این اولین مقاله از یک سری مقالات در مورد “انفجار” هوش مصنوعی در فضای سفر در قالب یک برنامه نرم افزاری به نام ChatGPT است. این برنامه توسط OpenAI تولید شده و چند ماه پیش راه اندازی شد. هیجان ناشی از آن بر سرفصل ها غالب شده و توجه مفسران سراسر جهان را به خود جلب کرده است. تقاضا برای دسترسی به نرم افزار به قدری زیاد است که وب سایت تولیدکننده گاهی اوقات نمی تواند آن را ادامه دهد.
در همین حال، بسیاری از “مقامات” آن را امتحان کرده اند. انصافاً می توان گفت که نتایج چشمگیر، گیج کننده و عجیب هستند. با این حال، این هیجان کم نشده است. ChatGPT و آنچه که نشان می دهد «چیز بزرگ بعدی» است، و برخی از قابلیت های گزارش شده آن به اندازه کافی جالب هستند که نیاز به ارزیابی متفکرانه توسط مشاوران سفر دارند که ممکن است دیر یا زود تحت تأثیر آن قرار گیرند. فقط زمان زیادی است (زمان زیادی نیست) تا آژانس های آنلاین سعی کنند آن را در سیستم های خود بگنجانند و رقابت در بخش دوباره داغ شود.
مصرف کنندگان نیز دسترسی خواهند داشت و این امر تا حدی، انقلابی در جستجوی آنلاین خواهد کرد. مشاوران سفر قبلاً به مشتریانی که قبلاً جستجوهایی را انجام داده اند برای اطلاع از گزینه های سفر، قیمت ها و موارد دیگر به آنها مراجعه می کنند. ChatGPT ممکن است این فرآیند را به سطح جدیدی برساند. بسیاری از مصرف کنندگان خروجی آن را نه تنها اولین کلمه، بلکه آخرین کلمه می دانند. در زبان اقتصاد رفتاری، بسیاری از مصرفکنندگان درگیر ChatGPT و سایرین پس از آن، تمایل دارند آنچه را توصیه میکند بخواهند و به طور فزایندهای در برابر ورودیهای دیگر مقاومت میکنند. اگر همانطور که گزارش شده است ChatGPT برای نوشتن مقالات علمی جدی و فریب دادن معلمان به اندازه کافی خوب است، آیا برای فریب دادن دیگران به اندازه کافی خوب نیست؟
این سری از مقالات برخی از مسائل اصلی را که از ظهور نرم افزار هوش مصنوعی در دسترس مصرف کنندگان و همچنین مشاغل ناشی می شود، بررسی می کند. هر چه در مورد عصر دیجیتال فکر کنید، آینده شما به عنوان یک مشاور حرفه ای سفر ممکن است به درک این مرز جدید و تطبیق شیوه های تجاری خود برای مقابله با آن بستگی داشته باشد.
بیایید با چند واقعیت اساسی و شگفت انگیز درباره این نرم افزار شروع کنیم. ویکیپدیا میگوید این یک «ربات چت» است. اگر این همان است، از یک کلاس متفاوت است، می توان گفت یک گونه متفاوت است، پس چت ربات هایی که اکثر ما در وب سایت ها و خطوط تلفن “خدمات مشتری” با آنها مواجه شده ایم. تجربه شخصی من با آنها آنقدر بد است که تقریباً به طور یکسان پیشنهادهای آنها را برای “کمک کردن” پیدا کردن آنچه به دنبال آن هستم رد می کنم.
شرکت هایی که از این دستگاه ها استفاده می کنند اغلب سعی می کنند مصرف کننده را از درگیر کردن یک انسان در گفتگو منحرف کنند. ما عادت داشتیم به صدای میم مانند تکرار «نماینده، عامل، انسان، نماینده» بارها و بارها بخندیم، در حالی که سعی میکنیم به دفاعهای خودکاری که برای جلوگیری از تماس انسانی تنظیم شدهاند نفوذ کنیم.
به ما گفته می شود صحبت با یک انسان گران است. بنابراین، شرکت ها سعی می کنند از آن جلوگیری کنند. آنها آن را “خدمات مشتری” می نامند، اما چیزی شبیه به آن نیست. و البته، وقتی بالاخره به یک «عامل» انسانی دست پیدا میکند، آنها اغلب در کشور دیگری هستند و برای بادام زمینی کار میکنند و برای مقابله با مشکلات واقعی تجهیزات ضعیفی دارند.
ChatGPT یک هدف آسان برای طنز است زیرا اشتباهات بزرگی مرتکب شده است و/یا برای کارهایی استفاده شده است که حداقل در حال حاضر برای «مهارتهای» آن نامناسب هستند. مثالها شامل گزارشهایی است که نشان میدهد درگیر کردن مؤلفه ChatGPT موتور جستجوی بینگ در یک مکالمه شخصی باعث شد که برنامه عشق خود را به پرسشگر اعلام کند و اصرار کند که ازدواج پرسوجو در صخرهها بوده است. نگاهی به مکالمه با چت بات بینگ، مرا عمیقاً ناآرام رها کرد: گزارش دیگری به Galactica اشاره می کند، مدل هوش مصنوعی دیگری که برای نوشتن مقالات علمی آموزش دیده است: «متا این ابزار را بعد از اینکه کاربران متوجه شدند که Galactica متن معتبری درباره مزایای خوردن شیشه ایجاد می کند، این ابزار را آفلاین کرد. به زبان آکادمیک با نقل قول نوشته شده است.» چت ربات هوش مصنوعی مایکروسافت از ریل خارج می شود
با این حال، وقتی از ChatGPT خواستم «تجربه بازدید از هونولولو را با مائویی مقایسه کنید»، بیانیه پاسخگوی پنج پاراگراف با یک جمع بندی کوتاه به طور قابل قبولی در این مورد بود و «اتمسفر، سواحل، فعالیت ها، زندگی شبانه، و اقامتگاه ها» را پوشش می داد. به عنوان تست، برای بار دوم سوال مشابه را مطرح کردم. ChatGPT با تغییرات جزئی پاسخ داد اما اساساً همان اطلاعات بود. جمع بندی در اجرای دوم گفت:
به طور کلی، انتخاب بین هونولولو و مائوئی به ترجیحات شخصی شما و نوع تجربه ای که به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر فضای شهری تر را با تفریحات شبانه و گزینه های غذاخوری فراوان ترجیح می دهید، هونولولو ممکن است انتخاب بهتری باشد. اگر تجربهای آرامتر و فضای باز را با سواحل بکر و فضایی آرام ترجیح میدهید، مائویی ممکن است انتخاب بهتری باشد.
توضیح خود OpenAI در مورد توانایی های ChatGPT در نشان دادن آنچه می توان انتظار داشت جالب است:
توانایی ها
– آنچه را که کاربر قبلاً در مکالمه گفته بود به خاطر می آورد
– به کاربر امکان می دهد اصلاحات بعدی را ارائه دهد
– آموزش دیده برای رد درخواست های نامناسب
محدودیت ها
– ممکن است گهگاه اطلاعات نادرستی تولید کند
– ممکن است گهگاه دستورالعمل های مضر یا محتوای مغرضانه تولید کند
– دانش محدود از جهان و رویدادهای پس از سال 2021
سازندگان در ادامه بیان میکنند:
یکی از چالشهای اصلی ChatGPT این است که پاسخهای عملی را پیشبینی میکند، که شبیه متن معقولی هستند اما ممکن است همیشه درست نباشند. این بدان معنی است که ChatGPT ممکن است همیشه اطلاعات دقیق یا قابل اعتمادی را به شما ارائه نکند و حتی ممکن است با خودش تناقض داشته باشد.
به عنوان مثال، شما ممکن است از ChatGPT بخواهید که برخی از کارها را انجام دهد (مثلاً یک ایمیل ارسال کنید یا دایرکتوری فعلی را چاپ کنید) و ممکن است به گونه ای پاسخ دهد که گویی قدرت عملیاتی خارجی دارد. با این حال، ChatGPT فقط یک سیستم متنی است و هیچ قابلیت خارجی ندارد. نمی تواند به حساب ایمیل، فایل های شما یا هر منبع دیگری خارج از مدل خود دسترسی داشته باشد. این به سادگی الگوهای زبانی یک شریک مکالمه انسانی را تقلید می کند، اما بدون درک واقعی از زمینه یا پیامدهای آن.
به طور مشابه، ممکن است از ChatGPT بخواهید که برخی از حقایق یا داده ها را جستجو کند (مثلاً پایتخت یک کشور یا پیش بینی آب و هوا) و ممکن است با پاسخ های قابل قبول اما نادرست پاسخ دهد. ChatGPT به هیچ منبع خارجی اطلاعات یا دانش دسترسی ندارد و ممکن است برای ایجاد پاسخ به حافظه یا حدس های خود متکی باشد.
همچنین ممکن است موضوعات یا حوزه های مختلف را اشتباه گرفته یا قاطی کند، یا در طول زمان خود را تکرار یا در تناقض قرار دهد. بنابراین، همیشه باید هر گونه اطلاعات یا ادعایی را که ChatGPT با منابع دیگر مطرح می کند تأیید کنید و برای هیچ تصمیم یا اقدام حساس یا حساس به آن اعتماد نکنید. ChatGPT جایگزینی برای قضاوت، تخصص یا مسئولیت انسانی نیست.
ChatGPT ابزاری جذاب و نوآورانه است که می تواند به شما در کشف احتمالات و چالش های تولید زبان طبیعی و تعامل کمک کند. با این حال، شما نیز باید مسئولانه و واقع بینانه از آن استفاده کنید و به یاد داشته باشید که این یک انسان، یک ماشین یا یک عصای جادو نیست، بلکه یک مدل زبانی پیچیده و خلاقانه است.
اگر تحمل خوبی برای صحبت کردن با رایانه/کد و برخی سوءاستفادههای مشکلساز از اشکال دستوری دارید، میتوانید تحلیلی از محدودیتهای ChatGPT مرتبط با سفر را در این مقاله ببینید که ارزش نگاه کردن دارد: CHATGPT: گردشگری هنوز هوش مصنوعی را یاد نگرفته است.
در نهایت، در حال حاضر، چندین مقاله برای آزمایش ChatGPT در فضای سفر نوشته شده است. مقالات بعدی در این سری TMR به این موارد و موارد دیگر خواهد پرداخت.
در ضمن، هیچ نتیجه گیری عجولانه ای نداشته باشید. ChatGPT و برادرانش ممکن است در پیامدهای خود انقلابی باشند، اما انقلاب هنوز فرا نرسیده است.