دنیای فردا به سمت آینده ای پیش می رود که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند درخواست های شفاهی برای پروازها، هتل ها، رزرو شام و فعالیت ها را بپذیرد و آنها را به یک برنامه سفر سفارشی تبدیل کند. یک قدم در مسیر آینده، ChatGPT است، یک ابزار نرم افزاری جدید و قدرتمند هوش مصنوعی که می تواند به شما کمک کند سفر بعدی خود را برنامه ریزی کنید.
ChatGPT در ماه نوامبر وارد صحنه شد و در حال حاضر شروع به تکان دادن بسیاری از صنایع مبتنی بر فناوری کرده است. برخلاف هوش مصنوعی که از قبل برای اکثر مصرفکنندگان آشناست، ChatGPT «تولیدکننده» است به این معنی که میتواند محتوا را از مجموعه عظیمی از اطلاعات شامل کتابها یا صفحات وب تجزیه و تحلیل یا خلاصه کند و از آن دادهها برای ایجاد محتوای اصلی یا جدید استفاده کند. قابلیتهای پیشرفته زبان طبیعی نیز به این معنی است که آن را به روشی محاورهایتر از مدلهای قبلی میفهمد و پاسخ میدهد.
مسافرانی که از این نرمافزار استفاده میکنند میتوانند با سیستم «مکالمه» کنند و اطلاعاتی مانند مقصد، علایق و زمان سال را به اشتراک بگذارند و یک برنامه سفر شخصیشده با توضیحات واضح دریافت خواهند کرد.
اودد باتات، مدیر کل در سفر و (یک آژانس مسافرتی در بریجپورت، کن.)، از ChatGPT خواست تا گردش هایی را به مشتریانش ارائه دهد که به توسکانی می روند تا ببینند چگونه می تواند به او کمک کند. او فهرستی از 14 فعالیت از جمله بازدید از موزه، گشت در کارخانه شراب سازی، و توقفی برای ژلاتو در میدان شهر تپه شهر قرون وسطایی سن جیمینیانو دریافت کرد. این نرم افزار همچنین Battat را از زحمت جمع آوری تمام اطلاعات سفر و ارائه آن در قالب ایمیل دوستانه نجات داد.
اخیراً یک خبرنگار درخواست یک برنامه سفر دو روزه به ویستلر، بریتیش کلمبیا کرد و این نرم افزار ایده هایی مانند کفش سواری برفی با یک راهنمای که به گیاهان و جانوران محلی اشاره می کند و سواری با سورتمه سگ با تیمی از هاسکی ها ارسال کرد. و هنگامی که پارامترهای اضافی داده می شود، ChatGPT پیشنهادات خود را به روز می کند. به عنوان مثال، در برنامه سفر Whistler، اضافه کردن اولویت به غذاهای تایلندی باعث پیشنهادات رستوران جدید شد.
مونیکا پیترلی از CNBC همچنین نرمافزار را آزمایش کرد و گفت: «ChatGPT سریع، پرحرف است و به نظر میرسد که با یک انسان در حال تعامل هستید. متوجه شدم که از روی عادت با کلمات خوشایند غیرضروری پاسخ می دهم – “باشه، حتما” و “متشکرم””.
با این حال، برنامه ریزی سفر ChatGPT دارای محدودیت هایی است. پایگاه اطلاعاتی آن در حال حاضر از سال 2021 فراتر نمی رود و به داده های مهم مرتبط با سفر که می توانند مرتباً تغییر کنند، از جمله برنامه های به روز شده خطوط هوایی و پیش بینی های آب و هوا، دسترسی ندارد. این نرم افزار همچنین توانایی تشخیص تفاوت بین منابع اطلاعاتی قابل اعتماد و نامعتبر در اینترنت را ندارد، بنابراین می تواند پاسخ های غیر واقعی ارائه دهد. نسخه های جدید در حال توسعه هستند و انتظار می رود به بهبود ادامه دهند، از جمله یک به روز رسانی بزرگ این هفته منتشر شد
چاد برت، رئیس جمهور مشترک عوامل خارجی، یک شرکت جکسونویل، فلوریدا، با 8000 مشاور در شبکه خود. برت که با ChatGPT آزمایش کرده است، از آن برای ایجاد بیش از 100 برنامه سفر استفاده کرده است. بررسی کنید و آن را تقویت کنید.»
یکی از بزرگترین شرکت های مسافرتی آنلاین جهان، Expedia، سال هاست که از فناوری هوش مصنوعی برای شخصی سازی توصیه های سفر و برنامه ریزی مشاور مجازی آنلاین خود استفاده می کند. به گفته پیتر کرن، مدیر اجرایی Expedia، Chat GPT یک “گام جدید مهم” است.
Expedia به دنبال فناوری ChatGPT به عنوان وسیلهای ممکن برای ارائه یک روش محاورهای بیشتر به مشتریان برای تعامل با نرمافزارشان از طریق صحبت کردن یا تایپ سؤالات به جای کلیک کردن ساده است. Expedia همچنین میتواند با ChatGPT برای شخصیسازی بهتر توصیههای سفر با ترکیب دادههای ChatGPT با دادههایی که جمعآوری میکند، کار کند: تاریخچه خرید مشتریان و جدیدترین قیمتها و در دسترس بودن هتلها، خودروها، بلیطهای هواپیمایی و غیره.
استاد علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن، آیلین کالیسکان، پیش بینی می کند که شرکت های مسافرتی داده ها و برنامه های خود را به سیستم های هوش مصنوعی مولد مانند سیستم هایی که توسط گوگل، آمازون و OpenAI ایجاد می شوند اضافه کنند. از آنجایی که این سیستم ها برای ایجاد حجم زیادی از داده ها، کار و سرمایه گذاری نیاز دارند، ساخت بر روی آنها بسیار کارآمدتر است. برای مثال، یک شرکت بیمه مسافرتی میتواند با استفاده از قابلیتهای زبان طبیعی نرمافزاری مانند ChatGPT، سیستمی بسازد که میتواند برای کمک به مسافران در انتخاب مناسبترین سیاستها یا راهنمایی آنها در فرآیند ارسال ادعا استفاده شود.
با این حال، اگر ChatGPT و سایر سیستمهای مولد بتوانند در نهایت به اطلاعات لحظهای سفر دسترسی پیدا کنند، این کار به طور قابل توجهی کارایی کل صنعت را ارتقا میدهد. چکیتان دیواستاد دانشکده مدیریت هتل نولان در دانشگاه کرنل، یک مثال را بیان می کند که اگر پرواز شما با تاخیر انجام شود، این نوع سیستم می تواند به طور خودکار هر گونه اجاره ماشین، رزرو رستوران، رزرو هتل، یا فعالیت و/ را به تعویق بیندازد. یا آنها را برای زمان دیگری رزرو کنید.