از زمانی که ChatGPT در اواخر سال 2022 راه اندازی شد، به نظر می رسد که دنیای آکادمیک را تحت تأثیر قرار داده است. مدل زبانی هوش مصنوعی یا AI، کاربران را قادر میسازد تا با نرمافزار به گونهای تعامل داشته باشند که گویی کاربر در حال مکالمه با آن است. با این حال، ChatGPT همچنین توانایی نوشتن مقالات دانشگاهی کامل با منابع را دارد که برخی از نگرانیهای مربیان را برمیانگیزد.
جف دان، دانشیار فلسفه در DePauw و مدیر مؤسسه اخلاقی جنت پریندل، گفت: «در میان دوستان استاد من، مردم قبلاً در مورد این موضوع زیاد صحبت می کردند. هنوز هیچ تغییری در تدریس من ایجاد نکرده است.»
«در حال حاضر، به نظرم می رسد که ChatGPT مقالات واقعاً عالی نمی نویسد… برخی از این مدل های زبان بزرگ، چیزها را «توهم» می کنند. آنها فقط کاغذها را اختراع می کنند یا کتاب هایی را از هوای رقیق اختراع می کنند که واقعاً وجود ندارند.»
به همین دلیل، در میان نگرانیهای اخلاقی متعدد، دان معتقد است «یک دانشآموز نمیخواهد از ChatGPT برای تولید مقاله استفاده کند».
با این حال، دان میبیند که مدلهای زبان هوش مصنوعی، مانند ChatGPT، با پیچیدهتر شدن مشکلتر میشوند.
«فرض [language models] بهتر شدن، باید به طریقی تدریس را تغییر داد. شما نمیتوانید کسی را فقط با یک پیغام کاغذی بفرستید و سپس آنچه را که نوشته است بخوانید و فکر کنید که در آنجا یادگیری واقعی انجام داده است.
در ارزیابی نگرانیهای اخلاقی پیرامون استفاده از ChatGPT، دان به اهمیت در نظر گرفتن چگونگی اشاره میکند. استفاده شده است.
دان گفت: «من فکر میکنم اگر فقط دستور مقاله را در ChatGPT قرار دهید و از آن بخواهید برای شما یک مقاله تولید کند، به نظر میرسد که یک عدم صداقت آکادمیک سرراست است که هر دانشآموزی میگوید آن را انجام نمیدهد.
با این حال، دان اظهار داشت که هنگام استفاده از ChatGPT برای تولید ایده، یک منطقه “خاکستری” وجود دارد.
او گفت: “من حتی دانشگاهیان حرفه ای را دیده ام که از چیزهایی مانند ChatGPT برای ایجاد اعتراض به پایان نامه خود استفاده می کنند.”
دان با صدای بلند تعجب کرد، “آیا این غیراخلاقی است؟”
دان به مورد دیگری اشاره کرد که به گفته او میتواند یک «میانهی تیره» باشد.
دان گفت: «شاید مورد واقعاً مشکل این باشد که از ChatGPT بخواهیم یک طرح کلی برای مقاله ایجاد کند.
اگرچه دان در پاسخ به ChatGPT هیچ تغییر فوری در افق در کلاس های درس خود نمی بیند، برخی از اساتید دیگر در حال بررسی رویکردهای جایگزین برای سنجش یادگیری دانش آموزان هستند.
پروفسور جوزف پورتر گفت: “من قصد دارم برای اولین بار در این ترم امتحانات شفاهی را تجربه کنم.”
علیرغم نگرانیهای کلی در مورد تأثیرات منفی بالقوه نرمافزاری مانند ChatGPT که میتواند بر دانشگاه داشته باشد، پورتر جنبه مثبتی را میبیند.
“من فکر می کنم جایی برای اساتید وجود دارد که از ChatGPT به عنوان تمرینی در کلاس استفاده کنند. پورتر توضیح داد که قصد دارم این کار را بعداً در این ترم انجام دهم.
علاوه بر این، پورتر همچنین بر اهمیت انطباق با فن آوری های جدید در کلاس تأکید کرد.
پورتر گفت: “شما نمی توانید به سادگی جلوی فناوری را بگیرید یا از استفاده مردم از آن جلوگیری کنید، بنابراین من فکر می کنم اساتید و مدیران باید خلاقانه در مورد چگونگی مقابله با این نوع چالش فکر کنند.”
پورتر در ادامه توضیح داد: «در نهایت، فناوری جدید همیشه ترسناک است. همیشه جنبه های خوب و بد دارد. فقط باید به دقت فکر کنید که چگونه جنبه های خوب را به حداکثر برسانید و جنبه های بد را به حداقل برسانید.”
دان نیز احساسات مشابهی داشت و پیشرفتهای تکنولوژیکی کنونی را با پیشرفتهای دیگری که برای زمان خود انقلابی بودند مقایسه کرد.
من شنیدهام که مردم در مورد این موضوع صحبت میکنند، مثل زمانی که ماشینحسابها فراگیر شدند، شما مجبور بودید روشهای خاصی را که افراد را در ریاضیات، مثلاً یا در علوم آزمایش میکردید، تغییر دهید. اما، این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل تمام تکنیک های آموزشی را رها کنید، فقط با ماشین حساب سازگار شده اید. آیا این برای ChatGPT صادق است؟ شاید، من نمیدانم.» دان گفت.