یوکسین گو یک دانشجوی کارشناسی ارشد است که در دانشگاه پکن تحصیل می کند. برای چند ماه، او بحثهای آنلاین درباره ChatGPT را دنبال میکرد، ابزار هوش مصنوعی مولد که زبان تقریباً صدای طبیعی را در پاسخ به درخواستهای متنی تولید میکند. یکی از ویدئوهایی که او در پلتفرم رسانههای اجتماعی Weibo پیدا کرد، نشان میدهد که چگونه دانشجویان کالج در ایالات متحده از این فناوری برای نوشتن مقالات تحقیقاتی استفاده میکنند. در ماه فوریه، او سرانجام تصمیم گرفت آن را برای خودش امتحان کند.
گوئو میگوید: «من کنجکاو شدم زیرا افراد زیادی در مورد آن صحبت میکنند، اگرچه به نظر میرسد افراد زیادی به وضوح نمیدانند چگونه به آن دسترسی داشته باشند.»
ChatGPT در چین در دسترس نیست – مسدود نیست، اما OpenAI، که ابزار را ساخته است، آن را در آنجا در دسترس قرار نداده است – بنابراین Guo به Taobao، بزرگترین سایت تجارت الکترونیک چین رفت، جایی که صدها هزار تاجر همه چیز را از قاب های آیفون ارائه می دهند. به گواهینامه های رانندگی خارجی
ورود به ChatGPT به کالایی داغ در Taobao تبدیل شده است، همانطور که شماره تلفن های خارجی – به ویژه شماره های مجازی که می توانند کدهای تأیید را دریافت کنند – تبدیل به یک کالای داغ شده اند. یک جستجوی ساده در این پلتفرم در اوایل فوریه بیش از 600 فروشگاه فروش لاگین را با قیمتهای 1 تا 30 RMB (0.17-4.28 دلار) نشان داد. برخی از فروشگاه ها هزاران فروش داشته اند. در WeChat Tencent، بازار پر رونقی برای حذف ChatGPT ایجاد شده است – عمدتاً از طریق برنامه های کوچک (برنامه های فرعی روی پلت فرم) مانند “ChatGPT Online”. اینها قبل از شارژ کردن زمان با استفاده از ربات چت، تعداد انگشت شماری سؤال رایگان را به کاربران ارائه می دهند. بیشتر اینها واسطه هستند—آنها سوالات ChatGPT را برای کاربران می پرسند و سپس پاسخ ها را پس می فرستند. در Baidu، بزرگترین موتور جستجوی چین، “نحوه استفاده از ChatGPT در چین” برای هفته ها به طور مداوم در حال ترند بوده است.
بیشتر ببینید
مقیاس بازار سیاه برای دسترسی به ChatGPT – و تکثیر کپیها – نشان میدهد که چقدر تقاضای نهفته برای محصولات مولد هوش مصنوعی در چین وجود دارد، اما همچنین چالشهای پیش روی شرکتهایی که میخواهند آنها را توسعه دهند. ماهیت “جعبه سیاه” هوش مصنوعی مولد، پیش بینی خروجی چت بات را دشوار می کند، که می تواند در اینترنت به شدت کنترل شده چینی خطرناک باشد.
مت شیهان، یکی از همکاران بنیاد صلح بینالمللی کارنگی که اکوسیستم هوش مصنوعی چین را مطالعه میکند، میگوید: «شرکتهای بزرگ چینی که محصولی شبیه به ChatGPT تولید میکنند، دو مورد از بزرگترین اولویتهای دولت چین را در تنش قرار میدهند: رهبری در هوش مصنوعی و کنترل بر اطلاعات.
غولهای فناوری چین برای رسیدن به OpenAI و عرضه محصولات خود به بازار تلاش کردهاند – اگرچه چندین نفر از آنها سالها روی مدلهای زبان بزرگ کار میکردند.
در 7 فوریه، بایدو اعلام کرد که ربات Ernie (به چینی “Wen Xin Yi Yan”) را برای آزمایش داخلی در ماه مارس راه اندازی خواهد کرد. این ربات مبتنی بر Ernie 3.0-Titan، یک مدل زبان بزرگ است که بایدو از سال 2019 در حال توسعه آن است.
بایدو میگوید ربات چت میتواند به درخواستها به زبان انگلیسی پاسخ مکالمهای بدهد و در درجه اول بر تلاش برای درک تفاوتهای ظریف زبان چینی تمرکز خواهد کرد. رابین لی، مدیرعامل بایدو در تماس کسب درآمد سه ماهه چهارم سال 2022 گفت، در نهایت، آن را در موتور جستجوی شرکت و دستیار صوتی Xiaodu ادغام کرده و در کسبوکارهای رانندگی خودکار AI Cloud و Apollo استفاده میشود.
روزی که بایدو اعلام کرد، سهام آن در بورس هنگ کنگ 15 درصد افزایش یافت.
یک هفته پس از اخبار Baidu، iFlyTech، یک شرکت هوش مصنوعی که به سیستمهای تشخیص صدا معروف است، ربات هوش مصنوعی خود را معرفی کرد. iFlyTech گفت که این ربات را در ماه مه راهاندازی میکند و “بسیار مطمئن است که به یک جهش تکنولوژیکی مشابه ChatGPT دست یابد.” در 27 فوریه، Tencent اعلام کرد که تیم جدیدی را در داخل برای توسعه جایگزین ChatGPT خود، HunyuanAide تشکیل داده است. در همین حال، شرکت های تجارت الکترونیک علی بابا و JD.com و غول بازی NetEase همگی گفته اند که روی چت ربات های هوش مصنوعی کار می کنند.
وانگ هویون، یکی از بنیانگذاران غول تحویل غذا Meituan، در ماه فوریه از بازنشستگی خارج شد و در پلتفرم رسانه اجتماعی Jike پست کرد که در حال استخدام کارمندان برای ساخت یک رقیب OpenAI است. او گفت که برای تامین مالی این پروژه 230 میلیون دلار سرمایه گذاری خطرپذیر، علاوه بر 50 میلیون دلار از پول خود، تضمین کرده است.
دولت چین همچنین به اهمیت توسعه در هوش مصنوعی مولد پی برده است. برگه سفیدی که در 13 فوریه توسط اداره اقتصاد و اطلاعات شهرداری پکن منتشر شد، که میزبان و نظارت بر تعداد زیادی از استارتآپهای هوش مصنوعی چینی است، قول داده بود به «شرکتهای داخلی برتر در ایجاد مدلهای رقیب برای ChatGPT» کمک کند.
جفری دینگ، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن، با اشاره به GPT میگوید: «پیشرو در رقابت برای ساخت ChatGPT داخلی در چین، شرکتهایی خواهند بود که پایههای ساخت مدلهای بزرگ شبیه GPT-3 را گذاشتهاند. -3 خانواده از مدل های زبان بزرگ زیربنای ChatGPT. دینگ میگوید بایدو، هواوی، اینسپور و تنسنت همگی این مدلها را ساختهاند و ممکن است از شرکتهای آمریکایی فاصله زیادی نداشته باشند.
لیو جون، معاون ارشد Inspur Information و مدیر کل هوش مصنوعی، به WIRED گفت که مدل Yuan 1.0 Inspur دارای 245.7 میلیارد پارامتر و مجموعه داده 5 ترابایتی است و اکنون دارای یک جامعه توسعه دهندگان منبع باز با بیش از 3000 عضو است. طبق مقاله ای که در سال 2021 توسط بایدو منتشر شد، Ernie 3.0 Titan دارای 260 میلیارد پارامتر و یک مجموعه داده 4 ترابایتی است. در مقایسه، GPT-3 OpenAI حدود 175 میلیارد پارامتر دارد.
Huawei، Baidu و Tencent به درخواست WIRED برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
ChatGPT علیرغم اینکه تقریباً به طور کامل به زبان انگلیسی آموزش دیده است، توانایی تولید متن چینی روان و منطقی را نشان داده است، اما طبق آزمایش WIRED در نسخه رایگان، این کار را به کندی انجام می دهد، با پنج ثانیه تاخیر نسبت به انگلیسی. کاربران در رسانه های اجتماعی اشاره کرده اند که متن هنوز گهگاهی به نظر می رسد که ترجمه شده است.
این میتواند به این دلیل باشد که با وجود مقیاس عظیم اینترنت چینی، هنوز مواد بسیار کمتری برای مدلها وجود دارد تا دادهها را جمعآوری کنند. دینگ میگوید: «فقدان متن چینی با کیفیت خوب میتواند مشکل ساز باشد.
ویژگیهای زبانی این زبان در طول تاریخ ساخت برنامهنویسی زبان طبیعی را چالشبرانگیز کرده است. زبان چینی اغلب بیشتر از انگلیسی متنی است و بیشتر از اصطلاحات و استعاره های پیچیده استفاده می کند. با این حال، از سال 2017 توسعه شبکههای عصبی «ترانسفورماتور» که قادر به یادگیری زمینه از مجموعه دادهها هستند، به محققان کمک کرده است تا بر این مشکل غلبه کنند.
توماس کیتونگ کائو، کاندیدای دکترا در دانشگاه استنفورد که رفتار سیاسی و اینترنت را مطالعه میکند، میگوید: «طبیعت متن بالای زبان چینی برای ایجاد موانع در پردازش زبان طبیعی استفاده میشود. اما شکاف بین زبانها در عصر مدلهای زبانی بزرگ از پیش آموزش دیده بهطور قابل توجهی بسته شده است.»
کائو میگوید چالشهای آموزش مدلهای هوش مصنوعی به زبان چینی، اندازه و کیفیت مجموعه دادهها و همچنین قدرت محاسباتی را آزمایش میکنند.
شرکت ها همچنین باید با سانسور دولت در مورد موضوعاتی که آن را حساس می داند مقابله کنند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در چین در حال حاضر از ترکیبی از الگوریتمها و ناظران انسانی برای نظارت بر محتوا و حذف هر چیزی که قوانین دائماً در حال حرکت دولت را برای موارد مجاز و غیرمجاز نقض میکند، استفاده میکنند.
شرکتهای فناوری باید بر خروجی چتباتها نظارت دقیق داشته باشند، وظیفهای که احتمالاً مستلزم استخدام ناظران انسانی است. کائو می گوید: «احتمالاً شاهد استفاده از این نوع سانسور متکی به انسان، در ترکیب با تاکتیک های دیگر مانند مسدود کردن کلمات کلیدی، در چت ربات های عمومی خواهیم بود.
تحقیق توسط زمان دریافت که OpenAI به کارگران کنیایی کمتر از 2 دلار در ساعت حقوق می دهد تا ChatGPT کمتر سمی شود.
با این حال، ماهیت رباتهای چت، که خروجی آنها همیشه نمیتواند توسط سازندگان آنها پیشبینی یا کنترل شود، به این معنی است که طبق گفته Sheehan مؤسسه کارنگی، این امر اجتنابناپذیر است که شرکتها با مشکل مواجه شوند.
“[There are] شیهان میگوید: دو قانون عمومی هوش مصنوعی که به ترتیب بر الگوریتمهای توصیه و دیپفیک تمرکز دارند، که نشان میدهد دولت چین اولویت اصلی نظارت بر محتوایی است که مردم مصرف میکنند. محتوای تولید شده با هوش مصنوعی در این دسته قرار میگیرد و انتظار میرود شرکتهایی که سعی در ایجاد ChatGPT خود دارند با اداره فضای سایبری چین با مشکل مواجه شوند.
پلتفرم های فناوری چین شروع به سرکوب دسترسی به ChatGPT در بازار سیاه کرده اند. در اواخر فوریه، WIRED متوجه شد که کلمات کلیدی “ChatGPT” و “OpenAI” در Taobao ممنوع شده اند. در WeChat، «ChatGPT Online» و سرویسهای مشابه به نامهایی با صدای خنثی مانند «AI Smart Chat» تغییر نام دادهاند.
واسطه ها به API ها (که به برنامه نویسان امکان دسترسی به باطن سیستم ChatGPT را می دهند) و حساب های ثبت شده انبوه بستگی دارند. این واسطهها با انتقال سرویس ChatGPT به کاربرانی که دسترسی مستقیم ندارند، سود میبرند. ایوان وانگ، وکیل IP مستقر در نیویورک، میگوید: فقط در این فرآیند، طرفهای درگیر شرایط و ضوابط ChatGPT و سایر علائم تجاری مرتبط و پتنتهای قابل اجرا را نقض میکنند.
دادههایی که تعداد کاربران ChatGPT را در چین نشان میدهد که توانستهاند راهحلهایی برای محدودیتها پیدا کنند، در دسترس نیست، اما گسترش نقاط دسترسی زیر میز حداقل موارد استفاده را برای هوش مصنوعی مولد فراهم کرده است.
اکو لیو، مدیر محصول فناوری، 189 RMB (27.50 دلار) برای یک حساب OpenAI با ChatGPT Plus، یک سرویس اشتراک آزمایشی که به کاربران دسترسی اولویتبندی میکند، پرداخت کرد. او می گوید: «من به ویژه از توانایی ChatGPT برای توضیح زبان پیچیده به زبان ساده شگفت زده شده ام. لیو پس از اینکه در هنگام صحبت با ChatGPT به زبان چینی با تاخیر مواجه شد، به ChatGPT Plus ارتقا داد و اکنون در تلاش است تا از طریق آن کدنویسی را یاد بگیرد.
تعدادی از کارآفرینان کوچک که در خارج از کشور می فروشند قبلا ChatGPT را در کار روزمره خود ادغام کرده اند.
تائو یه، مالک یک سرویس تدارکات جهانی به نام OL Warehouse، به WIRED میگوید که شرکت او قبلاً استفاده از ChatGPT را در پرسشهای مشتریان در مقیاس کوچک آغاز کرده است. او میگوید: «ما در حال آزمایش هستیم که به ChatGPT اجازه میدهیم پیامهای خدمات مشتری بنویسد، و نتایج خوبی را به همراه داشته است.
ریچل که یک سایت تجارت الکترونیک کوچک را با هدف مخاطبان انگلیسی زبان اداره می کند و فقط برای جلوگیری از بررسی رسمی از او خواسته است که با نام کوچکش شناسایی شود، می گوید که از این سیستم برای کمک به کپی پیش نویس استفاده کرده است. در پلتفرم رسانه اجتماعی سبک زندگی چینی RED، پست ریچل در مورد نحوه ادغام ChatGPT در تجارت الکترونیک فرامرزی بیش از 2000 بار لایک شده است. او قبلاً یک نویسنده مستقل مستقر در هند را در سایت میکرووظیفهگری Fiverr استخدام میکرد تا پستهای وبلاگ خود را با قیمت 20 دلار بنویسد، اما اکنون تصمیم گرفته است به طور کامل از ChatGPT استفاده کند.
او میگوید: «نوشتن توضیحات محصول و پستهای وبلاگ به زبان انگلیسی مناسب برای من دردسرساز بود. «ChatGPT اکنون روند فهرستبندی و ارتباطات ما را به شدت افزایش داده است.»