زمان تخمینی مطالعه: 5-6 دقیقه
یادداشت ویراستار: این بخشی از مجموعهای است که به ظهور ابزارهای فناوری هوش مصنوعی مانند ChatGPT، فرصتها و خطرات آنها و تأثیرات آنها بر جنبههای مختلف زندگی روزمره ما میپردازد.
SALT LAKE CITY – گفتمان پیرامون هوش مصنوعی از این جهت متفاوت است که راه حل یکسانی برای نحوه مدیریت آن وجود ندارد – دقیقاً مانند فناوری پشت این پدیده، به روشهای غیرخطی تفکر در حین ادغام نیاز دارد. به بسیاری از راه های مختلف جامعه.
دانشگاه یوتا اخیراً گام دیگری را در جهت رسیدگی به ظهور هوش مصنوعی و ChatGPT برداشته است و میزبان یک میزگرد با عنوان “سوء رفتار دانشگاهی، چت GPT و آینده آموزش عالی” به عنوان بخشی از هفته اخلاق دانشگاه است. شرکت کنندگان در جلسه در مورد جنبه های مثبت هوش مصنوعی مانند ابزاری برای یادگیری و جذب فناوری برای دانش آموزان و همچنین معایب بالقوه ای که ممکن است با ظهور هوش مصنوعی مانند تقلب ایجاد شود، بحث کردند.
تی چیس هاگود، معاون ارشد رئیسجمهور، گفت: «ما به ابزارها و فناوری فکر میکنیم – از بسیاری جهات، آنها نه تنها بر رفتار انسان تأثیر گذاشتهاند، بلکه تأثیر گذاشته، محدود کردهاند و روند تاریخ بشر را منقبض کردهاند و در تضاد قرار دادهاند.» برای امور دانشگاهی
این بحث تنها یک روز پس از آن مطرح شد که OpenAI – شرکتی که پشت ChatGPT قرار دارد – راه اندازی جدیدترین سیستم هوش مصنوعی خود را اعلام کرد: GPT-4.
وبسایت OpenAI گفت: «GPT-4 یک مدل چندوجهی بزرگ (پذیرش ورودیهای تصویر و متن، انتشار خروجیهای متن) است که اگرچه در بسیاری از سناریوهای دنیای واقعی نسبت به انسانها توانایی کمتری دارد، اما عملکردی در سطح انسانی در معیارهای مختلف حرفهای و آکادمیک نشان میدهد. .
خوب
رابرت پین، مشاور عمومی در ایالات متحده، گفت یکی از مزایایی که او از ChatGPT می بیند این است که چقدر برای مردم جالب است.
پین گفت: “من چهار فرزند دارم… فکر می کنم یکی از مزایای آن این است که در حال حاضر و شاید همیشه هیجان انگیز است. این یک فناوری هیجان انگیز است، به نظر می رسد آنها را درگیر می کند.” اگر بتوان از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد علاقه استفاده کرد، فکر میکنم زمانی که واقعاً به موضوع علاقه مند باشیم، بهتر یاد میگیریم.»
جیسون رامیرز، رئیس دانشجویان در ایالات متحده، نظر پین را تکرار کرد.
رامیرز گفت: “من یک نوجوان 17 ساله و یک نوجوان 12 ساله دارم… این فرصتی برای آنهاست تا پاسخ های متفاوتی را که ممکن است ببینند و بدانند، بسنجند.” با وجود خانوادههای شاغل، والدینی که بیرون از خانه هستند، برای آنها سخت است که همیشه از من سؤال بپرسند، بنابراین به منبعی برای آنها تبدیل شده است که بتوانند به نوعی پاسخ اصلی برای سؤالی که ممکن است داشته باشند، دریافت کنند.»
رامیرز افزود، اخطار در این مورد این است که او میخواهد و به فرزندانش میآموزد که اطلاعاتی را که از منابع هوش مصنوعی دریافت میکنند دنبال کنند و آن را بهجای پاسخ به عنوان پاسخ در نظر بگیرند.
علیرغم قابلیتهای بیشمار آن، هنوز زمینههای زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی و ChatGPT در آنها کوتاهی میکنند.
من فکر میکنم که اساتید را مسئول میداند که تجربی باشند و مطمئن شوند که فرصتهایی برای گره زدن مطالب به زندگی شما وجود دارد، زیرا هوش مصنوعی زندگی شما را نمیشناسد و نمیداند چگونه این ارتباطات را ایجاد کند. بنابراین فکر میکنم فرصتهای خوبی در آنجا وجود دارد.
-کارن پیزلی، دستیار معاون رئیس جمهور در امور دانشگاهی
کارن پیزلی، دستیار معاون رئیسجمهور در امور دانشگاهی، میگوید: «در حالی که هوش مصنوعی هیجانانگیز است، اما هوش مصنوعی نمیتواند کارهای انسانی انجام دهد. نمیتواند رهبری کند، نمیتواند مذاکره کند، نمیتواند گفتوگو کند، که واقعاً علوم اجتماعی و آن مهارتهای انسانی را بهعنوان چیزهایی که آموزش عالی میتواند به آن فضا بیاورد، بسیار مهم میکند.»
از این کاستیها، پیزلی فرصتی را در این میبیند که هوش مصنوعی مربیان را به چالش میکشد تا «بهتر عمل کنند» و هنگام درگیر شدن در فرآیندهایی که توسط هوش مصنوعی قابل انجام نیست، نوآورتر باشند.
“فکر میکنم اساتید را مسئول میداند که تجربی باشند و مطمئن شوند که فرصتهایی برای گره زدن مطالب به زندگی شما وجود دارد، زیرا هوش مصنوعی زندگی شما را نمیشناسد و نمیداند چگونه این ارتباطات را برقرار کند. بنابراین فکر میکنم فرصتهای خوبی وجود دارد. پیزلی گفت.
او افزود که این مزیت فوری و در دسترس بودن 24/7 را نیز دارد.
پیزلی که با دانش آموزان صحبت می کرد، گفت: “شما ساعت های عجیب تری نسبت به من دارید. من پیر هستم، زود به رختخواب می روم.” “همه شما در نیمه شب کارهای زیادی انجام می دهید (و) نمی توانید افرادی را پیدا کنید که در نیمه شب سوال بپرسند، اما اگر بتوانید یک ربات چت پیدا کنید، اگر بتوانید موتور جستجوی بهتری پیدا کنید، اگر بتوانید چیزی بیابید که پاسخ های معنادار به سوالات را تسهیل کند، مفید است.”
بد
علیرغم جنبههای مثبت هوش مصنوعی و ChatGPT، بدون شک برخی از دامهای نسبتاً مهم وجود دارد – بهویژه وقتی صحبت از آموزش میشود.
به طور قابل پیش بینی، مهم ترین نگرانی مربیان و اعضای میز بحث این است که چگونه می توان از هوش مصنوعی توسط دانش آموزان برای تقلب و به طور خاص تر، سرقت ادبی استفاده کرد.
بر اساس داده های سال 2020 برای مرکز بین المللی صداقت آکادمیک، 32 درصد از دانشجویان کارشناسی گفتند که در یک امتحان تقلب کرده اند. در حالی که، 25 درصد از دانشجویان کارشناسی مورد بررسی گفتند که از منابع الکترونیکی غیرمجاز (مقالات، ویکیپدیا، یوتیوب) برای مقاله، پروژه، تکالیف یا سایر تکالیف استفاده کردهاند.
امکان استفاده از هوش مصنوعی و ChatGPT برای تقلب حتی باعث شده است که برخی از مدارس سراسر کشور ChatGPT را در دستگاه های مدرسه ممنوع کنند. در ماه فوریه، ایالات متحده نامه ای به دانش آموزان صادر کرد که در آن موارد قابل قبول ChatGPT را تشریح کرد.
من فکر می کنم هرگز نمی تواند جایگزین ارزش یک تجربه آموزشی تعاملی شود.
-رابرت پین، مشاور عمومی
اساساً، این نامه به دانشآموزان میگفت که در مورد ChatGPT از مربیان خود راهنمایی بگیرند.
پین گفت: “من نگرانم که این ابزار جدید فقط مشکل بالقوه سرقت ادبی را افزایش دهد و فکر می کنم ما باید موانعی را در آنجا ایجاد کنیم.”
در کنار این، پین همچنین گفت که نگران اعتبار اطلاعات ارائه شده توسط هوش مصنوعی است.
بنابراین، با دو طرف قطعی بحث در مورد هوش مصنوعی و ChatGPT، مؤسسات آموزش عالی چه کاری باید انجام دهند؟
همه اعضای پانل موافق بودند که هوش مصنوعی و ChatGPT به بهترین شکل صرفاً به عنوان یک ابزار استفاده می شود، نه بیشتر.
ما از آن به عنوان یک ابزار استفاده میکنیم و به ما پاسخ میدهد. این یک پاسخ منحصر به فرد است و به این معنا نیست که ارزشهای من چیست، اخلاقم چیست، تجربیات زیسته من چیست – نمیتوان آن را در پاسخ اعمال کرد. “رامیرز گفت، و افزود که فرصت های خوبی برای تفکر انتقادی ارائه می دهد زیرا دانش آموزان سعی می کنند پاسخی از ChatGPT را در ارزش ها و تجربیات خود جذب کنند.
پین موافقت کرد.
پین گفت: «فکر نمیکنم که هیچ تلاش انسانی قابل توجهی با هوش مصنوعی محقق شود، زیرا این فناوری تنها چیزی را که ما قبلاً میدانیم ترکیب میکند. “جهشهای انسانی مهمی که ما انجام دادهایم از افرادی بوده است که خارج از چارچوب فکر میکنند، که فکر میکنم، به دلیل ماهیت خود، هوش مصنوعی نمیتواند انجام دهد. فکر میکنم هرگز نمیتواند جایگزین ارزش یک تجربه آموزشی تعاملی شود.”