هلدینگ گروه علیبابا مدل هوش مصنوعی جدید خود را در بلندگوهای هوشمند آمازون اکو و همچنین نرمافزار چت اداری ادغام میکند و به رقابت برای ارائه رقیبی برای ChatGPT برای بازار چین میپیوندد.
مدیر اجرایی دانیل ژانگ هنگام رونمایی از این مدل در روز سهشنبه در اجلاس فناوری این شرکت در پکن گفت که مدل جدید هوش مصنوعی به برنامه DingTalk شبیه Slack و همچنین ارائهدهنده لوازم خانگی هوشمند Tmall Genie اضافه خواهد شد.
مدیر عامل شرکت گفت که مدل زبان بزرگ – با نام Tongyi Qianwen، که تقریباً به “حقیقت از هزار سوال” ترجمه شده است – در “آینده نزدیک” در تمام محصولات و خدمات علی بابا گنجانده خواهد شد، بدون ارائه چارچوب زمانی.
این موضوع پس از اولین نمایش های مشابه SenseTime Group و Baidu بسیار داغ است. هدف همه ساختن پلتفرم قطعی نسل بعدی هوش مصنوعی برای بزرگترین بازار اینترنتی جهان است. این منعکس کننده موج رو به رشد توسعه در خارج از کشور با گوگل آلفابت و مایکروسافت در میان بسیاری از شرکت های فناوری است که هوش مصنوعی مولد را بررسی می کنند، که می تواند محتوای اصلی از شعر تا هنر را فقط با درخواست های ساده کاربر ایجاد کند.
سهام علی بابا در سهشنبه هنگکنگ تا 3.8 درصد افزایش یافت، در حالی که بایدو 6.4 درصد سقوط کرد و SenseTime بیشتر از رشد اولیه 11 درصدی خود را پس از معرفی خود در روز قبل از دست داد.
به گفته این شرکت، علی بابا امیدوار است با جذب مشتریان بیشتر برای پلت فرم محاسبات ابری خود – که برای آموزش مدل های خود به قدرت پردازش عظیمی نیاز دارند – با قیمت پایین تر، از دیوانگی هوش مصنوعی که توسط ChatGPT OpenAI برانگیخته شده است، بهره مند شود.
آقای ژانگ گفت: «ما در یک نقطه عطف فناوری هستیم که توسط هوش مصنوعی مولد و محاسبات ابری هدایت میشود، و کسبوکارها در همه بخشها شروع به پذیرش تحولات هوشمندی کردهاند تا از بازی جلوتر بمانند.
روز سهشنبه، آقای ژانگ بیشتر سخنرانی اصلی خود را به مرور تاریخ چندین ساله Alicloud اختصاص داد و در مورد پتانسیل Tongyi Qianwen برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان بزرگ و کوچک صحبت کرد. این ارائه یک روز پس از آن انجام شد که SenseTime متخصص چینی هوش مصنوعی ساعتها صرف نشان دادن این بود که چگونه مدلهای جدید SenseNova و SenseChat میتوانند طیف وسیعی از سوالات رایج را در هر دو زبان انگلیسی و چینی پاسخ دهند.
او همچنین تاکید کرد که شرکتهای فناوری همگی «در یک خط شروع» در مسابقه هوش مصنوعی قرار دارند و این نشان میدهد که رقبای داخلی برای راهاندازی مدلهای زبان بزرگ خود تلاش میکنند.
Alibaba Cloud شروع به ارائه کدهای دعوت برای کاربران شرکتی و توسعه دهندگان کرد تا محصول شاخص هوش مصنوعی خود را آزمایش کنند. همانند SenseTime، مدل هوش مصنوعی علی بابا خدماتی را به زبان های انگلیسی و چینی ارائه خواهد کرد و به زودی قابلیت هایی برای تشخیص تصویر و تولید متن به تصویر نیز در بر خواهد داشت.
اولین عرضه در روز سهشنبه اولین معرفی محصول بزرگ از زمانی بود که ژانگ شخصاً مسئولیت بازوی اطلاعات ابری را در ساختار سازمانی تازه پیکربندیشده علیبابا بر عهده گرفت. آقای ژانگ از هوش مصنوعی به عنوان یک محرک رشد بالقوه تصاعدی برای علی بابا صحبت کرده است که هم توانایی ارائه خدمات خود و هم پشتیبانی از سایر مشاغل هوش مصنوعی را با محصولات محاسبات ابری خود دارد.
«همه این فناوریها به قدرت محاسباتی عظیمی نیاز دارند. آقای ژانگ در یک کنفرانس تلفنی در دسامبر گفت: بنابراین میتوان انتظار داشت که شاهد رشد تصاعدی در تقاضا باشیم.
آکادمی DAMO Alibaba سال گذشته M6 را که یک مدل پیش تمرینی 10 تریلیون پارامتری بود، راه اندازی کرد. این مدل برای تقویت جستجوها و توصیهها در بازار علیبابا تائوبائو، بهویژه برای جفتسازی متن و تصویر، استفاده شده است. ربات مشابه ChatGPT علی بابا نیز در حال انجام آزمایش داخلی است. رقیب خرده فروشی آنلاین JD.com Inc. گفته است که تجارت ابری آن روی پردازش زبان طبیعی و تولید مکالمه کار می کند.
هوش مصنوعی به عرصه بزرگ بعدی برای رقابت فناوری بین چین و ایالات متحده تبدیل شده است و نگرانیهایی را در مورد اینکه آیا شرکتهای چینی قادر خواهند بود به تراشههای پیشرفته مورد نیاز برای توسعه مدلهای هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ در درازمدت دسترسی مطمئن داشته باشند یا خیر، ایجاد کرده است. در حالی که تلاشهای چینی هوش مصنوعی به دنبال رقبای آمریکایی خود است، سرمایهگذاران از تلاشهای داخلی هر شرکت بزرگ فناوری برای ساخت جایگزینهای ChatGPT استقبال کردهاند.
بایدو اولین شرکتی در چین بود که ورود عمومی خود را به رقابت اعلام کرد – با ارنی بات خود در ماه گذشته – فشار را برای پیشنهادات مشابه از علی بابا و Tencent Holdings Ltd.، دیگر بازیگر اصلی در حوزه اینترنت چین افزایش داد. – بلومبرگ LP