ChatGPT بدون هشدار کمی وارد صحنه شد. تعداد کمی می دانستند که استارت آپ هوش مصنوعی OpenAI تحت حمایت مایکروسافت و ایلان ماسک چه چیزی را توسعه داده است یا با چه سرعتی به یکی از تاثیرگذارترین داستان های فناوری روز تبدیل می شود.
پاسخ عمومی به چت ربات چند منظوره بسیار زیاد بوده است و بیش از یک میلیون نفر برای استفاده از آن در عرض پنج روز پس از انتشار ثبت نام کردند. تا ژانویه سال جاری، این تعداد کاربر به بیش از 100 میلیون نفر افزایش یافت و تعداد بیشمار مقالات مدرسه، اشعار آهنگ، پستهای وبلاگ، کد رایانه، ترجمه زبان و محتوای بازاریابی برای افراد و مشاغل در سراسر جهان تولید شد.
بازاریابی با ChatGPT
چگونه کپی رایتینگ هوش مصنوعی می تواند روی تمرین شما تأثیر بگذارد؟ برای بسیاری از مشاوران مالی، پاسخ روشن این است که به بازاریابی محتوا کمک خواهد کرد. از آنجایی که ChatGPT می تواند به سرعت برای طیف وسیعی از مخاطبان و اهداف بازاریابی محتوا تولید کند، کار آن در حال حاضر به دست سرمایه گذاران و کسب و کارهای رو به رشد می رسد.
به این موضوع فکر کنید: استفاده از ChatGPT برخلاف استخدام یک کپی رایتر جدید با توانایی عجیب و غریب برای نوشتن هر چیزی که می خواهید در عرض چند ثانیه نیست. آنها کمی سبز خواهند بود و برای انجام کار خود به کمک زیادی نیاز دارند، اما آنها همچنین در تمام ساعات شبانه روز و تقریباً بدون هزینه در دسترس هستند.
برای شروع آماده اید؟ مرورگر وب خود را به chat.openai.com/chat بروید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. دستیار جدید شما آماده است و منتظر است.
1. خودتان را معرفی کنید: بهترین راه برای آشنایی با ChatGPT ممکن است همان روشی باشد که با هر کارمند جدیدی آشنا می شوید. خودتان را معرفی کنید و در مورد اهداف و اهداف بازاریابی خود صحبت کنید. اگر کنجکاو هستید، از برنامه در مورد خودش و قابلیت هایش سوال بپرسید. ChatGPT پایدار است (مگر اینکه دستور فراموشی دستورالعمل های قبلی داده شود)، به این معنی که هر چیزی که به آن آموزش می دهید بر نحوه تعامل آن با شما تأثیر می گذارد. زمانی که با ChatGPT وقت می گذرانید، نه تنها در حال توسعه مدلی از نحوه عملکرد آن هستید، بلکه در حال توسعه مدلی از شما و آنچه می خواهید است.
2. از ChatGPT بخواهید تا بازاریابی شما را تجزیه و تحلیل کند: ممکن است یک «کتاب برند» در دست داشته باشید، به خصوص اگر تمرین هایی را با یک مشاور بازاریابی یا یک متخصص مشابه انجام داده باشید. چنین اسنادی عناصر برندسازی شما – لحن، بیانیه ماموریت، موقعیت بازار، هویت و ارزش های شما را مشخص می کند. این منبعی است که برای اطمینان از ثبات و کیفیت برند شما و جذب مشتریان به سمت فعالیت شما طراحی شده است.
اگر مانند اکثر مشاوران مالی هستید، ممکن است کتاب برند یا علاقه ای به توسعه آن نداشته باشید. با این حال، شما هنوز هم به احتمال زیاد نمونه های بازاریابی دارید که هویت و اهداف شما را نشان می دهد. بنابراین، مقداری از آن مطالب را بردارید، هر چیزی که احساس می کنید نشان دهنده شماست، و سپس آن را کپی و در ChatGPT قرار دهید. وقتی این کار انجام شد، از برنامه بخواهید آن را برای دستورالعمل های برند شما تجزیه و تحلیل کند.
سپس به آنچه ربات چت به شما پس می دهد نگاه کنید. احتمالاً نمونه ای عالی از راه هایی که رابط محتوای شما را درک می کند، به دست خواهید آورد. این شروع یک رابطه با نرم افزار است و این اولین دستورالعمل ها مبنایی برای مطالب مشابه در آینده خواهد بود. به طور خلاصه، اگر میخواهید ChatGPT به شما در بازاریابی کمک کند، به آن بیاموزید که بهترین کار شما را تقلید کند.
3. تکرار، تکرار، تکرار: باز هم، به این مجموعه اول دستورالعمل ها به عنوان تنها نقطه شروع فکر کنید. اگر برای اولین بار به چیزی که امیدوار بودید نرسیدید چه؟ نگران نباشید. یکی از قدرتمندترین عناصر ChatGPT این است که قابلیت مربیگری دارد، به این معنی که میتوانید از آن بخواهید هر نتیجه را اصلاح و بهبود بخشد. اگر نتیجه اول خیلی کوتاه یا رسمی است یا در غیر این صورت آن چیزی نیست که انتظارش را داشتید، به سادگی از ربات چت بخواهید که بازنویسی کند و جنبه هایی را که می خواهید تغییر دهید، بررسی کنید. گاهی اوقات در اولین تلاش همه چیز عالی می شود، اما بسیاری از اوقات، نیاز به چند بار تکرار دارد تا به نقطه ای نزدیک شود که در آن می توانید کار را آفلاین کنید و کار را به مرحله نهایی ویرایش کنید. در اینجا یک مثال ساده آورده شده است: اگر از او بخواهید برای روز پدر یک پست اجتماعی برای شما بنویسد و پاراگرافی با لحن رسمی تولید می کند، می توانید از او بخواهید که پست را با لحنی غیررسمی و سرگرم کننده بازنویسی کند و همچنین ایموجی ها یا شکلک ها را در آن گنجانده شود. یک واقعیت سرگرم کننده اضافه کنید در نهایت، بازخورد بسیار خوبی دریافت می کند، و هرچه بازخورد بیشتری به آن بدهید، نتیجه بهتری خواهد داشت.
4. محتوای بازاریابی مجدد: همانطور که ChatGPT در ایجاد محتوای جدید عالی است، در استفاده مجدد از محتوای موجود بهتر است. استفاده مجدد به قدمت بازاریابی محتوا است و یکی از قدرتمندترین ابزارها در زرادخانه یک بازاریاب است.
در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید از ChatGPT بخواهید برای این منظور انجام دهد:
• یک مقاله خبری محبوب را برای یک اسکریپت پادکست خلاصه کنید.
• یک پست وبلاگ با عملکرد بالا را تجزیه و تحلیل کنید و یک نظر رسانه اجتماعی یا عنوان تصویر بنویسید تا آن را در لینکدین تبلیغ کنید، از جمله هشتگ.
• نامه خوش آمدگویی مشتری جدید را با لحنی گرمتر بازنویسی کنید.
• محتوای صفحه فرود جدید تولید کنید.
• یک پاراگراف نتیجه گیری که نکات کلیدی را خلاصه می کند به یک پست وبلاگ ناتمام اضافه کنید.
5. مراقب این کمبودها باشید: کپی رایتر هوش مصنوعی جدید شما کامل نیست. چندین مشکل عملکردی دارد که باید در مورد آنها بدانید.
• در بررسی حقایق خوب نیست. در شور و شوق ChatGPT برای نوشتن هر چیزی که شما بخواهید، این برنامه تمایل دارد حقایق را اشتباه بیان کند، محتوا را اشتباه درک کند و گاهی اوقات همه چیز را به طور کامل بسازد.
• به روز نیست. قطعنامه رسمی کتابخانه آموزشی ChatGPT سپتامبر 2021 است، به این معنی که درباره هر اتفاقی که در یک سال و نیم گذشته رخ داده است، اطلاعات بسیار کمی دارد.
• هیچ یک از دستورالعملهای تعیینشده توسط SEC یا Finra را ارائه نمیکند یا هیچ یک از دستورالعملهای تعیینشده توسط SEC یا Finra را نمیفهمد، بنابراین باید مراقب باشید که با احتیاط از آن استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که به همه قوانین حق چاپ و مقررات انطباق پایبند هستید.
• بهترین شیوه های بازاریابی را نمی شناسد. مهارتی برای نوشتن پستهای اجتماعی، ایمیلها، وبلاگها و غیره وجود دارد که باعث تعامل با مخاطبان هدف شما میشود، اعصاب مشتریان را آرام میکند یا علاقه مشتریان بالقوه را تحریک میکند.
باید ها و نباید ها
تعدادی چیز وجود دارد که باید هنگام کار با این فناوری جدید انجام دهید یا به خاطر داشته باشید تا به بهترین نتیجه برسید.
• از پلتفرم بخواهید محتوایی را که قبلاً ایجاد کرده اید ویرایش کند. ChatGPT در سفارشی کردن محتوای موجود بر اساس صدای شما عالی است و میتواند خلاصهای از قطعات طولانیتر را ارائه دهد. به عنوان یک امتیاز، این رویکرد همچنین بسیاری از خطرات بررسی واقعیت را از بین می برد، زیرا قبلاً روی محتوا کار کرده اید.
• انتظار نداشته باشید که بار اول آن را درست انجام دهید. یک خروجی خوب معمولاً نیاز به اصلاح و ویرایش پشت سر هم دارد.
• همه چیز را بررسی کنید! ChatGPT تمایل به تولید آمار و اطلاعات دیگر دارد که ممکن است قابل بررسی دقیقتر نباشد.
• محتوای خود را برای مطابقت و همچنین بازاریابی ویرایش کنید. ChatGPT قوانین انطباق را، حتی زمانی که از شما خواسته شود، نمیفهمد، و ممکن است به زبان قولدهنده یا برخی عبارتهای دیگر که به درستی رعایت نمیشود، مخفیانه استفاده کند.
• مراقب ادغام های جدید باشید. شرکتها در صنایع مختلف عجله دارند تا نرمافزارهایی را توسعه دهند که کمبودهای ChatGPT را جبران کند، و این کار استفاده از این ابزار قدرتمند را آسانتر میکند. مراقب جدیدترین و بهترین ها باشید.
نتیجه
امیدوارم این نکات به شما در درک بهتر نقاط قوت، ضعف و پتانسیل قدرتمند ChatGPT کمک کند. این اولین بار نیست که یک فناوری مخرب نوید تغییرات مهمی را در کار و زندگی ما می دهد (به ماشین حساب های جیبی و اینترنت فکر کنید). میشنوید که برخی از افراد در مورد معایب ChatGPT صحبت میکنند یا میگویند ما نباید از آن استفاده کنیم. اما در نهایت مزایای آن بیشتر از معایب آن خواهد بود و ما نمی توانیم دنیایی را بدون آن تصور کنیم.
من اخیراً به باب ورس، نویسنده مشهور و رهبر اندیشه صنعت ایمیل زدم که به خوبی آن را خلاصه کرد. “جالبه؛ من به ChatGPT نگاه کردم و چیزی برای نگرانی پیدا نکردم. به نظر میرسد که این کار در جمعآوری دادههای زیادی از منابع روی وب و سازماندهی آنها در یک ساختار ارتباطی قابل قبول کار خوبی است.»
با این حال، او افزود: «فکر نمیکنم هوش مصنوعی در مصاحبه با افراد، پرسیدن سؤالات مرتبط، ترکیب پاسخهای آنها با نیازها و علایق مخاطب، و سپس تولید محتوایی که در هیچ کجای فضای ابری وجود ندارد، خوب باشد».
اگر علاقه مند به همکاری با سایر کاربران اولیه هستید، به یاد داشته باشید که از فناوری برای آنچه در آن خوب است استفاده کنید. محتاط باشید و از آنچه در آن خوب نیست آگاه باشید.
هر چه که باشد، هر زمان که به دنبال فناوری هستید، باید مطمئن شوید که این چیزی است که به شما در فرآیندهای تجاری که قبلا دارید کمک می کند.
سوزان تدر مدیر ارشد بازاریابی و تجربه در FMG Suite است.