نوام چامسکی در سال 2011 (عکس: اندرو راسک از طریق Wikimedia Commons، CC BY 2.0)
در مصاحبه اخیر، نوام چامسکی، زبان شناس و دانشمند معروف، نظرات خود را در مورد ظهور ChatGPT و تأثیر آن بر آموزش بیان کرد. آنچه او باید می گفت مطلوب نبود. همانطور که تعداد بیشتری از مربیان با نحوه مبارزه با سرقت ادبی و استفاده از این چت بات ها در کلاس درس مبارزه می کنند، چامسکی دیدگاه روشنی ارائه می دهد. برای او، کلید همه چیز در نحوه آموزش دانش آموزان نهفته است، و در حال حاضر، سیستم آموزشی ما دانش آموزان را به سمت ChatGPT و سایر میانبرها سوق می دهد.
“من فکر نمی کنم [ChatGPT] چامسکی به مصاحبه کننده تیژمن اسپراکل از EduKitchen می گوید. “من فکر می کنم که آن را تضعیف می کند. ChatGPT اساسا سرقت ادبی با تکنولوژی بالا است. به گفته چامسکی، چالشی که برای مربیان وجود دارد، ایجاد علاقه به موضوعاتی است که آموزش می دهند تا دانش آموزان انگیزه یادگیری داشته باشند، نه تلاش برای اجتناب از انجام کار.
چامسکی که بخش بزرگی از دوران حرفهای خود را به تدریس در MIT گذراند، بهشدت احساس میکرد که دانشآموزانش برای تکمیل دورههای خود به هوش مصنوعی روی نمیآورند، زیرا آنها روی این مطالب سرمایهگذاری کردهاند. اگر دانشآموزان به ChatGPT متکی هستند، چامسکی میگوید: «نشانهای است که سیستم آموزشی در حال شکست است. اگر دانشآموزان علاقهای نداشته باشند، راهی برای دور زدن آن پیدا خواهند کرد.»
روشنفکر آمریکایی به شدت احساس میکند که مدل آموزشی فعلی «تدریس برای آزمایش» محیطی را ایجاد کرده است که دانشآموزان در آن خسته شدهاند. به نوبه خود، کسالت به اجتناب تبدیل می شود و ChatGPT راهی آسان برای اجتناب از آموزش می شود.
در حالی که برخی استدلال می کنند که ربات های چت مانند ChatGPT می توانند ابزار آموزشی مفیدی باشند، چامسکی نظر بسیار متفاوتی دارد. او احساس میکند که این سیستمهای زبان طبیعی «ممکن است برای برخی چیزها ارزش داشته باشند، اما مشخص نیست چه چیزی».
در همین حال، به نظر می رسد که مدارس در تلاش هستند تا چگونگی مقابله با استفاده از ChatGPT را بیابند. بسیاری از مدارس ChatGPT را در دستگاهها و شبکههای مدارس ممنوع کردهاند و مربیان در حال تغییر سبک تدریس خود هستند. برخی به مقالات بیشتر در کلاس روی می آورند، در حالی که برخی دیگر به دنبال این هستند که چگونه می توانند این فناوری را در کلاس درس بگنجانند.
جالب خواهد بود که ببینیم آیا ظهور رباتهای گفتگو به ما کمک میکند تا به سمت فلسفه تدریس جدید و دوری از روش «آموزش برای آزمایش» که به نیروی محرکه آموزش مدرن تبدیل شده است، سوق دهیم. این نوع آموزشی است که چامسکی می گوید “در دوران روشنگری مورد تمسخر قرار گرفت” و بنابراین به طور غیرمستقیم، این فناوری جدید ممکن است مدارس را مجبور کند که در مورد نحوه درخواست دانش آموزان برای به کارگیری دانش خود تجدید نظر کنند.
به صحبت های نوام چامسکی در مورد ظهور ChatGPT در آموزش گوش دهید.
h/t: [Open Culture]
مقالات مرتبط:
عکس های معمولی یک مهمانی در خانه در واقع یک رویداد تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند
هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی یک نمایش مد شگفت انگیز را تصور می کند که فقط مدل های ارشد را نشان می دهد
رباتهای چت هوش مصنوعی اکنون به شما اجازه میدهند با شخصیتهای تاریخی مانند شکسپیر و اندی وارهول صحبت کنید.