از آنجایی که ChatGPT می تواند در مکالمه شرکت کند و مقالات، کدهای کامپیوتری، نمودارها و نمودارهایی تولید کند که شباهت زیادی به آنچه توسط انسان ایجاد شده است، معلمان نگرانند که دانش آموزان از آن برای تقلب استفاده کنند. تعداد فزاینده ای از مناطق مدرسه در سراسر کشور تصمیم گرفته اند دسترسی به ChatGPT را در رایانه ها و شبکه ها مسدود کنند.
ما به عنوان اساتید روانشناسی تربیتی و فناوری آموزشی دریافتیم که دلیل اصلی تقلب دانش آموزان انگیزه تحصیلی آنهاست. به عنوان مثال، گاهی اوقات دانش آموزان فقط برای گرفتن نمره بالا انگیزه پیدا می کنند، در حالی که گاهی اوقات آنها انگیزه می گیرند تا همه آنچه را که می توانند در مورد یک موضوع یاد بگیرند.
بنابراین، تصمیم به تقلب یا عدم تقلب اغلب به نحوه ساخت و ارزیابی تکالیف و آزمونهای دانشگاهی مربوط میشود، نه بر اساس در دسترس بودن میانبرهای تکنولوژیکی. هنگامی که آنها فرصت دارند یک مقاله را بازنویسی کنند یا در صورت عدم موفقیت در ابتدا در یک آزمون مجدد شرکت کنند، احتمال تقلب در دانش آموزان کمتر است.
ما معتقدیم معلمان می توانند از ChatGPT برای افزایش انگیزه دانش آموزان خود برای یادگیری و در واقع جلوگیری از تقلب استفاده کنند. در اینجا سه استراتژی برای انجام آن وجود دارد.
1. با ChatGPT به عنوان یک شریک یادگیری رفتار کنید
تحقیقات ما نشان میدهد که دانشآموزان زمانی که تکالیف بهگونهای طراحی میشوند که آنها را تشویق به برتری از همکلاسیهای خود کنند، احتمالاً تقلب میکنند. در مقابل، زمانی که معلمان وظایف آکادمیک را به آنها محول می کنند که آنها را به همکاری مشترک و تمرکز بر تسلط بر محتوا به جای گرفتن نمره خوب برمی انگیزد، کمتر احتمال دارد که تقلب کنند.
برخورد با ChatGPT به عنوان یک شریک یادگیری می تواند به معلمان کمک کند تا تمرکز دانش آموزان خود را از رقابت و عملکرد به همکاری و تسلط تغییر دهند.
به عنوان مثال، یک معلم علوم می تواند دانش آموزان را به کار با ChatGPT برای طراحی باغ سبزیجات هیدروپونیک اختصاص دهد. در این سناریو، دانشآموزان میتوانند با ChatGPT درگیر شوند تا در مورد نیازهای رو به رشد برای سبزیجات بحث کنند، ایدههای طراحی یک سیستم هیدروپونیک را مورد بررسی قرار دهند و جوانب مثبت و منفی طرح را تجزیه و تحلیل کنند.
این فعالیتها برای ارتقای تسلط بر محتوا طراحی شدهاند، زیرا بر فرآیندهای یادگیری تمرکز میکنند نه فقط نمره نهایی.
2. از ChatGPT برای افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید
تحقیقات نشان میدهد وقتی دانشآموزان احساس میکنند که میتوانند با موفقیت کارهای محول شده را انجام دهند، کمتر احتمال دارد تقلب کنند. و یک راه مهم برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان، فراهم کردن فرصت هایی برای تجربه موفقیت است.
ChatGPT میتواند چنین تجربیاتی را با ارائه پشتیبانی فردی به دانشآموزان و تجزیه مشکلات پیچیده به چالشها یا وظایف کوچکتر تسهیل کند.
برای مثال، فرض کنید از دانشآموزان خواسته میشود تا یک وسیله نقلیه فرضی طراحی کنند که بتواند بنزین را کارآمدتر از یک خودروی سنتی مصرف کند. دانشآموزانی که با پروژه مشکل دارند – و ممکن است تمایل به تقلب داشته باشند – میتوانند از ChatGPT برای تقسیم مشکل بزرگتر به وظایف کوچکتر استفاده کنند. ChatGPT ممکن است پیشنهاد کند که ابتدا یک مفهوم کلی برای وسیله نقلیه قبل از تعیین اندازه و وزن وسیله نقلیه و تصمیم گیری در مورد نوع سوخت مورد استفاده ایجاد کنند. معلمان همچنین می توانند از دانش آموزان بخواهند که مراحل پیشنهادی ChatGPT را با مراحلی که توسط منابع دیگر توصیه شده است مقایسه کنند.
3. از ChatGPT بخواهید بازخورد حمایتی بدهد
به خوبی مستند شده است که بازخورد شخصی از احساسات مثبت دانش آموزان از جمله اعتماد به نفس حمایت می کند.
ChatGPT را می توان با استفاده از زبان مثبت، همدلانه و تشویق کننده به ارائه بازخورد هدایت کرد. به عنوان مثال، اگر دانش آموزی یک مسئله ریاضی را اشتباه کامل کند، به جای اینکه صرفاً به دانش آموز بگوید “تو اشتباه می کنی و پاسخ صحیح … است”، ChatGPT ممکن است مکالمه ای را با دانش آموز آغاز کند. در اینجا یک پاسخ واقعی ایجاد شده توسط ChatGPT است: «پاسخ شما صحیح نیست، اما این کاملاً طبیعی است که در طول مسیر با اشتباهات یا تصورات نادرست گاه به گاه مواجه شوید. از این شکست کوچک ناامید نشوید. شما در مسیر درستی هستید! من اینجا هستم تا از شما حمایت کنم و به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهم. تو داری عالی انجامش میدی!”
این به دانشآموزان کمک میکند در حین دریافت بازخورد برای بهبود احساس حمایت و درک کنند. معلمان به راحتی می توانند به دانش آموزان نشان دهند که چگونه ChatGPT را هدایت کنند تا چنین بازخوردی را به آنها ارائه دهند.
ما معتقدیم که وقتی معلمان از ChatGPT و سایر رباتهای چت هوش مصنوعی به طور متفکرانه استفاده میکنند – و همچنین دانشآموزان را تشویق میکنند که از این ابزارها به طور مسئولانه در تکالیف مدرسه خود استفاده کنند – دانشآموزان انگیزه بیشتری برای یادگیری بیشتر و تقلب کمتر دارند.
کوی زی، استاد روانشناسی تربیتی و فناوری های یادگیری، دانشگاه ایالتی اوهایو و اریک ام اندرمن، استاد روانشناسی تربیتی و تحقیقات کمی، ارزشیابی و سنجش، دانشگاه ایالتی اوهایو
این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.