تحلیل و بررسی OpenAI این هفته افزونههای ChatGPT را معرفی کرد، راهی برای گسترش دامنه مدل زبان چت بات خود فراتر از دادههای آموزشی اینترنتی به اطلاعات تجاری سفارشی.
OpenAI نسبت به همه راههایی که ChatGPT و سایر مدلهای آن میتوانند اشتباه کنند، محتاط است که این شرکت اعلام خود را با اطمینان دادن به خوانندگان شروع میکند که عرضه محتاطانهاش ناشی از تمایلش برای رسیدگی به «چالشهای ایمنی و همسویی» است.
این کار را با دلایل خوبی انجام میدهد – مدلهای زبان بزرگ (LLM) که به طور مستمع به عنوان هوش مصنوعی یا فقط AI شناخته میشوند، از نظر برخی سازههای سمی هستند که باید در آن گنجانده شوند.
LLMها همچنین محدود به هر اطلاعاتی هستند که می توان به آنها دسترسی پیدا کرد یا از داده های آموزشی آنها مشتق شد. همانطور که OpenAI می گوید، “این اطلاعات می تواند قدیمی باشد و یک اندازه برای همه برنامه ها مناسب است. علاوه بر این، تنها کاری که مدل های زبان می توانند خارج از جعبه انجام دهند، انتشار متن است. این متن می تواند حاوی مفید باشد. دستورالعملها، اما برای پیروی از این دستورالعملها به فرآیند دیگری نیاز دارید.”
این فرآیند دیگر شامل برنامهها و خدمات شخص ثالث است. در حال حاضر شرکتهای زیر در حال آزمایش آبهای این اکوسیستم هستند: Expedia، FiscalNote، Instacart، Kayak، Klarna، Milo، OpenTable، Shopify، Slack، Speak، Wolfram و Zapier. با گسترش دسترسی OpenAI به برنامه پلاگین خود می توان انتظار بیشتری داشت.
OpenAI توضیح داد: «اگرچه یک قیاس کامل نیستند، اما پلاگینها میتوانند «چشم و گوش» برای مدلهای زبان باشند و به آنها دسترسی به اطلاعاتی میدهند که خیلی جدید، خیلی شخصی یا خیلی خاص هستند که در دادههای آموزشی گنجانده شوند.
“در پاسخ به درخواست صریح کاربر، افزونهها همچنین میتوانند مدلهای زبان را فعال کنند تا اقدامات ایمن و محدود را از طرف آنها انجام دهند و به طور کلی سودمندی سیستم را افزایش دهند.”
می توانید مطمئن باشید که این اقدامات ایمن خواهند بود زیرا پست OpenAI حاوی بیش از 20 مورد “ایمن” یا “ایمنی” است. تکرار، انطباق جدید است.
شایان ذکر است که تست ایمنی GPT-4 [PDF] نوعی سناریوی پلاگین را در نظر گرفت که در آن مدل سعی کرد یک کارگر TaskRabbit را متقاعد کند تا یک پازل CAPTCHA را از طرف مدل حل کند.
از لحاظ عملی، پلاگین های OpenAI به افراد اجازه می دهند تا دستورات متنی را از طریق تایپ یا تشخیص گفتار وارد کنند و ChatGPT با استفاده از داده های سرویس های شخص ثالث، پاسخی را فرموله کند. اگر بتوان این کار را با دقت و سرعت و بدون هزینه زیاد انجام داد، OpenAI ممکن است جانشین جستجوی وب سنتی را پیدا کند.
در اینجا نمونه درخواست از اعلامیه آمده است:
ChatGPT در این سناریو به پلاگینهایی از OpenTable، یک سرویس رزرو رستوران، موتور دانش محاسباتی Wolfram Alpha و InstaCart، یک سرویس تحویل خردهفروشی دسترسی دارد. و، با استفاده از یک دستور غذا از یک منبع نامشخص (احتمالاً از نظر آماری مشتق نشده است)، مدل چت میتواند با رزرو کردن، واکشی یک دستور غذا، محاسبه تعداد کالری و سفارش مواد تشکیل دهنده، مراحل موجود در دستور ترکیب را به هم متصل کند.
در سال 2006، سالی که AWS تأسیس شد و احتمالاً عصر ابری آغاز شد، مدیران گوگل قابلیت جستجوی سازمانی در محل شرکت را به عنوان یک “رابط خط فرمان در جهان” بر اساس توانایی سخت افزار آن برای ارائه دسترسی به اطلاعاتی فراتر از اسناد شرکتی نمایه شده، مانند داده های ردیابی محموله و اطلاعات آب و هوا.
OpenAI اکنون نمونه اولیه کاربر پسندتری را برای آن چشم انداز پیدا کرده است – این یک خط فرمان ارائه می دهد، اما نه فقط برای کسانی که دنباله های دستورات مبهم و پرچم ها یا اپراتورهای جستجو را به خاطر سپرده اند. تحت این رژیم جدید، کاربران اینترنت با تواناییهای فنی متنوع میتوانند پرسوجوهایی را بدون آزمون و خطای کلیدواژه جستجو انجام دهند، که بیشتر با مشارکت شرکای شخص ثالث محدود میشود تا آشنایی خودشان با نحو جستجو.
گوگل مطمئناً متوجه شده است که OpenAI یک افزونه مرورگر ایجاد کرده است که درخواستهای GET را به API جستجوی Bing ارسال میکند. OpenAI در پست خود میگوید: «این افزونه مرورگر را برای بازیابی اطلاعات مفید میداند، اما عملیات «معاملهای» مانند ارسال فرم را که سطح بیشتری برای مسائل امنیتی و ایمنی دارند، مستثنی میکند.
در حال حاضر، شرکتها باید بپرسند که معادل بهینهسازی موتور جستجو (SEO) در اکوسیستمی که توسط مدلهای چت هدایت میشود، چیست. آیا راهی برای اطمینان از اینکه ChatGPT ویجت شما را توصیه می کند و نه رقبا وجود دارد، اگر انتخاب یک گزینه است؟ و آیا این رویکرد با صنعت تبلیغات دیجیتال سازگار است – آیا ChatGPT برای ارجاع ترافیک به وبسایتها یا برای فراخوانی خدمات وابسته به API و هر مدل کسبوکاری که مستلزم آن است مناسبتر است؟
کسانی که به اکوسیستم پلاگین OpenAI فکر می کنند احتمالاً باید عواقب وابستگی به biz را در نظر داشته باشند، که اخیراً سه روز به مشتریان فرصت داد تا از کدکس API خود دور شوند و پس از اعتراض عمومی تسلیم شوند. اما فقط برای محققین. همچنین احتمال “شرلوک” شدن وجود دارد – OpenAI ممکن است تصمیم بگیرد که نسخهای از سرویسهای محبوب خود را با تکامل پلتفرم خود بسازد و شرکا را بیکار کند.
OpenAI در پایان میگوید: «ما در حال توسعه پلاگینها و ارائه آنها به مخاطبان گستردهتری هستیم. ما چیزهای زیادی برای یادگیری داریم و با کمک همه، امیدواریم چیزی بسازیم که هم مفید و هم بی خطر باشد.»
دوباره آن کلمه وجود دارد. ®