پلتفرمهای هوش مصنوعی مولد (AI) مانند ChatGPT جدیدترین فناوری مورد تقاضا در بین خردهفروشان و زنجیره تامین هستند.
در حالی که فناوری مکالمه چندین سال است که وجود دارد، اخیراً به سرمایه گذاری قابل توجهی برای مشاغلی مانند والمارت و آمازون تبدیل شده است که قبلاً شروع به استفاده از چت بات ها در روابط تجاری خود کرده اند.
یک گزارش دسامبر از درآمد کسب و کار هاروارد نشان می دهد که والمارت به طور جدی شروع به استقرار یک محصول چت ربات هوش مصنوعی مولد از Pactum AI در سال 2021 کرد، پس از اینکه آزمایش سال 2019 در تجارت کانادا نشان داد که امیدوار کننده بود.
والمارت اینترنشنال با چت بات آزمایش کرد تا ببیند آیا می تواند با 20 درصد تامین کنندگان خود در آزمایشی 2021 قرارداد ببندد یا خیر. این وظیفه از چت بات خواست تا با تامین کنندگان برای اقلام مورد استفاده والمارت، مانند سبد خرید، خدمات ناوگان و سایر تجهیزات فروشگاه، مذاکره کند.
همچنین، به عنوان بخشی از آزمایش، والمارت برنامههای پرداخت را هدف قرار داد به این امید که در مورد تخفیفهای پرداخت زودهنگام یا تمدید شرایط پرداخت بدون تخفیف مذاکره کند. به عنوان یک معامله، والمارت به تامین کنندگان این گزینه را پیشنهاد داد که حق خرده فروش را برای فسخ فوری قرارداد به گزینه ای که 30، 60 یا 90 روز اخطار کتبی می داد تغییر دهند.
والمارت همچنین به تامین کنندگان فرصت هایی برای رشد مجموعه و حجم فروش در ازای تخفیف های قیمتی ارائه کرد. چت بات تمام مذاکرات را پس از آموزش توسط تیم های تجاری Walmart انجام داد.
Walmart گفت 89 از 100 تامین کننده دعوت شده در آزمایشی شرکت کردند. چت بات با 64 درصد از آنها به توافق رسید که سه برابر هدف 20 درصد بود. والمارت گفت که به طور متوسط 1.5 درصد در هزینه صرفه جویی کرده و شرایط پرداخت را به 35 روز افزایش داده است.
در این گزارش آمده است که 83 درصد از تامین کنندگان از مذاکره چت بات خوششان آمده است. با این حال، چندین نفر نیز گفتند که می خواستند رو در رو مذاکره کنند. والمارت این آزمایش را موفقیت آمیز دانست و از آن زمان به تامین کنندگان غیرقابل فروش خود در ایالات متحده، شیلی و آفریقای جنوبی گسترش یافته است. والمارت گفت که چت بات با 68 درصد از تامین کنندگان نزدیک شده قرارداد بسته است و به طور متوسط 3 درصد پس انداز ایجاد کرده است.
والمارت به استفاده از فناوری چت بات در سایر زمینه های تجارت خود ادامه داده است. این غول خردهفروشی گفت که سرویس ارسال متن به فروشگاه آن که در ماه دسامبر عرضه شد، در حال حاضر با 50 میلیون مشتری طنینانداز شده است. Text-to-shop از فناوری چت بات استفاده می کند که به مشتریان امکان می دهد اقلام مورد نظر خود را به برنامه Walmart پیامک کنند و به طور خودکار آنها را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کنند.
در داخل، Walmart از یک ربات چت برای کمک به کارکنان برای دریافت پاسخ های مورد نظر خود استفاده می کند. داگ مکمیلون، مدیرعامل والمارت، در گزارش سالانه شرکت خاطرنشان کرد که عملکرد چت «از سام بپرس» سال گذشته به 1.3 میلیارد سؤال توسط کارکنان والمارت پاسخ داد.
“بیش از هر زمان دیگری، ما از فناوری نیرو می گیریم. مشتریان و اعضای ما از طریق برنامهها و سایتهای ما درگیر هستند و همکاران ما اطلاعات و قابلیتهایی را در اختیار دارند. مکمیلون میگوید: «ما یاد میگیریم که دادههایمان را به کار ببریم.
طبق گزارشی از مجله تجاری “All Things Supply Chain”، ChatGPT و دیگر نرم افزارهای chatbot بصری را می توان حداقل در پنج برنامه با زنجیره تامین تطبیق داد.
نرمافزار تحلیل پیشبینیکننده میتواند دادهها را از منابع مختلف، مانند سفارشهای مشتری، برنامههای تولید و سطوح موجودی جمعآوری و مطالعه کند تا تقاضا و عرضه آینده را بهتر پیشبینی کند. بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده در زنجیره تامین خرده فروشی استفاده می کنند زیرا به افزایش کارایی و کاهش ضایعات کمک می کند.
خدمات مشتری روش دیگری است که خرده فروشان شروع به استفاده از چت بات ها کرده اند. جاستین ریچی، معاون داده در RevUnit مستقر در بنتونویل، گفت که بسیاری از مصرفکنندگان در حین خرید آنلاین، مکالمات با ربات چت داشتند. او گفت این سطح از یادگیری ماشینی مبتنی بر قوانین نقطه ورود بسیاری از شرکتها بوده است، زیرا به آنها کمک میکند وظایفی مانند پاسخ دادن به سؤالات معمول را انجام دهند. ریچی گفت که این تجربه فقط گاهی برای مصرف کننده بهترین است.
با هوش مصنوعی مولد و پیشرفت در چت ربات های زبان بزرگ مانند ChatGPT، این تجربه در طول زمان بهبود خواهد یافت. بیشتر به نظر می رسد که شما با یک شخص صحبت می کنید.
مدیریت موجودی روش دیگری است که خردهفروشان و تامینکنندگان از ChatGPT استفاده میکنند تا به آنها کمک کند سطح موجودی را در زمان واقعی نظارت کنند و بهتر پیشبینی کنند که چه زمانی محصولات خاص تمام میشوند و به جلوگیری از گرانی موجودی، کمک میکند.
تولید محتوا همچنین برای خرده فروشان محبوب است تا از چت بات ها برای ایجاد پست های وبلاگ بر اساس داده های خود یا دنیای گسترده تر از داده های شخص ثالث برای ایجاد محتوای مورد استفاده در فروش و بازاریابی استفاده کنند. غول محصولات مصرفی یونیلور گفت که از هوش مصنوعی مولد در مشاغل مختلف خود استفاده می کند. یکی از برنامه ها سیستمی است که یونیلور آن را “Homer” می نامد که از ChatGPT برای تولید محتوا استفاده می کند. این یک شبکه عصبی است که جزئیات کمی در مورد یک محصول می گیرد و فهرستی از محصولات آمازون را با توضیحات کوتاه و طولانی که با لحن برند مطابقت دارد ایجاد می کند.
الساندرو ونتورا، مدیر اطلاعات یونیلور، آمریکای شمالی، گفت: «ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که صدای برند را به تصویر میکشیم، بهعنوان مثال، بین شامپو TRESemmé و Dove تفاوت قائل شویم، و سیستم کاملاً آن را ثابت کرده است».
یونیلور همچنین گفت که از ابزار دیگری مبتنی بر هوش مصنوعی برای حمایت از برند سس مایونز هلمن در هدف کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده می کند. این ابتکار در نوامبر راه اندازی شد.
ونتورا در ادامه گفت: «این به سیستم مدیریت دستور غذا که در هلمان داریم مرتبط است، بنابراین کسی میتواند وارد شود و دو یا سه مادهای را که در یخچال دارد انتخاب کند و در عوض دستور العملهایی را برای کارهایی که میتواند با آن مواد انجام دهد، دریافت کند.» انتشار
ریچی گفت که کاربردهای زیادی برای خرده فروشی و زنجیره تامین وجود دارد. او گفت رباتهای چت میتوانند زمان بیشتری را در اختیار شرکتها بگذارند، زیرا آنها در انجام وظایف اضافی بهترین هستند. او میتواند زمانی را پیشبینی کند که چتباتها بیشتر به یک مدیر تغییر تبدیل میشوند و به کسبوکارها اجازه میدهند بهترین استفاده را برای سرمایهگذاری هوش مصنوعی خود داشته باشند. او نمی بیند که چت ربات ها جایگزین انسان ها می شوند، اما به انسان ها کمک می کنند تا بهره وری را افزایش دهند.
با افزایش استفاده از فناوری، تهدیدات هکرها و بازیگران بد نیز افزایش می یابد. ریچی گفت که شرکتها میتوانند با سیلوی کردن منطقه جستجوی دادهها فقط به منظور گنجاندن دادهها و محتوای کاملاً متعلق به خود، از خود محافظت کنند.
او گفت که با ورود بیشتر شرکتهای فناوری به این حوزه بسیار رقابتی، خردهفروشان باید به دنبال راهحلهایی باشند که به بهترین وجه با وظایف و اهدافی که در تلاش برای انجام آن هستند، همسو باشد. در حالی که ChatGPT رایگان نیست، سایر راههای منبع باز احتمالاً منحنی پذیرش و خطرات را برای هکرها تسریع میکنند.
ریچی گفت: «شرکتهایی که از ChatGPT و دیگر سیستمهای چت بات استفاده میکنند باید دستورالعملهای محکمی را با کارکنان خود تنظیم کنند تا اطمینان حاصل کنند که اطلاعات خصوصی یا اختصاصی هرگز با رباتها به اشتراک گذاشته نمیشود.
والمارت دستورالعملهای خود را در ماه فوریه صادر کرد زیرا به کارمندان فناوری جهانی گفته شد که خردهفروش متوجه فعالیت ChatGPT شده است که خطرآفرین است. والمارت گفت دستورالعمل های جدید به کارمندان اجازه نمی دهد اطلاعات حساس، محرمانه یا اختصاصی مانند اطلاعات مالی، استراتژی یا اطلاعات خریداران شخصی را در ChatGPT وارد کنند. همچنین به کارمندان گفته شد که برای ایجاد کد جدید کدهای موجود را برش ندهند و در ابزارها جایگذاری نکنند زیرا خطر نقض را افزایش می دهد.
آمازون و مایکروسافت دستورالعمل های مشابهی برای کارمندان برای ChatGPT و فناوری چت ربات هوش مصنوعی مولد دارند.
یادداشت ویراستار: این بخش جانبی تامین Talk Business & Politics بر شرکت ها، سازمان ها، مسائل و افراد درگیر در ارائه محصولات و خدمات به خرده فروشان تمرکز دارد. The Supply Side توسط Talk Business & Politics مدیریت می شود و توسط حمایت مالی می شود پروپاک لجستیک.