اخیراً در مورد هوش مصنوعی (AI) مولد ChatGPT و فناوریهای پیشرفته مشابه، و پتانسیل آن برای مجموعه گستردهای از برنامههای کاربردی در صنایع مختلف، سر و صدای زیادی وجود دارد.
CNBC گزارش می دهد که محققان پیش بینی می کنند که در سال آینده شاهد انفجاری در اجرای هوش مصنوعی مولد برای عملکردهای خاص در بخش های مختلف تجاری خواهیم بود.
پیشبینی میشود که بخش سفر بهویژه سریعاً از ChatGPT و محصولات مشابه هوش مصنوعی استفاده کند، با این فناوری که نقش «دستیار مجازی» را ایفا میکند – گزینههای سفر را به کاربران ارائه میدهد، توصیههای شخصیسازی میکند، و برنامههای سفر را بر اساس مجموعه آنها ایجاد و رزرو میکند. پرس و جوهای محاوره ای
و در حالی که هیاهوی موجود در مورد ChatGPT ممکن است این پیشرفت فناوری را به عنوان آماده برای انقلابی کردن تجارت سفر به روشی که طلوع اینترنت چندین دهه پیش انجام داد، به تصویر بکشد، کارشناسان صنعت به مفاهیم احتمالی آن نسبتاً محافظهکارانهتر نگاه میکنند.
قابلیتهای پردازش و پاسخ منحصربهفرد هوش مصنوعی مولد به زبان طبیعی، آن را بهویژه برای انجام وظایف خدمات مشتری مناسب میسازد. گلن فوگل، مدیر عامل Booking Holdings، شرکت مادر Booking.com، به این نشریه گفت که توانایی آن در تعامل مکالمه با کاربران در حالی که آنی پایگاههای اطلاعاتی گسترده موتورهای جستجو را تجزیه و تحلیل میکند، «امکانات جالبی را بهویژه برای ساخت برنامه سفر و پاسخگویی به سؤالات فراهم میکند».
در این زمینه، یک نگرانی آشکار این است که این هوش مصنوعی می تواند نقش آژانس های مسافرتی سنتی را غصب کند. فوگل گفت که این واقعاً قرار نیست جایگزین تعامل انسانی شود. او گفت: «سفر اساساً مربوط به ایجاد ارتباط بین مردم و جوامع است و این ارتباط انسانی همیشه نقش مهمی در تجربه سفر ایفا خواهد کرد. او افزود: «نوآوریهایی که در سفر اتفاق میافتد باید در راستای غنیتر کردن تعامل انسانی بین مسافران و شرکای تأمینکننده و در عین حال ایجاد کارایی در مقیاس باشد».
فوگل خاطرنشان کرد که در واقع، کارایی های پشتیبانی شده از هوش مصنوعی در حال حاضر در فرآیند جستجو و رزرو سفر بیش از آنچه که اکثر مردم تصور می کنند، بافته شده است. او توضیح داد: “Booking.com بیش از یک دهه است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می کند.” “این در سفر مشتری در هر مرحله از پلت فرم ما ریشه دوانده است.”
مکس استارکوف، مشاور صنعت مهماننوازی و مسافرت آنلاین سی سال، به این نشریه گفت که بهجای اینکه زبان خود را در مورد آخرین پیشرفتهای فناوری هیجانانگیز کنیم، باید بیشتر در مورد آن با عبارات پیادهرو صحبت کنیم: به عنوان یک ابزار. او گفت: «همه این فناوریها صرفاً ابزارهای پیشرفتهای هستند که اپراتورها و فروشندگان هوشمند را قادر میسازند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند و سهم بازار را در این فرآیند افزایش دهند.»
یک ربات خدمات مشتری باهوش مصنوعی که با هدست تماس و لپ تاپ کار می کند. (منبع: iStock/Getty Images Plus/PhonlamaiPhoto)
آژانسهای مسافرتی آنلاین معروف (OTAs) – مانند Kayak، Expedia، Trip.com – در پیادهسازی پلاگینهای چت بات ChatGPT در وبسایتها و برنامههای تلفن همراه خود بسیار سریع عمل کردهاند. پیشنهادات سفر آن فورا قابل رزرو است.
استارکوف گفت: OTAها دو مورد از کاربردهای اصلی ChatGPT را در سفر به اثبات رسانده اند: برنامه ریزی سفر و خدمات به مشتریان. او تاکید کرد که چگونه ادغام محصول فناوری میتواند مسیر مشتری را از دریافت توصیه تا رزرو میانبر کند. «افزودن هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برنامهریزی به OTAها کمک میکند تا سفر مشتری دیجیتال را میانبر کنند و تقریباً بلافاصله مسافران را از برنامهریزی به مقصد منتقل کنند. مرحله رزرو سفر مشتری، “او گفت.
به نوبه خود، OpenAI خالق ChatGPT، بهترین کاربردهای این فناوری را در بخش سفر به عنوان «ربات چت پیشرفته، دستیاران مجازی، مترجم محتوا، و بازاریابی و کپینویسی وبسایت» معرفی کرده است. طبق گزارش CNBC زمان نشان خواهد داد که آیا هوش مصنوعی مولد به چنین عملکردهایی محدود می شود یا نقش های بیشتری را در صنعت گسترش می دهد.
برای اطلاع از آخرین اخبار سفر، به روز رسانی ها و معاملات، حتما در روزانه مشترک شوید خبرنامه TravelPulse در اینجا.