آیا موتور جستجوی سبک ChatGPT ایده خوبی است؟ مطمئناً به نظر می رسد که بازار سهام اینگونه فکر می کند، با حذف 100 میلیارد دلار از ارزش بازار گوگل پس از نمایش ضعیف شرکت در رویداد اخیر جستجوی هوش مصنوعی. با این حال، در واقع تبدیل یک چت بات به یک تجارت بادوام یک چالش خواهد بود. علاوه بر این واقعیت، گوگل هفت سال است که یک رابط جستجوی چت – دستیار گوگل – دارد و بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان قادر به کسب درآمد از آن نیست. و یک گزارش جدید از رویترز به مشکل پولی دیگری در ایجاد یک جلسه چت برای هر جستجو اشاره می کند: اجرای آن در مقایسه با یک موتور جستجوی سنتی هزینه بسیار بیشتری دارد.
امروزه جستجوی گوگل با ایجاد فهرست عظیمی از وب کار میکند و وقتی چیزی را جستجو میکنید، آن ورودیهای فهرست اسکن میشوند و رتبهبندی و دستهبندی میشوند و مرتبطترین ورودیها در نتایج جستجوی شما نشان داده میشوند. صفحه نتایج گوگل در واقع به شما می گوید که وقتی چیزی را جستجو می کنید همه اینها چقدر طول می کشد و معمولا کمتر از یک ثانیه است. یک موتور جستجوی سبک ChatGPT شامل راه اندازی یک شبکه عصبی بزرگ که از مغز انسان الگوبرداری شده است، هر بار که جستجو می کنید، یک دسته از متن تولید می کند و احتمالاً همچنین پرس و جو از آن فهرست جستجوی بزرگ برای اطلاعات واقعی. ماهیت رفت و برگشتی ChatGPT همچنین به این معنی است که احتمالاً بیش از کسری از ثانیه با آن تعامل خواهید داشت.
تمام این پردازش های اضافی هزینه بسیار بیشتری دارد. رویترز پس از صحبت با جان هنسی، رئیس آلفابت (آلفابت شرکت مادر گوگل) و چندین تحلیلگر، می نویسد که “مبادله با هوش مصنوعی که به عنوان یک مدل زبان بزرگ شناخته می شود احتمالاً 10 برابر بیشتر از یک جستجوی کلیدواژه استاندارد هزینه دارد” و می تواند نشان دهنده “چندین” باشد. میلیارد دلار هزینه اضافی.»
اینکه دقیقاً چند میلیارد از 60 میلیارد دلار درآمد خالص سالانه گوگل توسط یک ربات چت جذب می شود، مورد بحث است. یک تخمین در گزارش رویترز از سوی مورگان استنلی است، که اگر «هوش مصنوعی مشابه ChatGPT بتواند نیمی از پرسشهایی را که با پاسخهای 50 کلمهای دریافت میکند، بررسی کند، هزینه سالانه 6 میلیارد دلاری را برای گوگل افزایش میدهد». برآورد دیگری از سوی شرکت مشاوره SemiAnalysis ادعا می کند که هزینه آن 3 میلیارد دلار خواهد بود.
گوگل در پست اولیه خود در چت ربات “Bard” خود به مشکل بودن زمان سرور اشاره کرد و گفت که با یک “نسخه مدل سبک وزن” از مدل زبان گوگل شروع می شود و “این مدل بسیار کوچکتر به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد و ما را قادر می سازد. برای کاربران بیشتری مقیاس شود و بازخورد بیشتری را فراهم کند.” شنیدن اینکه گوگل در مورد مقیاس محتاط است جالب است. گوگل است گوگل– در حال حاضر در مقیاسی عمل می کند که اکثر شرکت ها و میتوانست هر بار محاسباتی را که می خواهید به آن وارد کنید، مدیریت کنید. “مقیاس” فقط به این موضوع بستگی دارد که گوگل چه احساسی برای پرداخت آن دارد.
هزینه جستجو قطعا برای گوگل بیشتر از مایکروسافت مشکل ساز است. بخشی از دلیلی که مایکروسافت بسیار مشتاق است موتور جستجو را تکان دهد این است که اکثر تخمین های سهم بازار Bing را تنها حدود 3 درصد از بازار جستجوی جهانی را در اختیار دارد، در حالی که گوگل حدود 93 درصد است. جستجو یک کسب و کار اصلی برای گوگل است به گونه ای که مایکروسافت نیازی به نگرانی در مورد آن ندارد، و با توجه به نیاز به پردازش 8.5 میلیارد جستجو در هر روز، هزینه های جستجوی گوگل می تواند خیلی سریع انباشته شود.
هنسی از آلفابت به رویترز گفت که گوگل به دنبال کاهش هزینه ها است و آن را “در بدترین حالت یک مشکل دو ساله” خواند. گوگل در گذشته با مشکلاتی از این دست مقابله کرده است، مانند زمانی که یوتیوب را خریداری کرد و توانست هزینه ها را به اندازه کافی کاهش دهد تا آن را به یک ماشین پولساز تبدیل کند، و امروز نیز با نوآوری هایی مانند ساخت تراشه های رمزگذاری ویدیوی خود، به این کار ادامه می دهد. این شرکت همچنین تراشه های سرور سفارشی را برای یادگیری ماشینی به نام واحدهای پردازش تنسور می سازد. با این حال، با توجه به اینکه گوگل در چند ماه گذشته دست به یک حمام خونی کمهزینه زده است، نگاه کردن ناگهانی به محصول اصلی مصرفکنندهاش با هزینههای سرسامآور برای «چند سال» ایدهآل نیست.
هنوز مشخص نیست که چه مقدار از رباتهای چت که قرار است مستقیماً جواب بدهند، درآمد کسب کند. دستیارهای صوتی گوگل و آمازون هر دو پس از سالها تفکر درآمدزایی «ما بعداً متوجه میشویم» نتوانستهاند سودی به دست آورند، و هر دو فقط چترباتهای محدودتری هستند. OpenAI، خالق ChatGPT، پولی را بر اساس هر کلمه دریافت میکند، که برای موتورهای جستجو کار نمیکند (همچنین موجی از هیاهو و هیجان سرمایهگذاران را در بر میگیرد که میتواند سالها به آن کمک کند). گزارش دیگری رویترز میگوید که مایکروسافت قبلاً با تبلیغکنندگان ملاقات کرده است تا جزئیات طرح خود را برای «درج» توضیح دهد [ads] به پاسخهای ایجاد شده توسط ربات چت بینگ، اما مشخص نیست که این موضوع چقدر ناخوشایند خواهد بود یا اگر یک ربات چت به طور ناگهانی وارد یک وقفه تبلیغاتی شود، آیا مصرفکنندگان واکنش نشان خواهند داد.
برای گوگل، دوباره بحث مقایسه این سبک جدید موتور جستجوی چت با موتور جستجوی قدیمی است، و مشخص نیست که آیا رابط چت بات منجر به درآمد بیشتر یا کمتری از تبلیغات خواهد شد یا خیر. میتوانید آیندهای را تصور کنید که در آن دریافت فوری یک پاسخ خوب، در مقایسه با جستجوی فهرستی از 10 پیوند آبی، زمان کمتری را در گوگل به همراه داشته باشد. اگر این درست باشد، پس هیچ یک از ریاضیات پولی در این موتورهای جستجوی جدید خوب به نظر نمی رسد.