راه اندازی ChatGPT در نوامبر 2022 یک تغییر واقعی بازی برای بازاریابان دیجیتال در سراسر جهان بوده است. متخصصان سئو همچنان در تلاش هستند تا از مزایای بالقوه و قدرت این فناوری استفاده کنند.
توانایی تایپ عبارتهای جستجو از طریق چت زنده و دریافت محتوای کاملاً و منحصر به فرد نوشته شده، مزایای زیادی برای کسانی دارد که به دنبال ایجاد سریع محتوای بیشتر و مقیاسبندی کسبوکار آنلاین خود هستند. وب مسترها همچنین می توانند کدها را سریعتر از دستی ایجاد کنند و این می تواند برای تعریف یا جایگزینی توسعه دهندگان استفاده شود.
با این حال، این ممکن است چالشهای بیشتری را با افزایش رقابت در چشمانداز بازاریابی دیجیتال و سؤالاتی در مورد چگونگی واکنش نتایج جستجوی Google با افزایش هوش بازاریابی ایجاد کند.
ما با برخی از کارشناسان صنعت و بازاریابان استارتاپ صحبت می کنیم تا بینش بیشتری در مورد چگونگی تغییر SEO توسط ChatGPT بدست آوریم.
تولید محتوا
برای مصرف کنندگان، توانایی ایجاد محتوای منحصر به فرد و انجام آن تقریباً فوری، احتمالاً بزرگترین مزیت ChatGPT است.
اندرو بیکر از استارت آپ مالی Doddler توضیح می دهد: «بسیاری از متخصصان سئو ممکن است در ابتدا مشکوک بوده باشند.
«نوشتن محتوای منحصربهفرد چیزی است که از همان روز اول به ذهن شما وارد میشود و هر چیزی که خودکار یا بیش از حد خوب باشد، فقط میتواند برای سئو منفی باشد.»
ریچارد آلن از Divorce Bob میگوید: «اما شواهد اولیه نشان میدهد که ChatGPT سازگار است و محتوایی که تولید میکند منحصربهفرد است و اگر به درستی انجام شود میتواند رتبه خوبی داشته باشد».
زمانی که تولید 50 صفحه راهنما و پست وبلاگ معمولاً 6 تا 8 هفته طول میکشد، ChatGPT میتواند این کار را در حدود 3 ساعت انجام دهد.»
ما توانستهایم با استفاده از ChatGPT صفحاتی برای بیش از 1600 کد منطقه در سراسر ایالات متحده اضافه کنیم – و این کوهی برای صعود بدون هوش مصنوعی بود یا چیزی نبود که فکر میکردیم انجام دهیم.
“هنوز به یک سئوکار مناسب برای تفسیر تعداد مناسب کلمات کلیدی، طول محتوا و سایر بیتهای سئو مانند لینکها و سرفصلهای داخلی نیاز دارد – اما مطمئناً راهی بسیار مقیاسپذیر برای بیرون راندن محتوا ارائه میدهد.
این امکانهای بیپایانی را برای هدفگیری کدهای منطقه، زمانها، مقادیر و سایر کلیدواژههای دنباله بلند هم در داخل کشور و هم اگر بخواهید در کشورهای مختلف راهاندازی کنید، ارائه میکند.»
نیروی انسانی و برون سپاری
برون سپاری محتوا و کد شما برای سالیان متمادی محبوب بوده است، استارت آپ ها و شرکت ها از امثال Fiverr استفاده می کنند و برای تیم های بازاریابی خود به هند و فیلیپین برون سپاری می کنند.
متیو سالیوان از سایت مالی مصرف کننده، هارپسی، استدلال می کند: «اما با ChatGPT، این سوال مطرح می شود که آیا اصلاً نیاز به استخدام کارکنان محتوا دارید یا خیر.
سالها این سوال وجود داشت که آیا شما حتی به نویسندگان محتوا یا توسعهدهندگان داخلی نیاز دارید و چرا در خارج از کشور ارزانتر است، نرخهای محلی پرداخت کنید؟ اما امروز، این سوال مطرح است که آیا اصلاً نیازی به استخدام نویسندگان و توسعه دهندگان است.
این می تواند به این معنی باشد که هزاران نویسنده محتوا ممکن است یک شبه بیکار شوند. با این حال، در عمل، علائم اولیه نشان میدهد که اگرچه میلیونها نفر از ChatGPT استفاده میکنند، اما برای ایجاد یک شوک اقتصادی تعداد کمی است و کسبوکارهای سنتی هنوز رویکرد دستی را ترجیح میدهند. اما چه کسی می داند که آیا نویسندگان پولی از ChatGPT برای انجام کار خود استفاده می کنند؟
نمونه سازی و آزمایش سریع
گاوین کوپر، بنیانگذار Claims Bible، توضیح میدهد: «با فرصتی برای ایجاد محتوا به سرعت، این به ما یک راه هیجانانگیز برای آزمایش و امتحان کردن چیزها داده است. “و این همان چیزی است که بخش بزرگی از سئو واقعاً وجود دارد.”
«ما توانستهایم محتوا را به سرعت جمع آوری کنیم و طرحبندیها و طرحهای مختلف سایت را آزمایش کنیم یا حتی پلتفرمهایی مانند Wix، Webflow یا WordPress را با هم مقایسه کنیم و تعیین کنیم که کدام رتبه در SERP بهترین است. از آنجا، ما توانستهایم بزرگتر شویم و کسبوکارمان را بسازیم.»
برای ما، ما توانستهایم صدها صفحه را برای انواع مختلف ادعاها، اعم از آسیبدیدگی، بانکها، خودروسازان و بسیاری موارد دیگر تکرار کنیم – و با داشتن متا دادههای ثابت و بک لینکهای خوب، توانستهایم امنیت داشته باشیم. موقعیت در گوگل و ایجاد سرنخ های با کیفیت.”
تغییرات در SERP های گوگل
اگر تصور کنیم میلیونها وبسایت از ChatGPT برای انتشار محتوای جدید و توسعه سایتهای جدید استفاده میکنند، آیا شاهد نوسانات عظیمی در رتبهبندی در تمام صنایع خواهیم بود؟
به نظر نمی رسد این مورد هنوز وجود داشته باشد، زیرا ChatGPT اکنون بیش از 6 ماه است که کار می کند. اما مطمئناً تعجب آور نخواهد بود که برخی از صنایعی که از فناوری بسیار باهوش هستند مانند امور مالی مصرف کننده، کازینو یا ارزهای دیجیتال گام های بزرگی در این زمینه بردارند.
از این رو، ممکن است انتظار داشته باشیم که برخی از برندهای جدید در صفحه 1 برای برخی از کلمات کلیدی بسیار رقابتی ظاهر شوند، تقریباً از هوا خارج شوند، یا اینکه برخی از سایتها برندههای زودهنگام باشند و در صورت جریمه شدن برخی از خرابیهای حتی سختتر.
هنوز به تجربه و دانش سئو نیاز دارید
سئو همیشه در حال تغییر است و بدون شک، ChatGPT یک تغییر پارادایم و یک روش هیجان انگیز برای انتشار محتوای سریع و تکرار کد ایجاد کرده است، که به کسب و کارهای جدید و تاسیس اجازه می دهد تا سریعتر از همیشه رشد کنند.
در حالی که قانون سرانگشتی گوگل مبنی بر اینکه «محتوا پادشاه است» همچنان اعمال می شود، نمی توان آن را انکار کرد. چگونه متخصصان سئو از این محتوایی استفاده میکنند که واقعاً مهم است و چشمانداز سئو را تغییر میدهد.
در حالی که میتوانید محتوا را سریع و با استاندارد بالا نوشته باشید، ارزشی ندارد مگر اینکه دارای سئوی هوشمند و مجرب برای پشتیبانگیری از آن باشد.
درک محتوای مناسب برای ایجاد، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مناسب، قصد کاربر، متا داده و معناشناسی بسیار مهم است – و اگر بتوانید این را با ChatGPT جفت کنید، این میتواند دستور موفقیت واقعی در سئو باشد.