آینده در حال حاضر زمانی است که نوبت به هوش مصنوعی درجه بالاتر می رسد – با ابزارهایی مانند ChatGPT که به عنوان جدیدترین فناوری در حال ظهور است تا مناظر کار، مراقبت های بهداشتی، اجتماعی و آموزشی را مختل کند.
با اذعان به این واقعیت که دانشآموزان، کارگران، کارفرمایان و شرکتها از هوش مصنوعی و فنآوری ربات چت استفاده خواهند کرد – و در بسیاری از موارد، قبلا هم همینطور است – دانشگاههای دولتی آیووا دستورالعملهایی را صادر میکنند، کمیتههایی را تشکیل میدهند، تکالیف ایجاد میکنند و تحقیقاتی را در مورد نحوه استفاده از آن انجام میدهند. ، چگونه از آن بهره مند شویم و چگونه از محدودیت ها و آسیب های احتمالی آن محافظت کنیم.
بر اساس دستورالعمل اخیر صادر شده توسط دفتر آموزش، یادگیری و فناوری دانشگاه آیووا، “دانشجویان آیووا احتمالاً با این ابزارها درگیر خواهند شد، و واضح است که مربیان باید به دقت نحوه سازگاری را در نظر بگیرند.”
اینها فن آوری های جدید هستند و آینده نامعلوم است. در دسترس بودن و قابلیت اطمینان این ابزارها در حال توسعه است.”
البته هوش مصنوعی مولد – ماشین هایی که محتوای جدید تولید می کنند – جدید نیست. «سیری» اپل یا «الکسا» آمازون سالهاست که به سؤالات پاسخ میدهند و سفارشهایی را میپذیرند، مانند پخش آهنگ یا تنظیم تایمر یا خواندن وضعیت آب و هوا به دستور.
آنچه هست
پاتریک فن، رئیس کالج تجارت UI Tippie، استاد بازرگانی، گفت: اما ChatGPT – که در نوامبر توسط شرکت تحقیقاتی OpenAI به عنوان یک “ابزار پردازش زبان” با قابلیت تولید متن، کد کامپیوتری و تصاویر منتشر شد، “بسیار بسیار قدرتمندتر است.” تحلیلگر و مدیر دانشکده تعاونی Tippie Analytics.
فن گفت: «در اصل، این یک مدل بزرگ است که از انسان تقلید می کند. اما می تواند توانایی شناختی بسیار بسیار بالاتری نسبت به یک انسان داشته باشد.
هرکسی میتواند با وارد کردن یک درخواست به صورت رایگان از ChatGPT استفاده کند – مانند درخواست از آن برای خلاصه کردن یک موضوع تاریخی یا ارائه هر دو طرف استدلال – و در عرض چند ثانیه، صدها کلمه در نثری خوشنوشته تولید میشود.
تنها در چند ماه پس از انتشار آن، غول های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، گوگل و اپل شروع به استفاده از آن یا توسعه نسخه های خود کرده اند.
فن گفت: فقط زمان زیادی است که برنامه های ChatGPT – GPT مخفف Generative Pre-training Transformer – رایج و گسترده شوند.
او گفت: «مردم به استفاده از آن ادامه خواهند داد. “و آنها برای مدتی از این استفاده خواهند کرد.”
مزایا و معایب
اما ترس هایی در مورد انفجار هوش مصنوعی – و به طور خاص ChatGPT – پدیدار شده است، مانند سهولت استفاده دانش آموزان از آن برای گرفتن میانبر در نوشتن تکالیف یا تحقیق. ناتوانی آن در ملایم کردن لحن در بحث در مورد موضوعات حساس. پتانسیل آن برای رفتار سرکش یا پیشنهادات خطرناک؛ احتمال انتشار اطلاعات نادرست و پتانسیل آن برای جایگزینی کارگران انسانی.
اما، فن گفت، مزایای فراوانی وجود دارد – مانند توانایی آن در کمک به دانشآموزان برای شروع یک تکلیف، کمک به کسبوکارها در کار موثرتر و کمک به شرکتها در بهبود خدمات مشتری و زمان انتظار. و در حالی که هوش مصنوعی ممکن است برخی از مشاغل را حذف کند، مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد.
فن گفت: “من معتقدم که این ابزارها بسیار بسیار جذاب خواهند بود.” “آنها تاثیر بسیار زیادی در تمام جنبه های زندگی خواهند داشت، و ما باید یاد بگیریم که چگونه با آن زندگی کنیم. بنابراین نگرش من این است که باید آن را بپذیریم. باید بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم. ما باید از آن استفاده کنیم. ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم، در غیر این صورت، ممکن است عقب بیفتید.»
Lingyao “Ivy” Yuan، استادیار دانشگاه ایالتی آیووا در سیستم های اطلاعات و تجزیه و تحلیل تجاری، هوش مصنوعی و “انسان دیجیتال” را در تحقیقات خود در هفت سال گذشته محور قرار داده است.
و او اخیراً مقالهای برای هاروارد بیزینس ریویو منتشر کرده است که در آن موارد موافق و مخالف آنها را بیان میکند – از جمله اینکه انسانهای دیجیتال میتوانند 24/7 کار کنند، درخواست افزایش حقوق نکنند و میتوانند در به اشتراکگذاری اطلاعات حساس کمک کنند.
آنها همچنین می توانند هزینه زیادی داشته باشند و سوالات اخلاقی را مطرح کنند – که دانشگاه آیووا شمالی در پاسخ اخیر خود به ChatGPT به آن اشاره کرده است.
به گفته مرکز تعالی آموزش و یادگیری UNI، “گروهی از نمایندگان پردیس برای تلاش برای پاسخ نهادی به این چالش ها گرد هم می آیند.”
تکالیف هوش مصنوعی
پاملا گیبس بورجیلی، دانشیار آموزش در کالج تجارت UI Tippie، گفت که او می خواهد دانش آموزانش یاد بگیرند که چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند.
در این ترم، او یک تکلیف ChatGPT را در کلاس ارتباطات تجاری و پروتکل خود قرار داد.
من به ChatGPT بسیار علاقه مند هستم، و می خواستم در حال حاضر به آن بپردازم – از نظر درک دانش آموزان و نحوه استفاده آنها از آن. آیا آنها قبلا از آن استفاده می کنند؟ و تجربیات آنها چیست؟» برجیلی گفت.
“این چیزی است که بخشی از ارتباطات تجاری آنها، نوشتن تجاری آنها، زمانی که آنها در نیروی کار هستند، خواهد بود. بنابراین آموزش دانشآموزان برای ایجاد ارتباطات تجاری مؤثر باید شامل نحوه کار با زبان تولید شده توسط هوش مصنوعی باشد.
تکلیف او از دانشآموزان میخواهد که پاسخ ایجاد شده توسط ChatGPT را به این اعلان ارزیابی و تجدید نظر کنند: «چگونه سیستمهای نظارت کارکنان به مسائل برابری در محیط کار در میان کارمندان با جنسیت، نژاد و تواناییهای مختلف کمک میکنند یا بدتر میکنند؟»
وقتی Bourjaily از ChatGPT این سوال را پرسید، پاسخی 249 کلمه ای دریافت کرد که – اگرچه منسجم و به خوبی نوشته شده بود – لزوماً از ساختار نوشتن تجاری که به دانش آموزان آموزش داده شده بود پیروی نمی کرد، از جمله اطلاعات بارگذاری از جلو در یک سند قابل بررسی با اظهارات ادعای موثر
هدف از این تکلیف این بود که به دانشآموزان بیاموزد چگونه زبان تولید شده مصنوعی را بشناسند، به نواقص آن بپردازند، بازنگری کنند و آن را برای مخاطبان و انتظارات خاص سفارشی کنند.
برجیلی با تکرار هدف از تولید گفت: «دانشجویان یا میتوانند انتخاب کنند که از ChatGPT استفاده کنند… یا اصلاً نمیتوانند از آن استفاده کنند و نوشتههای خود را انجام دهند، یا میتوانند ترکیبی از هر دو را انجام دهند – یک ترکیبی – انصافاً مهم نیست.» نوشتن تجاری موثر “اگر آنها بتوانند یادگیری ماشینی را برای ایجاد ارتباط موثر دریافت کنند، عالی است.”
راهنمایی دانشگاه
اما همه کلاسها برای ارسال تکالیف ایجاد شده توسط هوش مصنوعی یا حتی کمک نیستند – و دانشگاههای آیووا اخیراً دستورالعملهایی را برای اساتیدی که میخواهند انتظارات دانشجو را در ابتدای دوره تعیین کنند، صادر کردهاند.
در یک برنامه درسی کلاس – طبق مثالی که توسط دفتر آموزش، یادگیری و فناوری UI ارائه شده است – مدرسانی که می خواهند استفاده یا هوش مصنوعی را ممنوع کنند، می توانند آن را در زمره موارد نقض یکپارچگی تحصیلی قرار دهند یا عبارت زیر را درج کنند:
از آنجایی که مهارتهای نوشتاری، تحلیلی و تفکر انتقادی بخشی از نتایج یادگیری این دوره است، تمام تکالیف نوشتاری باید توسط دانشآموز تهیه شود. بنابراین، ارسالهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی مجاز نیستند و به عنوان سرقت ادبی تلقی میشوند.»
ایالت آیووا نیز راهنمایی صادر کرد و برای اساتیدی که به صورت مشروط با آن موافق هستند، زبان اختیاری را پیشنهاد کرد.
طبق یکی از پیشنهادات ISU، “با ذکر منبع مناسب مجاز است.” به گفته دیگری “این در موارد محدود مجاز است.” یا “هوش مصنوعی می تواند برای آماده شدن برای تکالیف با طوفان فکری مورد استفاده قرار گیرد، اما دانش آموزان باید نشان دهند که چگونه به آنها کمک کرد تا به نتیجه برسند.”
مت کارور، مدیر ارشد فناوری آموزشی شرکت ISU برای تعالی در یادگیری و آموزش، گفت: “باز بودن و تعیین انتظارات با دانش آموزان از قبل مهم است.”
کارور با اذعان به اینکه برخی از دانشگاهها ChatGPT را به کلی ممنوع کردهاند، گفت: دانشجویانی که از آن با اجازه مربی استفاده میکنند، مسئول ارسال اطلاعات دقیق هستند. او گفت که یکی از محدودیتهای این اپلیکیشن این است که پایگاه داده آن تنها تا سال 2021 میگذرد و آن را از رویدادهای جاری بیاطلاع میکند.
“راه حل ناقص”
ابزارهایی برای تشخیص هوش مصنوعی وجود دارد – مانند ابزارهایی که برای تشخیص سرقت ادبی استفاده می شود – اما بسیاری از آنها از فناوری به روز ChatGPT عقب مانده اند.
با توجه به راهنمای UI که به نقل از استاد دانشگاه می سی سی پی، مارک واتکینز، نسبت به استفاده گسترده از ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی هشدار می دهد، «به یاد داشته باشید که این فناوری های نوظهور احتمالاً راه حلی ناقص هستند، مهم است.
واتکینز گفت: “ما باید در پاسخ خود فعال باشیم و به دلیل وحشت و بی اعتمادی به دانش آموزان خود به تدریس خود نپردازیم.”
ما چه پیامی را با استفاده از آشکارسازهای مجهز به هوش مصنوعی برای جلوگیری از استفاده مشکوک آنها از دستیار نوشتن هوش مصنوعی ارسال می کنیم، در حالی که کارفرمایان آینده احتمالاً از آنها می خواهند که طیفی از مهارت ها و شایستگی های مرتبط با هوش مصنوعی داشته باشند؟
ونسا میلر آموزش عالی را برای روزنامه The Gazette پوشش می دهد.
نظرات: (319) 339-3158; vanessa.miller@thegazette.com