احتمالاً همه شما وحشتی را که ChatGPT در دو ماه گذشته بر روی یقه سفیدها، از تحلیلگران پژوهشی گرفته تا کپی رایترها، رها کرده است، دیده اید. در مورد وکلا، اقتصاددانان یا حقوقدانان حقوقی که در قانون رقابت کار می کنند چطور؟ بیایید برای کسانی که هنوز نشنیده اند خلاصه کنیم: ChatGPT یک ربات چت است که توسط OpenAI ایجاد شده است. این اپلیکیشن به سریعترین رشد در تاریخ تبدیل شد و در پنج روز به یک میلیون کاربر و در دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید. هنگامی که از ChatGPT خواسته می شود یک قضاوت اخلاقی، یک قضاوت سیاسی یا یک محاسبه عددی انجام دهد، ChatGPT پاسخ خود را با یادآوری آنچه که هست شروع می کند: ChatGPT یک مدل زبان است! ما باید انتظارات خود را بر این اساس تنظیم کنیم. اگرچه هنوز شروع به حذف حرفه ها نکرده است، اما کمک باورنکردنی به کسانی که در بسیاری از زمینه ها کار می کنند ارائه می دهد. این چیزی است که من می خواهم در این مقاله در وبلاگ صحبت کنم: حقوقدانان و اقتصاددانان رقابت چه انتظاراتی باید از ChatGPT داشته باشند؟
اجازه دهید فوراً در مورد پاسخهای ChatGPT به شما هشدار دهم:
- حقیقت را به ما مدیون نیست. ممکن است ارزیابی خود را بر اساس اطلاعات نادرست استوار کند. OpenAI هر بار قبل از استفاده از ChatGPT این را به شما یادآوری می کند.
- هنوز ادعا نمی کند که می تواند محاسبات را انجام دهد.
- یک مشکل سوگیری گزارش شده در پاسخ های آن وجود دارد.
با در نظر گرفتن این موضوع، از ChatGPT پرسیدم که چگونه می تواند به یک وکیل رقابت در روند کنترل ادغام کمک کند. پاسخ به شرح زیر بود:
– “یک وکیل رقابت می تواند از خدمات OpenAI به طرق مختلف در طول تشکیل پرونده ادغام به یک مرجع رقابت استفاده کند. برخی از کاربردهای بالقوه عبارتند از:
- کمک پژوهشی: از قابلیتهای پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین OpenAI میتوان برای جمعآوری اطلاعات و دادهها در مورد شرایط بازار مربوطه، روندهای صنعت و تحولات نظارتی استفاده کرد.
- بررسی اسناد: از قابلیت های تجزیه و تحلیل اسناد OpenAI می توان برای بررسی حجم زیادی از اسناد مربوط به ادغام، از جمله گزارش های مالی، قراردادها و پرونده های حقوقی استفاده کرد.
- تحلیل پیش بینی کننده: قابلیتهای تحلیل پیشبینی OpenAI میتواند برای تحلیل اثرات بالقوه ادغام بر رقابت، مانند تمرکز بازار، پویایی قیمتگذاری و نوآوری مورد استفاده قرار گیرد.
- پشتیبانی ارتباطی: از قابلیتهای تولید زبان OpenAI میتوان برای پشتیبانی از تهیه پیشنویس استدلالهای قانونی و ارسالها به مرجع رقابت استفاده کرد.”
وقتی از او پرسیدم که چگونه می تواند در پرونده های کارتل کمک کند، این نکته را اضافه کرد:
“تحلیل داده ها: قابلیتهای یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی OpenAI را میتوان برای تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها مانند ایمیلها، قراردادها و سوابق مالی برای شناسایی شواهد احتمالی تبانی یا رفتار ضدرقابتی مورد استفاده قرار داد.
و با یک سلب مسئولیت برای هر دو سوال به پایان رسید:
توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حالی که خدمات OpenAI می تواند پشتیبانی ارزشمندی را در طول تشکیل پرونده ادغام ارائه دهد، تصمیم نهایی در مورد تأیید یا رد ادغام در نهایت توسط مرجع رقابت با در نظر گرفتن طیف وسیعی از قوانین، اقتصادی و سیاست ها اتخاذ خواهد شد. ملاحظات بعلاوه، شرکت های حقوقی رقابت ممکن است هنگام استفاده از هوش مصنوعی در زمینه قانونی، ملاحظات اخلاقی مانند حفظ حریم خصوصی داده ها، تعصب و مسئولیت پذیری را مد نظر داشته باشند.
توجه به این نکته نیز مهم است که اگرچه خدمات OpenAI میتوانند ابزار مفیدی برای وکلای رقابت باشند، اما جایگزینی برای تخصص و قضاوت حرفهای نیستند. وکلای رقابت همچنان باید از تخصص و صلاحدید خود در هنگام ارزیابی مرتبط بودن و قابلیت اطمینان اطلاعات تولید شده توسط خدمات OpenAI و در تصمیم گیری های استراتژیک و تاکتیکی مربوط به پرونده ادغام استفاده کنند.”
این طراوت است! بنابراین، شغل ما در حال حاضر امن است.
ChatGPT به پرونده ادغام فرضی کمک می کند
از آنجایی که قبلاً به من اخطار داده شده بود که پاسخهای ChatGPT غیرضروری پرمخاطب و گاهی اوقات بیش از حد بلندپروازانه هستند، آن را با ایجاد یک مورد ادغام فرضی آزمایش کردم تا ببینم آیا واقعاً میتواند آنچه را که میگوید انجام دهد یا خیر. سوالات زیر را پرسیدم:
“
– “مطمئناً، من می توانم در این مورد به شما کمک کنم!
بازارهای محصول مرتبط: بازارهای محصول مربوطه به محصولات و خدمات خاصی که توسط شرکت های ادغام شده ارائه می شود بستگی دارد. با این حال، بر اساس اطلاعات ارائه شده، این احتمال وجود دارد که بازارهای محصول مربوطه شامل موارد زیر باشد:
- خودروهای سواری: این بازار شامل انواع خودروهای سواری مانند خودروهای کوچک، خودروهای سایز متوسط و خودروهای لوکس می باشد.
- خودروهای تجاری: این بازار شامل انواع خودروهای تجاری مانند وانت، کامیون و اتوبوس می باشد.
- قطعات و لوازم جانبی خودرو: این بازار شامل انواع قطعات و لوازم جانبی خودرو از قبیل موتور، گیربکس، ترمز و الکترونیک می باشد.
کل سهم بازار شرکت ادغام شده: سهم بازار شرکت ادغام شده به بازارها و محصولات خاص درگیر بستگی دارد. با این حال،
نگرانیهای رقابتی: نگرانیهای رقابتی که ممکن است از ادغام ایجاد شود به بازارها و محصولات خاص درگیر نیز بستگی دارد. با این حال
حوزه های قضایی برای اطلاع: شرکت های ادغام شونده باید به آن اطلاع دهند
ChatGPT مشاوره اقتصادی را مختل می کند
سپس می خواستم بدانم آیا اقتصاددانان رقابتی مانند من باید بترسند؟به اقتصاددانان رقابتی که روی این ادغام کار می کنند چه توصیه ای دارید؟“
– “به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، من نمی توانم توصیه های خاصی به اقتصاددانان رقابتی که برای این مورد استخدام کرده اید ارائه دهم، زیرا به جزئیات خاص ادغام یا نتایج تحلیل های اقتصاددانان رقابت دسترسی ندارم. ، من می توانم راهنمایی کلی در مورد آنچه که اقتصاددانان رقابت در هنگام تجزیه و تحلیل یک ادغام مانند ادغام بین
- شناسایی محصول و بازارهای جغرافیایی مرتبط: اقتصاددانان رقابت ابتدا باید محصول و بازارهای جغرافیایی مربوطه را که شرکت های ادغام شده در آن فعالیت می کنند، شناسایی کنند. این به ارزیابی سطح رقابت در این بازارها و تعیین اینکه آیا شرکت ادغام شده قدرت بازار قابل توجهی خواهد داشت یا خیر کمک خواهد کرد.
- ارزیابی تمرکز بازار: اقتصاددانان رقابت باید سطح تمرکز بازار در بازارهای مربوطه را با استفاده از معیارهای مناسب مانند شاخص هرفیندال-هیرشمن (HHI) یا سهم بازار ارزیابی کنند. این به تعیین درجه ای که ادغام می تواند تمرکز را افزایش دهد و به طور بالقوه رقابت را کاهش دهد، کمک می کند.
- تجزیه و تحلیل موانع ورود: اقتصاددانان رقابت باید پتانسیل ورود شرکت های جدید به بازارهای مربوطه را تجزیه و تحلیل کنند و اینکه آیا ادغام موانعی برای ورود ایجاد می کند که می تواند از رقابت جلوگیری کند یا آن را محدود کند.
- ارزیابی اثرات ضد رقابتی بالقوه: اقتصاددانان رقابت باید پتانسیل ادغام را برای اثرات ضدرقابتی، مانند قیمت های بالاتر، کاهش کیفیت، یا کاهش نوآوری ارزیابی کنند. این تجزیه و تحلیل باید جزئیات خاص ادغام و شرایط بازاری را که شرکت ادغام شده در آن فعالیت می کند در نظر بگیرد.
- کاراییهای بالقوه را در نظر بگیرید: اقتصاددانان رقابت باید کاراییهای بالقوهای را که میتواند از ادغام ایجاد شود، مانند صرفهجویی در هزینه یا افزایش نوآوری که میتواند به نفع مصرفکنندگان باشد، در نظر بگیرند.
به طور کلی، اقتصاددانان رقابت باید رویکردی کامل و متعادل برای تجزیه و تحلیل ادغام، با در نظر گرفتن اثرات بالقوه ضد رقابتی و کارایی بالقوه اتخاذ کنند. آنها همچنین باید آماده باشند تا تحلیل های خود را به وضوح و متقاعد کننده به آنها ارائه دهند
نتیجه
ChatGPT به نظر من مانند یک کارمند جاه طلب و مشتاق با ایده های خوب بود، اما هنوز راه درازی در پیش است. حداقل در حال حاضر از ارائه خدماتی که ادعا می کند فاصله زیادی دارد. با این حال، هنوز در مرحله آزمایش است و در حال حاضر بسیاری از صنایع و حرفه ها را مختل کرده است. هنگامی که سازندگان آن محصولات تخصصی هوش مصنوعی را برای شرکتهای خدماتی مانند شرکتهای حقوقی توسعه میدهند، قطعاً تعداد کارمندان انسانی را کاهش میدهد، اگر به طور کامل حذف نشود. خدمات هوش مصنوعی، که بهره وری کارمندان باقی مانده را به شدت افزایش می دهد، برای شرکت های حقوقی و شرکت های مشاوره اجباری خواهد بود که دامنه خدمات ارائه شده و صلاحیت های مورد نیاز کارکنان جدید خود را تغییر دهند.
در این مرحله، مهمترین مسائلی که ذهن من را درگیر می کند به شرح زیر است:
- محرمانه بودن: ناگفته نماند که رازداری در کار ما چقدر مهم است. هر بار که شروع به استفاده از ChatGPT و وارد کردن و تجزیه و تحلیل داده های مشتری خود می کنید، بسیاری از مسائل را که هر کدام یک راز تجاری را تشکیل می دهند، با یک شرکت خصوصی به اشتراک می گذارید.
- تأیید: بیایید تصور کنیم که ChatGPT بیشتر پیشرفت کند، که فکر نمیکنم خیلی طول بکشد، و میتواند تصمیم بگیرد که کدام تحلیل را برای چه موقعیتی انجام دهد. این تحلیل می تواند یک تحلیل حقوقی یا یک تحلیل کمی باشد. حتی در این سناریو، کسی باید متدولوژی ChatGPT، محاسبات آن، یکپارچگی دادههایی که استفاده میکند و در نتیجه، تجزیه و تحلیل آن را بررسی کند. من فکر نمیکنم که بتوانیم به یک مقام عمومی یا دادگاه بگوییم که “تقصیر بر عهده ارائهدهنده هوش مصنوعی ماست، نه ما”.
ما نه پرچم گذاری می کنیم و نه شکست می خوریم. تا آخر پیش می رویم ما هرگز تسلیم نخواهیم شد!
…
ابتدا در وبلاگ قانون رقابت Kluwer منتشر شد
محتوای این مقاله به منظور ارائه راهنمای کلی در مورد موضوع است. باید در مورد شرایط خاص خود از یک متخصص مشاوره بگیرید.
آقای
Fritz-Reuter-Str 3
10827
پست الکترونیکی: ali.ilicak@icreconomics.com
آدرس اینترنتی: www.icreconomics.com
© Mondaq Ltd، 2023 – تلفن. +44 (0)20 8544 8300 – منبع