روز سهشنبه، مدیریت ثروت مورگان استنلی اعلام کرد که آنها تنها «یکی از معدود» سازمانهایی هستند که دسترسی اولیه به پیشنهاد جدید ChatGPT-4 OpenAI را دریافت میکنند.
این خبر همزمان بود با اعلام OpenAI مبنی بر انتشار نسخه بعدی از مدل هوش مصنوعی بسیار محبوب ChatGPT-3.
به گفته این شرکت، ChatGPT-4 هنوز به طور گسترده در دسترس نیست و مورگان استنلی “در حال حاضر تنها مشتری استراتژیک در مدیریت ثروت” است که در حال حاضر قادر به استفاده از آن است.
مشاوران مالی و تیمهای آنها که بهطور خاص برای و توسط مورگان استنلی با کنترلهای مناسب طراحی شدهاند، از توانایی داخلی برای پرسیدن سؤالات و بررسی مقادیر زیادی از محتوا و دادهها استفاده میکنند، با پاسخهایی که در قالبی بهراحتی قابل هضم ارائه میشوند که منحصراً از محتوای MSWM و با پیوندها ایجاد میشود. به اسناد منبع،» این شرکت در بیانیه ای گفت.
مورگان استنلی همچنین پروژههای در حال انجام هوش مصنوعی دیگری دارد، از جمله پروژههایی که بر گردش کار مشاور و ارتباطات مشتری و مشتریان بالقوه تمرکز دارند.
ویلیام تروت، مدیر مدیریت ثروت برای Javelin Strategy & Research، گفت مورگان استنلی “سابقه ای در استفاده از ابزارهای دیجیتال و داده ها برای توانمندسازی مشاور مالی دارد.”
ادغام ربات گفتگوی OpenAI GPT-4 به دنبال پیادهسازی قابلیتهای «بهترین اقدام بعدی» در گردش کار مشاور انجام میشود که بر اساس تلاش چندین ساله جف مکمیلان (مدیر ارشد تجزیه و تحلیل و داده) و مورگان استنلی برای وارد کردن به تروت در ایمیلی که به آن ارسال کرده است، گفت: مقادیر زیادی از مشتری، بازار و داده های مرجع را همراستا کنید Wealthmanagement.com. راهاندازی این ربات چت داخلی نوید شکستن بیشتر سیلوهای اطلاعات در وایرهاوس را میدهد. اتصال نقاط داده هم کارایی مشاوران را افزایش می دهد و هم آنها را قادر می سازد فرصت های جدیدی را برای مشتری شناسایی کنند. تأثیر آن ارتقاء چشمگیر مشاور مالی مورگان استنلی خواهد بود.»
این آخرین مورد از یک رشته طولانی از اعلامیه های شرکت های wealthtech است که ادعا می کنند ChatGPT را در برنامه های خود گنجانده اند. شرکت هایی مانند FMG، Orion و Broadridge قبلاً یکپارچه سازی ChatGPT را آغاز کرده اند، در حالی که سایرین رویکرد محتاطانه تری را در پیش گرفته اند.
Rishi Bharathan، مدیر عامل WiserAdvisor، یک پلت فرم ارجاع بالقوه برای مشاوران، گفت: “ما در حال حاضر از Open AI به هیچ وجه رسمی استفاده نمی کنیم، اما در حال بررسی امکانات آن در تلاش های SEO و همچنین محتوای وبلاگ و خبرنامه خود هستیم.” . از آنجایی که ما بیشتر محتوایی را برای مصرفکننده تولید میکنیم که کاربران در هنگام تصمیمگیری مالی با آن درگیر میشوند، باید قبل از انتشار هر محتوایی بسیار کوشا باشیم.»
در همین حال، در کنفرانس ابزارهای فناوری برای امروز (T3) در تامپا، فلوریدا، هوش مصنوعی موضوع داغی بود.
راج مدان، رئیس فناوری پلتفرم مدیریت ثروت AdvisorEngine، طی یک میزگرد به این نکته اشاره کرد که یادگیری ماشینی زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است، اما برای مفید بودن به داده های زیادی نیاز دارد.
مدن گفت: «کل ایده یادگیری ماشین این است که بیشتر برنامهریزی شده است. استفاده از الگوریتمها برای نگاه کردن به دنبالهها و الگوها و استفاده از آن توالیها و الگوها برای انجام نوعی پیشبینی است.»
مدن گفت که اولین پروژه ML او 13 سال پیش شکست خورد.
مدن گفت: «و این درس بزرگی به من داد. “یادگیری ماشینی بدون داده های فراوان کار نمی کند.”
مادان گفت: کاربردهای یادگیری ماشین محدود شدهاند زیرا واقعاً الگوها را تجزیه و تحلیل میکند، آن الگوها را مشاهده میکند و سپس پیشبینی میکند.
مادان گفت که پیشرفت، ورود هوش مصنوعی مولد بود.
مدن گفت: «اکنون ما از انجام پیشبینیهای کوچک به تولید متن یا تصویر رفتهایم. «ChatGPT یک ربات چت است. شما به آن اعلان می دهید. محتوا را به شما برمی گرداند.»
مدان گفت: ChatGPT از نظم و انضباط پردازش زبان طبیعی استفاده می کند، که از “مجموعه بسیار بزرگی از مطالب” نشأت می گیرد. ChatGPT-3 از حدود 45 ترابایت داده از جمله کتاب، مقاله و سایت های اینترنتی استفاده می کند و یک مدل زبان بزرگ تولید می کند.
مدان گفت: «(این) در نهایت به ChatGPT اجازه میدهد تا یک جمله پیچیده را بر اساس الگوهایی که از تمام مجموعه مطالب خوانده شده درک میکند، ایجاد کند. همه چیز در فضای یادگیری ماشینی ریاضی است. همش آماره ChatGPT از احتمالات برای تعیین نحوه تکمیل یک جمله استفاده می کند.
ChatGPT، زیر جلدها، از کتابخانه ای به نام Generative Pre-Trained Transformers استفاده می کند. ترانسفورماتورها اغلب به عنوان “شبکه های عصبی” شناخته می شوند. مدن گفت از سال 2018 که گوگل این ایده را به مخاطبان گستردهتری ارائه کرد، مایکروسافت، گوگل و OpenAI «در یک مسابقه هوش مصنوعی بودند تا ببینند چه کسی میتواند پیچیدهترین راهحل را برای آن الگوریتم ترانسفورماتور تولید کند.»
مدان گفت ChatGPT-3 که در نوامبر 2022 به طور گسترده منتشر شد، نمونه ای از “تکینگی” است. این ایده برای اولین بار توسط دکتر Ray Kurzweil مطرح شد و به عنوان لحظه ای تعریف می شود که “تکنولوژی آنقدر پیشرفته می شود که رشد تصاعدی می شود.”
مدان گفت که در چند ماه آینده زمانی که ChatGPT-4، که چندین برابر قدرتمندتر از ChatGPT-3 است، در دسترس عموم قرار گیرد، نقطه عطف دیگری رخ خواهد داد.
بنابراین، چگونه مشاوران می توانند از ChatGPT-3 در اقدامات خود استفاده کنند؟ مدان برای شروع مثال هایی از ارتباطات مشتری و کدنویسی به خصوص با اکسل را بیان کرد.
اما، او گفت، این بدان معنا نیست که جایگزین نقش مشاوران خواهد شد.
مدان گفت: «ChatGPT و همه رباتهای چت موجود در آنجا اساساً سؤال شما را تقلید میکنند. «اگر سؤال شما درست نیست، پاسخ درستی نخواهید داشت. فقط می داند که الگویی وجود دارد. این تمام چیزی است که واقعاً درک می کند. ما قرار نیست کسی را با این فناوری جایگزین کنیم. این فناوری قرار است دستیار مشاور باشد. این به آنها کمک میکند تا شروع به کار کنند یا یک پا را بالا ببرند.»
مدان گفت، با این حال، نگرانی های زیادی برای مشاورانی که به دنبال استفاده از این فناوری در شرکت های خود هستند، وجود دارد. از جمله آنها به اصطلاح “توهم” هستند، که در آن چت بات ها اشتباه می کنند و اطلاعاتی را ارائه می دهند که نه تنها نمی توانند درست باشند، بلکه جملات پوچی هستند که منطق را به چالش می کشند.
مدن گفت: «همه چیز در مورد احتمالات و آمار است. «شما قرار نیست به ChatGPT آزادی عمل بدهید. شما یک مقدار نظارت خواهید داشت. به خصوص اگر در فضای سازمانی هستید.»
مدن گفت که استفاده از هوش مصنوعی بدون محدودیت برای ارتباطات مشتری می تواند محتوایی تولید کند که به راحتی با قانون بازاریابی SEC و قانون FINRA 2210 مغایرت داشته باشد.
و سپس مشکل سوگیری وجود دارد که می تواند بدون اینکه کاربران یا برنامه نویسان متوجه شوند به هوش مصنوعی اضافه شود.
مدان گفت: «ChatGPT از یک دسته داده استفاده می کند و از مجموعه ای از متن، کتاب، مقاله، روزنامه استفاده می کند و اساسا آن را هضم می کند و این مدل را تولید می کند. مشکل این است که اگر محتوایی که تولید می کند مغرضانه باشد چه؟ اگر مغرضانه باشد، چه اتفاقی برای مدل می افتد؟ آیا انسانی در این اتاق وجود دارد که مغرض نباشد؟ نه… و توسعه دهندگان در واقع می توانند سوگیری را به طور تصادفی برنامه ریزی کنند، نه عمدی.
قانون کپی رایت و سرقت ادبی نیز برای کسانی که از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می کنند، مشکوک است.
دکترین استفاده منصفانه می گوید که می توانید از کپی رایت برای موارد خاصی استفاده کنید. می توانید از آن برای تحقیق استفاده کنید. آیا ChatGPT در حال تحقیق است؟» گفت مدان. “این برخی از مسائل حقوقی است که در اینجا رخ می دهد.”
نگرانی دیگر این است که ChatGPT-3 “آموزش” را در سال 2021 متوقف کرد، به این معنی که از ورود محتوای جدید به شبکه خود متوقف شد.
مدن گفت: «بنابراین، دو سال از توقف تمرینات می گذرد. اگر محتوایی داشته باشید که قبل از سال 2021 دارای حق چاپ نبوده و اکنون دارای حق چاپ است، چه؟ این یک مسئله خواهد بود.»
مدان گفت که بسیاری از این ترس ها به مرور زمان برطرف می شوند.
او گفت: «همه چیز در مورد بلوغ این فضا است.
با این حال، مدن گفت: “ChatGPT نیاز به نظارت دارد و نمی توان کورکورانه به آن اعتماد کرد. شما نمی توانید در این مورد اغراق کنید.”