میان قانونگذاران، تلاش ها پیشرفت چندانی نداشته است.
با توجه به اینکه ایتالیا با ظهور به عنوان اولین کشور بزرگ غربی که ChatGPT را به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی ممنوع می کند، به نظر می رسد اتحادیه اروپا در مورد احتیاط اشتباه می کند. این بلوک 27 عضوی با آغاز گامهایی برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی در سال 2018، اولین حرکت را انجام داده است و قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که در سال 2024 موعد مقرر است، سندی است که مشتاقانه منتظر آن هستیم.
چین در حال توسعه رژیم نظارتی خود برای استفاده از هوش مصنوعی است. در اوایل این ماه، تنظیمکننده اینترنت فدرال این کشور پیشنویس 20 مادهای را برای تنظیم خدمات هوش مصنوعی مولد، از جمله دستوراتی برای اطمینان از صحت و حریم خصوصی، جلوگیری از تبعیض و تضمین حقوق مالکیت معنوی ارائه کرد.
این پیشنویس که برای بازخورد عمومی منتشر شده و احتمالاً در اواخر سال جاری اجرا میشود، همچنین از ارائهدهندگان هوش مصنوعی میخواهد که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به وضوح برچسبگذاری کنند، مکانیزمی برای رسیدگی به شکایات کاربران ایجاد کنند و قبل از انتشار عمومی یک ارزیابی امنیتی انجام دهند. بر اساس پیشنویس نقلشده توسط فوربس، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی همچنین باید «ارزشهای اصلی سوسیالیسم» را منعکس کند و حاوی هرگونه براندازی قدرت دولتی نباشد که میتواند منجر به سرنگونی نظام سوسیالیستی در چین شود.
اتفاقاً، مقررات چین در همان روز صبح منتشر شد که وزارت بازرگانی ایالات متحده درخواست خود را برای اظهار نظر در مورد اقدامات پاسخگویی هوش مصنوعی ارائه کرد.