سالها پیش، حدود سال 2011، گوگل در وحشت بود. فیس بوک در حال افزایش بود و گوگل متقاعد شده بود که شبکه اجتماعی به زودی همه چیز را خواهد بلعید. برای مبارزه با این بلای آبی، لری پیج، مدیرعامل وقت گوگل، حکمی را به کارمندان متعدد خود صادر کرد: پاداش های شما اکنون با موفقیت گوگل در شبکه های اجتماعی گره خورده است! ویژگی های اجتماعی را در همه چیز بسازید! آن یادداشت منجر به بسیاری از ادغام های اجتماعی در سراسر گوگل شد که به طور گسترده توسط پایگاه کاربر منفور بودند. نظرات YouTube به +Google گره خورده بود و سایت مملو از هرزنامه بود. ایجاد یک آدرس جدید جیمیل نیز مستلزم ایجاد یک حساب +Google است. جستجوی Google دارای دکمههای کوچک “+1” است و به طور کلی استفاده ناشناس از محصولات Google به دلیل خط مشی “نام واقعی” غیرممکن بود. و این فقط چیزهای +Google است – قبلاً این یادداشت منجر به ایجاد یک شبکه اجتماعی در Gmail به نام “Google Buzz” شد که در ابتدا همه کاربران مجبور به پیوستن به آن شدند.
آن استراتژی ادغام اجباری یک شکست فاحش بود، و پس از چند سال وحشت اجتماعی گوگل، همه ادغام های Google+ حذف شدند و این سرویس در نهایت بسته شد. این شکست گذشته گوگل را از بیرون کشیدن کتاب بازی بازنده برای وحشت بزرگ بعدی خود باز نمی دارد: جولیا لاو و دیوی آلبا از بلومبرگ گزارش می دهند که گوگل می خواهد ویژگی های سبک ChatGPT را در همه چیز بسازد. بر اساس این مقاله، گوگل “دستورالعملی را صادر کرد که تمام محصولات مهم آن – آنهایی که بیش از یک میلیارد کاربر دارند – باید ظرف چند ماه از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند.”
ماه گذشته نوشتیم که وحشت ChatGPT گوگل بسیار شبیه پاسخ آن به +Google است و چندین کارمند همین احساس را به بلومبرگ منتقل کردند. درست مانند G+، این گزارش اضافه میکند که «کارمندان فعلی و سابق میگویند حداقل رتبهبندیها و بررسیهای گوگل احتمالاً تحت تأثیر توانایی آنها در ادغام هوش مصنوعی مولد در کارشان خواهد بود».
هوش مصنوعی یکی از معدود حوزههای گوگل است که ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت، واقعاً روی آن سرمایهگذاری کرده است، و مدیرعامل میگوید این فناوری «عمیقتر از آتش یا برق» خواهد بود. گوگل سالها پیشرو در هوش مصنوعی با ویژگیهای تشخیص صدا مانند Google Assistant، ویژگیهای ترکیب گفتار مانند Google Duplex و تسلط بر بازی بود. برو. با این حال، این ویژگیها سالها پیش معرفی شدند و ترس از عرضه محصولات ناقص به این معنی است که Google بسیاری از فناوریها را در آزمایشگاهی در جایی قفل میکند. OpenAI هیچ ترسی از ارائه آخرین فناوری هوش مصنوعی به توده ها ندارد. در حالی که گوگل مقالات تحقیقاتی را منتشر می کند، OpenAI منتشر می کند محصولات-و چت مولد AI OpenGPT این شرکت منجر به افزایش استراتوسفر برای OpenAI شده است. چت بات در حال حاضر در بینگ ساخته شده است، و تازگی اولیه بینگ 100 میلیون کاربر فعال روزانه را در ماه اول به دست آورده است. گوگل دیگر به عنوان یک رهبر هوش مصنوعی دیده نمی شود و بازار سهام به خاطر آن مجازات می شود.
در مقاله ای در نیویورک تایمز در سال 2021 که به شیوه مدیریت پیچای انتقاد می کرد، “یک انتقاد رایج در بین مدیران فعلی و سابق این است که مذاکرات آهسته آقای پیچای اغلب مانند راهی برای ایمن کردن آن و رسیدن به “نه” است.” بسیاری که پیچای را منشأ بی میلی گوگل می دانند، گزارش بلومبرگ می گوید که مدیرعامل اکنون رویکرد عملی تری را برای توسعه محصول در پیش گرفته است و می گوید: “این تلاش باعث می شود پیچای روزهای خود را به عنوان مدیر محصول دوباره زنده کند، همانطور که او در حال بررسی است. به گفته یکی از کارمندان سابق، مستقیماً روی جزئیات ویژگیهای محصول، وظیفهای که معمولاً بسیار پایینتر از سطح دستمزد او است.»
در مورد اینکه دقیقاً این ادغامهای اجباری هوش مصنوعی چگونه خواهند بود، این گزارش به یکی از ویژگیهای اخیر یوتیوب اشاره میکند که به افراد اجازه میدهد لباسهایشان را به طور مجازی عوض کنند. پیچای در تماس درآمد سه ماهه چهارم سال 2022 آلفابت گفت که این شرکت “در حال کار برای آوردن مدل های زبان بزرگ به Gmail و Docs” است، بنابراین انتظار می رود به زودی بتوان روی چند دکمه کلیک کرد و آن برنامه ها بلوک های متن را تولید کنند. مقاله بلومبرگ به نقل از یکی از کارمندان گوگل میگوید: «ما اسپاگتی را به دیوار پرتاب میکنیم، اما حتی به چیزی که برای متحول کردن شرکت و رقابتپذیر بودن نیاز است، نیست.»