«ChatGPT، یک مدل زبان پیشرفته، آموزش عالی را با ارائه راههای جدید برای تقویت یادگیری متحول میکند. با این حال، نگرانیهایی در مورد اتکای آن به دادههای موجود و درک محدود از زمینه و احساسات، ایجاد سؤالاتی در مورد یکپارچگی تحصیلی مطرح شده است.
برنامه هوش مصنوعی در ابتدا به عنوان یک ربات چت طراحی شد، اما دنیای آموزش عالی را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا دانشجویان بیشتری از آن برای کمک به آنها یا حتی انجام تکالیف کامل برای آنها استفاده می کنند.
لومینگ مائو، استاد نویسندگی و مطالعات بلاغی در دانشگاه گفت: «ما باید این واقعیت را بشناسیم که این چیز میتواند متون مناسبی تولید کند، متونی که میتوانند گاهی منسجم، گاهی خواندنی و گاهی مفید باشند. یوتا
برخی از مربیان نگران ظهور ChatGPT هستند زیرا این توانایی در تولید چنین متون قانع کننده و قبولی در امتحانات بازرگانی و حقوق است. اما مائو آن را فرصتی برای تکامل روش های آموزشی خود می داند.
او گفت: “من به ChatGPT به عنوان یک ابزار فکر می کنم که خودش در حال تکامل است، و فکر می کنم ما باید یاد بگیریم که با آن تکامل پیدا کنیم.”
Lon Schiffbauer، دانشیار بازرگانی در کالج جامعه سالت لیک، گفت که او به دانشجویان خود آموزش می دهد که چگونه از ChatGPT به طور موثر استفاده کنند و افزود که در دنیای حرفه ای، بسیاری از کارفرمایان در حال حاضر از آن و سایر برنامه های مشابه آن استفاده می کنند.
او گفت: «من به دانشآموزانم آموزش میدهم که چگونه از آن استفاده کنند، به نحوی که انتظار میرود از آن در بازار استفاده کنند. “بنابراین جایی که برخی از مدارس یا اساتید یا حتی مناطق آن را ممنوع می کنند، من آن را در آغوش می کشم و آن را وارد می کنم و آنها را تشویق می کنم که از آن به روش های مختلف استفاده کنند.”
Zachary Elkington، یک سال دوم رشته حرکت شناسی در ایالات متحده، گفت که فکر می کند ChatGPT منبع ارزشمندی برای ارائه یک نمای کلی یا خلاصه اطلاعات است که می تواند هنگام کار بر روی تکالیف به آن مراجعه کند.
مائو گفت که او در حال توسعه تکالیفی در مورد ChatGPT است، از جمله اینکه دانشآموزان متنی را که با این برنامه ایجاد میکنند تحلیل انتقادی کنند، و استدلال میکند که این برای نشان دادن توانایی های ChatGPT و همچنین نارسایی ها یا کمبودهای ذاتی آن به دانش آموزان مفید است.
همانطور که مائو اشاره کرد، برخی از این کاستیها شامل این است که متون را بر اساس تمام دادههای انسانی که دریافت کرده است، فرموله میکند، بنابراین همیشه دقیق نیست و کامل است «با تعصبات، با تعصبها، با کلیشههای درون آن».
مائو نسبت به کسانی که میخواهند ChatGPT را کاملاً از کلاسهایشان دور نگه دارند، ابراز همدردی میکند، اما او گفت: «این واقعاً واقعبینانه نیست».
او گفت: «این نوع فوبیا با توجه به هر فناوری جدید در حال ظهور غیرمنتظره نیست زیرا هر نوع فناوری جدید ناراحت کننده است. ما فقط باید از آن مرحله احساسی فراتر برویم و شروع به کار با آن کنیم.»
او این وضعیت را به «فیدروس» تشبیه کرد، گفتگویی که افلاطون بین فیلسوف باستانی سقراط و اشراف زاده فیدروس نوشت که ماهیت بلاغت را بررسی می کند. در گفت و گو، فیدروس در ابتدا ایده نوشتن را به عنوان یک پیشرفت مثبت ارائه می دهد، اما سقراط خصومت خود را با نوشتن به عنوان فناوری جایگزین ارتباطات شفاهی بیان می کند.
جان کخ، سال دوم رشته مهندسی شیمی، گفت که اغلب از ChatGPT برای کمک به درک بهتر تکالیف خود استفاده می کند، مانند توضیح مفاهیم پیچیده یا نوشتن سؤالات امتحانی تمرینی که می تواند برای مطالعه استفاده کند. کخ اضافه کرد که بسیاری از استادان او با ChatGPT «گوشت میخورند» زیرا دانشآموزان از آن برای نوشتن کد برای آنها استفاده میکنند و هیچیک از کارها را انجام نمیدهند.
او گفت: «ChatGPT به درخواستهای مشابه به روشهای مشابه پاسخ میدهد، و اساتید همه در مورد آن میشنوند، و همه کدهای بسیار مشابهی دارند. “[But] با استفاده از ChatGPT بسیار سادهتر از حد معمول است، و من فکر میکنم آنها اینطور میگویند.
Schiffbauer اضافه کرد که اساتید باید بدانند که ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT اینجا هستند.
او گفت: «اگر میخواهیم برای دانشآموزانمان ارزش قائل شویم، معتقدم دانشآموزان باید بدانند که چگونه و کجا از آن به خوبی استفاده میشود.
برای Schiffbauer، نمونه هایی از زمانی که از آن به خوبی استفاده نمی شود، زمانی است که دانش آموزان به ChatGPT می گویند که یک تکلیف کامل را برای آنها انجام دهد. او گفت، در حالی که این به طور دقیق سرقت ادبی در تعریف فرهنگ لغت تلقی نمی شود، “روح سرقت ادبی این است که شما فکر را به چیز دیگری واگذار می کنید.”
شیفباوئر گفت: “بنابراین اگر به او اجازه انجام همه کارها را بدهید و یاد نگیرید که از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنید، به عنوان یک دانش آموز به خود آسیب می زنید.”
کوچ گفت در حالی که میداند چرا دانشآموزان ممکن است از ChatGPT برای انجام تکالیف خود برای آنها استفاده کنند، در نهایت فکر میکند که “احتمالاً غیراخلاقی است”.
مائو افزود که ChatGPT به تکامل و بهبود خود ادامه خواهد داد و مربیان نیز باید در کنار آن پیشرفت کنند.
او گفت: «ما اساساً باید به اصطلاح با مشتها کار کنیم. «من به دانشآموزانم به شیوهای بسیار آشکار و صریح گفتهام که باید با این چیز در حال تکامل تکامل پیدا کنیم. هیچ راهی برای اجتناب از آن وجود ندارد.»
در نهایت برای مائو، ChatGPT «ابزاری است که فکر میکنم هم معلمان نویسندگی و بلاغت را به چالش میکشد و هم به ما فرصتی میدهد تا همچنان که به دانشآموزانمان نوشتن را آموزش میدهیم، نوآور و متحول باشیم».
[email protected]