همانطور که توسط شرکت هایی مانند جنرال موتورز که قصد دارند این فناوری را در وسایل نقلیه آینده به کار ببرند، فناوری مورد استفاده برای تقویت ChatGPT OpenAI می تواند در تمام جنبه های زندگی ما نفوذ کند. جنرال موتورز خودروها و کامیون های شورلت، کادیلاک، بیوک و جی ام سی را تولید می کند که می تواند این فناوری را به بسیاری از خودروهای محبوب معرفی کند.
همچنین: ChatGPT چگونه کار می کند؟
خودروها در سالهای اخیر بهطور فزایندهای از فناوری پیشرفته برخوردار شدهاند. اتصال بلوتوث، رانندگی نیمه خودکار، ترمز خودکار، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد و دوربین های 360 درجه معکوس در حال حاضر ویژگی های رایج برای وسایل نقلیه مدرن هستند.
و بیشتر این فناوریها از هوش مصنوعی برای خودکارسازی بخشهایی از رانندگی که توجه راننده را از جاده دور میکنند، استفاده میکنند. اما هنوز چند جنبه از رانندگی وجود دارد که مانند 30 سال پیش باقی مانده است، مانند بررسی کتابچه راهنمای مالک یا فشار دادن درب بازکن گاراژ.
همچنین: این کارشناسان برای محافظت از هوش مصنوعی در برابر هکرها مسابقه می دهند
جنرال موتورز قصد دارد از فناوری ChatGPT برای خودکارسازی آن چیزها استفاده کند و این احساس را به خودروی هوشمند آینده بدهد که در آینده چندان دوری نیست. هفته گذشته، Semafor برای اولین بار گزارش داد که جنرال موتورز در حال کار بر روی یک دستیار صوتی بر اساس فناوری موجود در ChatGPT است.
توجه به این نکته مهم است که ChatGPT در وسایل نقلیه GM وجود نخواهد داشت، اما خودروهای جدید از فناوری مدل زبانی مشابه برای تقویت یک دستیار هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. به گفته Semafor، این دستیار صوتی از سرویس ابری Azure مایکروسافت استفاده خواهد کرد و فناوری Dall-E، ChatGPT و Microsoft Bing را در اختیار GM قرار خواهد داد.
جنرال موتورز امیدوار است از یک دستیار هوش مصنوعی برای دستیابی به رابطه انسان با ماشین استفاده کند که فقط در فیلم های علمی تخیلی یافت می شود. دستیارهای پیشرفته هوش مصنوعی مدتهاست که هدف بسیاری از خودروسازان بوده است، اما عمدتاً به دلیل توسعه ناکافی فناوری زبان هوش مصنوعی دست نیافتنی باقی مانده است.
همچنین: بهترین چت ربات های هوش مصنوعی: ChatGPT و جایگزین های جالب دیگر برای امتحان
Apple CarPlay و Android Auto به رانندگان این امکان را میدهند که گوشیهای خود را از طریق کابلهای USB-C یا لایتنینگ به خودروی خود متصل کنند. سپس برخی از اپلیکیشن های گوشی در صفحه مرکز سرگرمی خودرو آپلود می شوند، جایی که رانندگان می توانند بدون دست زدن به گوشی خود از تمام قابلیت های خدمات تماس، پیامک و ناوبری گوشی خود استفاده کنند.
اما یک دستیار هوش مصنوعی در ماشین می تواند مکالمه و دانش بیشتری نسبت به یک گوشی هوشمند داشته باشد. به عنوان مثال، راننده ممکن است متوجه شود که برف پاک کن های شیشه جلویش دیگر خوب کار نمی کنند. راننده می تواند از ماشین بپرسد که وسیله نقلیه آنها به چه اندازه برف پاک کن هایی نیاز دارد، و ماشین حتی ممکن است بتواند به آنها بگوید راننده می تواند آن برف پاک کن ها را در چه فروشگاهی پیدا کند.
یا ممکن است راننده بخواهد بداند که چگونه سیستم ترمز خودکار خود را روشن کند. سپس خودرو می تواند نحوه عملکرد این ویژگی، نحوه روشن و خاموش کردن آن و بهترین شرایط رانندگی برای استفاده از آن ویژگی را توضیح دهد.
همچنین: چگونه می توان ChatGPT را به ارائه منابع و نقل قول ها واداشت
اما مهم ترین استفاده از این دستیارهای هوش مصنوعی این است که چگونه می توانند در جاده ها ایمن تر باشند. طبق گزارش وزارت حمل و نقل ایالات متحده، در سال 2021، 42915 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. آیا آنها می توانند به رانندگان اطلاع دهند که بیش از حد سریع رانندگی می کنند یا اجازه نمی دهند خودرو بیش از حد مجاز سرعت خانه را طی کند؟
شاید بهترین کاری که یک دستیار هوش مصنوعی می تواند برای رانندگان انجام دهد این باشد که نیازی به برداشتن چشم از جاده نباشد. با ظهور مدل های جدید هر سال، صفحه نمایش های مراکز سرگرمی در خودروها گسترده تر و جامع تر می شوند. اما دستیارهای صوتی خودرو مانند سیری در کارهایی که می توانند برای راننده بدون هندزفری انجام دهند، توانایی های محدودی دارند.
همچنین: 5 روشی که ChatGPT می تواند زندگی شما را آسان تر کند
برخی از رانندگان برای تنظیم دما، توقف موقت آهنگ یا بستن یک برنامه، چشم خود را از جاده برمیدارند. و بسیاری از سیستمهای سرگرمی خودروها بازخورد لمسی ارائه نمیدهند، و راننده را به این فکر میاندازد که آیا انگشتش دکمه سمت راست را فشار داده و چشمهایش را از جاده برای بررسی دور میکند. حتی اگر برای یک یا دو ثانیه، رانندگان حواسپرتی میتوانند به سرعت به خطری برای دیگران تبدیل شوند.
اگر راننده بتواند از دستیار هوش مصنوعی بخواهد دمای سمت راننده را روی 70 درجه تنظیم کند، آهنگی را متوقف کند یا یک لیست پخش خاص را پخش کند، یا سیستم ناوبری را متوقف کند، نیاز به دکمههای روی سیستم سرگرمی خودرو میتواند منسوخ شود.
یک دستیار خودکار کاملاً گنجانده شده میتواند بین ایالتها و تقاطعها، رایجترین مکانها برای خراب شدن خودروها را ایمنتر کند. اما آیا خودرویی با ذهن یادگیری عمیق خود می تواند استقلال راننده را نقض کند و در واقع آسیب بیشتری به بار آورد؟ آیا حملات سایبری به هوش مصنوعی خودرو نیز می تواند خطر قابل توجهی داشته باشد؟
تولیدکنندگان خودرو مسئولیت بزرگی را بر عهده دارند تا اطمینان حاصل کنند که مشکلات هوش مصنوعی به طور ناخواسته جاده ها را خطرناک تر نمی کند.
آینده اینجاست. آیا ما آماده ایم؟