یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که خواربارفروشان آماده و مایل به آزمایش ChatGPT هستند، فناوری هوش مصنوعی ربات چت به سرعت در بسیاری از صنایع و شرکت ها به کار گرفته می شود (Instacart یکی از جدیدترین ها است).
این نظرسنجی از شرکت دادههای خواربارفروشی Grocery Doppio، شرکت بینش Incisiv و راهحلهای تجارت دیجیتال و تحقق Wynshop، از مدیران صنعت خواربارفروشی، خریداران و همچنین دادههای خرید استخراج شد.
این نظرسنجی علاوه بر پرسش در مورد هوش مصنوعی در خواربارفروشی، به افزایش اندازه سبد دیجیتال و کاهش سهم شخص ثالث از فروش نیز اشاره کرد.
یافتههای کلیدی «کارت امتیازی عملکرد خواربار دیجیتال» فوریه عبارتند از:
- 67 درصد از خواربارفروشان می گویند که در جلسات سطوح ارشد درباره ChatGPT صحبت کرده اند
- 82 درصد از خواربارفروشان هوش مصنوعی را یک ضرورت برای حفظ رقابت در آینده می دانند
- 59 درصد از خواربارفروشان در سال 2023 یک راه حل هوش مصنوعی را آزمایش خواهند کرد، در حالی که 13 درصد بودجه غیر بودجه ای را برای این کار خرج می کنند.
خواربارفروشان بر این باورند که هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر پیشبینی موجودی، مدیریت زنجیره تأمین و قیمتگذاری/تبلیغات خواهد داشت، در حالی که مدلهای ChatGPT/زبان بزرگ بر خدمات مشتری، کشف محصول و ابزارهای مرتبط فروشگاه تأثیر میگذارند.
نکات برجسته اضافی عبارتند از:
حتی با کاهش سهم دیجیتال از بازار، اندازه سبد دیجیتال رشد کرد
- در مقایسه با فوریه 2022، اندازه سبد دیجیتال 47.2 درصد رشد داشته است که نشان دهنده میانگین 5 مورد بیشتر است.
- فروش دیجیتال بین فوریه 2022 تا فوریه 2023 با رشد 2.1 درصدی از 9.6 به 9.8 میلیارد دلار مواجه شد، اما سهم دیجیتال از کل بازار مواد غذایی از بالاترین سطح نوامبر 2022 که 17.1 درصد بود، به تنها 13.8 درصد در فوریه کاهش یافت.
ارائه دهندگان شخص ثالث همچنان به از دست دادن سهم بازار خود ادامه می دهند
- فروش مواد غذایی از طریق اشخاص ثالث به 1.8 میلیارد دلار در فوریه 2023 کاهش یافت که از 2.7 میلیارد دلار در فوریه 2022 و 1.9 میلیارد دلار در ژانویه 2023 کاهش یافت.
- تراز فروش دیجیتالی خواربارفروشی توسط اپلیکیشنهای خواربارفروشان (5.9%) و وبسایتهای خواربارفروشان (75.8%) گرفته شده است.
سهم فروش وانت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است
- فروش کرب ساید/پیکاپ از فوریه 2022 تا فوریه 2023 8.3 درصد رشد داشته و از 4.8 میلیارد دلار به 5.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.
گاوراو پنت، مدیر بینش هر دو شرکت Incisiv و Grocery Doppio گفت: «ChatGPT دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و خواربارفروشان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خواربارفروشان اذعان دارند که به تجزیه و تحلیل پیشرفته و هوش مصنوعی نیاز دارند و مایل به آزمایش و سرمایه گذاری در ایجاد این قابلیت ها هستند. آنهایی که روی موارد استفاده پر تاثیر مانند بهینه سازی موجودی تمرکز می کنند یا می توانند تجربه جستجو و توصیه بهتری را با استفاده از LLM بدست آورند، این شانس را دارند که از همتایان خود جهش کنند.”