ممکن است اواسط سال تحصیلی باشد، اما دکتر آن مارکوس کوین، مدرس ارتباطات فنی و طراحی آموزشی، در حال حاضر بیشتر رویکرد خود را در مورد نحوه ارزیابی دانشجویان تغییر داده است.
من از دانشآموزان میخواستم که تکالیفی را در خانه انجام دهند، مانند بازنویسی یک متن ضعیف، مثلاً از یک ارتباط مدرسه یا یادداشت شرکت. دکتر مارکوس کوین، مستقر در دانشگاه لیمریک، می گوید: آن روزها گذشته است.
«ChatGPT می تواند این کار را در چند ثانیه انجام دهد. بنابراین، آینده باید متفاوت باشد، ارائه های شفاهی بیشتر، فعالیت های بیشتر در کلاس، توضیح بیشتر، تفکر خلاقانه تر در مورد چگونگی آزمایش مهارت های نوشتاری. ما باید آماده باشیم، زیرا این ارزیابی تغییر کرده است. می توانید مطمئن باشید که دانش آموزان پتانسیل آن را قبلاً کشف کرده اند.»
Chat GPT، مدل زبان هوش مصنوعی از OpenAI، از نوامبر سال گذشته به دلیل توانایی آن در پاسخگویی به سوالات پیچیده در عرض چند ثانیه، خبرساز شده است.
میتواند در پاسخ به درخواستهای کاربران انسانی، مقالههای ظریف بنویسد، شعر بنویسد، کد تولید کند، زبانها را ترجمه کند. ابزار جدید به سرعت زنگ خطر را در پردیس های کالج ایجاد کرد. ویدئوهای پخش آنلاین با میلیون ها بازدید، به دانش آموزان نشان می دهد که چگونه از آن برای تکالیف استفاده کنند.
درست زمانی که دانشگاهیان نفس خود را حبس کردند، GPT-4 هفته گذشته وارد شد. نسخه به روز شده هنوز هم توانایی بیشتری دارد: در آزمون های سخت مانند آزمون های وکالت (غلبه بر 90 درصد از انسان ها) و آزمون های پیشرفته ورود به کالج و همچنین اظهارنامه مالیاتی و چالش های حسابداری به طرز شگفت انگیزی خوب عمل کرده است. میتواند بهعنوان ورودی عکس بگیرد و نوشتار طبیعیتری ارائه دهد – با این حال پاسخهای نادرست را نیز ارائه میکند و نمیتواند به رویدادهای پس از سپتامبر ۲۰۲۱ اشاره کند.
در همین حال، غول های فناوری با سرعت گرفتن مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی، میلیاردها دلار را به ابزارهای رقیب سرازیر می کنند. همین هفته گوگل Bard، چت ربات هوش مصنوعی خود را منتشر کرد که میگوید میتواند ایمیلها، شعرها و راهنماییها را ارائه دهد.
در آموزش عالی ایرلند، دانشگاهیان مانند دکتر مارکوس کویین، روسای بخشها و مدرسین در حال بررسی مجدد نحوه ارزیابی دانشجویان در پرتو ChatGPT هستند که منجر به تغییر بالقوه عظیمی در آموزش و یادگیری میشود.
کیفیت و صلاحیتها ایرلند (QQI)، ناظر استانداردها در آموزش عالی ایرلند، میگوید که بسیاری از مؤسسات آموزش عالی بررسی کامل سیاستهای مربوط به ارزیابی و یکپارچگی تحصیلی را آغاز کردهاند.
یکی از سخنگویان QQI اخیراً گفت: «این موضوع برای مؤسسات است که زمان بگذارند تا تأثیر این ابزارها بر سیستم را بررسی کنند و بفهمند که چگونه میتوانند از ابزارهای فنآوری جدید مانند ChatGPT استفاده کنند و در عین حال خطرات احتمالی برای یکپارچگی دانشگاهی را متعادل کنند».
برخی در حال طراحی مجدد دوره های خود به طور کامل هستند و برخی دیگر در حال ایجاد تغییراتی هستند که شامل کار گروهی بیشتر، تست های درون کلاسی و ویواهای تصادفی یا امتحاناتی است که دانش آموزان به صورت شفاهی به سوالات پاسخ می دهند.
در حالی که چند ماه پیش برخی ChatGPT را به عنوان یک تهدید وجودی برای آموزش عالی می دیدند، گفتگو به سرعت تکامل یافته است.
صحبت در مورد ممنوعیت یا محدود کردن استفاده از آن در محوطه دانشگاه با درک این موضوع جایگزین شده است که فناوری اینجا باقی مانده است. اکنون، برخی در حال کشف چگونگی گنجاندن آن در تکالیف خود هستند.
دکتر پری شار، رئیس موفقیت دانشجویان در دانشگاه فناوری آتلانتیک، میگوید: «مثل یک بمب سقوط کرد. این احتمالاً بزرگترین چیزی است که از زمان اینترنت به آموزش عالی رسیده است.
میتوانید آن را بهعنوان یک تهدید، یا فرصتی برای متزلزل کردن آموزش عالی، تصور کنید که چگونه دانشجویان را ارزیابی میکنیم و آن را به دنیای واقعی مرتبطتر میکنیم.»
سوال واقعی این است که آیا می توانیم ارزیابی های معتبری را طراحی کنیم که در وهله اول ارزش انجام آن را داشته باشند؟
– دکتر توماس مک ائوکاگاین
او در اردوی دوم است و به طور کلی تخمین می زند که حدود یک چهارم دانش آموزان به طور فعال از ابزارهای هوش مصنوعی در تکالیف خود استفاده می کنند، در حالی که بقیه یا در مورد آن کنجکاو هستند یا از قابلیت های آن بی اطلاع هستند.
او میگوید: «ما نمیتوانیم این را نادیده بگیریم – از بین نمیرود. ما باید دانشآموزان را برای دنیای واقعی آماده کنیم، این امر بازار کار را مختل میکند و به مجموعههای جدیدی از مهارتها نیاز دارد. حقوق، حسابداری، بازاریابی و غیره.»
پروفسور مایکل مدن، استاد برجسته علوم کامپیوتر در دانشگاه گالوی، میگوید که این یک موضوع داغ در میان کارکنان و دانشجویان است.
“بسیاری از دانش آموزان می گویند که آنها یا “دوستانشان” آن را امتحان می کنند یا آزمایش می کنند تا ببینند آیا می تواند کار کند یا خیر. حکایت های زیادی در مورد نحوه استفاده از آن برای ارزیابی وجود دارد.» او می گوید. “کنجکاوی زیادی وجود دارد، علاقه زیادی.”
اکثر سیاستهای دانشگاهی در دانشگاههای ایرلند استفاده غیرمجاز یا تایید نشده از هوش مصنوعی را نوعی تقلب میدانند.
پروفسور مدن میگوید که این ابزارها بخشی از فرآیند ارزیابی خواهند بود و خاطرنشان میکند که برخی از دانشآموزان استفاده از آنها را در تکالیف اذعان کردهاند.
او گفت که همین هفته، دانشگاه سمیناری را برای دانشجویان، کارکنان و صنعت برگزار کرد با موضوع “ChatGPT: تهدید یا فرصت؟”
او میگوید که تاریخ علم کامپیوتر تاریخی است که در آن نقشها و فرآیندها همیشه خودکار میشوند. او میگوید یک چالش کلیدی، اطمینان از درک مفاهیم برنامهنویسی قبل از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است.
او میگوید در نهایت، این ابزارها به دانشآموزان اجازه میدهند کارهای پیچیدهتری را انجام دهند که در غیر این صورت ممکن است هرگز امکانپذیر نباشد.
[ Ten ways Chat-GPT4 is impressive if still flawed ]
[ OpenAI teams up with Stripe to monetise Chat-GPT ]
دکتر Tomas Mac Eochagáin، مدیر برنامههای دانشگاهی کالج گریفیث، میگوید که هوش مصنوعی فقط باید تهدیدی برای تکالیف عمومی باشد که به راحتی قابل تکرار هستند.
سوال واقعی این است که آیا میتوانیم ارزیابیهای معتبری را طراحی کنیم که در وهله اول ارزش انجام آن را داشته باشند؟ او می گوید.
بهعنوان مثال، بهجای اینکه از یک دانشجوی بازاریابی دیجیتال بخواهیم یک تکلیف استاندارد مانند مقایسه استراتژیهای بازاریابی آدیداس و نایک را انجام دهد، باید از دانشآموزان بخواهیم که یک دونده جدید را با 20 نفر از مردم در خیابان دیم آزمایش کنند. نظرات آنها را جمع آوری کنید، بپرسید که چه تغییراتی ایجاد می کنند … بلافاصله متوجه خواهید شد که آیا آنها واقعاً این کار را کرده اند یا خیر.
او میگوید که تکالیف آینده ممکن است از دانشآموزان بخواهد که پاسخی را که Chat GPT در مقایسه با سایر سرویسها به یک سؤال میدهد، تحلیل انتقادی کنند.
او میگوید: «روشی که من میبینم این است که اگر ChatGPT بتواند در عرض چند ثانیه به یک تکلیف پاسخ دهد، در وهله اول یک تکلیف بسیار بد بود.
شبکه ملی یکپارچگی آکادمیک، گروهی از دانشگاهیان ایرلندی که توسط QQI تأسیس شده است، مجموعه ای از سمینارها را در هفته آینده برای بحث در مورد پیامدهای هوش مصنوعی برنامه ریزی کرده است.
در جایی که سمینارهای اخیر بر تهدیدات تقلب تمرکز داشتند، بحث های هفته آینده بیشتر بر چگونگی استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی برای دانش آموزان دارای معلولیت، بازنگری در ارزیابی و اینکه آیا فرصت هایی برای درک وجود دارد یا خیر، متمرکز است.
بیلی کلی، رئیس این شبکه و رئیس سابق آموزش و یادگیری در DCU، میگوید که این نشان میدهد که ابزارهای هوش مصنوعی اینجا هستند.
او میگوید: «ما در دنیایی زندگی میکنیم که در آن بیشتر و بیشتر در همه جا وجود دارد و بخشی از زندگی روزمره است. در کوتاهمدت، برخی میترسند زیرا ارزیابیهای سنتی را مختل میکند و آنها را کمتر از آنچه که میتوانستند، ایمن میکند. چالش واقعی برای ما این است که نتایج یادگیری آینده چگونه به نظر می رسد و ارزیابی معتبر چیست.
اگرچه ممکن است در ابتدا به عنوان یک تهدید وجودی تلقی شود، ما باید آن را ترکیب کنیم و برای همیشه از آن استفاده کنیم.
فراتر از ChatGPT: سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای تغییر شکل یادگیری، موسیقی و فیلم تنظیم شده اند
ChatGPT تنها ابزار هوش مصنوعی نیست که برای به چالش کشیدن نحوه ارزیابی دانشآموزان به وجود آمده است. در حال حاضر ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید تصاویر، ویدیو و موسیقی وجود دارد که در آینده بیشتر میشود.
DALL·E 2: تصاویر و آثار هنری واقع گرایانه را در سبک های مختلف بر اساس دستورات نوشته شده ایجاد می کند. متعلق به Open AI، همان گروه پشت ChatGPT است.
استودیو سرخابی: از تکنیک های پیشرفته یادگیری ماشینی برای تولید موسیقی استفاده می کند.
Wordtune Spices: نوشتن را با افزودن اطلاعات پس زمینه، داده های تاریخی یا حتی جوک برای اثبات نظر شما بهبود می بخشد. متعلق به استارت آپ اسرائیلی AI21 Labs.
باند Gen-2: تصاویر، کلیپهای ویدیویی یا حتی متن را در طیف وسیعی از سبکها به قطعات ویدیو تبدیل میکند.