ChatGPT در شش ماه پس از انتشار، تخیل ما را به عنوان یک ابزار شگفت انگیز تسخیر کرده است. بیش از 100 میلیون نفر از ما از این ابزار استفاده می کنیم، در حالی که بسیاری از آنها 20 دلار (16 پوند) در ماه برای نسخه پولی ChatGPT Plus، که امکان دسترسی به نسخه حتی به روزتر فناوری پشت آن، GPT-4 را می دهد، پرداخت می کنند.
اما از آنجایی که بیشتر ما از مدل زبان بزرگ (LLM) استفاده میکنیم، و برخی از ما شروع به پرداخت بیشتر برای آن نسبت به Netflix میکنیم، ناراحتی در میان برخی از کاربران قدرتمند وجود دارد. آنها نگران هستند که بدتر شود.
کاربران از رسانههای اجتماعی و سایر پلتفرمها شکایت کردهاند که احساس میکنند GPT-4 بدتر از GPT 3.5 است، LLM که نسخه رایگان ChatGPT را تقویت میکند. یکی از کاربران نوشت: “دو هفته پیش GPT-4 بزرگترین دستیار نوشتن در جهان بود و چند هفته پیش بسیار متوسط شد.” “من فکر می کنم آنها قدرت پردازش را کاهش دادند یا آن را کمتر هوشمند کردند.”
این تئوری در ذهن برخی از کاربران بدبین وجود دارد. وقتی OpenAI ChatGPT را در نوامبر 2022 منتشر کرد، احتمالاً هرگز مقیاس استفاده را تصور نمی کردند. تمام آن کاربرانی که سؤال میپرسند، قدرت پردازش OpenAI را کاهش میدهند و برای آن هزینه میبرند – به این معنی که میتوانست عملکرد ابزار را به منظور کارآمدتر کردن آن کاهش دهد.
این نظریه با اظهارنظرهای سام آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI در یک جلسه پشت درهای بسته با 20 توسعهدهنده در لندن در اواخر ماه مه اعتبار پیدا کرد، که محتوای آن قرار نبود عمومی شود و از آن زمان در OpenAI از اینترنت حذف شد. درخواست. در آنجا آلتمن به توسعه دهندگان گفت که OpenAI برای به دست آوردن واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU های کافی برای قدرت بخشیدن به ابزار خود با مشکل مواجه است که برنامه های توسعه آنها را به تاخیر می اندازد. این نوشته که از زمان حذف آن حذف شد، گزارش داد: «بزرگترین شکایت مشتری در مورد قابلیت اطمینان و سرعت API بود. سام نگرانی آنها را تایید کرد و توضیح داد که بیشتر این مشکل در نتیجه کمبود پردازنده گرافیکی است.
برخی دیگر معتقدند که این مورد تصمیمات دیکته نقدی نیست، بلکه صرفاً کمبود قدرت پردازش در دسترس است. در همان جلسه لندن، آلتمن به توسعه دهندگان گفت که تلاش برای دستیابی به فناوری مناسب مانع توسعه بیشتر می شود.
برخی دیگر نیز فکر می کنند که انبوه کاربرانی که این ابزار را امتحان می کنند، سرعت آن را کاهش می دهند. مارک گونیم، کارآفرین اینترنتی آمریکایی، گفت: «گاهی اوقات از اثر همسایه بد کندتر می شود. “من تصور می کنم تعداد زیادی از افراد به طور همزمان آنلاین هستند.”
OpenAI به درخواستی برای اظهار نظر در مورد این داستان که به ادعاهای آلتمن اشاره می کرد، پاسخ نداد.
لوگان کیلپاتریک، که برای OpenAI کار می کند، دارد این ایده را رد کرد که عملکرد در رسانه های اجتماعی بدتر می شود. او در توییتر خود نوشت: “API فقط بدون اینکه ما به شما بگوییم تغییر نمی کند.” “مدل ها در آنجا ثابت هستند.”
با این حال، Kilpatrick در مورد نسخه API ابزار GPT-4 صحبت می کرد، که مدل زیربنای ChatGPT است. نسخه API نسخه ای است که بیشتر کاربران فنی می توانند از طریق یک رابط متفاوت به آن دسترسی داشته باشند.
ChatGPT GPT-4 را در قالب چت ربات کاربرپسندتر ارائه می دهد – و احتمال کمی وجود دارد که نسخه در طول زمان به دلیل عنصر بازخورد آن بدتر شود.
هنگامی که ChatGPT پاسخی به درخواست کاربر ارائه می دهد، کاربران می توانند با کلیک بر روی دکمه شست بالا یا پایین، پاسخ را خوب یا بد ارزیابی کنند. آنها همچنین می توانند از LLM بخواهند که پاسخ را بازسازی کند و در مورد اینکه بهتر یا بدتر از تلاش قبلی است، بازخورد ارائه کنند. این فرآیند یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) نامیده می شود.
فکر میکند RLHF میتواند ChatGPT را برای ایجاد پاسخهای بدتر تحت تأثیر قرار دهد، زیرا وزن جمعی بازخوردها نحوه عملکرد هوش مصنوعی را تغییر میدهد. اما کارشناسان آن را نمی خرند. ساشا لوچونی، دانشمند پژوهشی در HuggingFace، یک شرکت هوش مصنوعی، گفت: “من فکر می کنم مردم فقط آن را می بینند.” “قرار است RLHF آن را بهتر کند.”
به احتمال زیاد، در عوض، همه ما به قدرت خارق العاده ChatGPT و GPT-4 عادت کرده ایم. می توانید آن را سندرم اسباب بازی جدید بنامید.
چیزی که به عنوان ابزاری فاتح، بیگانه و مافوق بشری تلقی می شد که می توانست همه ما را بهره ورتر کند و برخی از سخت ترین مشکلات ما را حل کند، اکنون کاملاً طبیعی است. ما نقاط قوت و محدودیتهای آن را کشف کردهایم و دیگر مثل گذشته شگفتزده نیستیم.
این شاید چالش برانگیزترین مشکلی باشد که OpenAI باید بر آن غلبه کند. یکی از دلایل اصلی که طلارش مولد AI اتفاق افتاده است، هیاهو در مورد ChatGPT و قدرت آن است. وقتی صحبت از ChatGPT می شود، دیدن – و استفاده از آن – باور کردن است.
و اگر کاربران فکر کنند ابزاری که زمانی فکر میکردند زندگی را تغییر میدهد کمی ضعیف است، این میتواند پیامدهای عظیمی برای انقلاب هوش مصنوعی که در حال حاضر در آن زندگی میکنیم داشته باشد.