- این وبلاگ با مهربانی برای HEPI توسط اندرو بیتس، مدیر ارشد محصول در Kortext نوشته شده است.
- اگر میخواهید درباره تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش عالی بیشتر بدانید، Kortext Live، یک رویداد حضوری رایگان در کالج امپریال لندن، در ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ برگزار میشود.
هوش مصنوعی چیست؟
تعریف هوش مصنوعی در طول زمان تغییر کرده است، اما به زبان ساده، «توانایی یک سیستم برای تفسیر صحیح دادههای خارجی، یادگیری از چنین دادههایی و استفاده از آن یادگیریها برای دستیابی به اهداف و وظایف خاص از طریق سازگاری انعطافپذیر است».
ما ابزارهای هوش مصنوعی را هر روز بدیهی می دانیم – از موتورهای جستجو گرفته تا دستیارهای صوتی دیجیتال تا تشخیص چهره در تلفن هایمان.
هوش مصنوعی مولد رشتهای از هوش مصنوعی است که جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. هدف آن تقلید از نحوه تفکر و ارتباط انسان است. بهترین نمونه شناخته شده هوش مصنوعی مولد ChatGPT است که توسط OpenAI توسعه یافته است. ChatGPT بر اساس معماری GPT (Generative Pre-trained Transformer) است که نوعی شبکه عصبی عمیق است که برای تولید متنی شبیه انسان طراحی شده است. برای درک و ایجاد پاسخ به طیف گستردهای از ورودیهای زبان طبیعی، بر روی حجم عظیمی از دادههای متنی (از جمله کتابها، مقالهها و صفحات وب) آموزش داده شده است (از ChatGPT برای این توضیحات سپاسگزاریم). با استفاده از شرکتهای نرمافزار سازمانی مانند مایکروسافت و گوگل (همچنین تعداد زیادی از شرکتهای نوپا) که این فناوری را برای مصارف مختلف پیادهسازی میکنند، برنامههای مولد نوشتن هوش مصنوعی رو به افزایش است.
مشکل چیست؟
برنامههای نوشتن هوش مصنوعی مولد امکانات هیجانانگیزی را ارائه میدهند، اما واکنش انسانمانند آنها باعث نگرانی زیادی در آموزش عالی میشود، زیرا دانشآموزان ممکن است از آنها برای نوشتن تکالیف استفاده کنند.
اگر یک دانشگاهی نتواند بگوید که تکلیف دانشجو تماماً کار خودش است یا خیر، سؤالاتی در مورد سرقت ادبی و صداقت علمی در مدل ارزیابی آموزش عالی فعلی ایجاد میکند. بنابراین صنعت فناوری چگونه به موضوع “AIgiarism” رسیدگی می کند؟
OpenAI خط مشی استفاده خود را به روز کرده و بیان کرده است که اجازه استفاده برای «فعالیت های متقلبانه یا فریبنده» از جمله سرقت ادبی و عدم صداقت آکادمیک را نمی دهد (اگرچه جای سوال است که چگونه می تواند در واقعیت اعمال شود).
طبق گزارشها، این شرکت همچنین در حال کار بر روی فناوری است تا خروجیها را از نظر آماری واترمارک کند و آنها را بهعنوان متن تولید شده با هوش مصنوعی قابل شناسایی کند. با این حال، این اقدامات پیشگیرانه در سراسر صنعت اتخاذ نمی شود. در عوض، به نظر میرسد تمرکز سایر برنامههای نوشتن هوش مصنوعی مولد بیشتر بر روی ترویج جستجوگرهای سرقت ادبی داخلی باشد، و ادعا میکند که خروجی توسط ابزارهای تشخیص سرقت علمی پرچمگذاری نمیشود.
آیا هوش مصنوعی برای یادگیری مضر است؟
آیا این بدان معناست که هوش مصنوعی یک پیشرفت منفی برای آموزش عالی است؟ نه از دیدگاه Kortext. جلسه توجیهی QAA در مورد هوش مصنوعی و یکپارچگی تحصیلی ممنوعیت برنامههای نوشتن هوش مصنوعی مولد را توصیه نمیکند. در عوض پیشنهاد میکند که ارائهدهندگان آموزش عالی باید از این به عنوان فرصتی برای بازنگری در طراحی ارزیابی، مشارکت دادن دانشجویان و کارکنان در توسعه روشهای ارزیابی «معتبر و نوآورانه» استفاده کنند.
ChatGPT (و سایر ابزارهای هوش مصنوعی) میتواند فرصتهایی را برای تشویق دانشآموزان به تفکر انتقادی، تفکر بیشتر، شرکت در بحثهای گروهی، استفاده از مهارتهای حل مسئله و مشارکت در ارزیابیهایی که بیشتر به سناریوهای زندگی واقعی در محل کار مرتبط هستند، فراهم کند. در واقع، نگرانی در بخش آموزش عالی در مورد استفاده از ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی وجود دارد. آنها می توانند مثبت کاذب را برگردانند و عملکرد آنها می تواند در رشته های مختلف متفاوت باشد. در این مرحله، مهم است که بیش از حد به آنها اتکا نکنید، بلکه در عوض «این طبقهبندیکنندهها را بهعنوان افزونههایی در نظر بگیرید که نتیجهگیریهای آنها نیاز به تحلیل انتقادی دارد».
آینده روشن است
برای برخی از دانشآموزان، سرقت ادبی زمانی به یک میانبر تبدیل میشود که زمان کافی برای رسیدن به یک ضربالاجل ندارند – وسوسهانگیز است که وقتی تحت فشار هستید تصمیم بدی بگیرید. پلتفرم مطالعه هوشمند Arcturus Kortext از فناوری های هوش مصنوعی استفاده می کند تا دانش آموزان را قادر سازد در زمان محدود خود کارهای بیشتری انجام دهند. در کتابهای الکترونیکی ما، دانشآموزان میتوانند جستجو کنند، متن را برجسته کنند، یادداشتبرداری کنند، نشانک اضافه کنند و متن را هوشمندانه به بیش از 100 زبان ترجمه کنند. با سریعتر و آسانتر کردن کارهایی مانند این، در وقت دانشآموزان صرفهجویی میکنیم و آنها را قادر میسازیم تا بر یادگیری عمیقتر تمرکز کنند.
فنآوریهای مشترک هوش مصنوعی ما از دانشگاهیان حمایت میکند تا با ایجاد اهداف یادگیری از محتوای یادگیری پذیرفتهشده و شخصیسازی سفرهای یادگیری دانشآموز، تعامل دانشآموز را با محتوای درسی خود هدایت کنند. بینش تعامل ما به دانشگاهیان کمک میکند تا تعاملات دانشآموزان را با تمام محتوای کتابهای کار پیگیری کنند و به آنها اجازه میدهد در مراحل اولیه تشخیص دهند که در آن حمایت بیشتری مورد نیاز است. Kortext به طور فعال با بخش آموزش عالی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر برای بهبود تجربه دانشجویی کار می کند.
فناوریهای هوش مصنوعی پتانسیل تغییر آموزش عالی را دارند و ما از احتمالات پیش رو هیجانزده هستیم.