از زمان راهاندازی عمومی در ماه نوامبر، پلتفرم ChatGPT سونامی از تحلیلهای خبری و بحثهای آنلاین در مورد اینکه چگونه آن و فناوریهای هوش مصنوعی مشابه (AI) ممکن است جهان را آنطور که ما میشناسیم، ایجاد کرده است.
با توجه به توانایی برنامه برای تولید سریع خلاصههای قانعکننده دانش و مقایسه دیدگاههای مختلف – انواع وظایفی که معمولاً در دورههای مقدماتی کالج به آنها اختصاص داده میشود – بسیاری از اساتید دانشگاه و محققان از خود پرسیدهاند که تکامل آن ممکن است برای نوشتن کالج چه معنایی داشته باشد.
در دانشگاه ییل، مربیانی که به دنبال مشاوره در مورد این موضوع و سایر موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی هستند، به مرکز آموزش و یادگیری پوروو میآیند، جایی که آلفرد گای نقش اصلی را در توسعه راهنمایی اساتید در پاسخ به ChatGPT بر عهده گرفته است. گای به مدت 30 سال، از جمله دو دهه در دانشگاه ییل، برنامه های نویسندگی را در دانشگاه های بزرگ کارگردانی کرده است. در کالج ییل، او دستیار رئیس امور دانشگاهی و مدیر نویسندگی RWB Lewis است و بر دورههای آموزشی در 40 بخش و برنامه دانشگاهی نظارت میکند.
گای، که تحقیقات خود به بررسی پیوند بین نوشتن و رشد فکری برای دانشجویان مقطع کارشناسی میپردازد، همچنین مدیر نویسندگی و تدریس خصوصی در مرکز پوروو است. در این سمت، او بیش از 100 معلم خصوصی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حرفه ای را مدیریت می کند که با قرار ملاقات قبلی یا در ساعات ترک تحصیل با دانشجویان مشورت می کنند. سال گذشته، این معلمان با بیش از یک سوم دانشجویان کالج ییل در نزدیک به 10000 جلسه آموزشی کار کردند.
گای در مصاحبه ای در مورد خطرات و فرصت های بالقوه ارائه شده توسط ChatGPT و نحوه استفاده مربیان از این پلت فرم و سایر فناوری های هوش مصنوعی برای بهبود نوشتن دانش آموزان بحث می کند.
به نظر می رسد بسیاری از مربیان درباره ChatGPT با شما تماس گرفته اند. چه نوع سؤالاتی می پرسند؟ و آنها انتظار دارند که چگونه بر کار آنها تأثیر بگذارد؟
آلفرد گای: بسیار هیجان انگیز است که شاهد یک پیشرفت تکنولوژیکی باشیم که تاکنون در مورد آن صحبت می شود درس دادن و فقط در مورد جلوگیری از استفاده از این ابزار صحبت نکنید. هنگامی که ویکیپدیا برای اولین بار منتشر شد، بسیاری از معلمان کالج آن را ممنوع کردند، و از آنجایی که یافتن منابع در اینترنت برای دانشآموزان آسانتر شد، بسیاری از معلمان برای تشخیص سرقت ادبی بهتر فریاد زدند. با گذشت زمان، نوشتن یا بازنگری مدخل ویکیپدیا درباره موضوعی از دوره به یک تکلیف معمول تبدیل شد.
تا کنون، مکالمه در دانشگاه ییل در مورد نوشتن هوش مصنوعی بر روی درخواستها برای ممنوعیت نرمافزار یا یافتن یک آشکارساز بیخطر متمرکز نشده است، بلکه بر فرصتهایی برای تکالیف جدید و راههای جدید برای درگیر کردن عمیقتر دانشآموزان در کارشان متمرکز شده است.
در یک میزگرد اخیر در مورد ChatGPT، برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ییل اشاره کردند که هوش مصنوعی میتواند به دانشآموزی کمک کند که انگلیسی برای آنها زبان اصلی نیست. ممکن است به آنها کمک کند تا با حفظ زمان و انرژی خود برای کار آکادمیک به طور مؤثرتری با اساتید خود ارتباط برقرار کنند. آیا این فناوری را به عنوان یک اکولایزر می بینید؟
پسر: از زمانی که همهگیری ما را به سمت آموزش از راه دور سوق داد، ما عمیقتر و عمیقتر متوجه شدهایم که چگونه مسائل برابری بر یادگیری تأثیر میگذارد. دسترسی به یک فضای کاری آرام، یا فرصتی برای پیاده روی، یا Wi-Fi مناسب، یا یک مانیتور به اندازه کافی بزرگ برای خواندن اسلایدهای سخنرانی – همه این تفاوت ها در محیط های آموزشی در خانه دانش آموزان به ما کمک کرد چیزی را ببینیم که باید می دیدیم. پیش از این – که تسهیلات، برخی از آنها کاملاً جزئی، میتوانند تأثیر زیادی بر عادلانهتر کردن یادگیری داشته باشند.
بنابراین بله، من مطمئن هستم که نوشتن با هوش مصنوعی میتواند برخی از تفاوتهای نسبتاً جزئی در استفاده از زبان دانشآموزان را برابر کند و بنابراین تعصب را از بین ببرد و تأثیر امتیاز را کاهش دهد. موقعیتهای زیادی برای نوشتن وجود دارد که اساساً بوروکراتیک هستند – به جای اینکه برای تسهیل یادگیری طراحی شده باشند – و به نظر من دانشآموزان میتوانند از ابزارهایی برای آسانتر و منصفانهتر کردن این مناسبتهای نوشتن استفاده کنند.
سواد رسانه ای – توانایی ارزیابی اعتبار اطلاعات – یک نگرانی روزافزون است. بسیاری از ناظران به اشتباهات مکرر واقعی ChatGPT اشاره کردهاند و برخی دیگر نگران هستند که پاسخهای آن مستعد سوگیری باشد. آیا کاری از دست ما بر میاد؟
پسر: ما قبلاً می دانیم که مردم مطالبی را با اشتباه در اینترنت منتشر می کنند، بسیاری از وب سایت ها از تعصب ایدئولوژیک رنج می برند، و نیاز به کسب درآمد از طریق ” طعمه کلیکی” به این معنی است که هزاران وب سایت عمداً حقایق را تحریف می کنند تا موضوعات پر شورتر شود. از آنجایی که ChatGPT آنچه قبلاً در مورد آن نوشته شده است را خلاصه میکند، ChatGPT اغلب همین مشکلات را بازتولید میکند و پاسخهای حاوی خطا یا مغرضانه را منتشر میکند.
اما همین محدودیت ها می تواند فرصتی برای آموزش سواد انتقادی فراهم کند. برخی از بهترین تکالیفی که تا کنون با استفاده از این ابزار دیدهام، از دانشآموزان خواسته است که پاسخهای ChatGPT به سؤالاتی را که دانشآموزان در حال تحقیق هستند، مرور کنند و چیزهایی را از هم جدا کنند. به احتمال زیاد از چیزهایی که هستند در واقع درست است. تمرین این مهارت قبل از ChatGPT ارزشمند بود – همه ما میتوانستیم از تمرین و تخصص بیشتری برای نقد اطلاعات اینترنت استفاده کنیم. اما ChatGPT میتواند حتی شکلهای کوتاهتر و در برخی موارد قانعکنندهتر از آنچه که با این وجود بینظیر است تولید کند، و فرصتی غنی برای تمرین تحلیل انتقادی فراهم میکند.
تخصص شما در کمک به دانش آموزان در تقویت مهارت های نوشتاری خود در یک لحظه خاص از رشد فکری است. چه ارتباطی بین نوشتن و یادگیری وجود دارد؟
پسر: افراد می توانند به روش های مختلف یاد بگیرند، اما نوعی یادگیری وجود دارد که بهترین روش را از طریق نوشتن انجام می دهد. وقتی یادداشتها را مرور میکنید یا متون دوره را دوباره میخوانید، ایدههای جدیدی در مورد مطالب دارید، اما این ایدهها میتوانند به دلیل هدف شما برای یادآوری حقایق در حافظه از بین بروند. وقتی با صدای بلند درباره چیزهایی که یاد میگیرید صحبت میکنید، حتی بیشتر از ایدههای خود را توسعه میدهید – و همانطور که چیزها را با کلمات خود بیان میکنید، این ترکیب به شما کمک میکند هم حقایق و هم ارتباطاتی را که ایجاد میکنید به خاطر بسپارید.
در نوشتن، از آنجایی که میتوانید چند چیز گذشته را که یادداشت کردهاید ببینید و به راحتی مرور کنید، میتوانید حتی ارتباطات شخصیتر و قویتری ایجاد کنید. شما می توانید پنج یا شش ایده را که به یاد آورده اید، در مقابل دو یا سه ایده ای که می توانید هنگام صحبت با صدای بلند در ذهن خود نگه دارید، ترکیب کنید. بنابراین به خوبی ثابت شده است که افرادی که در مورد آنچه در حال یادگیری هستند می نویسند، ایده های جدید بیشتری در مورد مطالب ایجاد می کنند و آن ایده ها را برای مدت طولانی تری به خاطر می آورند.
گفته میشود، دانشآموزان در هر سنی خواستههای زیادی برای زمان خود دارند و ممکن است وسوسه شوند که از یک میانبر استفاده کنند، مانند درخواست از یک برنامه هوش مصنوعی برای نوشتن اولین پیشنویس. چگونه معلمان می توانند یادگیرندگان را با انگیزه و درگیر نگه دارند؟
پسر: بر اساس تحقیقات در مورد زمانی که دانش آموزان سرقت ادبی می کنند (از منابع منتشر شده، خدمات تجاری یا یکدیگر)، ما می دانیم که دانش آموزان در هنگام پیگیری سوالاتی که احساس می کنند به آنها ارتباط دارند، کمتر احتمال دارد تقلب کنند. درک کنند که چگونه تکلیف از اهداف یادگیری بلندمدت آنها پشتیبانی می کند. قبل از مهلت مقرر کار مقدماتی تولید کرده باشند. و کارهای مقدماتی خود را با دیگران در میان گذاشته اند. شروع اولیه روی کاغذ و احساس ارتباط با آن از طریق مکالمه دو راهی است که دانش آموزان می توانند برای کار سخت نوشتن انگیزه داشته باشند.
در دراز مدت، این ابزار بهتر می شود و تشخیص آن سخت تر می شود. منظورم از نظر فناوری نیست – در حال حاضر می توانم یک متن هوش مصنوعی را در مورد تقریباً هر چیزی که چیزی در مورد آن می دانم پیدا کنم – اما این محدودیت ها کمتر آشکار خواهند شد.
وقتی ChatGPT می تواند چیزی به اندازه کافی خوب بنویسد، تنها دلیلی که دانش آموزان برای آن خواهند داشت نه استفاده از آن انگیزه خود آنها برای یادگیری خواهد بود. بنابراین بهتر است بر نحوه عملکرد آن یادگیری تمرکز کرده و توضیح دهیم، و چگونه تکالیف خاص ما به دانشآموزان کمک میکند تا مشکلاتی را که واقعاً به آنها اهمیت میدهند، حل کنند.
شما یک شرکت کننده در “خطر” بودید! سال گذشته، افتخاری که زمانی توسط کامپیوتر واتسون به اشتراک گذاشته شد [a form of AI] در سال 2011. در نبرد هوش مصنوعی در مقابل شناخت انسانی، چه کسی جلوتر است؟
پسر: ها! نمیدانم واتسون میداند یا نه، اما میتواند بیشترین “خطر” را داشته باشد! سریعتر از هر کسی پاسخ می دهد – به همین دلیل است که می تواند بز، کن جنینگز را شکست دهد. علاوه بر این، واتسون در وزوز کردن بسیار سریعتر است.