در حالی که مربیان نگران این هستند که چگونه دانش آموزان ممکن است از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تقلب در تکالیف مدرسه استفاده کنند، نوجوانان نگرانی بسیار بزرگتری دارند: اینکه چگونه این فناوری بر آینده شغلی آنها تأثیر می گذارد.
شصت و شش درصد از نوجوانان در یک نظرسنجی که به تازگی منتشر شده گفته اند که نگران هستند که به دلیل هوش مصنوعی نتوانند در بزرگسالی شغل خوبی پیدا کنند. و از هر سه یک نفر گفتند که “بسیار” یا “بسیار” نگران هستند.
این یافته ها از یک نظرسنجی ملی از 1005 نوجوان 13 تا 17 ساله به دست آمده است.، توسط سازمان غیرانتفاعی Junior Achievement با شرکت بازاریابی و داده Big Village انجام شد. این نظرسنجی بین فوریه و مارس سال جاری انجام شده است.
در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی محیط کار را مختل می کند و به طور بالقوه تعداد زیادی از مشاغل را نسبتاً سریع حذف می کند، پوشش های زیادی وجود دارد. در حالی که این یک نگرانی جدید نیست، ورود ChatGPT به صحنه در ماه نوامبر – که می تواند در چند ثانیه مقاله ها را ارائه کند و حتی در آزمون وکالت قبول شود – به طور ناگهانی باعث شده است که این نگرانی ها بسیار کمتر تئوری احساس شود.
گمانه زنی های زیادی در مورد شغل هایی که هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد وجود دارد. حتی سم آلتمن، مدیر عامل شرکت Open AI که ایجاد کرد ChatGPT، به ABC News گفت که هوش مصنوعی «بسیاری از مشاغل فعلی را حذف خواهد کرد، این درست است».
با توجه به این دیدگاه، جای تعجب نیست که بیشتر نوجوانان نگران هستند. با این حال، خوشبینی جوانی نیروی قدرتمندی است و اکثریت قوی نوجوانان – 79 درصد – مطمئن هستند که در بزرگسالی شغلهای پردرآمد و معنادار پیدا خواهند کرد. و از هر 10 نوجوان هفت نفر معتقدند که نوآوری های اخیر فناوری چیز خوبی است.
نقطه داده های نظرسنجی بزرگ برای مربیان چیست؟ بیش از 9 نفر از هر 10 نوجوان می گویند که علاقه مند به یادگیری در دبیرستان در مورد نحوه کار با هوش مصنوعی هستند.
جک ای. کوساکوفسکی، رئیس و مدیر عامل Junior Achievement USA، در بیانیه ای گفت: “هر 10 تا 15 سال، ما یک پیشرفت تکنولوژیکی داریم که تاثیر منفی بر برخی مشاغل و ایجاد صنایع و زمینه های شغلی جدید دارد.” ما این را با کامپیوترهای شخصی در اوایل دهه 80، اینترنت در اواسط دهه 90، دستگاه های هوشمند و رسانه های اجتماعی در حدود 15 سال پیش و اکنون هوش مصنوعی دیدیم.
معلمان و دانش آموزان چگونه از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟
هوش مصنوعی – و به طور خاص ChatGPT – افراد زیادی را نگران، هیجان زده یا هر دو در مورد اینکه چگونه این فناوری می تواند آموزش را تغییر دهد، دارد. اما فراتر از حدس و گمان، معلمان و دانش آموزان واقعاً چقدر از این فناوری استفاده می کنند؟
در یک نظرسنجی جداگانه توسط شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی Impact Research که توسط بنیاد خانواده والتون در فوریه انجام شد، معلمان گزارش دادند که از ChatGPT برای برنامه ریزی درسی استفاده می کنند.، ایده های خلاقانه ای برای کلاس های خود ارائه می دهند و اطلاعات پس زمینه را برای درس ها تهیه می کنند.
این نظرسنجی نشان داد که معلمان بیشتر از دانش آموزان خود از ابزار هوش مصنوعی استفاده می کنند. نیمی از معلمان گفتند که از ChatGPT استفاده کرده اند در حالی که فقط یک سوم دانش آموزان 12 تا 17 ساله از ChatGPT برای مدرسه استفاده کرده اند. 15 درصد از دانش آموزان گفتند که از این فناوری بدون اجازه معلمان خود استفاده کرده اند.
در آن نظرسنجی، 68 درصد از دانشآموزان گفتند که فکر میکنند ChatGPT میتواند به آنها کمک کند تا دانشآموزان بهتری شوند و 76 درصد گفتند که ابزار هوش مصنوعی میتواند به یادگیری سریعتر آنها کمک کند. از هر 10 دانش آموز، هشت نفر گفتند که ترجیح می دهند معلمی از فناوری هایی مانند ChatGPT در آموزش و یادگیری خود استفاده کند تا معلمی که از این فناوری می ترسد.