کلمه کلیدی بعدی فناوری خرده فروشی در واقع مخفف هوش مصنوعی است.
هر چند سال یک بار، یک راهحل یا مفهوم فناوری جدید، خردهفروشی را فرا میگیرد و ظاهراً هر صنعت مرتبط با فناوری اطلاعات به نحوی از آن استفاده میکند. در 25 سال گذشته، خردهفروشی شاهد کلمات کلیدی فناوری مانند تجارت الکترونیک، RFID، تجارت الکترونیکی، omnichannel و تجارت بدون سر بوده است.
یک بار دیگر، مفهوم فناوری خردهفروشی در حال صعود است تا به راهحل برتر در هر حوزهای از شرکت تبدیل شود. این مفهوم هوش مصنوعی یا AI است. که شامل زیرمجموعه یادگیری ماشینی (ML) یا رایانه هایی است که می توانند برای یادگیری مفاهیم انتزاعی به روشی مشابه انسان آموزش ببینند.
من اخیراً ستونی نوشتم که بر تأثیر سریع در حال رشد C متمرکز بودhatGPT، یک مدل هوش مصنوعی جدید از شرکت تحقیقاتی و استقرار Open AI، در خرده فروشی عرضه می شود. ChatGPT با کاربران به سبک مکالمه ای تعامل دارد که تعامل انسانی را تقلید می کند و از قابلیت های ML برای اصلاح و بهبود مستمر پاسخ های خود استفاده می کند.
[Read More: ChatGPT is coming – what it means for your enterprise]
در حالی که ChatGPT به طور موجهی به عنوان یک تغییر دهنده بازی بالقوه برای ساده کردن جریان های کاری خرده فروشی در زمینه هایی مانند خدمات مشتری و منابع انسانی توجه زیادی را به خود جلب می کند، این تنها فناوری هوش مصنوعی نیست که تغییر را در صنعت ایجاد می کند. در اینجا سه نمونه اخیر از اینکه چگونه فناوری هوش مصنوعی بدون اتصال به ChatGPT تأثیر قابل توجهی در خرده فروشی دارد آورده شده است.
هوشمند شدن – در مورد سالاد
خواربارفروش منطقه ای در غرب میانه، Schnuck Markets، تجربه “سالادبار هوشمند” را در فروشگاه های منتخب ارائه می دهد. این خردهفروش راهحل سالادبار مبتنی بر هوش مصنوعی Picadeli را به کار میگیرد که ردیابی کامل زنجیره تامین خود را از طریق نرمافزار و سختافزار اختصاصیاش امکانپذیر میسازد.
علاوه بر این، با اسکن یک کد QR، Schnucks میتواند با دریافت سیگنالهایی مبنی بر نیاز به پر کردن و سفارش مجدد، اطمینان حاصل کند که محصولات بیش از حد مجاز در قفسهها باقی نمیمانند. نوار سالاد مبتنی بر هوش مصنوعی برای هر مکان Schnucks سفارشی شده است، با استفاده از ML برای تعیین اینکه چه موادی در فروشگاههای فردی بیشتر به دنبال آن هستند.
نوزادی که با مداخله پزشکی بدنیا می آید
Southeastern Grocers Inc. (SEG)، شرکت مادر Fresco y Más، هارویس سوپرمارکت و Winn-Dixie، با Relocalize برای تولید آزمایشی یخ در آنچه که خردهفروش میگوید اولین کارخانه کوچک مستقل جهان است، شریک است. در نتیجه، خردهفروش قصد دارد لجستیک میان مایل را برای یخ حذف کند.
کارخانه میکرو یخ جدید در مرکز توزیع خواربار فروشی جکسون ویل، فلوریدا واقع شده است. این به طور مرکزی توسط یک پلت فرم نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی مدیریت می شود و از روباتیک برای 100٪ کار تولید استفاده می کند. فرآیند تولید خودکار، خواربارفروش را قادر میسازد تا تولید و ضایعات را در طول چرخه عمر کامل محصول یخ با برچسب خصوصی خود کاهش دهد و اثرات اقتصادی و زیستمحیطی تولید و توزیع یخ را کاهش دهد.
احساس دیده شدن
اواخر امسال، غول جین Levi Strauss & Co. قصد دارد مدل های سفارشی تولید شده توسط هوش مصنوعی را که با فناوری استودیوی مد دیجیتال Lalaland.ai ایجاد شده است، آزمایش کند. Levi’s می گوید قصد دارد از مدل های تولید شده توسط هوش مصنوعی برای تکمیل مدل های انسانی این برند استفاده کند.
به گفته Levi’s، این فناوری به خریداران اجازه میدهد مدلهایی را ببینند که «بیشتر شبیه خودشان هستند» و تعداد و تنوع مدلهای آن را به روشی پایدار افزایش دهند. Lalaland.ai مستقر در هلند از هوش مصنوعی برای ایجاد مدل های مجازی واقعی با هر نوع بدن، سن، اندازه و رنگ پوست استفاده می کند. در حال حاضر، سایت تجارت الکترونیکی و اپلیکیشن موبایل Levi’s به طور کلی برای هر محصول یک مدل دارد.